Intel "Broadwell-E" Core i7-6950X listas för över 20 000 kronor

Permalänk
Datavetare
Skrivet av oceanic:

15000 och då värt varenda krona säger du, vilka flertrådade program talar vi om här... foto editering med Photoshop kanske? Det mesta som görs i det programmet sker enkel trådat och vid 6 trådar är vinsten försumbar. På video och animering verkar det ta slut med 12 trådar men det finns kanske undantag. Processorer med så här många kärnor görs bäst i server miljö som Xeon. Spar pengarna och köp någon bra 6-core istället och om man vill resten på snabb lagringsmedia/grafikkort.

Edit:
För gamers är 4-core redan overkill, man får princip samma spel prestanda på en bra 2-core (i3), multi GPU system och möjlighet till överklockning ger dock anledning att köpa något större processor.
Skickades från m.sweclockers.com

Gissar att de som säger att det är "värt varenda krona" bara tänkt ett steg till. En programmerare lär kosta runt 100k per månad för arbetsgivaren när man räknat in sociala avgifter, avsättningar till pension och semester.

Om man då spar 10 minuter per dag med denna CPU över vad man har idag så tjänar man in hela kostnaden på ca 150 arbetsdagar. En mer rimlig jämförelse är att när man står i valet och kvalet kring vilken CPU som ska väljas så behöver man endast tjäna ca en minut per dag för att denna CPU ska betala sig om man antar en livslängd på tre år (vilket är den normala tiden för supportavtal, de brukar bli väldigt dyra efter tre år).

Det sagt: i7-6950X kommer knappast kosta 20k, för den summan är man allt för nära 2687W v4 (listpris på ~$2150) som har 12 kärnor, stödjer upp till 1,5 TB RAM, har DDIO och tillåter att man har två CPUer i systemet (E-serien är baserad på E5 1600 som saknar QPI och därmed saknar multisocket stöd).

Antalet skrivbordsanvändare som har nytta av denna typ av maskiner lär dock vara under en procent av marknaden. Har en 2x 8-kärnor Xeon E5 som arbetsstation och inte ens kompilering av projekt med miljontals rader kod ser speciellt mycket boost när man passerar 8 kärnor. Däremot vill man alltid ha SMT (Intels Hyperthreading) om man är utvecklare, kompilering får en rejäl boost av HT. Här är några exempel:

  • 4 kärnor utan HT: 1m40s

  • 4 kärnor med HT: 1m14s

  • 8 kärnor utan HT: 1m00s

  • 8 kärnor med HT: 0m47s

  • 16 kärnor utan HT: 0m42s

  • 16 kärnor med HT: 0m35s

Detta är med Sandy Bridge, Skylake får större boost av HT på heltalsintensiva laster som bl.a. kompilering är

Tur att det är trivialt att automatisera sådana här mätningar på Linux

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Perkoff:

3. IPC kan inte höjas längre, designerna blir inte "bredare" (slog Haswell i taket?).

Går alldeles utmärkt att göra "bredare" designer, POWER8 är bredare än Broadwell (nuvarande Xeon). Problemet är att IPC inte alls påverkas speciellt mycket medan bredare designer äter mer transistorer, så prestanda/W faller utan att absolut prestanda ökar speciellt mycket. Faktum är att Xeon E5/E7 har i genomsnitt högre enkeltrådprestanda än POWER8, men POWER8 kan köra upp till 8 trådar per fysisk kärnor och utnyttjar man minst 4 av dessa utför den mer arbete per kärna än Xeon.

Apples CPUer är väsentligt bredare än konkurrenternas, lite svårt att direkt jämföra med Intels CPUer då CPUer designade för låg strömförbrukning nästan alltid har en distribuerad schemaläggare för instruktioner medan high-end CPUer nästan alltid har en centraliserad schemaläggare. Den senare är mer effektiv så en CPU med bredd X utför mer med en centraliserad schemaläggare jämfört med en distribuerad. Det sagt, i rent "hur många interna instruktioner kan maximal köras under samma cykel" så är faktiskt Apples CPU ungefär lika bred (blir inte exakt när man jämför olika uArchs) som Haswell och senare (som är bredare än tidigare modeller).

