AMD:s grafikplaner för Polaris detaljeras – följs upp av Vega och Navi

Permalänk
Medlem

Artikeln innehåller ju inget nytt? Det står ju bara info som varit känd sen tidigare.

Jo bilden är ny men den ska man nog inte tolka allt för bokstavligt. Vega med HBM2 kommer nog inte ersätta Polaris helt, t.ex.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Men Raptr är väl en del av Crimson? Inte kollat på videon men svårt att tro AMD skulle slänga Raptr i papperskorgen. Det är en konkurranskraftig programvara.

För mig är det en "dealbreaker" med Shadowplay.

Skrivet av Luminous:

Verkligen? Jag trodde de fortfarande bundlade raptr med crimson, men det kanske är att jag installerade crimson direkt över den gamla catalyst installationen utan att ta bort något gammalt först. Men tack för det AMD ni behöver hålla klass med nvidia på mjukvarufronten också, på hårdvarufronten verkar det inte bli några större problem.

Raptr var ju ett tredjeparts program som installerades vid sidan om Catalyst.

Om raptr har sålt tekniken till AMD har jag ingen aning om. Men nu finns speloptimering inbakat i Crimson (inget raptr med i bilden)

Jag tycker Crimson verkar toppen och ser fram emot det. (kör nvidia nu men ska byta till Polaris)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

@Herr Kantarell:

Jag sålde mitt 970 vid julas och har kört med ett R7 260 sedan dess. Gillar Crimson skarpt. Väldigt responsivt (vilket inte GFE är), enkelt och stilrent.

Men, raptr-filerna går inte att importera till Adobe Premiere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tror inte att detta värdet på 2.5x effektiviteten är vid ett TDP som korten inte kommer säljas vid. Tror de kommer ha 2.5 gånger prestandan vid en TDP och prestanda som de faktiskt får när de lanseras. Så det behöver inte vara linjärt. Spelar ingen roll om prestandaskillnaden är 0x vid en TDP och 5x vid en annan. Vid den TDP som korten säljs kommer prestandan vara 2.5 mot dagens genration. Så är frågan om de jämför mot 390X eller Fury. Släpps de med en TDP på 130W så blir det motsvarande 325W kort från någon av dagens arkitektuter.

Skrivet av dahippo:

Det är inte produkten de jämför utan senaste 28 nm planar tillverkning och GCN arkitektur. Fortfarande har du strömläckage men kan kontrollera den bättre för det är svårare för elektronen att vandra/hoppa över den lodräta finfet och du kan göra om mycket i arkitekturen tom effektivare dragning för du går säkrare från läckage. Man kan förtfarande göra 14 nm planar men läckagen står då för minst 50% bara för att starta transistorn.

Slutsatsen av det innebär att sweetspot för Polaris kommer att erbjuda 2.5x prestanda/w jämfört med sweetspot för 28nm, och det närmsta den sweetspot vi har sett är Nano. Sedan blir frågan vid vilken TDP som Polaris når sin sweetspot och om det finns någon produkt placerad där.

Jag funderar på om AMD kan tänkas göra någon form av Tick-Toc med Polaris/Vega. Vega skall ju, enligt grafen på capcaicin vara ytterligare 50% mer effektiv, men dessutom större. Det känns som att det är väldigt mycket, även om man skulle räkna in HBM som en del av GPU för att uppnå effektivitetsökningen. Strategin skulle i så fall vara att börja med en krets de känner väl (Hawaii), minska den till 14nm, lägga på de ändringar som är enklast att implementera som en del av ett nodbyte och vänta med de stora arkitekturändringarna tills man hunnit skaffa erfarenhet från noden och vad som är möjligt.

På så vis kortar man också utvecklingsperioden så att man har en krets att presentera så fort noden blir tillgänglig och möta NVidia när de släpper sina kretsar, man får en krets att erbjuda till Custom-kunderna och man köper sig lite tid för att kunna färdigställa nästa krets.

