Värt och köpa ny skylake processor + 1151 modekort + DDR4 RAM

Permalänk
Medlem

Värt och köpa ny skylake processor + 1151 modekort + DDR4 RAM

Just nu har jag en Intel i5 4670k 3.4ghz processor + 1150 socket modekort och 32gb ddr3 RAM, min fråga är eftersom jag är sjukt okunnig inom allt detta så undrar jag som rubriken lyder, är det ens värt att byta till det nya? Dvs köpa ny skylake processor + 1151 modekort + DDR4 RAM. (Det blir somsagt rätt dyrt därför jag vill veta om det ens är värt) Jag har pengarna att lägga men vänder mig till er och hoppas jag kan få ett bra svar.

Mitt andra val är väl att köpa mig en Intel Core i7 4790K 4 GHz 8MB och köra på det och behålla mitt gamla modekort + RAM.

TL;DR Är det värt att upgradera nu, eller skall jag vänta?

Permalänk
Medlem

4670k till 6600k rör sig om ett par procent prestandaökning på sin höjd.

Permalänk
Medlem

Jag skulle påstå att du klara dig kalas fint på nuvarande setup, spar eller lägg de pengarna på nåt annat skoj istället.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Då går jag på det jag hört av er och läst, vågade inte vara säker på randomforums jag aldrig hört om förut, tack grabbar ^_^

Permalänk
Medlem

Köp inte 6600k, dom är likvärdiga i prestanda och dessutom får du köpa nytt moderkort. Som du var inne på, en 4790k kan ju funka, så säljer du din 4670k här på swec.

Permalänk
Medlem

Vad är det som gör att du vill uppgradera? Klarar datorn av vad du behöver idag, är den långsam, vad använder du datorn till, osv? Om det är värt att byta till i7 beror på vad du gör med datorn, vad du har för övriga delar och om 5 000 kr är mycket eller lite pengar för dig.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

Det va mest inte just om summan i sig att 5k är mkt eller lite just för mig, mer om att det är värt för den som ovan nämnde minimala procentökningen gentemot priset, vill upgradera min processor för jag tycker inte den upfyller de som jag använder den till.

Förstår dock att min fråga vart lite luddig, så förstår om det blev lite jobbigt att förstå. Men tyckte svaren här vart bra och fick mig att komma fram till ett beslut ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shobban:

Det va mest inte just om summan i sig att 5k är mkt eller lite just för mig, mer om att det är värt för den som ovan nämnde minimala procentökningen gentemot priset, vill upgradera min processor för jag tycker inte den upfyller de som jag använder den till.

Förstår dock att min fråga vart lite luddig, så förstår om det blev lite jobbigt att förstå. Men tyckte svaren här vart bra och fick mig att komma fram till ett beslut ^_^

Det var med en i5 6600k som det var en minimal procentökning jämfört med din nuvarande i5.

Beroende på vad du använder datorn till skulle en ny i7 kunna ge en rejäl prestandaökning.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem

Beroende på ditt moderkort och vad för ram du kör med så skulle 5775C alt 5665C vara det bästa alternativet.

Då får du en processor som matchar och i många fall presterar bättre än motsvarande skylake (så länge skylake inte använder extremt bra ddr4 minnen).

Beror som sagt på om ditt moderkort har stöd för broadwell och om du har 1.5V eller lägre ddr3. Broadwell vill helst ha ddr3l (1.35V) men 1.5V bör fungera även om det inte stöds av Intel.

Permalänk
Medlem

@Jäger Jaha, jag använde den mest till streaming och spel generellt just nu, tänkt börja med videoredigering när jag känner att jag har lite mer tid än jag har just för tillfället.