AMD Project Quantum kan göra återkomst med Zen och Vega

Permalänk
Melding Plague

AMD Project Quantum kan göra återkomst med Zen och Vega

Skiftat fokus med Radeon Pro Duo och avsaknaden av en högpresterande processor fick AMD att lägga det kompakta systemet Project Quantum på hyllan – i alla fall tillfälligt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt! Jag tyckte det var sorgligt när projektet verkade ha gått i graven.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vet någon varför det inte finns mitx kort för am3? Har det med förbrukningen att göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

@serverfel: tror det har att göra med att vishera är väldigt varma under belastning.

Känns inte som att en 8 kärnig fx cpu hör hemma i ett mitx bygge.

Det hade varit möjligt att bygga samt kyla men det hade nog kostat mer än vad det smakar.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Vet någon varför det inte finns mitx kort för am3? Har det med förbrukningen att göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är klart det finns ITX för AM3 Jag äger själv ett Asus M4A88T-I Deluxe av modellen "ovanligare moderkort". AM3+ finns det dock inga för just nu, och det kommer nog troligtvis aldrig finnas. Dock är det ganska coolt att sitta med 6 cores Thuban på ITX, även om det är lite dated!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fluffarn:

Det är klart det finns ITX för AM3 Jag äger själv ett Asus M4A88T-I Deluxe av modellen "ovanligare moderkort". AM3+ finns det dock inga för just nu, och det kommer nog troligtvis aldrig finnas. Dock är det ganska coolt att sitta med 6 cores Thuban på ITX, även om det är lite dated!

Lite fetare med X99 och 18+ kärnor på Mini-ITX (plus en halv förmögenhet)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fluffarn:

Det är klart det finns ITX för AM3 Jag äger själv ett Asus M4A88T-I Deluxe av modellen "ovanligare moderkort". AM3+ finns det dock inga för just nu, och det kommer nog troligtvis aldrig finnas. Dock är det ganska coolt att sitta med 6 cores Thuban på ITX, även om det är lite dated!

Thuban kärnor är faktiskt bra än idag duger till 1080P@60FPS.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

Nej det har inte "lagts på hyllan", det har inte "fallit i glömska". Det var ganska tydligt redan då att det var något för när Zen skulle nå marknaden. Sluta måla upp det som att det var något ogenomtänkt de fick dra tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Lite fetare med X99 och 18+ kärnor på Mini-ITX (plus en halv förmögenhet)

Det är sant! Dock kan jag inte offra en arm och ett ben för att köpa min rigg..! Jag betalade faktiskt.. Tja vad var det, 440 kr för mitt moderkort som jag använder just nu? Det var lite fix med det, men nog fasen fungerar det Kortet tar dock bara 95W TDP prollor, men har CoreUnlocker, så man kan leka lite med att unlocka CPU's om man har tur

Jag sitter just nu på en AMD Athlon II X3'a, men letar efter en vettigt prissat 1035T-1055T 95W att ersätta den med Det finns just nu ett kort på eBay av min modell som kostar en hel del mer än det är värt. Zotac har också ett AM3 MITX-kort, men jag har endast sett det listat två gånger, och båda gånger "untested" :/

AMD och MITX är en svår combo att få till och hitta! Har ganska stora förhoppningar på att Asrock fixar något fint till Zen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fluffarn:

Det är sant! Dock kan jag inte offra en arm och ett ben för att köpa min rigg..! Jag betalade faktiskt.. Tja vad var det, 440 kr för mitt moderkort som jag använder just nu? Det var lite fix med det, men nog fasen fungerar det Kortet tar dock bara 95W TDP prollor, men har CoreUnlocker, så man kan leka lite med att unlocka CPU's om man har tur

Jag sitter just nu på en AMD Athlon II X3'a, men letar efter en vettigt prissat 1035T-1055T 95W att ersätta den med Det finns just nu ett kort på eBay av min modell som kostar en hel del mer än det är värt. Zotac har också ett AM3 MITX-kort, men jag har endast sett det listat två gånger, och båda gånger "untested" :/

AMD och MITX är en svår combo att få till och hitta! Har ganska stora förhoppningar på att Asrock fixar något fint till Zen

Hoppas även jag på fina ITX-moderkort till Zen lagom till uppgradering framöver. Sjukt sugen på ITX igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffarn:

Det är klart det finns ITX för AM3 Jag äger själv ett Asus M4A88T-I Deluxe av modellen "ovanligare moderkort". AM3+ finns det dock inga för just nu, och det kommer nog troligtvis aldrig finnas. Dock är det ganska coolt att sitta med 6 cores Thuban på ITX, även om det är lite dated!