Det är också därför som man inte pratar om att byta ut Fury. Det är fortfarande 64 ROPs som begränsar fps i lägre upplösningar, men där den omarbetade minneshanteraren med GDDR5X ger möjlighet till ökad bandbredd. Eller varför inte en variant med HBM för extra effektivitet?

Permalänk
Medlem

Kul att de jobbar med hårdvaruacelererad hvec/x265 kodning

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem

Polarisen smälter
Vega är kass i SF
Navi förlorade precis finalen

Nej jag gillar inte namnschemat.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Slutsatsen av det innebär att sweetspot för Polaris kommer att erbjuda 2.5x prestanda/w jämfört med sweetspot för 28nm, och det närmsta den sweetspot vi har sett är Nano. Sedan blir frågan vid vilken TDP som Polaris når sin sweetspot och om det finns någon produkt placerad där.

Jag funderar på om AMD kan tänkas göra någon form av Tick-Toc med Polaris/Vega. Vega skall ju, enligt grafen på capcaicin vara ytterligare 50% mer effektiv, men dessutom större. Det känns som att det är väldigt mycket, även om man skulle räkna in HBM som en del av GPU för att uppnå effektivitetsökningen. Strategin skulle i så fall vara att börja med en krets de känner väl (Hawaii), minska den till 14nm, lägga på de ändringar som är enklast att implementera som en del av ett nodbyte och vänta med de stora arkitekturändringarna tills man hunnit skaffa erfarenhet från noden och vad som är möjligt.

På så vis kortar man också utvecklingsperioden så att man har en krets att presentera så fort noden blir tillgänglig och möta NVidia när de släpper sina kretsar, man får en krets att erbjuda till Custom-kunderna och man köper sig lite tid för att kunna färdigställa nästa krets.

Det är också därför som man inte pratar om att byta ut Fury. Det är fortfarande 64 ROPs som begränsar fps i lägre upplösningar, men där den omarbetade minneshanteraren med GDDR5X ger möjlighet till ökad bandbredd. Eller varför inte en variant med HBM för extra effektivitet?

De kommer givetvis ha en produkt där dessa 2.5x råder. Annars skjuter de sog själva i foten med ett sådant uttalande. När de talade om effektiviseringarna i Carizzo så var det vid 15W där de också la fokus med produkterna. Och nä, tror nog inte de jämför med Nano, utan något mer mainsream så att säga. Något som är mer av en referensprodukt eller flaggskepp. Då är det antingen 390X eller Fury. Men vi får se när grejerna släpps helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

De kommer givetvis ha en produkt där dessa 2.5x råder. Annars skjuter de sog själva i foten med ett sådant uttalande. När de talade om effektiviseringarna i Carizzo så var det vid 15W där de också la fokus med produkterna. Och nä, tror nog inte de jämför med Nano, utan något mer mainsream så att säga. Något som är mer av en referensprodukt eller flaggskepp. Då är det antingen 390X eller Fury. Men vi får se när grejerna släpps helt enkelt.

Har inte tänkt på refrens/optimala tdp är på grafikkort. Har dessa en punkt där watt/prestanda är som optimalast på 28nm? Jag har inte hört om det, bara amd har nämnt det på cpu:er. Sen skalar ju grafikkort på helt annan nivå än processorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har inte tänkt på refrens/optimala tdp är på grafikkort. Har dessa en punkt där watt/prestanda är som optimalast på 28nm? Jag har inte hört om det, bara amd har nämnt det på cpu:er. Sen skalar ju grafikkort på helt annan nivå än processorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Och det är därför de inte jämför på en fiktiv punkt där inga grafikkort finns. De jämför mellan faktiska grafikkort. Därför behöver man inte ta hänsyn till någon linjär eller icke-linjär skalning för att räkna ut var faktiska grafikkort hamnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast GPUer är begränsade av kylningen. Kan du ha effektivare kylning kan du ha högre klockfrekvenser vilket ger mer prestanda. Att stapla minnet ovanpå kommer kosta prestanda. Det går inte att komma runt. Så frågan är om det är värt avvägningen.

