Permalänk
Medlem

Borde jag köpa ny pc!?

Som titeln säger så är min stora fråga borde jag köpa en ny pc? Mina specs är följande:

Nätaggregat: https://www.inet.se/produkt/6911370/corsair-cx600-600w/#specs

Processor: https://www.inet.se/produkt/5308709/amd-fx-6300-6c-3-5-ghz-bl...

Hårddisk: https://www.komplett.se/product/653050/datorutrustning/haardd...

Grafikkort: Geforce gtx 660 (Gigabyte)

Moderkort: https://www.inet.se/produkt/1902351/asus-m5a97-le-r2-0/#specs

Windows 8.1 Pro.

Tanken är att jag vill köra dom lite nyare spelen på höga inställningar men kan inte det med denna datorn jag har just nu. Så min stora fråga är borde jag uppgradera datorn eller köpa en helt ny dator?

(just nu spelar jag csgo och WoW)

Permalänk
Medlem

Du borde vänta minst till dom nya gpu och cpu kommer vilket är snart.
mer för pengarna var sig du köper det nya eller det som går ut.

Sen om det räcker i dagsläget behöver du inte uppgradera allt. men det ser ut som en del kan göras

Permalänk
Avstängd

I princip inte lönt att uppgradera, klart du kan använda chassi/psu/kanske ram/ssd eller hdd i det nya bygget - men för att klara nya spel på höga inställningar behöver man lägga minst 10k i dagsläget. Håller också med om att det är värt att vänta på åtminstone nya grafikkorten som kommer i sommar. CPU vet jag inte riktigt när en ny kommer, inte heller hur mycket mer prestanda man faktiskt kommer få, i nuläget är en i7a det bästa för spelande, dock.

Permalänk
Medlem

@saizz: Hade tänkt spendera 10-11k på ny dator/delar om det nu behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saizz:

Du borde vänta minst till dom nya gpu och cpu kommer vilket är snart.
mer för pengarna var sig du köper det nya eller det som går ut.

Sen om det räcker i dagsläget behöver du inte uppgradera allt. men det ser ut som en del kan göras

När kommer nya cpun i 3-5k prisklassen?

Permalänk
Medlem

@Durham: Cpuerna ryktas runt hösten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durham:

När kommer nya cpun i 3-5k prisklassen?

framåt hösten/vintern kommer Intel Kaby Lake som är i princip Skylake refresh.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nojje19:

@saizz: Hade tänkt spendera 10-11k på ny dator/delar om det nu behövs.

Det behöver definitivt göras, men det är inte akut. Du kan vänta tills nya modeller har släppts av grafikkort osv. Rekommenderar ny(tt) processor, moderkort, RAM, grafikkort och SSD.

Permalänk
Medlem

@cider123: Lust att göra en kundvagn till mig för 10k? (utan chassi)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

framåt hösten/vintern kommer Intel Kaby Lake som är i princip Skylake refresh.

...

Jag som tänkte köpa skylake i slutet på den här veckan.

Är det fortfarande "värt"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durham:

...

Jag som tänkte köpa skylake i slutet på den här veckan.

Är det fortfarande "värt"?

Det är det nog bara intel som kan svara på, men som de sett ut på senare tiden så spelar de ingen större roll när man köper prylar från intel eftersom de som ersätter det brukar vara ganska likvärdigt i prestanda med minimala förändringar utom nu när vi tog hoppet upp till DDR4 men det är ju redan gjort.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Det är det nog bara intel som kan svara på, men som de sett ut på senare tiden så spelar de ingen större roll när man köper prylar från intel eftersom de som ersätter det brukar vara ganska likvärdigt i prestanda med minimala förändringar utom nu när vi tog hoppet upp till DDR4 men det är ju redan gjort.

Håller med. Det kommer säkert inte vara stor skillnad, och om du köper cpu för att maxa i spel så räcker nog en i7a i ett par år framöver utan att begränsa grafikkortet. Såklart gissningar, kanske är nästa generation 20% bättre överlag, tvivlar dock på det så länge dom inte krymper tillverkningstekniken.

Permalänk
Medlem

@Nojje19: https://www.inet.se/kundvagn/visa/9366087/

Lite över men grafikkortet är en placeholder, skulle rekommendera att vänta in nya generationen om det inte är panik med ny dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Det är det nog bara intel som kan svara på, men som de sett ut på senare tiden så spelar de ingen större roll när man köper prylar från intel eftersom de som ersätter det brukar vara ganska likvärdigt i prestanda med minimala förändringar utom nu när vi tog hoppet upp till DDR4 men det är ju redan gjort.