Skylake har samma bredd på "back-end" som Haswell/Broadwell, men den har fått en bredare "front-end". I praktiken verkar det bara påverka fall som använder båda CPU-trådarna i en kärna, enkeltrådprestanda påverkas ytterst marginellt.

En del här på SweClocker verkar tro att Intel sitter på teknik som signifikant kan höja IPC men låter bli att lansera den p.g.a. "brist på konkurrens". Tänk igen... Vad genererar majoriteten av omsättning för Intel (dock inte längre majoriteten av vinsten)? Jo, deras "Client Computing Group" som jobbar med konsument CPUer. Kolla in FoU kostnaden för den enheten, endera har de väldigt roliga personalfester eller så är det helt enkelt så att man förtvivlat försöker hitta något som kan få folk att köpa nya PC men det finns liksom inget.

Är inga problem att göra CPUer med fler kärnor, men majoriteten av de som kör PC klara sig mer än väl med 2 kärnor + HT. Det enda som spelar roll är enkeltrådprestanda och den är Intel redan bäst i världen på och det finns inga kända tekniker för att öka den mer. Förklara annars varför t.ex. IBMs och Apples CPUer, som också stenhårt satsar på hög IPC, verkar asymptotisk närma sig Intel. Om Intel sitter och slappar borde i alla fall Apple kunna kliva förbi givet deras kassakista.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Går alldeles utmärkt att göra "bredare" designer, POWER8 är bredare än Broadwell (nuvarande Xeon). Problemet är att IPC inte alls påverkas speciellt mycket medan bredare designer äter mer transistorer, så prestanda/W faller utan att absolut prestanda ökar speciellt mycket.

Absolut, du har helt rätt. Jag får omformulera mig:
"IPC kan inte höjas längre, designerna blir inte bredare"
=> "IPC kan inte höjas längre genom bredare design, förutsatt att man inte vill försämra prestanda per watt"

Har man extremt generös effektbudget så är det förstås möjligt att köra ännu fler instruktioner parallellt! Men frågan är om det har någon poäng för CPU:er med TDP under säg 140W?

Skrivet av Yoshman:

En del här på SweClocker verkar tro att Intel sitter på teknik som signifikant kan höja IPC men låter bli att lansera den p.g.a. "brist på konkurrens". Tänk igen... Vad genererar majoriteten av omsättning för Intel (dock inte längre majoriteten av vinsten)? Jo, deras "Client Computing Group" som jobbar med konsument CPUer. Kolla in FoU kostnaden för den enheten, endera har de väldigt roliga personalfester eller så är det helt enkelt så att man förtvivlat försöker hitta något som kan få folk att köpa nya PC men det finns liksom inget.

Mycket bra poäng! Du har varit inne på den här poängen tidigare, men det tål verkligen att upprepas. Argumentet att det skulle vara "bristande konkurrens" som inte gör att enkeltrådsprestanda blir bättre ger jag inte mycket för. "Nu när de slått undan benen på AMD med fultaktik kan de göra vad som helst mot oss gamers!" FoU-budgeten pekar på något helt annat, som sagt...

Permalänk
Medlem

1 core for 5000 kronor. Damn that's some nice Intel logic right there.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk

Kommer de billigare 6-cores ha fler PCI lanes än tidigare?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk

Jag får sitta nöjd med min Core i7-5930K. Den kostade drygt 6000 kr i mars 2015 och har 6 kärnor/12 trådar som jag inte riktigt vet hur man ska hålla igång.
Jag har inget behov av tio kärnor och den som vill skaffa en 6950X får väl fundera om det är "money well spent"...

Permalänk
Medlem

Prisvärt?
Absolut, ska man åka det värsta som finns så kommer det alltid att kosta vad det än gäller, statement-produkter är just vad namnet säger och priset är utan verklig betydelse.