Fast ordningen på staplingen går att ändra. Exempel BGA-kapsel + ram + ram + "gpu", det gör att "gpu" hamnar närmast kylaren och kan kylas i stort sett lika effektivt som i dag... nackdelen är att ram måste göras specifikt för varje GPU (ytan måste vara lika stor eller större än "gpu") , men det finns även flera fördelar exempel flytta delar som drar lite till "ramet" exempel vis PCI-E, DP, DVI mm och även typ video avkodning.
En vinst till är man slipper substratet som krävs i HBMx minnena vilket inte är helt gratis.

Sedan är uppbyggnad på HBMx minnena snarlik med GDDRx, delvis har minnena i sig en lite egen minnes bus som sedan omvandlas till en standard bus (GDDRx eller HBMx).
Kan man minska antal "mellan led" så minskar strömförbrukningen och även latensen minskar, vilket man skulle kunna göra om minnet kunde tala direkt till "gpu".

Och att göra stora ram minnen tror jag inte heller är något större problem, man får helt enkelt disabla vissa delar för att få upp "yields".

Det är min gissning....

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem

Varför ingen förändring av priset på fury X nu när nästa serie är så nära ??? 3st fury X skull sitt perfekt i mitt chassi.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Varför ingen förändring av priset på fury X nu när nästa serie är så nära ??? 3st fury X skull sitt perfekt i mitt chassi.

Varför? Även om Polaris "bara" blir lika bra som 390x så borde de bli billigare än fury😀 Hälften så stora kretsar, hälften så högt tillverkningspris😀 och billigare minnen😀

Raja Koduri har ju sagt att de siktar på VR-prestanda till ett nytt pris, så bättre än 970/290 men samtidigt billigare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Varför ingen förändring av priset på fury X nu när nästa serie är så nära ??? 3st fury X skull sitt perfekt i mitt chassi.

För att lagren är små. Det är en lågvolymsprodukt.

Skrivet av Gruarn:

Varför? Även om Polaris "bara" blir lika bra som 390x så borde de bli billigare än fury😀 Hälften så stora kretsar, hälften så högt tillverkningspris😀 och billigare minnen😀

Raja Koduri har ju sagt att de siktar på VR-prestanda till ett nytt pris, så bättre än 970/290 men samtidigt billigare...

För att pris inte sätts efter tillverkningskostnad. Det sätts efter efterfrågan. Blir Polaris och GP104 snabbare än Fury X och 980Ti så kommer priserna inte bli så låga innan Vega och GP100.

Permalänk
Medlem

Vore riktigt ballt om korten runt 50W (polaris 11 470, motsvarande prestanda av radeon r7 370 ?) inte behöver någon extra ström från PSUt. Kanske även någon variant med passiv kylning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av refTri:

Vore riktigt ballt om korten runt 50W (polaris 11 470, motsvarande prestanda av radeon r7 370 ?) inte behöver någon extra ström från PSUt. Kanske även någon variant med passiv kylning!

Ryktas om 1280SP så den kan nog vara en del snabbare än så till och med.
Ryktet säger förövrigt att AMD benämner Polaris 10 som mainstream. Men kortet väntas vara en hel del snabbare än 390X och GTX 980 ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ryktas om 1280SP så den kan nog vara en del snabbare än så till och med.
Ryktet säger förövrigt att AMD benämner Polaris 10 som mainstream. Men kortet väntas vara en hel del snabbare än 390X och GTX 980 ändå.

Vore fantastiskt, men tycker ofta man hör om stora prestandaökningar som sedan uteblir. Men denna gång är det så mycket nytt att jag ändå hoppas

Permalänk
Medlem
Skrivet av refTri:

Vore fantastiskt, men tycker ofta man hör om stora prestandaökningar som sedan uteblir. Men denna gång är det så mycket nytt att jag ändå hoppas

Det brukar bli stora prestandaökningar. Men eftersom vi suttit still på 28nm så har det blivit lite trögare på senare år. Men det har ändå varit rätt bra ökningar trots det. Nu får vi inte förvänta oss för mycket i högsta segmentet redan vid Polaris dock, entusiastkortet kommer först i vinter.