Bygga helt ny dator - behöver några råd.

Permalänk
Medlem

Bygga helt ny dator - behöver några råd.

Tjena!

Jag har sparat ihop en summa pengar och har tänkt bygga en helt ny dator. Okunnig som jag är, så är jag tyvärr inte så duktig på att bygga egna datorer, och tänkte be om lite råd.

Den datorn jag tänkte köpa består av 2015 sweclockers vinterdator med några saker som är ändrade. Den består av:

CPU
Intel Core i5-6600K

Moderkort
Asus Z170 Pro Gaming

Minne
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX Svart

Grafikkort (Nvidia)
Nvidia Geforce GTX 980 (köper 980 istället för 970)

CPU-kylare
Be Quiet Pure Rock

SSD
Samsung 850 EVO 250 GB

Chassi
Fractal Design Define R5

Sen har jag redan en SSD hårdisk samt ett nättaggregat på 750W från förra datorn som jag kommer återanvända.
Mina frågor består av,
1: Jag har hört blandade åsikter angående Asus när det gäller moderkort. Är det något jag bör tänka på här eller alternativ som är bättre? Pris för effektivitet ratio är dock prio 1.

2: När det gäller CPU, har jag även hört blandade åsikter vad som är bäst, vattenkylningen eller fläktar some Be Quiet Pure rock. Samt skall det vara kompatibelt till min dator, så skulle jättegärna uppskatta åsikter angående detta.

3: När det gäller ram-minnet så ändrade jag från 2x4GB till 2x8 istället, vilket var billigare på något konstiga sätt samt att det finns mer plats till framtiden. Finns det något negativt allt med att göra denna uppgradering? Känns konstigt att de var billigare.

3: Samt en väldigt dum fråga men värt ett försök.
Jag använder windows 7 just nu, finns det någon chans att återanvända samma windows 7 på den nya datorn?

Hoppas att jag inte ställer till för mycket besvär med konstiga frågor, det är första gången jag bygger egen dator och är jätte okunnig.
Jättetacksam för svar!

Med vänliga hälsningar,
Lukas

Permalänk

@LukasK: tja! Är kanske inte den mest rutinerade på forumet men verkar vara en bra setup!

Undrar dock varför du väljer ett 980? Borde inte ett AMD r9 390x vara bättre med tanke på 8gb minnet. 980 har ganska dålig pris för prestanda.Alternativt ett begagnat 980ti?

Asus kommer funka bra som moderkort. Är fortfarande bland de "bättre" märkerna som MSI, EVGA. Kör själv med ett från MSI och det funkar bra.

En AIO vattenkylning prestrerar bra. Men en tornkylare som Noctua D15 kommer i dem flesta fall prestrera minst lika bra. Tycker du ska byta ut Be Quiet mot Noctua om du tänkt och överclocka. Alternativ en AIO kylare som Corsair H80i eller uppåt om du vill märka någon större skillnad. Kör själv med en Corsair H75 och är väldigt nöjd.

RAM minnen är sjuk billigt nu så bara bägge är DDR4 och har samma Mhz så skulle det inte förvåna mig att dem är billigare.

Angående Windows ska det inte vara några problem bara du använder samma licensnyckel. Är dock inte hundra på detta.

Du ska inte ha ett chassi Fractal Define S istället? Bättre för luftflödet. Dock har den ingen plats för CD läsare. Det är nån hundralapp billigare också.

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LukasK:

1: Jag har hört blandade åsikter angående Asus när det gäller moderkort. Är det något jag bör tänka på här eller alternativ som är bättre? Pris för effektivitet ratio är dock prio 1.

Det moderkortet är bra. Det finns billigare om du inte är intresserad av alla funktioner.

Skrivet av LukasK:

2: När det gäller CPU, har jag även hört blandade åsikter vad som är bäst, vattenkylningen eller fläktar some Be Quiet Pure rock. Samt skall det vara kompatibelt till min dator, så skulle jättegärna uppskatta åsikter angående detta.

Pure rock räcker utmärkt för de allra flesta. Ska du köra vattenkylning är det för att du tänkt klocka ordentligt eller för utseendets skull om du gillar det bättre. Men det är mycket dyrare. Räkna med ca 1500kr för en bra AIO vattenkylare.

Skrivet av LukasK:

3: När det gäller ram-minnet så ändrade jag från 2x4GB till 2x8 istället, vilket var billigare på något konstiga sätt samt att det finns mer plats till framtiden. Finns det något negativt allt med att göra denna uppgradering? Känns konstigt att de var billigare.

Låter konstigt att det skulle vara billigare. De 2x4 du hittat var nog inte rätt prissatta. Det finns inga nackdelar med att köra på 2x8 förutom att det är dyrare.

Skrivet av LukasK:

3: Samt en väldigt dum fråga men värt ett försök.
Jag använder windows 7 just nu, finns det någon chans att återanvända samma windows 7 på den nya datorn?

