Vill ha lite expertise från nörd community :) uppgradera grafikkort!

Permalänk
Medlem

Vill ha lite expertise från nörd community :) uppgradera grafikkort!

Hej hej hallå allihop!
Jag skulle vilja fråga en sak ang min grafik. Det är så att jag skulle vilja uppdatera mig inom den fronten, idag sitter jag på 2 st GeForce GTX 560 Ti - 1gb ram sammankopplade med crossfire.
Tanken är att jag ska sälja dem så jag får ihop lite pengar till nytt. Så första frågan blir ju - Hur mycket tror ni jag kan få för dem?
sen så undrar ja om ni har lite tips på "billigt men stabilt" grafikkort som kan mätas med spelen som är på G.
De jag spelar mest just idag är Arma 3, men kan inte riktigt njuta av det till fullo, spelet är grymt krävande med ganska kass build så FPS'n är löjlig för det mesta. kan ibland vara nere på 7-14 fps och andra dagar uppe på som mest 30. Vet inte om ja måste uppdatera processor också men det får bli till ett senare tillfälle. (processor AMD FX-6100 six core 3.30 ghz)
Snart är det ju aktuellt med VR också (väntar till nästa generation) så jag måste verkligen uppdatera grafiken nu.

sammanfattar frågorna!
1: vad får ja för mina grafikkort
2: tips om nytt GK, billigt men effektivt.
bonus fråga vad för hårdvara behövs uppgraderas för en bättre spel upplevelse på Arma 3?

Hare bra & tack i förhand!

Permalänk
Avstängd

Ett tips är att inte kalla oss för nördar...även om det är i snällt syfte..

Mitt tips till dig som verkar vara lite okunnig och ej så insatt...köp en Ps4'a..

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

2: tips om nytt GK, billigt men effektivt.

Vad anser du vara ett billigt pris?
Vi alla lever olika. För nån är 500 billigt medans andra är 5000 billigt.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

@Oringen: hehe ja det var faktiskt i snällt syfte, är nörd till grund och botten (iaf när det kommer till lek inom data världen)
Vist mitt inlägg kan lätt tolkas som totalt okunnig, men jag har en del i bagaget när det kommer till detta. Bara det att jag är så trött på att det hela tiden kommer ut nytt skit så jag har tappat lusten att uppdatera mig i allt som kommer ut. Ja har tittar runt en hel del nu efter lämpliga kort som ja vill köpa men känns inte som ja hittar det optimala, därför vänder jag mig till experterna som finns här.
Hoppas på att det finns någon som kan ge mig ett bra tips så jag slipper huvudverken.
Ps4 - nej tack! varje gång ja köper mig en konsol så äger jag den i ett par månader sen är jag trött på det. De blir för dyrt i slutändan. Är en väldigt fattig man =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rubadub:

Hej hej hallå allihop!
Jag skulle vilja fråga en sak ang min grafik. Det är så att jag skulle vilja uppdatera mig inom den fronten, idag sitter jag på 2 st GeForce GTX 560 Ti - 1gb ram sammankopplade med crossfire.
Tanken är att jag ska sälja dem så jag får ihop lite pengar till nytt. Så första frågan blir ju - Hur mycket tror ni jag kan få för dem?

Det heter SLI, inte crossfire.

Ca 200-300 per kort är rimligt.

Permalänk
Medlem

@PierreB: det beror lite på vad mina gamla är värda idag. Men kan tänka mig att lägga ut upp till 3000-4000, då borde ja väll stå mig ett tag! Men om mina gamla kort inte är värda mer än några hundralappar så går nog mitt tak pris ner till omkring 2000+

Permalänk
Medlem

@hultron: okej
Aj då det var inte mycket alls =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rubadub:

@PierreB: det beror lite på vad mina gamla är värda idag. Men kan tänka mig att lägga ut upp till 3000-4000, då borde ja väll stå mig ett tag! Men om mina gamla kort inte är värda mer än några hundralappar så går nog mitt tak pris ner till omkring 2000+

Runt 2000kr: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/236459-asus_r...

Runt 3000kr: https://www.dustinhome.se/product/5010881765/nitro-tri-x?ssel...

Permalänk
Medlem

1. Korten är näst in till värdelös idag. Sånt är nog vättigare o ge bort till såna ställen som bygga datorer till folk som annars har inte råd med datorer.

2. Som andra sa beror på vad du uppfatta som billigt.

Sen är set någ ändå bra att påpeka att det någ behövs en helt ny dator.
Arma 3 är väldigt cpu driven så din cpu kommer ändå flaska oberoende vilket kort du än köper.
Sen tror jag vr kommer någ också må bättre av att har en nyare cpu. Men skulle i alla fall avakta släppet av AMDs Zen cpu:er. Antingen blir det bra konkurans till intel eller i alla fall kanske trycka ner priser på intel cpu lite gran.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

ser ju bra ut! Radeon R9 380X skulle duga lätt. och de va till bra pris också! "huvudverk börjar släppa"
ska se hur ekonomin ser ut framöver för jag vill ju självklart slå på lite större, men de är helt klart godkända kort!

Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

1. Korten är näst in till värdelös idag. Sånt är nog vättigare o ge bort till såna ställen som bygga datorer till folk som annars har inte råd med datorer.

2. Som andra sa beror på vad du uppfatta som billigt.

Sen är set någ ändå bra att påpeka att det någ behövs en helt ny dator.
Arma 3 är väldigt cpu driven så din cpu kommer ändå flaska oberoende vilket kort du än köper.
Sen tror jag vr kommer någ också må bättre av att har en nyare cpu. Men skulle i alla fall avakta släppet av AMDs Zen cpu:er. Antingen blir det bra konkurans till intel eller i alla fall kanske trycka ner priser på intel cpu lite gran.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för info
Ja det verkar ju bara bli ett par hundra lappar för dem tillsammans så donera dom låter rimligt!

Permalänk
Medlem

Kommer nya Pascal grafikkort från nVidia om drygt en månad. Kanske något sånt skulle passa dig. Pris/prestanda lär ju gå ner en hel del jämfört med dagens grafikkort. Alltså för samma pengar kommer du att få mer prestanda om du köper ett Pascal grafikkort än om du köper ett grafikkort nu. Sen tycker jag du får börja fundera på att uppgradera processorn/moderkort/RAM-minne också. Om man spelar är en Intel i5/i7 processor totalt överlägsen allt vad AMD har att erbjuda.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Kommer nya Pascal grafikkort från nVidia om drygt en månad. Kanske något sånt skulle passa dig. Pris/prestanda lär ju gå ner en hel del jämfört med dagens grafikkort. Alltså för samma pengar kommer du att få mer prestanda om du köper ett Pascal grafikkort än om du köper ett grafikkort nu. Sen tycker jag du får börja fundera på att uppgradera processorn/moderkort/RAM-minne också. Om man spelar är en Intel i5/i7 processor totalt överlägsen allt vad AMD har att erbjuda.

Intressant!
Ska kika på det, tack för bra tips!