Sälj av dator, behöver lite råd!

Permalänk
Medlem

Sälj av dator, behöver lite råd!

Nu är det såhär att jag ska sälja min dator och den är värd 24 673kr i nypris.
Garanti och kvitto finns kvar i några år till eftersom datorn var köpt förra året.

Är 15.000kr ett bra pris?

p.s orkar inte skriva ned alla specs, men allt som allt kostade det 24 673kr så det är ju ingen skitburk. d.s

Permalänk
Medlem

@Ixozuxiz: Orkar du inte skriva så... 5-15k gissningsvis

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

@Ixozuxiz: Vad du betalade för dom har ingen större betydelse, utan man använder marknadspriset som riktlinje.
Orkar du inte skriva specs så kommer inte heller någon kunna värdera den. Punkt och slut!

Edit: Jag fick 24 673kr i lön förra året, jag kanske kan köpa den, orkar inte skriva hur mycket jag har kvar.

Bara för å visa hur dumt de låter.

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixozuxiz:

Nu är det såhär att jag ska sälja min dator och den är värd 24 673kr i nypris.
Garanti och kvitto finns kvar i några år till eftersom datorn var köpt förra året.

Är 15.000kr ett bra pris?

p.s orkar inte skriva ned alla specs, men allt som allt kostade det 24 673kr så det är ju ingen skitburk. d.s

Du ska ju ändå lägga upp en annons, vad är problemet med att skriva? Fixar mamma mackorna på morgonen? Då kan du ju lika gärna be henne skriva specsen

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Räkna ut vad datorn kostar i inköps pris _idag_ och sedan ett avdrag för att det är begagnat.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

@Jäger: Det var någon här på sweclockers som skrev att man skulle dra av 1/3 av nypris om garanti och kvitton finns.

Specs:

Acer 24" Predator GN246HLBbid 144Hz Nvidia 3D Gaming
med nvidia 3D kit & glasögon

Fractal Design Define R4

Antec Khüler 650 (sluten vattenkylning, har för mig att den hette 650)

Corsair High performance magnet fläkt
3st corsair define r4 fläktar

Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär

ASUS Z97-A ATX

Gigabyte GeForce GTX 980 4gb G1 Gaming

i7 4790k

2x 8gb DDR3 1600MHz Corsair
2x 2gb DDR3 1600MHz A-data gaming series

Seagate 1TB 7200RPM
Samsung 950 M.2 NVMe 512gb

tte sports gaming mus med vikter 6000DPI
Microsoft Sidewiderx14

Felskrivning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Räkna ut vad datorn kostar i inköps pris _idag_ och sedan ett avdrag för att det är begagnat.

Fungerar inte. 3 generationer gamla moderkort som gick på 1500 för tre år sedan kan idag gå på 5000kr för att det finns butiker som inte har en vettig prissättning.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Du ska ju ändå lägga upp en annons, vad är problemet med att skriva? Fixar mamma mackorna på morgonen? Då kan du ju lika gärna be henne skriva specsen

Ja det var ju moget av dig.

Annons finns redan på blocket men vet inte hur mycket jag vågar prispressa innan jag förlorar allt för mycket på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Fungerar inte. 3 generationer gamla moderkort som gick på 1500 för tre år sedan kan idag gå på 5000kr för att det finns butiker som inte har en vettig prissättning.

Det finns alltid undantag, en vanlig spekulant som vill köpa hela paketet tittar på vad motsvarande skulle kosta nytt idag.
Sedan måste det vara tillräckligt prisvärt för denna peson att köpa det begagnat.

TS kan ju hoppas på att lyckas sälja det till en sådan samlare som vill betala mer, men realistiskt så är det inte så sannolikt.

Om nypriset för samma paket idag är 15 tkr (exempel), och TS vill ha 12 tkr för sin dator så tror jag att många hade haft svårt för att motivera inköpet av TS paket för den pengen.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananus:

@Ixozuxiz: Vad du betalade för dom har ingen större betydelse, utan man använder marknadspriset som riktlinje.
Orkar du inte skriva specs så kommer inte heller någon kunna värdera den. Punkt och slut!

