Rykte: Radeon R9 490X lika snabbt som Geforce GTX 980 Ti – till halva priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Kom ihåg att det är ett rejält steg som kommer tas. I AMDs fall går man från 28nm till 14nm. Effektiviten ska vara 2,5 ggr bättre med den nya arkitekturen i 14nm mot dagens äldre 28nm. Polaris 11, den långsammaste av de hitills kända AMD-kretsarna har dessutom redan visats upp för flera månader sedan.

Tänk tillbaks när vi gick från 40nm till 28nm (HD7970) eller från 55nm till 40nm (HD5870). Steget är större nu och det var rätt stora kliv även då. Det borde inte vara så överraskande egentligen då mycket händer samtidigt nu.

Personligen tror jag att Polaris 11 borde bli 470-serien och Polaris 10 480-serien. Vega 490-serien när den väl lanseras. Såvida inte Polaris 10 används i fler än två modeller där skillnad på hur mycket som finns kvar av kretsen men också minnesval skiljer modellerna åt. Att det skulle kunna komma både GDDR5, GDDR5X och HBM1-modeller skulle iallafall inte jag utesluta ännu.

@versions: Rage som eventuell ersättare till Fury-serien hade varit rätt kul, om man ser till ATI's tidiga produkter.

Iofs om skillnaden mellan GDDR5X och GDDR5 är tillräckligt stort kan jag tänka mig fler än två modeller med Polaris 10. HBM1 känns lite förlegat dock med dess 4GB begränsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Sedan har ju AMDs Raja Koduri sagt att de tänker erbjuda "VR-prestanda" vid en helt ny prispunkt, vilkey antyder ett pris med lägre pris än 290/390/970, så även det talar för att 300$ är högt.

De har ju t.o.m. sagt något om att den ska sikta på "minimum-VR-spec". Jag gissar att det kommer något gimpat Polaris 10 med prestanda runt 390 för ca 200 USD.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scara:

Märkligt rykte. Går helt emot tidigare rykten om att Polaris 10 kommer betecknas 480(X) och kanske 490 utan X. Med en sådan mesig krets också?!
Kul om det stämde men någon av dessa rykten måste vara falska och jag skulle gissa på den här då den verkar vara först med att koppla 490X med Polaris 10.

Men men, skulle vara kul om det stämde fast själv är man fortfarande inställd på Vega ;).

Skulle nog tro att 490 och 490X är Polaris 10. 480 och 480X baseras på polaris 11. Sedan kommer ersättaren till Vega ersätta Fury och Navi ska gå emot Volta? Vem vet? Intressant är dock att till sommaren så släpper både AMD och Nvidia sina nya arkitekturer och brorsan är på jakt efter ett grafikkort.

Skrivet av Jonte[YoT]:

Fast det här ryktet var väl inget märkvärdigt?

De som har suttit och skrivit att skiftet som kommer nu blir revolutionerande har ju gjort bort sig tycker jag.
Visst, det vore rätt korkat av AMD och Nvidia att drämma på med en 100%ig prestandaökning för att sen inte kunna prestera några större höjningar till kommande generationer. Men det är siffror i den storleksordning man fått intrycket av att det skulle bli...

Nu orkade jag bara räkna på 1920-upplösing, men 980Ti var 30-40% snabbare än R390X i det här testet.
http://www.sweclockers.com/test/21190-sapphire-radeon-r9-390-...
Ett eller två spel gav ännu mindre skillnad. Men som sagt, 1920-upplösning enbart.

Att ett kort är 30-40% snabbare än sin föregångare är väl ändå inte så mycket att hetsa upp sig över...

30-40% till 2,5x mindre TDP är väl inget att fnysa om? Att den stora skillnaden skulle mätas i pres/watt blev ju klart för länge sedan. Det är ju en utveckling man har sett i över ett år nu. Även på CPU marknaden verkar prion ligga på att få ned strömförbrukningen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag tror't när jag ser't

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 120hz:

Jag tror't när jag ser't

En sund inställning självfallet. Rykten ska alltid tas med salt oberoende var det kommer ifrån.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Tror inte på det. Varför skulle inte Amd ta betalt för sin teknik om den vore så bra?

*edit*

Trött. Trodde där stod dubbelt så bra, och tyckte det verkade galet.

Så dum man är.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Skulle nog tro att 490 och 490X är Polaris 10. 480 och 480X baseras på polaris 11. Sedan kommer ersättaren till Vega ersätta Fury och Navi ska gå emot Volta? Vem vet? Intressant är dock att till sommaren så släpper både AMD och Nvidia sina nya arkitekturer och brorsan är på jakt efter ett grafikkort.