Och andra sidan lär man kunna sitta ned i båten minst 10 år med den under huven, jag har suttit ned sedan 2011 och har inte funderat så mycket på CPU sedan dess, när nästa GPU ska komma och spela SLI blir det att sätta den gamle 3930K på prov, blir kul att se om den pallar det

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Och andra sidan lär man kunna sitta ned i båten minst 10 år med den under huven

Core2 Extreme X6800 är ungefär 10 år gammal och har prestanda i nivå med en Intel Pentium N3700 (6W TDP). Om du får resten av datorn att hålla så duger den kanske till att köra den framtida versionen av Kalkylatorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svklockarn:

Core2 Extreme X6800 är ungefär 10 år gammal och har prestanda i nivå med en Intel Pentium N3700 (6W TDP). Om du får resten av datorn att hålla så duger den kanske till att köra den framtida versionen av Kalkylatorn.

Nu kom förvisso Core 2 Quad i början av 2007, men räknar vi det som ungefär 10 år sedan, så räcker en ordentligt överklockad sådan till att spela nya spel. Jag har själv kört bland annat GTA V och Battlefield 4 på core 2 quad.

Det här inlägget skriver jag med en macbook som kör en core 2, på 2.4GHz, långsammare än X6800 alltså.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marsupilami:

No matter the cost?

Då ringer jag Intel och ber dem höja priset till 30k då, bara för din skull!

Ironi

Permalänk
Medlem

Undrar hur dem står sig till spel. Kör 4820K nu, liiiite sugen

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Strix B550-E GAMING CPU: AMD Ryzen 7 5800X Mem: Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 32GB
Nätagg: ASUS TUF GAMING 750B, 750W GPU: ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC Chassi: Cooler Master Masterbox TD500 Mesh Cpu-Kylare: CM ML240L V2 ARGB Skärm: LG 34" 34GN850-B OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Ska bygga ny dator strax. Köpte en 5820K för ett par veckor sen när NetonNet hade rea = 3190kr
Kände naturligtvis till att det kommer nya cpuer snart, men tror personligen inte jag skulle få nån våldsam prestandaökning om jag väntade en stund och köpte motsvarande cpu bland de nya modellerna.
Är överklockare så jag jämför alltid den överklockade prestandan, inte vad det är stock. Det gör lite skillnad då en del generationer ej går att överklocka lika mycket som andra.

Sen som flera antyder tidigare i tråden så känns 6 kärnor med 12 trådar rätt okej även 2016. Men visst, har man råd så ska man köpa det man vill ha oavsett om man har nytta av det eller ej, bara man själv är nöjd

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Core2 Extreme X6800 är ungefär 10 år gammal och har prestanda i nivå med en Intel Pentium N3700 (6W TDP). Om du får resten av datorn att hålla så duger den kanske till att köra den framtida versionen av Kalkylatorn.

Mja det enda jag vet är att min 3930K är redan är 5 år gammal och levererar duktig topp-prestanda i alla spel släppta till dags datum, tveksamt om du får mer än 5fps mer i något spel så länge man håller sig till singel GPU.
Tänk då vilket ofantligt mycket högre beräkningskraft det här nya monstret har, jag ser det inte som en omöjlighet att du fortfarande kan använda dem med mycket gott resultat om 10 år.

Men få kan spå framtiden så vi får väl se

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Tänk då vilket ofantligt mycket högre beräkningskraft det här nya monstret har, jag ser det inte som en omöjlighet att du fortfarande kan använda dem med mycket gott resultat om 10 år.

Tja, den här listan har med Xeon E5-2699 med 22 kärnor/44 trådar: http://cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

Som du ser ligger inte ens den inte orealistiskt långt över en vanlig 6700K.

Tittar vi på single thread så ser det ut såhär: http://cpubenchmark.net/singleThread.html

Om tio år finns det antagligen något som är minst tio gånger snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tja, den här listan har med Xeon E5-2699 med 22 kärnor/44 trådar: http://cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

Som du ser ligger inte ens den inte orealistiskt långt över en vanlig 6700K.