Edit: Jag fick 24 673kr i lön förra året, jag kanske kan köpa den, orkar inte skriva hur mycket jag har kvar.

Bara för å visa hur dumt de låter.

Jag betalade betydligt mycket mer när jag köpte allting, 24 673kr är priset om allt är inräknat med dagens marknad.

Att folk dumförklarar en hela tiden alltså, haha. Utan någon vettig motivering dessutom.

Felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixozuxiz:

Jag betalade betydligt mycket mer när jag köpte allting, 24 673kr är priset om allt är inräknat med dagens marknad.

Att folk dumförklarar en hela tiden alltså, haha. Utan någon vettig motivering dessutom.

Motiveringen var väl att du undrar vad något är värt vid försäljning utan att säga vad det är du säljer.

Skrivet av Ixozuxiz:

@Jäger: Det var någon här på sweclockers som skrev att man skulle dra av 1/3 av nypris om garanti och kvitton finns.

1/3 är vad jag hört är en riktlinje att dra av direkt efter köpet bara för att det är begagnat. Ju äldre dator desto sämre lär det stämma.

Plus att du kan ha betalat över/underpris när du köpte eller datorn kan vara uselt komponerad osv.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixozuxiz:

Jag betalade betydligt mycket mer när jag köpte allting, 24 673kr är priset om allt är inräknat med dagens marknad.

Att folk dumförklarar en hela tiden alltså, haha. Utan någon vettig motivering dessutom.

Lugna ner dig, folk blir sura för att de inte hade något att gå på. Skulle jag kalla på dig och fråga: "Vad får jag för datorn bakom det svarta skynket?", tror jag också att du blir irriterad. Nu när du postat specsen är det momentet borta och du kan fortsätta som vem som helst. Börjar du reta dig på folk nu riskerar du att dra igång en pajkastning.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Motiveringen var väl att du undrar vad något är värt vid försäljning utan att säga vad det är du säljer.

Det är väl ganska lätt att förstå vad det är för typ av dator om den kostar 24 673kr i dagensmarknad?
eller?

Mvh, Jens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixozuxiz:

Jag betalade betydligt mycket mer när jag köpte allting, 24 673kr är priset om allt är inräknat med dagens marknad.

Att folk dumförklarar en hela tiden alltså, haha. Utan någon vettig motivering dessutom.

Ingen dumförklarar dig. Mitt resonemang var ett exempel.

Säg att din dator går att köpa för 22 tkr idag ny.
Med ditt resonemang med 1/3 avdrag så skulle det blir 14 520 kr som begagnat pris.

Det är alltså 7480 kr billigare än att köpa datorn ny idag.

Jag tycker det är ett väldigt bra begagnatpris, du kanske även får mer på blocket till rätt köpare.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Lugna ner dig, folk blir sura för att de inte hade något att gå på. Skulle jag kalla på dig och fråga: "Vad får jag för datorn bakom det svarta skynket?", tror jag också att du blir irriterad. Nu när du postat specsen är det momentet borta och du kan fortsätta som vem som helst. Börjar du reta dig på folk nu riskerar du att dra igång en pajkastning.

"Men det var ju de som började!"

I guess you're right. Problemet var väl att jag personligen antog att folk skulle själva kunna lista ut värdet på delarna om priset på delarna i dagens marknad ligger på 24 673kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Ingen dumförklarar dig. Mitt resonemang var ett exempel.

Säg att din dator går att köpa för 22 tkr idag ny.
Med ditt resonemang med 1/3 avdrag så skulle det blir 14 520 kr som begagnat pris.

Det är alltså 7480 kr billigare än att köpa datorn ny idag.

Jag tycker det är ett väldigt bra begagnatpris, du kanske även får mer på blocket till rätt köpare.