Ok. Jag skulle kanske skrivit am3+. Jag ville bygga ett kompetent litet bygge en gång. Men det enda som fanns då var matx, och då med 7**/8** chipset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hoppas även jag på fina ITX-moderkort till Zen lagom till uppgradering framöver. Sjukt sugen på ITX igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppas jag på också:) tror att man kommer lyckas kräma in 4minnes moduler för quad channel och dubbla gpu slotten på mitx brädorna med nästa våg utav produkter från både intel och amd:)

Men helt klart så är nano itx något som verkligen borde komma ut och ha plats för en gpu:)

Edit:mensr såklart picoITX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av criscros:

Hoppas jag på också:) tror att man kommer lyckas kräma in 4minnes moduler för quad channel och dubbla gpu slotten på mitx brädorna med nästa våg utav produkter från både intel och amd:)

Men helt klart så är nano itx något som verkligen borde komma ut och ha plats för en gpu:)

Edit:mensr såklart picoITX

Två minnessocklar är något jag inte gillade förra gången så vill gärna se fyra med. Iofs finns det stora minnesmoduler så två socklar är inget jätteproblem. Eller beror på, Rowhammer är problematisk: https://en.wikipedia.org/wiki/Row_hammer

Micro-DTX är mITX med möjlighet för två kortplatser. Väldigt dåligt med sådanna produkter dock.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/DTX_(form_factor)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Två minnessocklar är något jag inte gillade förra gången så vill gärna se fyra med. Iofs finns det stora minnesmoduler så två socklar är inget jätteproblem. Eller beror på, Rowhammer är problematisk: https://en.wikipedia.org/wiki/Row_hammer

Micro-DTX är mITX med möjlighet för två kortplatser. Väldigt dåligt med sådanna produkter dock.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/DTX_(form_factor)

Skickades från m.sweclockers.com

Men tänk så här.. Du vet gpuslotten på mitx brädor ? Tänk bara att ha en exakt likadan på undersidan ? Sedan använder man pcie-raiser för att fysiskt få plats

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av criscros:

Men tänk så här.. Du vet gpuslotten på mitx brädor ? Tänk bara att ha en exakt likadan på undersidan ? Sedan använder man pcie-raiser för att fysiskt få plats

Den måste ju få plats också, PCB'n är fullpackad och det blir nog svårt att få till något på undersidan.

Så här ser ett m-DTX moderkort för LGA 1155 ut på ovansidan:

Baksidan på ett ITX-moderkort är rätt fullt redan. Frågan är om det går att få in en PCI-e sockel där, lödpunkterna för den första sockeln bör vara i vägen antar jag:

Men jag gillar tanken. Annars är man ju låst till dual-GPU kort med dessa mått med bara en PCI-e kortplats. Alternativet skulle väl vara om man kunde dela en PCI-e Port till två och köra två olika kort genom samma fysiska port på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Den måste ju få plats också, PCB'n är fullpackad och det blir nog svårt att få till något på undersidan.

Så här ser ett m-DTX moderkort för LGA 1155 ut på ovansidan:
https://smallformfactor.net/wp-content/uploads/P1010289-810x608.jpg

Baksidan på ett ITX-moderkort är rätt fullt redan. Frågan är om det går att få in en PCI-e sockel där, lödpunkterna för den första sockeln bör vara i vägen antar jag:

http://729675461.r.lightningbase-cdn.com/wp-content/uploads/2014/04/Asrock-Z97E-ITX-price.jpg

Men jag gillar tanken. Annars är man ju låst till dual-GPU kort med dessa mått med bara en PCI-e kortplats. Alternativet skulle väl vara om man kunde dela en PCI-e Port till två och köra två olika kort genom samma fysiska port på moderkortet.

