Permalänk

Idé på ny CPU-kylare?

Tjena!

Jag kom precis på en sak, som jag undrar om någon hört om förut. Skulle det vara möjligt att kombinera en AIO och ett lufttorn i en och samma enhet?

Tänk alltså ett vattenblock med radiator med en tillhörande t.ex Noctua NH-D15 ovanpå vattenblocket. Borde inte detta, teoretiskt sett, ge fruktansvärt bra kyleffekt?

Har ni sett något liknande förut?

Mvh

Permalänk

Hur menar du mera exakt att luftkylaren skulle monteras på blocket? För i dessa AIO-kylare så sitter nämligen pumpen på blocket, alltså ivägen för eventuell luftkylare.

På det enda sätt jag kan tänka mig det skulle fungera är om det är ett vanligt vatten-block (alltså med separat pump) som är helt gjort i koppar eller annan metall så att luftkylaren har en yta att kyla. Men jag skulle inte tro det skulle ge mycket i kyleffekt, kanske två-tre grader.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Noctuans kylprincip bygger på heatpipes och har du redan kylt ner den värme som ger heatpipes en funktion så kommer den kyllösningen inte tillföra något annat än vikt.

Permalänk
Medlem

Hade säkert fungerat om det inte vore för att de är designade för att arbeta ensamma.
Det hade kanske fungerat om de var special gjorda till en enhet och vattenblocket och basen på luftkylaren är samma sak. Vattnet åker alltså in i basen på luftkylaren. Pumpen får flyttas till radiatorn.
Frågan är ju dock hur mycket man tjänar på det. En sådan lösning hade säkert kostat lika mycket som en AIO-vattenkylare + en luftkylare och då bör den kyla betydligt bättre än andra lösningar för att vara intressant. Och varför inte ta en större eller en till radiator istället?
Sen är det mer intressant att lägga pengar på kylningen utav grafikkortet idag. Grafikkortet genererar betydligt mycket mer värme och arbetar dessutom i 100% belastning betydligt mer än processorn.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Bra och roliga svar!

Min tanke var som någon nämnde ovan att flytta pumpen till radiatorn, kopparblocket i botten skulle både övergå till rören upp till luftkylaren, samtidigt som det strömmade kylvätska ovanpå dem (i ett slutet system så klart). Dunno, kändes som en kul grej!

Apropå att kyla grafikkort är jag i färd med att försöka montera en Corsair H80i på mitt Asus 970, måste bara lyckas tillverka en hyffsat bracket för att få fast skiten, men förhoppningsvis kan det ge bra resultat!

Mvh