Köpa färdigbyggd dator värdering

Permalänk

Köpa färdigbyggd dator värdering

Tjena jag tänkte köpa en färdig dator och ville höra med er om det är värt för mina ändamål

https://www.komplett.se/komplett-gamer-a05-excavator-edition/...

Spel som jag kommer att lira är cs, wow och diablo och liknande spel. Kommer inte att köra krävande spel som cod,bf osv.

Permalänk
Medlem

Ser ganska dyrt ut vid första anblick.

Snabb överslags räkning ger mig att delarna kostar ungefär 4300-4600 + windows home oem

Så det är vad du värdesätter garantin till

Permalänk

@eXim: Får man inte räkna med det om man inte bygger själv? Men hur mycket tror du den presterar?

Permalänk
Medlem

Det är dyrt att köpa budget gaming-pc för livslängden är så kort. En 9000kr gaming-PC kommer sannolikt vara billigare per år den är användbar.
i5 2500K kom för rätt exakt 5år sen. Den fungerar fortfarande bra för gaming i alla nya spel.

Permalänk
Medlem

Med värdering, menar du om komponenterna är under/overkill för det du tänkt göra eller menar du priset?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

@backfeed: Tänkte på komponenterna, kommer jag kunna köra spelen jag tänkt?

Permalänk
Medlem

Jag kan sälja dig min HTPC som har bättre specs än den.

PMa om du är intresserad. Finnes i norra stockholm.

Permalänk

@AMDDDDD: Schysst av dig :)! Men jag bor lite för långt bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tangentryttaren:

@eXim: Får man inte räkna med det om man inte bygger själv? Men hur mycket tror du den presterar?

Som jag ändrade min post så kostar delarna runt 4400 +- 200 och sedan vad windows kostar.

Processorn är inte speciellt bra och du listar att du vill spela csgo vilken är inte extremt cpu krävande men ändå får mig att fundera.

Permalänk

@eXim: Okej tack för svar!

Permalänk
Medlem

Den kommer prestera riktigt dåligt.
Om du tänkt lägga under 7k på en färdigbyggd dator så rekommenderar jag starkt att bygga själv då det inte är mycket svårare än Lego. Annars kan du leta begagnat för 6k får man en relativt bra begagnad dator.

Om du trots allt tänker köpa en färdigbyggd dator så är detta det absolut lägsta jag skulle gå och jag skulle egentligen velat öka budgeten till åtminstone 8k om montering ska ingå.

Sedan köper du Windows från denna sida: http://www.allkeyshop.com/catalogue/search.php?q=windows+10&s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tangentryttaren:

@AMDDDDD: Schysst av dig :)! Men jag bor lite för långt bort.

Du var snabb, höll precis på att ändra mitt inlägg med specs osv.

Den har ett R7 370 Asus Strix med semipassiv kylare, i5-4430, CX750m nätagg, 1tb hdd, 8GB ram och jävligt snyggt och litet chassi. Bara att hojta till om du har vägarna förbi stockholm.

Permalänk
Medlem

För CS så är den datorn inget att hurra för och kommer troligtvis inte ge dig någon trevlig upplevelse.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

@Wezter96: Tack, den såg bättre ut. Kommer den klara CS/WOW/Diablo?

Edit: skulle du kunna länka kundvagnen?

Permalänk
Medlem

Ja den datorn jag länkade kommer klara i stort sett alla spel på okej settings.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9364527/

Permalänk

@Wezter96: Så det är inget mer som behövs då? Sen har jag två frågor till.

1. Hur installerar man windows på datorn utan att redan ha ett operativsystem på den? Datorn fungerar väl inte utan ett?

2. Finns det något trådlöst nätverkskort/wifi usb på inet för jag hittar inget. Går inte att stänga dörren till mitt rum om jag ska ha en internetsladd i vägen.

Permalänk
Medlem

@tangentryttaren: Man laddar ned det från en annan dator via microsofts hemsida och lägger det på ett USB-minne med åtminstone 4gb.
Sedan stoppar man in usb-minnet i sin nya dator när man startar den.

Nej den har inget trådlöst nätverkskort för att få det på moderkortet så behöver du lägga 4-500 till åtminstone.
Du får väl ta och borra ett litet hål i väggen bara?

Permalänk

@Wezter96: Okej tack för svaren.

Haha bor i hyres så vettefan om jag får