Permalänk

Ny Generation av grafikkort?

Hej, Jag har ganska nyligen uppgraderat många delar på min 5 år gamla dator och nu är det bara grafikkortet kvar. Jag har lite frågor om den så kallade nya generation som alla verkar prata ska komma i sommar typ.

Det första jag undrar över är om det är värt att vänta eller om den är lite väl hardcore för delarna jag har och inte är värt att lägga pengarna på?

Det andra är vad den ungefärliga priset kommer ligga på den nya generationen?

Och det sista är att om det inte är värt det har ni några tips på ett bra grafikkort?

Min specs är:
750w nätaggregat
Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3
Cpu: Intel Core i5 4690K 3.5 GHz 6MB
Ram: Crucial BallistixSport 2x8GB 1600MHz
250gb ssd
Nuvarande grafikkort tror jag heter: HD radeon 5770

Jag kom på att jag kan också fråga om det är värt att ha kvar de gamla ram minne. Jag hade två 2st 4gb raminen av annat märke. Är det värt att ha de två nya i samma kanal men även behålla de gamla i så jag då får 16+8=24gb eller blir inte prestandan bättre av det. De gamla ramine är typ den här Corsair 8GB (2x4GB) DDR3 CL8 1600Mhz VENGEANCE fast lite äldre modell.

Permalänk
Hedersmedlem

1. Definitivt värt att vänta, din processor kommer inte ha några problem.

2. Det är det ingen som kan veta. Spekulationer känns rätt onödiga.

3. Tycker du ska behålla dina minnen, 16GB är gott och väl tillräckligt ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zappatija:

Hej, Jag har ganska nyligen uppgraderat många delar på min 5 år gamla dator och nu är det bara grafikkortet kvar. Jag har lite frågor om den så kallade nya generation som alla verkar prata ska komma i sommar typ.

Det första jag undrar över är om det är värt att vänta eller om den är lite väl hardcore för delarna jag har och inte är värt att lägga pengarna på?

Det andra är vad den ungefärliga priset kommer ligga på den nya generationen?

Och det sista är att om det inte är värt det har ni några tips på ett bra grafikkort?

Min specs är:
750w nätaggregat
Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3
Cpu: Intel Core i5 4690K 3.5 GHz 6MB
Ram: Crucial BallistixSport 2x8GB 1600MHz
250gb ssd
Nuvarande grafikkort tror jag heter: HD radeon 5770

Jag kom på att jag kan också fråga om det är värt att ha kvar de gamla ram minne. Jag hade två 2st 4gb raminen av annat märke. Är det värt att ha de två nya i samma kanal men även behålla de gamla i så jag då får 16+8=24gb eller blir inte prestandan bättre av det. De gamla ramine är typ den här Corsair 8GB (2x4GB) DDR3 CL8 1600Mhz VENGEANCE fast lite äldre modell.

Vad ska du använda datorn till?

Permalänk

@refTri: Just nu använder jag datorn till spel som typ lol,cs go men jag hade även tänkt börja köra lite mer grafikkrävande spel som battlefield,farcry etc.

Permalänk

@Andreaz1: Det jag menade med frågan om minnena var inte om jag skulle behålla mina gamla 8gb utan om det var värt att ha både ha mina nya 16gb men även låta de gamla sitta kvar för att få 24gb. Jag kanske missförstod ditt svar men det såg ut som du trodde att mina gamla minnen var 16gb.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zappatija:

@Andreaz1: Det jag menade med frågan om minnena var inte om jag skulle behålla mina gamla 8gb utan om det var värt att ha både ha mina nya 16gb men även låta de gamla sitta kvar för att få 24gb. Jag kanske missförstod ditt svar men det såg ut som du trodde att mina gamla minnen var 16gb.

Nej jag menar att du ska nöja dig med dina nuvarande i datorn. De och de gamla du har är inte av samma modell och har inte samma timings. Även om det kan fungera är chansen större att du bara får problem. Jag tycker inte det är värt det eftersom du redan har 16GB i datorn vilket borde vara fullt tillräckligt för vilka spel som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zappatija:

@refTri: Just nu använder jag datorn till spel som typ lol,cs go men jag hade även tänkt börja köra lite mer grafikkrävande spel som battlefield,farcry etc.

Du har ett kraftigt PSU, en fördel med de nya GPUerna är att man bara behöver ett 300-400W PSU som blir betydligt billigare än 750-1000W. Så om du vill börja spela redan nu kan du hitta ett prispressat/begagnat Geforce GTX 970 / radeon 390.

De nya kanske går att få tag i slutet av juni men antagligen till samma pris vad Geforce GTX 970 / radeon 390 kostade vid release.

Har du tid och vänta tills lite efter sommaren hade jag nog satsa på de nya vid lämplig kampanj om jag vore dig.

Permalänk

@Andreaz1: Ok tack nu förstod jag

Permalänk