Woops, då var det jag som tog det personligt när folk började kasta pajer hit och dit p.g.a dåligt skrivet OP.

Jag har den på blocket men folk kommer med fjantsummor, så blev nästan lite osäker på utgångspriset jag skulle ha nu. Men antar att 14500-15000kr är bra.

Tack för svaret!

Permalänk
Skrivet av Ixozuxiz:

"Men det var ju de som började!"

I guess you're right. Problemet var väl att jag personligen antog att folk skulle själva kunna lista ut värdet på delarna om priset på delarna i dagens marknad ligger på 24 673kr.

Japp... Hur långt är ett snöre?

Precis samma sak!

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Japp... Hur långt är ett snöre?

Precis samma sak!

-Hur långt är ett snöre?
-Snöret är 100cm(vilket är marknadspriset på mina delar idag) långt. Vad får jag om jag delar den i hälften?

Precis samma sak!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixozuxiz:

Det är väl ganska lätt att förstå vad det är för typ av dator om den kostar 24 673kr i dagensmarknad?
eller?

Mvh, Jens.

Som sagt kunde datorn varit uselt komponerad så datorn som helhet inte alls är värd vad delarna enskilt kostar. T ex en overkill svindyr processor med skitkomponenter i övrigt. Eller kanske 1,5 TB M.2 SSD lagring som kostar 9k men en halvkass dator i övrigt. Då går det inte att gå på vad delarna kostar.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Som sagt kunde datorn varit uselt komponerad så datorn som helhet inte alls är värd vad delarna enskilt kostar. T ex en overkill svindyr processor med skitkomponenter i övrigt. Eller kanske 1,5 TB M.2 SSD lagring som kostar 9k men en halvkass dator i övrigt. Då går det inte att gå på vad delarna kostar.

Då förstår jag vad du menar! Ber om ursäkt för dåligt skrivet OP!
Antog personligen att folk skulle förstå att allt var komponerat för att passa ihop, vi är ju ändå på sweclockers och jag är en användare sedan 2009/2010.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixozuxiz:

@Jäger: Det var någon här på sweclockers som skrev att man skulle dra av 1/3 av nypris om garanti och kvitton finns.

Specs:

Acer 24" Predator GN246HLBbid 144Hz Nvidia 3D Gaming
med nvidia 3D kit & glasögon

Fractal Design Define R4

Antec Khüler 650 (sluten vattenkylning, har för mig att den hette 650)

Corsair High performance magnet fläkt
3st corsair define r4 fläktar

Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär

ASUS Z97-A ATX

Gigabyte GeForce GTX 980 4gb G1 Gaming

i7 4790k

2x 8gb DDR3 1600MHz Corsair
2x 2gb DDR3 1600MHz A-data gaming series

Seagate 1TB 7200RPM
Samsung 950 M.2 NVMe 512gb

tte sports gaming mus med vikter 6000DPI
Microsoft Sidewiderx14

8-9k någonstans kanske. 3000:- för cpu + ram + moderkort, 3000 för grafikkortet. 1000 för hårddisk och kylare och chassie, 500 för nätaggregat. 1500 för skärm och 3d glasögon = 9000kr. Det är vad du gissningsvis får här på marknaden. På blocket kanske du kan få 11-12000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixozuxiz:

Då förstår jag vad du menar! Ber om ursäkt för dåligt skrivet OP!
Antog personligen att folk skulle förstå att allt var komponerat för att passa ihop, vi är ju ändå på sweclockers och jag är en användare sedan 2009/2010.

Datorer bygger man efter olika behov. Det är därför vi har massor med köprådstrådar med olika inköpslistor för olika behov inte bara en för varje prisklass.

