[Köpråd sökes] Nytt moderkort & CPU (+lite annat)

Permalänk

[Köpråd sökes] Nytt moderkort & CPU (+lite annat)

Hej.
Jag känner behov av att uppgradera min dator.
Får så himla låg FPS i alla spel och det känns som att CPUn är flaskhalsen.
Den jag har idag är inte överklockad, räcker (är smartare) att installera kylningen och försöka överklocka så gott det går eller är det bättre ifall jag köper nytt moderkort, CPU & RAM?

Det här är min rigg nu:
Antec Dark Fleet DF-30 Midi Tower Svart
Corsair GS 600W PSU
Gigabyte GA-890GPA-UD3H, Socket-AM3
AMD Phenom II X6 1055T
Crucial m4 SSD 2,5" 64GB SATA 3.0
Sony DVD±RW AD-7260S-0B SATA, BLACK
WD Caviar® Blue™ 500GB SATA 3.0
Corsair XMS3 1333MHz 8GB KIT CL9, 2x4GB
Asus Radeon R9 290X 4GB (Ligger i skåpet: XFX Radeon HD6950 2GB 2xFAN PCI-E)
Benq XL2411Z-skärm (144 Mhz) + en 60 Mhz-skärm som är bättre för fotoredigering.

Jag har en Cooling-Water Cooler Master Nepton 140XL CPU Cooler som jag inte installerat.

Visa signatur

HP NX9420 | C2D T5600 | 2GB | 100 GB Hdd | Radeon x1600 256mb |

Permalänk

@acrylamid: Vad är låg FPS för dig? Själv vill jag inte spela under 50, andra tycker minst 30 är helt okej, ytterligare någon kan inte tänka sig spela under 120.

Din CPU är gammal men inte jättedålig. Men beror som sagt på. Kolla hur mycket dina komponenter får jobba med ett övervakningsprogram, kan ge en liten ledtråd till var som flaskhalsar.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga klocka. 1055T klockar inte direkt dåligt. jag hade en på ett ASUS M4A88TD-M EVO och min rullade i 4.2GHz utan problem. Om du ska använda dig av din 140XL kylare så se till så att det fortfarande flåsar lite luft runt CPUn som kyler VRM osv lite.

Klockar du CPUn så kommer den att prestera bättre ska du se och det är ju ett snabbt test och se om du blir nöjd ist för att lägga flera 1000.- på något du kanske inte behövde.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Hur mycket är du ute efter att lägga?
Vill du lägga runt 5k så kan du köpa i7 6700k + z170 mobo + 8gb ddr4 för 4690:- på NetOnNet.

Permalänk

Jag har inga problem att spela med 30 FPS, även om det såklart är trevligt med högre.
Men just nu är det precis så att datorn orkar upp till 30 FPS i spel som Division, Squad, osv..
Det är inte ovanligt med dippar ner till 20 FPS om vi säger så. Kan ju glömma komma upp i några 60 FPS.

Sen såg jag att nya Mirror Edge krävde minst "requires at least 4 logical cores to run." och vill minnas att den CPUn jag har nu bara har två.

Skrivet av beyondthemind:

@acrylamid: Vad är låg FPS för dig? Själv vill jag inte spela under 50, andra tycker minst 30 är helt okej, ytterligare någon kan inte tänka sig spela under 120.

Din CPU är gammal men inte jättedålig. Men beror som sagt på. Kolla hur mycket dina komponenter får jobba med ett övervakningsprogram, kan ge en liten ledtråd till var som flaskhalsar.

Visa signatur

HP NX9420 | C2D T5600 | 2GB | 100 GB Hdd | Radeon x1600 256mb |

Permalänk

Jo, de var nog runt den prisklassen jag hade tänkt.
Sjävklart hade de varit nice att få något för femhundra spänn men man får ju vara realistisk också

Skrivet av Wezter96:

Hur mycket är du ute efter att lägga?
Vill du lägga runt 5k så kan du köpa i7 6700k + z170 mobo + 8gb ddr4 för 4690:- på NetOnNet.

Visa signatur

HP NX9420 | C2D T5600 | 2GB | 100 GB Hdd | Radeon x1600 256mb |

Permalänk
Permalänk

Till ts: Hur pass många logiska kärnor din cpu har vet jag inte, men den har sex kärnor/trådar så mer än två är det i alla fall, om jag inte är helt ute och cyklar.

§5 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem

*Off topic-diskussion utbruten till egen tråd*

Länk till tråden: Vilken CPU-kylare rekommenderas till I5-6600K? Är Noctua NH-D15 ett bra val?.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...