Tittar vi på single thread så ser det ut såhär: http://cpubenchmark.net/singleThread.html

Om tio år finns det antagligen något som är minst tio gånger snabbare.

Mjo, jag ser datan, men ser du vad jag säger?

3930K är redan 5 år gammal, och den var inte i närheten så kraftig sett till den vanliga 2600k då, jämför det med hur galen beräkningskraft vi nu ser hos toppmodellen.
Dessutom var 3930K budget modellen av värstingarna då 2011, men still, så levererar den topprestanda idag, 5 år senare.

Jag är osäker om det går att jämföra något innan i7 då utvecklingen såg helt annorlunda innan i7 kom.

Och syntetiska tester tycker jag säger ganska lite jämfört mot benchmarks i spel, jag kanske är lite enkelspårig där men det är det enda jag använder min stationära hemma till -> pure pleasure

Som en reply till din sista mening, finns det nått idag som är fem gånger snabbare än en 3930K (som jag sade den är bara 5 år gammal så 5x prestandan får det bli jämförelsen)

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Kan vara värt det med tanke på att ingenting lär hända inom konsument-CPU sektorn på typ tio år :=). För första gången överväger man köpa en 10k+ CPU. Läskigt.

Vad baserar du det på?:)

Nya beläggningar på kisel är på ingång som ska öka på hastigheten väsentligt och minska strömförbrukmingen. Så jag tror du kommer ha fel där.
Det är aldrig värt att köpa en CPU för 20k eller mer för en vanlig gamer, lägg krutet på grafikkorten, minne och SSD-diskar istället så kommer du bli mer nöjd i slutändan. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vad baserar du det på?:)

Nya beläggningar på kisel är på ingång som ska öka på hastigheten väsentligt och minska strömförbrukmingen. Så jag tror du kommer ha fel där.
Det är aldrig värt att köpa en CPU för 20k eller mer för en vanlig gamer, lägg krutet på grafikkorten, minne och SSD-diskar istället så kommer du bli mer nöjd i slutändan. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror man blir mest nöjd av att uppgradera varje generation och samtidigt ha ett grafikkort som alltid är bättre än det bästa i föregående generation. Jag kör på en 2011-3 plattform då jag kom över ett sabertooth x99 och 16gb 3000mhz 15-15-15 ram + en 4,6GHz + 5960X för 7000kr mer än den plattformen jag hade. Skulle tro att jag kan köra på detta utan att flaska grafikkortet i 3 grafikkortsgenerationer framöver och planerar köpa nytt kort varje generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Jag tror man blir mest nöjd av att uppgradera varje generation och samtidigt ha ett grafikkort som alltid är bättre än det bästa i föregående generation. Jag kör på en 2011-3 plattform då jag kom över ett sabertooth x99 och 16gb 3000mhz 15-15-15 ram + en 4,6GHz + 5960X för 7000kr mer än den plattformen jag hade. Skulle tro att jag kan köra på detta utan att flaska grafikkortet i 3 grafikkortsgenerationer framöver och planerar köpa nytt kort varje generation.

Ja det tror jag med, Intels QPI är inte i närheten av att vara någon flaskhals ännu på ett tag. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den ska jag ha! Kommer passa perfekt till mitt chassi i blank-ollat guld och 7 GPU'er! Någon som vill veta vart jag köpt min tröja förresten? Ingen?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Den ska jag ha! Kommer passa perfekt till mitt chassi i blank-ollat guld och 7 GPU'er! Någon som vill veta vart jag köpt min tröja förresten? Ingen?

Du måste berätta!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Du måste berätta!

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen aning, men jag minns att den var svindyr, att jag köpte två för priset av tre och att jag vaskade den andra på tennisveckan. Scccchtek!.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Ingen aning, men jag minns att den var svindyr, att jag köpte två för priset av tre och att jag vaskade den andra på tennisveckan. Scccchtek!.

Sheet vad coolt!!
Vi borde bli vänner, så kan du guldolla mitt chassi oxå. 😂

Skickades från m.sweclockers.com