Du kanske behövde/ville ha ett snyggt chassi för 8k eller 1,5TB M.2 SSD lagring eller custom vattenkylning för 10k. Men det är nog inte många andra som behöver det eller är beredda att betala för det.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

8-9k någonstans kanske. 3000:- för cpu + ram + moderkort, 3000 för grafikkortet. 1000 för hårddisk och kylare och chassie, 500 för nätaggregat. 1500 för skärm och 3d glasögon = 9000kr. Det är vad du gissningsvis får här på marknaden. På blocket kanske du kan få 11-12000kr

Nej detta tror jag inte ett smack på
1000 för hårddisk och M.2an?
Allvarligt?
Samsung 950 köpte jag ny för 2 månader sedan.

Möjligtvis 11-12000kr här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixozuxiz:

Nej detta tror jag inte ett smack på
1000 för hårddisk och M.2an?
Allvarligt?
Samsung 950 köpte jag ny för 2 månader sedan.

Möjligtvis 11-12000kr här.

Du bad om åsikter, det är vad jag tror. Men säg 10 000kr då om du tror att du får 2000 för hårddiskarna känns rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Du bad om åsikter, det är vad jag tror. Men säg 10 000kr då om du tror att du får 2000 för hårddiskarna känns rimligt.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9361115/

Där har du datorn i nypris, lägg till 500kr för nvidia 3D och 1000kr för fläktarna.

Edit: Nu är varken musen eller tangentbordet densamme, men jag tog 2 likvärdiga i pris och la på 100kr eftersom Microsoft Sidewinder x4 eller tte sports möss inte säljs på inet.

Permalänk
Skrivet av Ixozuxiz:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9361115/

Där har du datorn i nypris, lägg till 500kr för nvidia 3D och 1000kr för fläktarna.

Edit: Nu är varken musen eller tangentbordet densamme, men jag tog 2 likvärdiga i pris och la på 100kr eftersom Microsoft Sidewinder x4 eller tte sports möss inte säljs på inet.

Visst stämmer det att delarna kostar så mycket i dagsläget, dock så går det att bygga bättre datorer för mindre pengar. De flesta bryr sig inte om, om det sitter en m.2 ssd eller bara en vanlig ssd eller om det är någon form av aio-kylnig...

Ett exempel
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9361152/

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

Visst stämmer det att delarna kostar så mycket i dagsläget, dock så går det att bygga bättre datorer för mindre pengar. De flesta bryr sig inte om, om det sitter en m.2 ssd eller bara en vanlig ssd eller om det är någon form av aio-kylnig...

Ett exempel
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9361152/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9361152/

Beror på om köparen i fråga vill ha en snabb dator som inte låter som en dammsugare med bra kylning.
Men visst, du har ju en poäng. Nu har jag ju dock det jag har så att visa något som inte stämmer överens med vad jag erbjuder är inte relevant till detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixozuxiz:

Beror på om köparen i fråga vill ha en snabb dator som inte låter som en dammsugare med bra kylning.
Men visst, du har ju en poäng. Nu har jag ju dock det jag har så att visa något som inte stämmer överens med vad jag erbjuder är inte relevant till detta.

Vad är det som låter som en dammsugare? Antec Kühler 650 låter väl ändå mer än en Pure rock? Ock paketet var ju en snabbare och bättre dator på alla sätt för mindre pengar. Går det att få en bättre dator för mindre pengar sänker det ju värdet på dina begagnade komponenter. Det är väl relevant att visa?

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Vad är det som låter som en dammsugare? Antec Kühler 650 låter väl ändå mer än en Pure rock? Ock paketet var ju en snabbare och bättre dator på alla sätt för mindre pengar. Går det att få en bättre dator för mindre pengar sänker det ju värdet på dina begagnade komponenter. Det är väl relevant att visa?

En dammig fläkt låter alltid mer och alla har inte chans att rengöra det.
Jaja, då får man väl sälja den för 1000kr så slipper folk vara så kritiserande

Felskrivning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixozuxiz:

En dammig fläkt låter alltid mer och alla har inte chans att rengöra det.
Jaja, då får man väl sälja den för 1000kr så slipper folk vara så kritiserande

Kör du utan fläkt på din AIO?

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4