Permalänk
Inaktiv

Ny CPU

TJENA!! Vilken är den bästa CPUN som är kapabel med MSI 770-C45??Och finns det ngn som skulle klara av cs:go?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

Finns inga att köpa nya, ditt moderkort klarar inte Amd Fx-processorer, men du kanske kan hitta begagnat här på Sweclockers marknad eller tradera. Förslagsvis en Phenom II x4 eller x6 på över 3GHz. Gärna överklockad mot 4GHz för att klara CS bra. Vad har du för processor idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Inaktiv

@Starric: En AMD athlon II x4 630 processor 2.80ghz... hahah

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

snabbt googling säga mig att det är en AM3 (ej AM3+) moderkort. så mycket som jag vet så finns inte längre några CPU:er som gå att köpa som ny som stödja denna socket.
närmaste som man kommer är AM3+ där det gå att sätta in ett AM3 CPU i AM3+ socket men inte omvänd. det är någ dags att uppgradera MB, CPU och troligen också RAM då.
Vad har du för budget? och vilka andra grejer har du?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Inaktiv

@Bernd_P1: Grejen är den att jag typ måste uppgradera allting men pallar ej lägga pengar påt då jag fortfarande går gymnasiet men vill kunna klara av CS så det ej laggar iaf.. Ligger nu runt 60-100 fps, varierar väldigt mycket.

SPECS:

CPU: AMD athlon II x4 630 processor 2.80ghz
GPU: XFX Radeon HD5750 1GB
Ram: 2GB ddr3
Bios: MSI 770-C45
SSD: 240 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon271898:

@Bernd_P1: Grejen är den att jag typ måste uppgradera allting men pallar ej lägga pengar påt då jag fortfarande går gymnasiet men vill kunna klara av CS så det ej laggar iaf.. Ligger nu runt 60-100 fps, varierar väldigt mycket.

SPECS:

CPU: AMD athlon II x4 630 processor 2.80ghz
GPU: XFX Radeon HD5750 1GB
Ram: 2GB ddr3
Bios: MSI 770-C45
SSD: 240 GB

vad är det för fel på 60-100 fps?

Permalänk
Medlem

@anon271898: som sagt utan att lägga ner pengar kommer det inte att gå mycket längre än du har. mest för att även om du får en passande CPU till din socket så är MB'n inte gjord för överklockning. så även där. är du tvungen att uppgradera med grejer som inte gå att köpa ny längre.
verka vara bäst att lägga lite pengar åt sidan varje månad och köpa grejerna en sak åt gången. om du vill vara super snål är det vettigt att rekommendera att kolla runt här på marknaden.
Blocket är ej att rekommendera pga det finns många som överprisa sina grejer där och hoppas att okunniga köpa det ändå för att dem inte vet bättre.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

@Enbitost: CS:GO placebo effekt. all vill har så många FPS som möjligt för att dem har fått för sig/det "känns så" att även på en 60 Hz skärm dem få en "nyare" bild om det är MOAR FPS istället för att matcha 60 FPS.

spela själv inte CS längre. har sist spelad det för en massa år sen när folk inte var så FPS kåta.
men vem vet. Kanske nåt ligger i det men personligen tycker jag att det är bara små roligt med det.

PS: är ingen som tror "the human eye can't see more then X FPS" men det jag mena att man se någ ingen skillnad om en 60 Hz eller 144 Hz skärm via nu 160, 200 eller 999 FPS.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Inaktiv

@Enbitost: haha det går ej smooth? As irriterande..

Permalänk
Medlem

Han har inte ett sådant moderkort man kan stoppa en Bulldozer i?

Vet att vissa moderkort officiellt klarar av detta. Än större andel inofficiellt.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

@Erwya: tror inte det. moderkortet stödja enbart AM3. Bulldozer är AM3+. det går att tar en AM3 CPU och stoppa in den i en AM3+ MB. men ej omvänd så mycket som jag vet.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Kanske kan testa att sätta i lite mer ram? 2GB kan det verkligen räcka?

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk

@Bernd_P1:

https://www.youtube.com/watch?v=hjWSRTYV8e0

argumentera mer än gärna efter sett den filmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@Enbitost: CS:GO placebo effekt. all vill har så många FPS som möjligt för att dem har fått för sig/det "känns så" att även på en 60 Hz skärm dem få en "nyare" bild om det är MOAR FPS istället för att matcha 60 FPS.

spela själv inte CS längre. har sist spelad det för en massa år sen när folk inte var så FPS kåta.
men vem vet. Kanske nåt ligger i det men personligen tycker jag att det är bara små roligt med det.

PS: är ingen som tror "the human eye can't see more then X FPS" men det jag mena att man se någ ingen skillnad om en 60 Hz eller 144 Hz skärm via nu 160, 200 eller 999 FPS.