Behöver de inte rebrandra något gammalt för 470 serierna? Sägs att de siktar på bärbara också vilket skulle vara super, då NVIDIA har lekt helt fritt i de segmenten i typ två år. Finns tidigare rykten på att Polaris 10 är 232 mm^2 varför jag sa att det låter lite för bra om en sån liten krets är tillräckligt snabbt för att husera 490X. Att de skulle vara 14nm analog av 390(X) tror jag inte på då de korten var rebrands. Alltså modellbetckning runt "mellanklass" eller prestandaklass vad det nu kallas. Entusiastmodellerna har varit traditionellt -90(X) och AMD antydde om att Vega är entusiast och inte några "special" kort med häftiga namn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zpnk:

Nja...

https://www.youtube.com/watch?v=u4RyNNlKbJw

Sen har iaf jag det lilla problemet med VRAM (i vissa titlar). 3440x1440 ville i vissa lägen äta lite mer än vad korten hade att erbjuda. FPS-mässigt var det inga bekymmer då prestandan var finfin, men allt eftersom mängden VRAM gick åt så kändes det att det inte räckte till. I det läget hade det smakat bättre med ett 980Ti...

Alright. Jag kanske blandade ihop det med vanliga 980.

Skrivet av cluster-:

Öh... Nej. Det är ett grymt drygt och okomplicerat svar på en komplicerad fråga. För det första så är det klumpigt att säga att det "presterar en hel del bättre". Ja, på vissa punkter så presterar två stycken 970 i SLI-konfiguration bättre än ett 980 Ti och i teorin så är 970sli bättre än 980ti. Det är dock inte med stora marginaler som 970sli vinner över 980ti om man ser på siffrorna. I verkligheten så är det inte riktigt så enkelt och svart-vitt som du vill få det att låta. Du måste tänka på att du får olika prestanda i olika spel på grund av drivrutiner och dåligt stöd för SLI i vissa spel.

Det här var ett grymt drygt och komplicerat svar på en okomplicerad fråga. Du ville bara visa din "kunskap" eller vad är det frågan om?

Permalänk

Inte en chans att jag säljer mina 980ti nu om man inte får nått för de. Hoppas andra tänker så med som har 980ti. Nä då får de gå i pension i barnas dator istället. Jäklar vilken burk de får då he he.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

@Bad Habit:
Glöm inte bort DX12 bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Iofs om skillnaden mellan GDDR5X och GDDR5 är tillräckligt stort kan jag tänka mig fler än två modeller med Polaris 10. HBM1 känns lite förlegat dock med dess 4GB begränsning.

Gissningstävling? Här är min😀
Polaris 10.1 (2560 SP) släpps med GDDR5 tidigt som 490
P10.2 (2304 SP) släpps mef GDDR5 tidigt som 480
P11.1 blir 470
P11.2 blir 460

Till hösten kommer korten med GDDR5X minne med tillhörande 'X' i tillägg på namnet.
En bubblare är P10 med 4Gb HBM, men kag tror inte den typen av minne behövs för den här omgången kort.

Vega blir förstås Fury xXx och motsvarande i Januari.

Skrivet av MakeCoke:

De har ju t.o.m. sagt något om att den ska sikta på "minimum-VR-spec". Jag gissar att det kommer något gimpat Polaris 10 med prestanda runt 390 för ca 200 USD.

Mmm, men det kan också innebära att de menar att de skall gå in med lägsta pris på marknaden för VR-prestanda. Och de måste inte pratat om fulla P10.

Permalänk
Medlem

Den enklaste P10an har 192 GB/s den vassaste 256 GB/s och släpps i 5 modeler 3 desktop 2 bärbara. P11 har 128 GB/s den släpps i 3 modeler 1 desktop 2 bärbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Brukar vara standard för AMD, 290x presterade som ett GTX Titan för 12 lakan och Nvidia fortsatte ändå sälja sitt värdelös skräpkort för ungefär samma pris.
Den dagen AMD går i graven kan vi lika gärna lägga ner Swecklockers, ingen kommer att ha råd att köpa ny hårdvara ändå.

