Permalänk
Medlem

Köpråd platta

Hejsan!

Det är så att min pappas fru vill köpa en platta och tänkte fråga er om tips på modeller för hennes behov.

Hon tänker huvudsakligen använda det för att läsa email , läsa , använda whatsapp och så vidare. Tror inte hon använder spel direkt men man vet aldrig.

Hon hade en iPad men hon var inte nöjd så hon lämnade tillbaks den och undrar nu om jag kan hjälpa henne hitta något bättre.

Och då hon är lite äldre så kanske nåt som underlättar tangentbordsmässigt? Inte nödvändigtvis men det var något hon påpekade

3-4k är vad hon tänkt sig lägga ut

Tack för hjälpen
MvH

Permalänk
Expertgissare

Köpte nyligen en Samsung Galaxy Tab S2 på 8" för att just läsa, skriva och surfa på, tycker den fungerar väldigt bra för det jag använder den till.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quon:

Hejsan!

Det är så att min pappas fru vill köpa en platta och tänkte fråga er om tips på modeller för hennes behov.

Hon tänker huvudsakligen använda det för att läsa email , läsa , använda whatsapp och så vidare. Tror inte hon använder spel direkt men man vet aldrig.

Hon hade en iPad men hon var inte nöjd så hon lämnade tillbaks den och undrar nu om jag kan hjälpa henne hitta något bättre.

Och då hon är lite äldre så kanske nåt som underlättar tangentbordsmässigt? Inte nödvändigtvis men det var något hon påpekade

3-4k är vad hon tänkt sig lägga ut

Tack för hjälpen
MvH

Ska hon verkligen använda whatsapp på surfplattan? Iof finns det väl någon surfplatta man kan ringa med. Men tvivlar att hon ska använda den som telefon? Och då blir det ju konstigt om hon ska bära med sig en telefon och en platta med 4g och separat abb till denna bara för att kunna köra whatsapp. Låter rätt vimsigt.

Exakt vad var det hon inte var nöjd med ipaden då? Ser ju ingen direkt jätteskillnad på surfplattor då apparna är ju rätt lika.

Här har du lite androidplattor: http://www.androidcentral.com/best-android-tablets

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Ska hon verkligen använda whatsapp på surfplattan? Iof finns det väl någon surfplatta man kan ringa med. Men tvivlar att hon ska använda den som telefon? Och då blir det ju konstigt om hon ska bära med sig en telefon och en platta med 4g och separat abb till denna bara för att kunna köra whatsapp. Låter rätt vimsigt.

Exakt vad var det hon inte var nöjd med ipaden då? Ser ju ingen direkt jätteskillnad på surfplattor då apparna är ju rätt lika.

Här har du lite androidplattor: http://www.androidcentral.com/best-android-tablets

Hon ska bara använda plattan hemma.
Av det hon sa så var det först att den vägrade ladda så var nog något defekt där. Sen var det något med tangentbordet som jag inte minns direkt. Ska till dom om några timmar för att dra ut och hitta något till henne

För övrigt så har hon ingen smartphone. Hon vill ha plattan för hemmabruk att läsa och så istället för att sitta vid datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kolla om någon av Samsungs plattor från pro-serien passar in i budget och användnig, sjukt nöjd med min sm-t520 och en fördel med pro är bätre garantier!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Sonys plattor har alltid imponerat på mig. Känner dock inte till prisläget på dom lite bättre xperia modellerna.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Det brukar vara så att klarar man inte en iPad så klarar man inte en Android och ännu mindre en platta med Windows.
Försök få henne till en butik så hon kan jämföra själv.

Permalänk
Medlem

Kan starkt rekommendera Nexus 9. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2852544

Jag har haft min i lite mer än ett år och den laggar aldrig, perfekt att kolla mail och internet på och kan kolla film och serier på den utan problem (dock är den 4:3 så filmerna blir lite mindre på den än om den hade varit 16:9).

4:3 formatet är nog vad jag gillar bäst på den, då jag läser mycket forskningsartiklar på den så är det om att läsa i en bok, hade en 16:9 innan och texten blev konstig på den.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoWin:

Det brukar vara så att klarar man inte en iPad så klarar man inte en Android och ännu mindre en platta med Windows.
Försök få henne till en butik så hon kan jämföra själv.

Äh, Android är enklare än IOS tycker jag...vet inte varför folk har fått först sig nåt annat..Samma sak med Windows..

Det tar ca 10min att lära sig ett nytt operativsystem, det är inte rocket science..

Min röst går till -

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3405859

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

Ipad är verkligen överlägsen i upplösning och tydlig text,
android är kanske bra om du också har en androidtelefon och flyttar filer fram och tillbaka.

Ipad mini retina har ju kostat neråt 2300:- då och då,
de bästa android i samma prisklass är nog
Lenovo A10-70 (obs! 1080p modellen) 10" kring 2200:- (även 4G inte så mycket dyrare)
och även Sony Z3 Tablet compact 8" kring 2600:-

Jag har/ har haft alla tre och kan rekommendera dom för olika saker.
Skulle dock skaffa magnetladdare och docka till sony'n.

Permalänk
Medlem

Kollat på denna?
http://www.kinaelektronik.se/2016/04/06/xiaomi-mipad-2-mi-pad...
Samma skärm och utseende som Ipad mini men för typ halva priset.

Skickades från m.sweclockers.com