Testpilot: Cooler Master Masterkeys Pro S

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@Bloopy:
Tro det eller ej, jag har skrivit recensionen helt utan påtryckningar från någon. Jag får inte ens behålla tangentbordet av anledning till att recensionen skulle kunna bli vinklad. Jag gör detta enbart för att jag tycker det är kul att testa nya prylar.

Jag har tagit upp att det är spraylackade tangenter, jag har tagit upp att kontakten är böjd 90 grader och inte passar i någon setup jag har. Det enda av de punkter du hade som jag inte tagit upp är att det är nerfällda tangenter i chassit, och detta är mer än designsak och därmed en smaksak än något annat, så just därför har jag inte tagit upp det.

Att jag inte har någon utbildning ang. lödningar stämmer, förutom det jag läst i gymnasiet, men det var inte direkt något att hänga i julgranen. Men ärligt, hur svårt är det att se om en lödning är bra eller dålig på ett tangentbord? Men man kan ju aldrig vara 100% säker, och av den anledningen skrev jag just: Jag upptäcker inga som helst konstigheter med lödningarna, som lär tåla en eller två smällar innan dessa spricker eller lossnar.

Skulle uppskatta om du faktiskt läser recensionen nästa gång.

Men man kan ju inte göra alla nöjda. Är det något du vill att jag kollar upp med tangentbordet så gör jag gärna det i efterhand så att du får svar på alla frågor. Och om du bara ville ventilera lite så har du ju fått göra det nu iaf, så varsågod.. I guess ?

Permalänk

Kan bara hålla med om recensenten i frågan om färgläckaget. Har själv ett Corsair K70 RGB. Skulle älska att endast tecknen var upplysta och inget mer men så är inte fallet i mitt tgt-bord heller. Men det är ju bara min åsikt, och det är bara recensentens åsikt ifråga om just det. Du kan ju vända hans nackdel till din fördel om du gillar att färgerna kommer fram bakom tangenterna. Läs informationen, inte vad han tycker.

Visa signatur

Antec P280 + Scythe Slipstream PWM 120mm | MSI Z370 Tomahawk | 8700K @stock + TR Silver Arrow | Corsair LPX 16GB @3600MHz | Seasonic Prime 850W Titanium | MSI RTX2080TI Gaming Trio | Crucial MX500 1TB M.2 | Asus Xonar Essence STX | LiteOn 12xBD | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Logitech G703 | Corsair K70 RGB | SennHeiser GSP 600

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu: CMstorm quickfire tk är ett fantastiskt tangentbord, det går aldrig sönder och fungerar som när jag köpte det, är sjukt nöjd. inne på 3:e året

Permalänk

@Huttala Dina recensioner och visdomsord bland djungeln av alla tangentbord med mekaniska brytare är alltid uppskattat att läsa! Läsvärd recension helt klart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonsya:

@Yatagarasu: CMstorm quickfire tk är ett fantastiskt tangentbord, det går aldrig sönder och fungerar som när jag köpte det, är sjukt nöjd. inne på 3:e året

Absolut, har haft 2 st, spill inte läsk över det då är det kört

(ja jag är klantig...)

Permalänk
Medlem

Bra recension @huttala.

Jag tycker det är beklagligt och en tydlig nackdel att ett gamingtangentbord som kostar 1 400 kr inte har någon form av dränering.

Visa signatur

Main Fractal R5, 6700K, GTX 980 Ti, 32 GB DDR4 (4x8 GB), 2x240GB SSD, MSI Z170-A-G45
Old Fractal R3, 2500K, GTX 970, 16 GB DDR3 (2x8 GB), 120GB SSD, 2TB HDD, ASUS P8Z68-V Pro/Gen3
Lap Lenovo T440, 4300U, HD4400, 12 GB DDR3, 240 GB SSD
Htpc Mac mini Server (mid 2011), HD3000, 4 GB DDR3, 2x500 GB HDD

Permalänk
Medlem

Jättebra recension Huttala, tack!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

@huttala
Även om kritiken innefattar din recension så är det inte just "din" recension utan användningen av "SweClockers" namn å logga som är problemet i grund, alla får väl göra recensioner hur dom vill.
Mig kvittar sånt, men ska man ½ lägga företag´s namn som i många konsumenter´s ögon kan uppfattas som en recension direkt kopplat till SweC är risken stor för framtida skada.
För nån gång kommer nån att göra fel, det är principen av mänsklig faktor.
Ska de då mumlas om att recensenten´s fel eller SweC fel ang recensionen?
Konsumenten kommer skita i vilket då denne har en defekt produkt i nåt avseende å lägga en direkt negativ koppling.

Ta bara citat under...

Skrivet av cluster-:

Bra recension @huttala.

Jag tycker det är beklagligt och en tydlig nackdel att ett gamingtangentbord som kostar 1 400 kr inte har någon form av dränering.

Är tgb värt "godkänt" med flera klara nackdelar? 1400 är en ansenlig summa pengar för ett tgb som om nån köper säkert kommer å sitta med över 10år.
Och ja det ska "f.a.n" hålla 10år för en kvalitet´s produkt det är min åsikt.
Sen är detta ingen ventilering utan en kritisk åsikt som jag har rakt mot SweClockers å inte mot någon specifik person.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@Findecanor jag testade tangentbordet i OSX idag och fick enbart ut 6-key-rollover.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Snyggt!
Köpte ett Logitech G810.
Ovana tangenter, mitt gamla vanliga tangentbord kändes skönare att skriva på.