Skrivet av cider123:

Håller med. Det kommer säkert inte vara stor skillnad, och om du köper cpu för att maxa i spel så räcker nog en i7a i ett par år framöver utan att begränsa grafikkortet. Såklart gissningar, kanske är nästa generation 20% bättre överlag, tvivlar dock på det så länge dom inte krymper tillverkningstekniken.

Okej, får bli skylake iaf med ett 1000/pascal kort sedan när det kommer ut Tackar!

Permalänk
Medlem

@Chibariku: Så jag borde egentligen vänta med att köpa grafikkort bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nojje19:

@cider123: Lust att göra en kundvagn till mig för 10k? (utan chassi)?

Jag tror det billigaste blir att köpa en helt ny dator och sälja den gamla på Blocket.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nojje19:

@cider123: Lust att göra en kundvagn till mig för 10k? (utan chassi)?

Sorry ska precis gå och kolla på kvällens avsnitt av Lucifer Men det finns massa bra tips här i Köpråd, men rent generellt kan jag väl säga en i7 6700(k om du faktiskt tänker överklocka, annars lite slöseri möjligtvis), 16gb ddr4 (så snabbt som möjligt) och ett hyfsat Z170 med de portar och expansioner du behöver (kanske ett Asus z170 Pro Gaming)

Tycker personligen att det är extremt värdefullt med en SSD, angående grafikkort skulle jag starkt vänta på nya generationen med tanke på att det endast är ett par fåtal månader tills vi lär se dom i butiker, för att inte nämna att kommande tiden kommer spenderas mer och mer utomhus #sommar eller nåt (Snöade här i Helsingborg senast igår)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MakeCoke:

Jag tror det billigaste blir att köpa en helt ny dator och sälja den gamla på Blocket.

Kan mycket väl stämma. Om du gör det så är det kanske värt å köpa ett begagnat kort på Swec Marknaden innan nya generationen kommer, dvs om du MÅSTE spela innan dess

Permalänk
Inaktiv

Jag antar att du återanvänder chassi, optisk läsare och hårddisk. https://www.inet.se/kundvagn/visa/9366144/

Permalänk
Medlem

@Nojje19: Så har jag gjort, får troligen min 6700k med tillhörande plattform imorgon medans mitt 290 får leva lite längre.

Permalänk
Avstängd

Din cpu duger ganska bra ändå så en uppgradering av gpu och allt är fullt möjlig att spela på datorn som den är även om man i en del scenarior förlorar några fps så har man ändå ganska bra prestanda i det mesta

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Om du inte har funderat på VR ready så behöver du ingen ny dator lägg hellre pengar på ett nytt grafikkort

Visa signatur

Gigabyte GA-X99-UD7,Intel 5820k, 32Gb DDR4 3000Mhz, Sapphire R9 290 4Gb Tri-x Crossfire x3, Samsung 850pro 1Tb, EVGA Supernova 1300w G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ACR83:

Om du inte har funderat på VR ready så behöver du ingen ny dator lägg hellre pengar på ett nytt grafikkort

Skojar du?? FX-6300 är hopplöst kass och presterar sämre än gamla 4 kärniga Phenom II 955 BE.....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Skojar du?? FX-6300 är hopplöst kass och presterar sämre än gamla 4 kärniga Phenom II 955 BE.....

Skickades från m.sweclockers.com

När man kolla upp olika spel tester vid höga inställningar så ser man inga stora skillnader. Ja den presterar sämre än andra CPU men det är inte värt att köpa en helt ny dator isåfall räcker det med att man bara byter CPU och GPU.

https://www.youtube.com/watch?v=G5ejBlynOV8

Visa signatur

Gigabyte GA-X99-UD7,Intel 5820k, 32Gb DDR4 3000Mhz, Sapphire R9 290 4Gb Tri-x Crossfire x3, Samsung 850pro 1Tb, EVGA Supernova 1300w G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ACR83:

När man kolla upp olika spel tester vid höga inställningar så ser man inga stora skillnader. Ja den presterar sämre än andra CPU men det är inte värt att köpa en helt ny dator isåfall räcker det med att man bara byter CPU och GPU.

https://www.youtube.com/watch?v=G5ejBlynOV8

Man ser en tydlig flaskhals i cpu'n i både gta 5 och crysis 3 som kan utnyttja en starkare CPU och att byta mot en FX-8350 skulle ge några ynka % i förbättring, antingen köper man en skylake i7a eller så väntar man på zen.. Uppgradera systemet med ny cpu är slöseri med tid och pengar och ett kraftfullare grafikkort kommer inte kunna utnyttjas till 100%.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.