Titan var dyrt p.g.a. DP-prestandan. Det släpptes dessutom ett halvår före 290X.
780Ti var kortet som konkurrerade med 290X.
Om Nvidia gick i graven skulle ingen ha råd att köpa hårdvara heller.
Ja, Titan X är också löjligt dyrt. Finns säkert något användningsområde där 12 GB VRAM behövs vilket gör att folk köper ändå.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Skrivet av versions:

jävlar vad spännande att det äntligen börjar hända saker nu. tänk att hd 7970 är i samma klass som r9 380x, fyra år efter att det släpptes. nu får vi hoppas på riktigt snabba high-end-kort!

Vit jag vet så var ju föregångaren 280x just 7970 Så att 380x ligger i samma prestanda är inte så konstigt (skiljer inte mycket mellan 380 och 380x), är ju från början den udda fågeln 285 (som låg i mellan 280 och 280x).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av ArcticFire:

Titan var dyrt p.g.a. DP-prestandan. Det släpptes dessutom ett halvår före 290X.
780Ti var kortet som konkurrerade med 290X.
Om Nvidia gick i graven skulle ingen ha råd att köpa hårdvara heller.
Ja, Titan X är också löjligt dyrt. Finns säkert något användningsområde där 12 GB VRAM behövs vilket gör att folk köper ändå.

Idag behövs ju inget titan för konsumenter när TI finns, nu när DP nästan är helt borta dessutom. titan har alltid känns som dyrt och man får inte mycket mer prestanda jämfört med TI.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Sedan dess har GCN genomgått ett antal mindre revisioner men är i stort oförändrad, någonting det blir ändring på med Polaris som förutom rejäla arkitektoniska förbättringar tar klivet till 14 nanometer.

GCN Graphics Core Next innebär egentligen bara "shader core" och det sker förändringar där mellan generationer men det största förändringarna sker i uncore.
Med polaris så får vi 4:de generationens GCN alltså GCN 1.3 (AMD använder generationer 2 3 4 osv medan medier och i folkmun används 1.1 1.2 1.3 osv så polaris blir 1.3 och inte GCN 4.0 som det stod i en annan artikel på sweclockers).

Skrivet av Psyence:

Tråkigt bara att drivrutiner till Linux är så förbannat dåliga när det kommer till AMD i jämförelse med nVidia.

Beror på hur du använder din dator och vad du förväntar dig men bägge har sina buggar.
Just för tillfället med övergången till amdgpu så är det lite rörigt med amd drivare men det blir nog bättre snart.
Nvidias starka sida är deras optimerade drivrutiner och profiler samt optimeringar hos utvecklare men där ändras spelplanen snabbt med vulkan (dx12 i windows).
Vi lär se fler titlar optimerade för AMD, vulkan och dx12 och då tappar nvidia sin fördel men det tar lite tid innan vi är där.
AMDs öppna drivrutiner är väldigt bra och amdgpu-pro lär välkomnas av de som behöver den.

Skrivet av Psyence:

Kör nVidia av just denna anledningen men det betyder inte att jag (och förmodligen många andra) skulle uppskatta att ha samma valmöjligheter som de som kör Windows? Problemet löser sig inte genom att köpa konkurrenternas produkter, synd att du inte inser detta.

Det är lätt att gnälla på kvaliteten i drivrutiner för hårdvara man inte använder och kan vara helt subjektiv.

Skrivet av Commander:

Den kommer inte vara bara open source.

AMD GPU och AMD GPU Pro, båda kommer använda sig av OpenSource kernel modul som utvecklades av andra men FGLRX kommer leva vidare som AMD GPU Pro som kommer vara proprietär userspace drivrutin.

Jag tror att du menar rätt men det blir lite fel.
Fglrx är kernel drivrutinen för den äldre stängda drivrutinen och den lär dö rätt snabbt och ersätts av kernel drivrutinen amdgpu, men UMDs som t.ex OpenGL kommer i pro vara lika som i catalyst.

Angående pris och prestanda så är det PR och utvalda tester och bör inte tas för allvarligt, men det är inte ovanligt att prestandan skiljer ett steg mellan generationer.
Jag tror att AMD satsar på ökade marknadsandelar och jag tror vi lär få se fler laptops, htpc mm med amd hårdvara.