Det va det jag tänkte, att de använder samma kretsbanor som för normala gpuslotten till den i motsatt riktning:)

Sen så tror jag faktiskt med den nya generationen cpuer och moderkort så kommer det inte vara lika"fullproppade" rent fysiskt.. Mindre och effektivare vrm kommer nog finnas och kretskortsdesignen borde få sig en turn med fokus på mindre delar för att göra produkten och produktionen mer effektiv vad tror du om det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av criscros:

Det va det jag tänkte, att de använder samma kretsbanor som för normala gpuslotten till den i motsatt riktning:)

Sen så tror jag faktiskt med den nya generationen cpuer och moderkort så kommer det inte vara lika"fullproppade" rent fysiskt.. Mindre och effektivare vrm kommer nog finnas och kretskortsdesignen borde få sig en turn med fokus på mindre delar för att göra produkten och produktionen mer effektiv vad tror du om det?

Det har du förstås rätt i.

Mitt förra m-ITX system använde DFI LanParty MI P55-T36. Den var riktigt packad, väldigt få tomma ytor på ovan och undersidan. Dagens modeller och förhoppningsvis de kommande har inte lika mycket prylar som tar upp plats:

Jodå, dotterkort för PWM som Asus har på en del modeller borde nog kunna hjälpa med. Tänker på exempelvis:

Annars... slog det mig precis, varför inte bara använda Xconnect, sätta interna Thunderbolt-kontakter direkt på moderkortet som man ansluter grafikkort i chassit med. Skippa de utrymmeskrävande PCIE-portarna. Sedan monterar man grafikkort och riser/bryggan för att ansluta grafikkortet i denna? Skulle nog kunna bli rätt intressant kanske.

Thunderbolt 3 med 40GB/s är kanske lite för begränsad men förr eller senare kommer väl en ersättare (Thunderbolt 4) som förhoppningsvis har mer bandbredd.

Permalänk
Medlem

Fint att de dammar av alla projekt. Idag längtar till att kunna köra med en Opteron igen. Får ta och sälja en njure när de släpper monster APUn med Zen, Greenland och äkta HSA.

Då snackar vi superdator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Baksidan på ett ITX-moderkort är rätt fullt redan. Frågan är om det går att få in en PCI-e sockel där, lödpunkterna för den första sockeln bör vara i vägen antar jag:

En vanlig PCIe-sockel är för stor för många datorlådor ändå, men jag håller med.

Det finns många kort med en M.2-sockel på baksidan ... och det finns adaptrar till PCIe 4×.
Jag har för mig att AMD Crossfire ska kunna funka mellan två PCIe-portar av olika storlek så länge som båda är kopplade direkt till processorn.

Skrivet av anon5930:

Annars är man ju låst till dual-GPU kort med dessa mått med bara en PCI-e kortplats. Alternativet skulle väl vara om man kunde dela en PCI-e Port till två och köra två olika kort genom samma fysiska port på moderkortet.

Det ska gå att göra "PCIe Bifurcation" från 16× till 2 st 8× ... om BIOS stödjer det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

En vanlig PCIe-sockel är för stor för många datorlådor ändå, men jag håller med.

Det finns många kort med en M.2-sockel på baksidan ... och det finns adaptrar till PCIe 4×.
Jag har för mig att AMD Crossfire ska kunna funka mellan två PCIe-portar av olika storlek så länge som båda är kopplade direkt till processorn.

Det ska gå att göra "PCIe Bifurcation" från 16× till 2 st 8× ... om BIOS stödjer det.

Precis, ASRock X99E-ITX/ac har i alla fall en BIOS som stödjer bifurcation:

"Asrock provided a new bios for me 1.20E that now has bifurcation support"

https://hardforum.com/threads/pcie-bifurcation.1870298/page-8

Däremot stödjer den BIOS:en inte 16GB minnesmoduler.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Findecanor:

En vanlig PCIe-sockel är för stor för många datorlådor ändå, men jag håller med.

Det finns många kort med en M.2-sockel på baksidan ... och det finns adaptrar till PCIe 4×.
Jag har för mig att AMD Crossfire ska kunna funka mellan två PCIe-portar av olika storlek så länge som båda är kopplade direkt till processorn.

Det ska gå att göra "PCIe Bifurcation" från 16× till 2 st 8× ... om BIOS stödjer det.

Skrivet av gadgety:

Precis, ASRock X99E-ITX/ac har i alla fall en BIOS som stödjer bifurcation:

"Asrock provided a new bios for me 1.20E that now has bifurcation support"

https://hardforum.com/threads/pcie-bifurcation.1870298/page-8

Däremot stödjer den BIOS:en inte 16GB minnesmoduler.

Det där låter ju riktigt trevligt ändå.

Permalänk
Medlem

Så kommer den eller kommer den inte?

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4