Beror på vad det är för licens. Är det en OEM, vilket det garanterat är om din förra dator var en färdig dator så kan du inte återanvända den licensen.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LukasK:

1: Jag har hört blandade åsikter angående Asus när det gäller moderkort. Är det något jag bör tänka på här eller alternativ som är bättre? Pris för effektivitet ratio är dock prio 1.

Användarupplevelsen skiljer nog ifrån person till person. Personligen har jag enbart upplevt problem med ASUS och Corsair minnen, så det är något som jag avråder ifrån. Crucial/Kingston och A-DATA brukar vara ett säkrare alternativ.

Skrivet av LukasK:

2: När det gäller CPU, har jag även hört blandade åsikter vad som är bäst, vattenkylningen eller fläktar some Be Quiet Pure rock. Samt skall det vara kompatibelt till min dator, så skulle jättegärna uppskatta åsikter angående detta.

Temperaturmässigt ligger båda alternativen lika, Luftkylare är dock alltid att föredra.

Skrivet av LukasK:

3: När det gäller ram-minnet så ändrade jag från 2x4GB till 2x8 istället, vilket var billigare på något konstiga sätt samt att det finns mer plats till framtiden. Finns det något negativt allt med att göra denna uppgradering? Känns konstigt att de var billigare.

som @Jäger påtalade så låter det väldigt underligt, dock kan priserna självklart variera butiker och tillverkare emellan.

Skrivet av LukasK:

3: Samt en väldigt dum fråga men värt ett försök.
Jag använder windows 7 just nu, finns det någon chans att återanvända samma windows 7 på den nya datorn?

Det är fullt möjligt, så länge det varken är en utgåva spärrad av Microsoft eller en piratkopia/crackad.

Skrivet av Jäger:

Beror på vad det är för licens. Är det en OEM, vilket det garanterat är om din förra dator var en färdig dator så kan du inte återanvända den licensen.

OEM licenser kan återanvändas, se svaret ovan.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Det är fullt möjligt, så länge det varken är en utgåva spärrad av Microsoft eller en piratkopia/crackad.

OEM licenser kan återanvändas, se svaret ovan.

Är du säker? Jag har alltid trott att OEM licensen bara kan användas på den dator som den först aktiverades på. Byter man moderkort eller som i det här fallet köper en ny dator trodde jag inte man kunde använda återanvända en OEM.

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-w...

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jäger:

Är du säker? Jag har alltid trott att OEM licensen bara kan användas på den dator som den först aktiverades på. Byter man moderkort eller som i det här fallet köper en ny dator trodde jag inte man kunde använda återanvända en OEM.

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-w...

Har personligen gjort detta, och det har fungerat utan problem. Man behöver dock ringa till Microsofts aktiveringstjänst(020 nummer) och få en ny aktiveringskod(gratis)

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Har personligen gjort detta, och det har fungerat utan problem. Man behöver dock ringa till Microsofts aktiveringstjänst(020 nummer) och få en ny aktiveringskod(gratis)

Ok då fungerar det väl då trots att det står överallt att det inte ska fungera. Eller så gjorde personen på Microsofts aktiveringstjänst fel i ditt fall.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jäger:

Ok då fungerar det väl då trots att det står överallt att det inte ska fungera. Eller så gjorde personen på Microsofts aktiveringstjänst fel i ditt fall.

Ingen person, det är en datoriserad telefontjänst.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Här har du ett oerhört stabilt paket för 15000:-
Tror det är det mest prisvärda som du kan få för pengarna.
Vill du spara in 3,5k så kan du byta ut grafikkortet till detta: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3400452

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3090159&view=c
https://www.netonnet.se/art/komponenter/uppgraderingspaket/mo...

Permalänk
Medlem

Tack alla för de svaren ni har gett mig.

Men Peppar2014 och Jäger, har en följdfråga angående Windows 7.
Jag har Windows 7 Ultimate (64x) Service pack och det är helt köpt enbart och kom inte med datorn. I med jag kommer köpa nytt moderkort, kan jag då återanvända detta windows 7? Tack för svar!

Permalänk
Skrivet av LukasK:

Tack alla för de svaren ni har gett mig.

Men Peppar2014 och Jäger, har en följdfråga angående Windows 7.
Jag har Windows 7 Ultimate (64x) Service pack och det är helt köpt enbart och kom inte med datorn. I med jag kommer köpa nytt moderkort, kan jag då återanvända detta windows 7? Tack för svar!

I och med att det är en retail-version (till skillnad mot en OEM-version) så ska det inte vara några problem att installera om Windows trots att du bytt moderkort.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

I och med att det är en retail-version (till skillnad mot en OEM-version) så ska det inte vara några problem att installera om Windows trots att du bytt moderkort.

Tackar så hemskt mycket för svar! Samt tack alla andra som svarat och hjälpt till! Allt är beställt och datorn skall byggas inom snaraste!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad blev det för några komponenter och vad landade prislappen på om man får fråga?