Permalänk

Hjälp att köpa ny dator

Dags för ny dator!

Tjena!
Hade tänkt köpa ny dator och tänkte välja egna delar, trots min lilla kunskap om datorer. Någon snäll kanske kan hjälpa mig att hitta rätt delar.
Har redan övriga tillbehör såsom skärm, mus och tangentbord. Tänkte köpa en dator för ca 10-12k och undrar vad man borde ha för delar? Tanken är att jag vill kunna spela alla möjliga spel på högsta grafikinställningar.

Jag tänkte på några frågor om det lilla jag kan om datorer:

- Ska man köpa i5 eller i7 processor?
- Räcker 8 GB ramminne eller behöver man mer?
- Andra delar....?

Sedan har jag även läst en del om den kommande releasen av nvidias och amds nya grafikkorts serie: pascal & polaris.
Det sägs att dessa ska lanseras i sommar. Min nuvarande dator är väldigt sliten och är i stort behov av en ny.
Är det värt att vänta på de nya grafikkorten? eller borde jag köpa ny dator nu?

Tack på förhand!

Permalänk

@Sebastian1996: jag skulle vänta till sommar då dom nya grafikkortet kommer ut för jag tror dom kommer prestera mycket bättre, sen räcker det med en i5 om du endast ska spela men ska du göra multitasking så är en i7 bättre, sen rekommenderar jag starkt SSD att ha operativ systemet på!

Visa signatur

Corsair 450D, i7 4790K, ASUS Z97-A, SAMSUNG 850 EVO 250GB, CRUCIAL BALLISTIX SPORT 8GB 1600MHZ, EVGA G2 750W, ASUS STRIX GTX 970, WD Blue 1TB

Permalänk
Skrivet av Fantaledgend:

@Sebastian1996: jag skulle vänta till sommar då dom nya grafikkortet kommer ut för jag tror dom kommer prestera mycket bättre, sen räcker det med en i5 om du endast ska spela men ska du göra multitasking så är en i7 bättre, sen rekommenderar jag starkt SSD att ha operativ systemet på!

Tack!
Prestera bättre på vilket sätt? En bra dator klarar jag allting idag? Vad är det som det nya grafikkortet kommer göra bättre?
SSD är var jag har förstått en extern extern hårddisk? Hur funderar den och varför rekommenderar du den? Ursäktar min dåliga kunskap om detta...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian1996:

Tack!
Prestera bättre på vilket sätt? En bra dator klarar jag allting idag? Vad är det som det nya grafikkortet kommer göra bättre?
SSD är var jag har förstått en extern extern hårddisk? Hur funderar den och varför rekommenderar du den? Ursäktar min dåliga kunskap om detta...

Skickades från m.sweclockers.com

Förhoppningen är att de nya grafikkorten har mer prestanda per krona, samtidigt som de framförallt kommer dra mycket mindre ström vilket alltid är positivt. Hur det blir med prestanda eller priser vet ingen än dock.

SSD är en lagringsenhet som inte har några rörliga delar som en hårddisk har. SSD kan man använda precis som en hårddisk internt eller externt. Fördelen är att den är väldigt mycket snabbare än en hårddisk. Allt ifrån att starta upp datorn till att starta program och öppna filer kommer gå mycket snabbare. I spel får du inte fler bilder per sekund, men även där blir uppstartstiden och eventuella laddtider i spelet avsevärt snabbare. Ingen ny dator 2016 ska vara utan SSD!

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian1996:

Tack!
Prestera bättre på vilket sätt? En bra dator klarar jag allting idag? Vad är det som det nya grafikkortet kommer göra bättre?
SSD är var jag har förstått en extern extern hårddisk? Hur funderar den och varför rekommenderar du den? Ursäktar min dåliga kunskap om detta...

Skickades från m.sweclockers.com

De nya korten tillverkas på en finare teknik. Något som inte ändrats på flera år innan. Så man kan tillverka mycket mindre och energisnålare beräkningsenheter. De blir också billigare att tillverka stycket. Detta öppnar för mycket snabbare och energieffektivare kort.

Permalänk

Tack för hjälpen!

Har nu fått en bättre bild av vad jag borde skaffa mig. Frågan om man borde vänta tills de nya korten återstår däremot

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

hjälp med dator

Tjena!