Permalänk
Medlem

men, samma prestanda till halva priset?
vore det inte bättre med dubbla prestanda till samma priset?
Ur en "entusiasts" synvinkel åtminstone.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

men, samma prestanda till halva priset?
vore det inte bättre med dubbla prestanda till samma priset?
Ur en "entusiasts" synvinkel åtminstone.

entusiastkorten kommer senare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scara:

Behöver de inte rebrandra något gammalt för 470 serierna? Sägs att de siktar på bärbara också vilket skulle vara super, då NVIDIA har lekt helt fritt i de segmenten i typ två år. Finns tidigare rykten på att Polaris 10 är 232 mm^2 varför jag sa att det låter lite för bra om en sån liten krets är tillräckligt snabbt för att husera 490X. Att de skulle vara 14nm analog av 390(X) tror jag inte på då de korten var rebrands. Alltså modellbetckning runt "mellanklass" eller prestandaklass vad det nu kallas. Entusiastmodellerna har varit traditionellt -90(X) och AMD antydde om att Vega är entusiast och inte några "special" kort med häftiga namn.

Vega ska komma med HBM minne vilket betyder att Vega är minst 6 månader bort. Dessa kommer antagligen hamna i någon "Fury-esk" serie precis som Fury X och Fury gjorde i 300-serien.

Skrivet av frankof:

men, samma prestanda till halva priset?
vore det inte bättre med dubbla prestanda till samma priset?
Ur en "entusiasts" synvinkel åtminstone.

Detta handlar om kort i nedre prestandasegmenten. Entusiastkorten kommer med Vega och HBM minnen om minst 6 månader.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Ger inte jättemycket för syntetiska tester, men det ser onekligen lovande ut! Håller alla tummar och tår för att detta stämmer, äntligen kanske vi har tungviktare från AMD att utmana Nvidia på riktigt!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd

gudabra

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Spännande att AMD släpper ett kort ett år (980ti släpptes 2dra juni 2015) efter nvidia som skall vara lika snabbt som 980ti båda korten på standard klockning. Nu när pascal kommer så sänks priset garanterat på 980ti.

Vad vill då AMD med detta kortet ?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ragnarok:

Vad vill då AMD med detta kortet

Få högre yields och/eller lägre strömförbrukning vilket ju är otroligt viktigt.

AMD har ju haft sitt R9 Fury X stående mot GTX 980 Ti hela tiden men båda korten är ju väldigt dyra att tillverka för AMD/Nvidia och dyra för oss konsumenter att köpa.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Har AMD fått hjälp av Stefan Holm med det där diagrammet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Om detta samt att kretsen endast kommer vara 232mm² stämmer så är det bara att applådera, oavsett om GP104 blir snabbare eller inte så ser detta ut att bli en riktig vinnare. Riktigt imponerande utveckling av prestanda/w och kretsyta från AMD här.

Folk snackar om drivrutiner hit å dit men tror verkligen att det är konsollerna som spelar störst roll när det kommer till den senaste trenden där både nya och gamla GCN kort bara verkar bli bättre och bättre, alla nya multiplatformspel optimeras/ anpassas för GCN redan från grunden vilket blir bara tydligare och tydligare, detta om något kommer vara ett stort hot mot Nvidia i längden, inte konstigt att de pushar för gameworks...

Sett Adored? Men jagär helt med på spåret, och jag tror Nvidia har fattat det också. Det är till stor del därför som de söker nya marknader för sin teknik, med AI, dep learning och självkörande bilar.

Skrivet av Oringen:

Är det pga ny teknik som de kan massproduceras enklare med små kostnader de kan pressa priserna så pass mycket?

Chippen är mycket mindre, mindre än hälften så stora, vilket dels innebär att det finns plats för mer än dubbelt så många på en kiselplatta/wafer, dels att större andel chip på en kiselplatta/wafer klarar sig utan defekter.

Skrivet av giplet:

Om något verkar vara för bra för att vara sant så är det också oftast det.

Den stora frågan är varför AMD skulle dumpa priserna så? Nu är detta iofs dragit lite ur sin kontext i och med att dessa korten som påtalas i tråden ska tävla mot Pascal och det därför kanske inte är helt intressant att jämföra med GTX 980Ti. Men faktum kvarstår. Varför skulle AMD dumpa priset på det viset? De har varken muskler eller finanser att kriga ut Nvida genom att dumpa priserna till en nivå där de inte tjänar något.

För att AMD:s plan/strategi är att sälja kort som klarar VR för motsvarande ca 2000 svenska kronor, för att det är i det segmentet som de flesta köper grafikkort, och det skulle i så fall bli en väldigt stark försäljningspoäng som AMD tror i längden genererar mer pengar än om de tagit mer betalt per kort.

Skrivet av Jonas79:

490X för 300 USD låter för bra för att vara sant.

