Datorn värd det han vill ha för den?

Permalänk
Medlem

Datorn värd det han vill ha för den?

Hej!

Har blivit erbjuden att köpa mig en dator av en bekant, vet dock inte om priset som han vill ha för datorn är värd det?

Spec:

Coolermaster chassi
Kingston ssd v300 120GB
Asus GTX 560Ti 1GB
8GB Ram
i5 2500K
Corsair CX500
Asus moderkort, vet ej vad det är för något dock inget Z. Tror det är p67 eller något.

2000kr är han villig att släppa det för, värt?

Permalänk

Ja, det tycker jag

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Helt ok pris, kan spela en hel del på den och uppgraderar du grafikkortet så kommer det gå att spela länge på den. Om allt fungerar bra så är det ett okej pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Ja, det tycker jag

Skrivet av RealPower:
Skrivet av skewgen:

Helt ok pris, kan spela en hel del på den och uppgraderar du grafikkortet så kommer det gå att spela länge på den. Om allt fungerar bra så är det ett okej pris.

OK, datorn är tänkt till min systers son som mest spelar CS:GO & LoL, är den duglig för det, FPS?

Permalänk

@gtg83:

låg settings på grafik och en klock på CPU så har du helt klart acceptabel FPS på CS

Permalänk
Medlem
Skrivet av gtg83:

OK, datorn är tänkt till min systers son som mest spelar CS:GO & LoL, är den duglig för det, FPS?

Inga problem.
Bra processor trots att den har ett antal år på nacken, är väldigt lätt att överklocka. Grafikkortet är ok och går ju enkelt att uppgradera senare vid behov.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem

Hade jag behövt en dator hade jag varit bekväm att betala det priset.

Permalänk
Medlem

Perfekt för csgo om du klockar processorn lite.

Permalänk
Medlem

Helt klart värd att köpa om den fungerar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av gtg83:

OK, datorn är tänkt till min systers son som mest spelar CS:GO & LoL, är den duglig för det, FPS?

Som tidigare redan nämnt, låga inställningar och kanske lite klock på processorn, då är du hemma i dessa spel. Klockar du processorn till högre nivåer (4.3+ Ghz) och köper ett nytt grafikkort så kan du spela det mesta på den där datorn. Och såvida du inte köper ett väldigt slukande grafikkort och klockar järnet så borde inte totaleffekten bli något problem för nätagget heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.wedberg:

@gtg83:

låg settings på grafik och en klock på CPU så har du helt klart acceptabel FPS på CS

Ok, om man inte klocka CPU, vad får man ut för FPS på tex csgo? Behöver man inte en Z-bräda för klocka?

Permalänk
Medlem

Den är grymt prisvärd för csgo varesig du klockar eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gtg83:

Ok, om man inte klocka CPU, vad får man ut för FPS på tex csgo? Behöver man inte en Z-bräda för klocka?

Du lär få helt ok fps även utan överklockning, men med CS vill man ju gärna upp i närmare 200fps pga spelmotorns uppbyggnad. Oklart hur långt du kommer som standard. Kanske 100-150fps beroende på inställningar? Bara ren gissning, men 2500k är en av de vanligaste processorna där ute så bör inte vara svårt att hitta exempel om du googlar

Angående moderkort så går det på 1155 att överklocka med p67. Z kom lite senare med z68 som då kombinerade överklockning med inbyggd grafikkrets från h67

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

Den är grymt prisvärd för csgo varesig du klockar eller ej.

Gott och höra, då verkar det mer eller mindre att det blir klart med ett köp. Tack för era snabba svar

Permalänk
Medlem

Har typ exakt samma specs på ena datorn, klarar lol å csgo på min 2k skärm utan problem. Allt på högsta inställningar, ligger typ på 35% load på grafikkortet i lol t.ex. Kunde köra The Witcher 2 på rätt höga inställningar när jag hade en 1650x1050(?) skärm men nu med 2k skärmen går de sämre.. Om du har en 1080p skärm funkar nog de mesta med medium inställningar rätt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av isakk1:

Har typ exakt samma specs på ena datorn, klarar lol å csgo på min 2k skärm utan problem. Allt på högsta inställningar, ligger typ på 35% load på grafikkortet i lol t.ex. Kunde köra The Witcher 2 på rätt höga inställningar när jag hade en 1650x1050(?) skärm men nu med 2k skärmen går de sämre.. Om du har en 1080p skärm funkar nog de mesta med medium inställningar rätt bra

Ok, vad får du ut för FPS på CS:GO?

Permalänk
Medlem

Tänkte precis säga det att du behöver då inte överklocka något för att cs ska flyta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Du lär få helt ok fps även utan överklockning, men med CS vill man ju gärna upp i närmare 200fps pga spelmotorns uppbyggnad. Oklart hur långt du kommer som standard. Kanske 100-150fps beroende på inställningar? Bara ren gissning, men 2500k är en av de vanligaste processorna där ute så bör inte vara svårt att hitta exempel om du googlar

Angående moderkort så går det på 1155 att överklocka med p67. Z kom lite senare med z68 som då kombinerade överklockning med inbyggd grafikkrets från h67

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar för info & förklaringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gtg83:

Ok, vad får du ut för FPS på CS:GO?

2560x1440
Allt högsta förutom 8xMSAA och 4x anisotropic istället för 16x.
Hade som minst ~70fps och pendlade oftast mellan 80-90. Kör du 1080p kommer du definitivt inte ha några problem. Testade nyss på en bana, kan säkert skilja sig lite beroende på vilken du kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isakk1:

2560x1440
Allt högsta förutom 8xMSAA och 4x anisotropic istället för 16x.
Hade som minst ~70fps och pendlade oftast mellan 80-90. Kör du 1080p kommer du definitivt inte ha några problem. Testade nyss på en bana, kan säkert skilja sig lite beroende på vilken du kör.

Ok, tror han spelar på 1600x900. Har du någon möjlighet att testa lira på den upplösningen och återkomma?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gtg83:

Ok, tror han spelar på 1600x900. Har du någon möjlighet att testa lira på den upplösningen och återkomma?

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr orkar jag inte, men kollade på ett grafikkorts test. 1080p ~54fps 1440p ~ 34fps. Sen är 1600x900 ännu mindre krävande än 1080p. Så du lär klara dig galant, snitta runt 115fps i cs kanske.