Har hittat en dator som jag är sugen att köpa, är det möjligtvis någon som kan dubbelkolla alla delar och se så det är en bra dator? Kan nämligen väldigt lite om datorer.

https://www.komplett.se/product/783619/datorutrustning/pakete...

Permalänk
Skrivet av Sebastian1996:

Tjena!

Har hittat en dator som jag är sugen att köpa, är det möjligtvis någon som kan dubbelkolla alla delar och se så det är en bra dator? Kan nämligen väldigt lite om datorer.

https://www.komplett.se/product/783619/datorutrustning/pakete...

det är en dator i delar så du får sätta ihop den själv.
Windows ingår inte, bilden är också lite missvisande, minnen & chassi är annorlunda grafikkortet är referensmodell som låter som en dammsugare..

jag skulle köpt lite annorlunda. bättre nätagg, 3TB lagring, bättre ssd. sen räcker det med i5 om du ska spela på den.
http://www.sweclockers.com/artikel/21102-sweclockers-vinterda...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

råd om datordelar

Tjena igen!

Har nu byggt ihop andra delar till en ny dator som landar på 14 000. Är det möjligtvis någon/några delar som går att downgrade några delar som kanske inte är så nödvändiga och kan bli lite billigare.

Det jag tänker att man kan byta till billigare är: moderkort, mindre ssd (250 GB istället för 500), Mindre ram minne (8GB istället för 16).

Och är det någon som vet vad det är för skillnad på windows 10 pro och windows 10? Är det värt att köpa pro?

Är tacksam för svar!

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9360140/

Permalänk
Medlem

Inte stor orsak att köra pro-windows, inte som normalanvändare som främst spelar spel åtminstone.

8gb ram är enligt mig snålt idag. Däremot klarar man sig helt ok på 250gb ssd. Det är ju lätt att köpa en till senare.

Vill du spara in pengar så kan du absolut välja ett billigare moderkort.

Personligen hade jag valt en Be Quiet Pure Rock istället för CM 212 Evo, men de presterar typ lika. Tror dock att Be Quiet är tystare. Jag har haft den tidigare 212 plus och en dyrare Be Quiet och det har varit stor skillnad på de medföljande fläktarna.

Sist men inte minst så kommer nya grafikkort om ca en månad. Köp inget nytt dyrt grafikkort före det. Chansen finns att de kommer prestera mycket bättre till samma pris, om inte annat lär priserna på dagens kort sjunka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Hedersmedlem

@Sebastian1996: Jag har sammanfogat dina tre trådar om ditt kommande datorköp eftersom det inte är tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne, se §3.3 i reglerna.

Passa på att läsa samtliga regler när du ändå funderar över §3.3.

*Trådar sammanfogade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

[quote postid="16122651" userid="103717" name="richie.f"]
Inte stor orsak att köra pro-windows, inte som normalanvändare som främst spelar spel åtminstone.

8gb ram är enligt mig snålt idag. Däremot klarar man sig helt ok på 250gb ssd. Det är ju lätt att köpa en till senare.

Vill du spara in pengar så kan du absolut välja ett billigare moderkort.

Personligen hade jag valt en Be Quiet Pure Rock istället för CM 212 Evo, men de presterar typ lika. Tror dock att Be Quiet är tystare. Jag har haft den tidigare 212 plus och en dyrare Be Quiet och det har varit stor skillnad på de medföljande fläktarna.

Sist men inte minst så kommer nya grafikkort om ca en månad. Köp inget nytt dyrt grafikkort före det. Chansen finns att de kommer prestera mycket bättre till samma pris, om inte annat lär priserna på dagens kort sjunka.

Skickades från m.sweclockers.com
[/

Okej tack för hjälpen! Är det bara 1 månad tills de nya släpps? Då kanske det är värt att vänta tills de kommer?

Permalänk

@Sebastian1996:
De nya grafikkorten släpps i slutet av maj så om du inte behöver en dator just nu så är det nog mer värt att vänta och se vad de nya korten har att erbjuda. Jag skulle rekommendera 16GB RAM då spel börjar gå mot ett minimum av 8GB, vilket gör 16GB mer framtidssäkert.