Permalänk

köpte ett masterkey pro s, de är det första mekaniska tangentbordet jag har ägt, kan säga att jag är nöjd i alla fall

Visa signatur

i7 7700K | ASUS Z270 MAXIMUS IX HERO | Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz CL16 | GTX 1080Ti ROG Strix | Samsung 960 EVO 250GB | Corsair Carbide 400C | Steinberg UR22 MK2 | Acer Predator XG270HU | CM MasterKeys Pro S | G502 Proteus Spectrum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Är detta vad Swec ska syssla med framöver för att som andra penga hungriga företag skita i den "den lille"?
Ja det är ett bra koncept, men det måste ända ha en strikt ram med uppföljning.
Sen att "utsedd" person får lämna ett betyg väldigt likt Swec´s betyg gör att du som konsument kommer ta det för en "korrekt" recension.
Här anser jag efter att nu följt dessa tester/recensioner ha kraftiga brister som i längd kan orsaka skada. Bara ta som uttalande ang lödning, vad jag kan se så har denna recensent ingen utbildning i detta. Om nu i framtiden skulle visa sig finnas ett problem med maskinlödningen vem ska ta ansvar över betyg/recension. För konsumenten så blir det solklart ni som helhet oavsett vem som gjort å lagt erat namn.

Till denna recension, där det ges + för god konstruktion.
Spraylackade tangenter på kvalitet´s tgb?
Tangenter som är nerfällda i chassi (städning).
Under nackdelar kan jag inte se nåt ang kontakt, vilket varenda j*vla kotte kommer störa sig på.

Jag är i mångt å mycket anpassande av mig när det gäller dumheter av alla dess slag, men ni bör snarast möjligast se över denna funktion ni har infört.

Men vänta lite här nu. Menar du att endast anställda recensenter på Sweclockers är riktiga recensenter, och bör skriva recensionerna? Att dessa har utbildning inom de områden de skriver recensioner om? Eller missförstår jag det hela bara? För om så är fallet kan jag ärligt talat påpeka brister i de flesta recensioner som har med mina egna special områden att göra, där jag själv arbetat som både testare åt företag och varit med i utvecklingen av produkter. Men de gör ju inte att recensentens upplevelse och iakttagelser om en produkt inte är sann eller hur? Huttula kallas inte för sweclockers tangentbords guru för inget, de bygger på erfarenhet och ett brinnande intresse. Känns då mer intressant att läsa hans åsikter om en sådan produkt än någon som har en utbildning inom lödning eller journalistutbildning. Men det är som sagt bara min åsikt i det hela.
Som sagt jag kan ha missförstått vad du skrev, skulle inte vara första gången på internet

Men vart kan man läsa om de anställdas utbildningar om jag får fråga?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarCroW:

Men vänta lite här nu. Menar du att endast anställda recensenter på Sweclockers är riktiga recensenter, och bör skriva recensionerna? Att dessa har utbildning inom de områden de skriver recensioner om? Eller missförstår jag det hela bara? För om så är fallet kan jag ärligt talat påpeka brister i de flesta recensioner som har med mina egna special områden att göra, där jag själv arbetat som både testare åt företag och varit med i utvecklingen av produkter. Men de gör ju inte att recensentens upplevelse och iakttagelser om en produkt inte är sann eller hur? Huttula kallas inte för sweclockers tangentbords guru för inget, de bygger på erfarenhet och ett brinnande intresse. Känns då mer intressant att läsa hans åsikter om en sådan produkt än någon som har en utbildning inom lödning eller journalistutbildning. Men det är som sagt bara min åsikt i det hela.
Som sagt jag kan ha missförstått vad du skrev, skulle inte vara första gången på internet

Men vart kan man läsa om de anställdas utbildningar om jag får fråga?

Hear, hear!

Visa signatur

Main Fractal R5, 6700K, GTX 980 Ti, 32 GB DDR4 (4x8 GB), 2x240GB SSD, MSI Z170-A-G45
Old Fractal R3, 2500K, GTX 970, 16 GB DDR3 (2x8 GB), 120GB SSD, 2TB HDD, ASUS P8Z68-V Pro/Gen3
Lap Lenovo T440, 4300U, HD4400, 12 GB DDR3, 240 GB SSD
Htpc Mac mini Server (mid 2011), HD3000, 4 GB DDR3, 2x500 GB HDD

Permalänk
Medlem

@huttala Bra recension! Går i tankarna på att köpa ett MasterKeys S TKL som har PBT-tangenter. Har du gjort någon recension på detta tangentbord eller har någon erfarenhet av det? Vilket är det bättre mellan MasterKeys Pro S och MasterKeys S?

http://www.coolermaster.com/peripheral/keyboards/masterkeys-s...
https://www.komplett.se/product/925240/gaming/gamingmoss-tang...

Finns det ett bättre tangentbord i samma prisklass?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av finally:

@huttala Bra recension! Går i tankarna på att köpa ett MasterKeys S TKL som har PBT-tangenter. Har du gjort någon recension på detta tangentbord eller har någon erfarenhet av det? Vilket är det bättre mellan MasterKeys Pro S och MasterKeys S?

http://www.coolermaster.com/peripheral/keyboards/masterkeys-s...
https://www.komplett.se/product/925240/gaming/gamingmoss-tang...

Finns det ett bättre tangentbord i samma prisklass?

Tack!
Har faktiskt ingen aning om hur de nya tangentborden är. Men om de är baserade på de gamla och har (vad jag läste mig till lite snabbt) tjocka PBT tangenter så är det ju helt klart ett bra tangentbord!

Vill du kolla på andra konsumentprylar så är det nog den nya serien av Ducky One (som komiskt nog heter "Ducky One 2") du ska kika på. Har personligen inte testat något sådant, men på papper ser det riktigt bra ut och tangenterna är sjukt snygga!