Garanterar att ni inte hitta ett 390X för 300USD = ca 3500 kr när det släpptes, vad ska övriga i serien kosta då.

Men är det sant så köper jag garanterat ett 490X vid release

Skrivet av serverfel:

Tror inte på det. Varför skulle inte Amd ta betalt för sin teknik om den vore så bra?

*edit*

Trött. Trodde där stod dubbelt så bra, och tyckte det verkade galet.

Så dum man är.
Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av frankof:

men, samma prestanda till halva priset?
vore det inte bättre med dubbla prestanda till samma priset?
Ur en "entusiasts" synvinkel åtminstone.

Se ovan.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

R7 470(X) är troligen vad Polaris 11 kommer heta när den lanseras. Dvs 50W TDP-modellen som demonsterats med både Battlefront 3 och Hitman:

https://www.youtube.com/watch?v=T8DWozmgApo

Fanns videor på Hitman tidigare men verkar vid en snabb titt ha försvunnit. Men finns artiklar om den, blandannat: http://wccftech.com/amd-polaris-10-desktop-polaris-11-noteboo...

Så blir ett nytt kort vad det verkar. Rebrands lär nog förekomma i de absolut lägsta budgetserierna från vardera tillverkare men mellansegment och uppåt bör rimligtvis vara nytt. Både AMD och Nvidia har ju väntat länge på att kunna designa och tillverka kort i 14/16nm.

470x/470 och ellesmerepro(490 utan X tror jag)

Dessa är onekligen de mest intressanta ur prestanda per watt mot peng:)

Vrf? För 490 kommer kunna köras utan extra ström ifall någon pcb tillverkare vill det!

Vet att jag är tjatig ang watt performance men för mig är effektivitet det mest intressanta

Riktigt intressant år med många nya släpp från båda hållen!

Edit: ellesmere pro=480 inte 490.

Hur som, med en wattage runt 100w så borde det gå att få ner dem lite till!

Low profile 480 75w hade varit något otroligt:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Ja förutom att 980ti funnits 1 år snart... Man säljer väl inte sitt 980ti som är lika snabbt som ett 490x för att köpa ett 490x? Och kom ihåg att 980ti överklockar ganska lätt 30% från stock vilket i så fall gör det 30% snabbare än 490x. Och 980ti är snabbare än titan överklockat. Så blir nog mest win för de som har ett 980Ti och vill ha ett till att köra sli med då jag antar att priserna dumpas

Skickades från m.sweclockers.com

Inte om du klockar Titan, förstår inte varför man ska jämföra överklockat mot stock bara. Vi vet inte hur 490X klockar än eftersom AMD genomfört större ändringar i arkitekturen så det återstår att se hur klockat vs klockat står sig.

Permalänk
Medlem

Tiden kring årets Computex är mer spännande än på mycket länge

Har själv varit där ett par gånger och det är en härlig tillställning. De asiatiska "booth babesen" är förbaskat upplyftande och Taipei rent generellt är en upplevelse.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

En fråga bara, skulle AMD lansera någon ny Fury/prestanda-serie som bygger på Polaris, eller är 490X det värsta vi kommer se tills Vega kommer (från AMD:s håll alltså)? När var det Nvidia skulle lansera sina monsterkretsar med Pascal, var det slutet av detta året eller? Tänkte mer att isf skulle ju Nvidia inneha den klara prestandatronen från slutet av detta året tills Vega släpps.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av anon5930:

R7 470(X) är troligen vad Polaris 11 kommer heta när den lanseras. Dvs 50W TDP-modellen som demonsterats med både Battlefront 3 och Hitman:

https://www.youtube.com/watch?v=T8DWozmgApo

Fanns videor på Hitman tidigare men verkar vid en snabb titt ha försvunnit. Men finns artiklar om den, blandannat: http://wccftech.com/amd-polaris-10-desktop-polaris-11-noteboo...

Så blir ett nytt kort vad det verkar. Rebrands lär nog förekomma i de absolut lägsta budgetserierna från vardera tillverkare men mellansegment och uppåt bör rimligtvis vara nytt. Både AMD och Nvidia har ju väntat länge på att kunna designa och tillverka kort i 14/16nm.

Ser väldigt bra ut, då kan man ju få ett tyst system iaf. Dock, hoppas dom inte menar att det prestandamässigt är ett GTX 950 då dom jämför med det där, iaf inte om det motsvarar R7 470x. Men så kan det nog inte vara va? Då ett R7 370x är i samma prestandaklass som mitt HD 7950.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS