Post- och telestyrelsen utreder Telia för fri surf-kampanj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Visserligen, men man kan ju inte strida på att man inte kan göra saker utanför den mängd data man kontrakterade sig till. Du har köpt ett abonnemang för exempelvis 1 gb, och all data är lika prioriterad så länge du inte gjort på din datamängd, vilket är abonnemanget du konsumerat. Kan man inte göra vad man vill för att man köpt för lite datamängd då är det ju inte exempelvis Telia.
Jag tycker bara att man kan bestrida nätneutralitet inom ramarna för abonnemangets datamängdbegränsning som man själv valt storleken på.

Exakt, så länge man inte förbrukar sin surpott är det ju ingen skillnad alls.
Frågan är hur det andra fallet ska betraktas, ska bli intressant att se vad PT kommer fram till.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Daemon85:

Visserligen, men man kan ju inte strida på att man inte kan göra saker utanför den mängd data man kontrakterade sig till. Du har köpt ett abonnemang för exempelvis 1 gb, och all data är lika prioriterad så länge du inte gjort på din datamängd, vilket är abonnemanget du konsumerat. Kan man inte göra vad man vill för att man köpt för lite datamängd så är det ju inte exempelvis Telias fel.
Jag tycker bara att man kan bestrida nätneutralitet inom ramarna för abonnemangets datamängdbegränsning som man själv valt storleken på.

Fast det är som jag tidigare skrivit inte bara konsumenten man vill skydda med nätneutraliteten. Det är även alla aktörer som förser nätet med produkter och tjänster som ska få samma möjlighet att nå kunderna. Så det räcker inte att bara säga att kunderna får skylla sig själva om de signar upp sig på begränsade abonnemang. Det här drabbar ju även de företag som inte betalat för gräddfilen till internetleverantören. Det drabbar i högsta grad nya aktörer för alla typer av produkter/tjänster. Internetleverantören ska inte vara den spindeln i nätet som alla företag måste vända sig till för att kunna nå ut till kunderna.

Konkurrensen mellan företag ska alltså vara baserad på utbud, prissättning, kvalité och liknande. Konkurrensen ska inte hämmas av avtal mellan företag och nätleverantörer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Ja jag är fiber förespråkare, även om 5G har en ljus framtid men det blir inte samma kvalite, inte samma ping och stabilitetet osv..
Fiber 1 gigabit kommer bli billigare inom 2 år hoppas jag.

Pingen är lägre (färdas rakare väg), stabiliteten är bättre pga FEC, dock är det ett krux: vanliga skit-stickor är kassa och endast med utomhusantenner fungerar det bättre.

Skrivet av Immersion:

Min farsa han är väldigt emot bredbandsutbyggnanden, han tycker vad är det inte man kan göra med mobilt bredband som man inte kan göra med fiber han tycker det är meningslöst att gräva massa fiber, men vad gör han jo sitter och slösurfar på plattan bara, blir sjukt lack att han inte kan förstå att visa har större krav...

Är han emot att någon vill ha det eller han själv? För en del är det enda bättre, för en del det andra. Varför han skall betala 15k (?) eller nåt för att kunna läsa tidning, kolla blocker och använda bankärenden förstår inte jag heller. Men många här lär ju som en annan använda 500GB+ varje mån och då lägga 2k kr är lite väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeNMaX:

@morxy49: MMS går väl även de över internet då det kom i samma veva som 3G och videosamtal samt att kollar jag inställningar för mms i telefonen så skickas de över en IPV4 anslutning.

Fast det är inte samma sak. MMS är en 3GPP-specad tjänst, och bara för att den nyttjar IP som bärare betyder det inte att datan nånsin når "Internet". Precis som att ett kretskopplat stenålderssamtal från en fast eller mobil telefon kan gå över IP som bärare (nödvändigtvis inte end-to-end), så behöver inte det heller nödvändigtvis gå över "Internet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Konkurrensen mellan företag ska alltså vara baserad på utbud, prissättning, kvalité och liknande. Konkurrensen ska inte hämmas av avtal mellan företag och nätleverantörer.

Eller hämmas av avtal mellan nätleverantör och slutkund heller.
Håller helt med.

Och jag tycker att de som inte kan se problemet detta skapar, verkligen behöver tänka på att det inte är Telia eller Facebook, eller något specifikt abonnemang detta gäller. Utan det är att med de nya direktiven från EU så ska alla behandlas lika mot internet, oavsett om du som privatperson tycker det är dumt eller bra. Mao, hela konceptet att skilja på trafik mot internet, oavsett hur man gör, är fel.

Vill ni bestrida nätneutraliteten så gör det då direkt, men försvara inte Telia, Tre eller någon annan operatör/företag som gör, då ni bokstavligen stöttar brott mot regler/lagar. Utan ifrågasätt då lagen i sig istället med konkreta åsikter varför den är fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Fast det där har du nog fått om bakfoten. EU hade tidigere direktiv om att EUs medlemsnationer skulle agera på ett visst sätt. Länderna skulle spara data enligt ett EUdirektiv.
Sedan tog EU bort detta direktiv. Det innebar att det inte längre fanns något direktiv som berättade för EUmedlemsländerna att de skulle göra på ett visst sätt.
Så i nuläget finns det inget direktiv som säger varken bu eller bä från EUs håll angående datalagringen. Styrning saknas alltså och det är upp till varje land att själva agera som de vill i frågan.

Sverige har valt att behålla rådande lagstiftning. Det kan man tycka vad man vill om, men det finns alltså ingen förmaning från EUs håll att Sverige ska göra på endera sätt här.

Förutom lilla detaljen att EU domstolen avrättade direktivet vilket betyder att alla massövervaknings lagar baserade på direktivet också är olagliga.

Sedan är det en annan femma att våra kära fascismälskande politiker vill veta vad befolkningen gör för att undvika otrevligheter som revolutioner och liknande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon127948:

Förutom lilla detaljen att EU domstolen avrättade direktivet vilket betyder att alla massövervaknings lagar baserade på direktivet också är olagliga.

Förstå mig rätt här. För att uttrycka det milt så är inte heller jag så förtjust i nuvarande massövervakning utan misstanke. Men det antagandet du har gjort ovan stämmer inte riktigt. Läs mitt andra svar i tråden kring detta.
#16127518

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Förstå mig rätt här. För att uttrycka det milt så är inte heller jag så förtjust i nuvarande massövervakning utan misstanke. Men det antagandet du har gjort ovan stämmer inte riktigt. Läs mitt andra svar i tråden kring detta.
#16127518

Om datalagringsdirektivet som möjliggör massövervakning strider mot EUs grundlagar då strider även svenska massövervakningslagar mot samma EU grundlagar. Det är helt absurt att tro att Svenska regeringen kan bestämma sig för att ignorera dessa grundlagar (som de ignorerar Sveriges grundlag). Det kommer snart upp i EU domstol och kommer ogiltigförklaras då Sveriges STASI 3.0 lagar valde att utnyttja maximala möjligheter som datalagringsdirektivet gav.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon127948:

Om datalagringsdirektivet som möjliggör massövervakning strider mot EUs grundlagar då strider även svenska massövervakningslagar mot samma EU grundlagar. Det är helt absurt att tro att Svenska regeringen kan bestämma sig för att ignorera dessa grundlagar (som de ignorerar Sveriges grundlag). Det kommer snart upp i EU domstol och kommer ogiltigförklaras då Sveriges STASI 3.0 lagar valde att utnyttja maximala möjligheter som datalagringsdirektivet gav.

Du gör fortfarande ett antagande som är lite väl långtgående.

Det är det europeiska datalagringsdirektivet som EUdomstolen har ogiltigförklarat, inte datalagring som fenomen.

Det är möjligt att det inte behövs en separat utredning för att även komma till de slutsatser du vill dra, alltså att förbud för datalagring ska gälla på nationell nivå också men det måste i så fall prövas i domstol om det är tillämpbart på det sättet men det är alltså inte prövat ännu.
Därmed finns det inte någon styrning från EUnivå i frågan om hur nationerna i EU får agera kring datalagringen. Ännu. Det kanske kommer om det här prövas.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Du gör fortfarande ett antagande som är lite väl långtgående.

Det är det europeiska datalagringsdirektivet som EUdomstolen har ogiltigförklarat, inte datalagring som fenomen.

Det är möjligt att det inte behövs en separat utredning för att även komma till de slutsatser du vill dra, alltså att förbud för datalagring ska gälla på nationell nivå också men det måste i så fall prövas i domstol om det är tillämpbart på det sättet men det är alltså inte prövat ännu.
Därmed finns det inte någon styrning från EUnivå i frågan om hur nationerna i EU får agera kring datalagringen. Ännu. Det kanske kommer om det här prövas.

Anledningen till att datalagringsdirektivet ogiltigförklarats gäller fortfarande. Massövervakning strider mot EUs grundlagar. Det finns inget i EUs grundlagar som säger att STASI inspirerade regeringar kan ignorera den och massövervaka hur de än känner för.

Med andra ord om svenska lagen liknar väldigt mycket datalagringsdirektivet (vilket den gör) så gäller samma tolkning för den. Det är sant att domstolen inte har givit ett uttalande just för Sveriges STASI fantasier men det är en teknikalitet.

Gissa varför UKs regering vill dra sig ur den delen av EUs lagar då deras STASI fantasier så klart bryter mot dessa och även de är medvetna om det. Frågan är bara när det kommer till domstolen och den säger att de är ogiltiga precis som i Sveriges fall.

Vettiga länder, som Tyskland, har redan tagit bort massövervakningen av denna typ (i Tysklands fall redan innan EUs domstol då Tyska konstitutionsdomstolen ogiltigförklarade massövervakningen).

Permalänk
Inaktiv

@anon246659: Samma här. släpper det aldrig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon127948:

Anledningen till att datalagringsdirektivet ogiltigförklarats gäller fortfarande. Massövervakning strider mot EUs grundlagar. Det finns inget i EUs grundlagar som säger att STASI inspirerade regeringar kan ignorera den och massövervaka hur de än känner för.

Med andra ord om svenska lagen liknar väldigt mycket datalagringsdirektivet (vilket den gör) så gäller samma tolkning för den. Det är sant att domstolen inte har givit ett uttalande just för Sveriges STASI fantasier men det är en teknikalitet.

Gissa varför UKs regering vill dra sig ur den delen av EUs lagar då deras STASI fantasier så klart bryter mot dessa och även de är medvetna om det. Frågan är bara när det kommer till domstolen och den säger att de är ogiltiga precis som i Sveriges fall.

Vettiga länder, som Tyskland, har redan tagit bort massövervakningen av denna typ (i Tysklands fall redan innan EUs domstol då Tyska konstitutionsdomstolen ogiltigförklarade massövervakningen).

Det du egentligen säger här är att den svenska datalagringen inte passar in med mänskliga rättigheter. Granskningen från EUs håll kring gränsdragning av hur länderna ska förhålla sig till mänskliga rättigheter på nationell nivå är inge vidare tydlig och verkar inte vara nå vidare aktiv alls när det kommer till integritetsfrågor så något starkt stöd eller någon tydlig press från EU finns inte i dagsläget. Det är därför det inte händer så mycket. Det kan prövas om företag drar upp frågan till EUdomstolen vilket banhof verkar vilja göra. Vi får ser hur det går.

Den frågan jag tycker är av större intresse här är varför svenska politiker inte verkar ta datalagringsfrågan på större allvar. Om vi har svenska lagar som kan anses vara problematiska i grunden så bör våra svenska ledare titta på vad de upprätthåller för system. Detta oavsett om vi är med i EU eller inte. Jag är själv förvånad över passiviteten och bristen på att kunna motivera massövervakning utan misstanke. Varken ideologiskt eller praktiskt har det motiverats. Minst sagt svagt...

Aja. Back to topic.
Verkar som att relevanta delar av media har uttryckt missnöje med telias upplägg nyligen. Frågan är fortfarande en het potatis och jag skulle nog gissa på att teila får backa här förr eller senare.
http://www.svt.se/kultur/medier/svenska-publicister-i-upprop-...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled