Hjälp till en med dålig koll på mobilmarknaden

Permalänk
Medlem

Hjälp till en med dålig koll på mobilmarknaden

Jag har blivit tvungen att titta mig runt efter en ny telefon då den gamla håller på att ge upp efter ~6år.
Saker har förändrats på marknaden och jag har ingen koll på dem så jag vänder mig nu till er för hjälp.

Önskningar:
Skärm - 5 tum eller mindre, upplösningen får gärna vara 720p eller 1080p.
Kamera - inga krav alls.
Batteri - Jag befinner mig ofta ute i 2-3 dagar utan tillgång till ström så lång batteritid är hög prioritet. (även om man räknar in portabla batterier så vill jag ändå ha en telefon som överlever helst 48 timmar (nuvarande överlever ~200timmar där runt 85% är standby))
IP klassning - inte ett krav men alltid ett plus om den har det.
OS - Ett baserat på Linux-kärnan (Ubuntu, Android etc.).
Internminne - gärna 8GB eller mer.
RAM - 2GB eller mer.
CPU - någon vettig med hyffsad hastighet och gärna 4 eller 8 kärnor.

Övrigt:
Vill ha: WiFi, 3G, 4G, GPS, minneskort (eller stort internminne)
Inte nödvändig men bra om finns: NFC,dubbla sim-kort, USB, Bluetooth

Hur kommer den användas?:
Jag använder mest telefonen till vad telefoner brukar användas till, att ringa och skicka några sms. Utöver det så har jag tidigare mest haft en dator med mig men tänkte få bort lite packning och då skulle det vara bra om mobilen kunde hantera internet och lättare nätverksdiagnostik.
Ett mål är också att kunna använda den istället för emulator till appar jag programmerar vilket sätter begränsningen i OS till Android 5.x eller nyare, alternativt Ubuntu. Mobilen kommer under stora delar av dagarna vara inaktiv men uppkopplad (möjligen ta emot uppdateringar från google hangout). RAM och CPU är valda mycket utifrån vad jag brukar ställa in emulatorerna till då jag sett att detta fungerar väl (det är ganska krävande appar). Skärmstorleken är utifrån att jag inte vill ha en telefon som är gigantisk, då skulle jag skaffa en surfplatta istället (min nuvarande är ~9x6cm).

Permalänk
Vive la liberté!

Vill du ha en smartphone är det ganska kört att komma upp i vettig batteritid.
5 tum eller mindre är det väl någon av Xperia Z1,Z3, eller Z5 Compact som kommer närmast då beskrivningen.

Permalänk
Medlem

Håller med kör en Xperia compact z3 eller z5. Dess batterifunktioner är riktigt bra. Så två dagar borde inte vara ett problem 3 om du kör dess kraftigaste batteri sparläge och har lite tur

Brorsan hade med som z1 compact till ett läger i superstamina läge som det heter. Den höll i ett antal dagar och han kunde ta emot samtal och stuff men det blir inte så mycket pillande på den

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Hade rekommenderat Huwei Y6 PRO när den lanseras i Sverige http://www.gsmarena.com/huawei_y6_pro-7647.php

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Inaktiv

Rekommenderar Sony Z3 Compact, kvick och bra lur.

Permalänk
Medlem

z3 eller z5 compact. Utförlig jämförelse av batteritid på olika mobiler http://www.gsmarena.com/battery-test.php3 där du även kan ställa in dit användarmönster.

Permalänk
Medlem

Många som nämner z3 (compact) och z5 (compact) ser ut som om de stämmer ganska bra med vad jag söker, ska gå förbi en återförsäljare och se om de har en inne så man kan testa den i verkligheten.

Huwei Y6 PRO har också trevliga specs men jag kan inte finna någon återförsäljare där man inte riskerar tull och andra merkostnader.

Har även fått förslag om ulephone Power (http://ulefone.com/products/power/battery.html). Någon som har någon erfarenhet av den och om den går att få tag på i sverige? Känns kanske lite väl stor men skulle vara trevligt om det fanns en återförsäljare i sverige där man kunde testa den.