Det har ju inte med placebo att göra i CS:GOs fall.

Jag vet inte hur spelet fungerar numera, men förr så gjorde en snabbare FPS beräkningsmässigt att du fick snabbare respons i spelet, eftersom spelmotorn kollade vad som hände oftare än bilden uppdaterades.

Så även om du inte såg mer än 60 bilder per sekund på en 60Hz-skärm, så kunde saker registreras snabbare i spelmotorn.

Jag vet som sagt inte hur det funkar exakt numera, men något åt det hållet är förklaringen till varför man behövde ha högre FPS än man kunde se.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@Erwya: tror inte det. moderkortet stödja enbart AM3. Bulldozer är AM3+. det går att tar en AM3 CPU och stoppa in den i en AM3+ MB. men ej omvänd så mycket som jag vet.

Då får du lära dig något nytt idag. Asus Crosshair IV Formula är ett moderkort som initialt inte hade stöd för Bulldozer men som senare fick officiellt stöd.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Den är ju dyr. Folk har rykt ihop om den.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@Enbitost: CS:GO placebo effekt. all vill har så många FPS som möjligt för att dem har fått för sig/det "känns så" att även på en 60 Hz skärm dem få en "nyare" bild om det är MOAR FPS istället för att matcha 60 FPS.

spela själv inte CS längre. har sist spelad det för en massa år sen när folk inte var så FPS kåta.
men vem vet. Kanske nåt ligger i det men personligen tycker jag att det är bara små roligt med det.

PS: är ingen som tror "the human eye can't see more then X FPS" men det jag mena att man se någ ingen skillnad om en 60 Hz eller 144 Hz skärm via nu 160, 200 eller 999 FPS.

Fel. I grund och botten har du rätt att det är onödigt att ha fler fps än vad skärmen har uppdateringsfrekvens då du ändå inte ser de extra bildrutorna. Däremot finns flera spelmotorer som är fps-bundna, dvs högre fps gör att spelet flyter snabbare. CS är ett klassiskt exempel på detta, men även Bethesda kör så, även i senaste Fallout tragiskt nog.

Se detta exempel så förstår du vad vi pratar om
https://www.youtube.com/watch?v=r4EHjFkVw-s&feature=youtu.be

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Kortet har gamla AM3 socken kolla om du kan hitta en AMD Phenom II X6 1055T - 1100T
1055T bruka man kunna få för runt en hundring
den kan man lätt dra upp 700Mhz till utan att höja volten bara stänga av turbon på den
dom andra är dyrare

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Inaktiv

Vilken är bäst mellan Amd Phenom II X4 965 Black Edition 3.4Ghz Quad och AMD Phenom II X6 1055T/ 1100T

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon271898:

Vilken är bäst mellan Amd Phenom II X4 965 Black Edition 3.4Ghz Quad och AMD Phenom II X6 1055T/ 1100T

Skickades från m.sweclockers.com

X6:an, men om vi pratar CS endast så spelar 2st extra kärnor ingen roll utan X4:an går lika bra.

Permalänk
Inaktiv

@SuperFlugan: Okej tack man!!

Permalänk
Inaktiv

Hur mycket ungefär ska Amd Phenom II X4 965 Black Edition 3.4Ghz Quad den ligga på? Vad är högsta bud att betala tycker ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon271898:

Hur mycket ungefär ska Amd Phenom II X4 965 Black Edition 3.4Ghz Quad den ligga på? Vad är högsta bud att betala tycker ni?

dom brukar gå för ca 700:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon271898:

Hur mycket ungefär ska Amd Phenom II X4 965 Black Edition 3.4Ghz Quad den ligga på? Vad är högsta bud att betala tycker ni?

Skulle absolut inte ge mer än 300kr. Det är högt ändå, men acceptabelt. Du ska väl inte ge mer för X4 965 BE när du kan få en i5-2500K, som är mycket kraftigare, för 300kr-500kr.

Skrivet av micke7406:

dom brukar gå för ca 700:-

För 700kr kan du få både 1155-CPU och -moderkort.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Skulle absolut inte ge mer än 300kr. Det är högt ändå, men acceptabelt. Du ska väl inte ge mer för X4 965 BE när du kan få en i5-2500K, som är mycket kraftigare, för 300kr-500kr.
För 700kr kan du få både 1155-CPU och -moderkort.

http://www.ebay.com/p/AMD-Phenom-II-X4-965-3-4GHz-Quad-Core-H...

Permalänk
Medlem

Folk är som galna...

Satsa på att uppgradera moderkort och CPU till intel 1155 istället. Mycket mer prisvärt.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2