Projekt: DIY 3D Printer - RepRap Prusa i3

Permalänk
Medlem

@oet: Jag ska först få min printer att funka så pass bra att jag kan skriva ut delar... Kittet med både gears och skruvar går på 240, sedan 65:- frakt var (+ lite frakt inom Sverige till en av oss i så fall). Förutsatt att det inte fastnar i tullen.
Sedan tänkte jag nog köpa motor + kullager från Danmark och förhoppningsvis få det skickat till mamma som jobbar i Danmark så det inte blir mycket frakt där.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Hej. Jag har som helt ny i denna verksamhet, bestämt mig för att bygga en Prusa I3. Jag har förstått det som att det är open source så att jag kan koda all programvara själv, stämmer detta?

Har ni några tips på vart man kan beställa ett Kit? Det vore att föredra om man inte behöver lödda och hålla på, utan det räcker med vardagliga verktyg som skruvmejsel och dylikt.

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

Hej. Jag har som helt ny i denna verksamhet, bestämt mig för att bygga en Prusa I3. Jag har förstått det som att det är open source så att jag kan koda all programvara själv, stämmer detta?

Har ni några tips på vart man kan beställa ett Kit? Det vore att föredra om man inte behöver lödda och hålla på, utan det räcker med vardagliga verktyg som skruvmejsel och dylikt.

Tacksam för hjälp.

Perfekt för dig:
http://s.aliexpress.com/QZZF363i

Har den själv och är super nöjd!

Permalänk
Medlem

MrBoXon har du gjort några uppdateringar med din Sunhokey i3'a?
Jag har precis beställt en sån från aliexpress och undrar om det är något man bör tänka på?
Vilka är dom första uppdateringarna man bör göra för att den ska printa bra?
Jag är helt ny och det här är min första printer så jag behöver lite tips på hur man får den att printa så bra som möjligt.
Var köper man bra och så billigt filament som möjligt gärna 0,5kg? Tror det är bättre att ha lite fler färger att välja på än enstaka stora rullar.

Permalänk
Medlem

@MrBoXon

Skrivet av Emret81:

MrBoXon har du gjort några uppdateringar med din Sunhokey i3'a?
Jag har precis beställt en sån från aliexpress och undrar om det är något man bör tänka på?
Vilka är dom första uppdateringarna man bör göra för att den ska printa bra?
Jag är helt ny och det här är min första printer så jag behöver lite tips på hur man får den att printa så bra som möjligt.
Var köper man bra och så billigt filament som möjligt gärna 0,5kg? Tror det är bättre att ha lite fler färger att välja på än enstaka stora rullar.

Kollar på precis samma just nu. Väldigt intresserad av att prova på 3D printing då det inte är lika dyrt längre..

Fick du betala något i tull/moms för denna?

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av mSebbe:

@MrBoXon

Kollar på precis samma just nu. Väldigt intresserad av att prova på 3D printing då det inte är lika dyrt längre..

Fick du betala något i tull/moms för denna?

Jag beställde min igår så jag vet inte än!
Får hålla tummarna att det klarar sig!
1800:- och fri frakt betalade jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Visserligen ingen reprap prusa i3 utan en Wanhao i3 men en maskin jag rekommenderar
Har haft alltifrån cupcake till kossel mini och mendel mono men denna är väldigt trevligt för priset.

Och visserligen lite dyrare än kinavarianterna av prusorna, men tror nog man får så mycket mer.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

aliexpress

Ni som kan 3D printers, vad tror ni om denna vs den som länkades lite tidigare?

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att de flesta skrivare fungerar på ett eller annat sätt.
Egentligen hur mycket kringarbete som krävs, bygga ihop, hålla i skick etc.

Den fungerar nog bara man är beredd på att behöva pilla lite

Mekaniskt verkar den rätt reko med vettiga skruvar etc.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

@ODDNAME:
Men nu är ju även Wanhao en Kina maskin.. Köpte mig själv en Geeetech i3a och den verkar mycket stabilare än Wanhao's tunna plåtklnstruktion.
Geeetechen jag köpte är ramdelarna i ~+3mm aluminum plåt.

Visa signatur

Dator:
CPU: I7-6700k 4,0GHz | Mobo: MSI Z170A Krait Gaming 3X | GPU: Asus Radeon R9 290 4GB OC | SSD: 240GB Kingston (OS) | SSD2: 120GB Kingston | HDD: HITACHI DESKSTAR 1TB 7200RPM | Minnen: Corsair VENGEANCE 16GB 2400MHz | Chassi: NZXT S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av mSebbe:

@MrBoXon

Kollar på precis samma just nu. Väldigt intresserad av att prova på 3D printing då det inte är lika dyrt längre..

Fick du betala något i tull/moms för denna?

Tror tullen hamnade runt 700, men när jag beställde skrivaren så var den också 1000:- dyrare. Tull kommer du tyvärr inte klara dig undan då FedEx som levererar är mycket noggranna med den biten.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Efter lite forskning slog jag till på en helt annan variant av i3.

http://www.aliexpress.com/item/2016-Newest-TEVO-Tarantula-I3Aluminium-Extrusion-3D-Printer-kit-printer-3d-printing-2-Rolls-Filament-8GB/32596996503.html?spm=2114.13010208.99999999.261.98MuTu

TEVO Tarantula i3 Aluminum med autoleveling för $271. Ska bli spännande!

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Slog till på E3d's nya Titan Extruder

Tänkte använda till direct drive och prova på lite mjukare gummi filament

Permalänk
Medlem

Strålande jobb! *applåderar*

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av MrBoXon:

Tror tullen hamnade runt 700, men när jag beställde skrivaren så var den också 1000:- dyrare. Tull kommer du tyvärr inte klara dig undan då FedEx som levererar är mycket noggranna med den biten.

Tull kommer du inte behöva betala för det är det ingen, däremot får du betala Moms på 25%

Köpte en i vintras Reprap Prusa i3 variant, http://s.aliexpress.com/QZZF363i , det har varit en lärorik resa att få vettiga bitar ur den kan jag säga. Det är verkligen inte bara att trycka på "print"....nu har vi fått ordning på den så pass att det blir hyfsad kvalitet och den är "användbar". Vi har fått byta lite lager som slets ut ganska snabbt medans vi lärde oss hur vi skulle köra.

Helt klar värd priset som nybörjarprinter och skitkul att testa på, men nu vill man ju ha en "riktig" printer och då får man hosta upp betydligt mera pengar , tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Tull kommer du inte behöva betala för det är det ingen, däremot får du betala Moms på 25%

Köpte en i vintras Reprap Prusa i3 variant, http://s.aliexpress.com/QZZF363i , det har varit en lärorik resa att få vettiga bitar ur den kan jag säga. Det är verkligen inte bara att trycka på "print"....nu har vi fått ordning på den så pass att det blir hyfsad kvalitet och den är "användbar". Vi har fått byta lite lager som slets ut ganska snabbt medans vi lärde oss hur vi skulle köra.

Helt klar värd priset som nybörjarprinter och skitkul att testa på, men nu vill man ju ha en "riktig" printer och då får man hosta upp betydligt mera pengar , tyvärr.

Japp självklart är det så, fel av mig att skriva tull då det i själva verket är moms + fedex administrativa avgift.

Och som du säger, för detta pris får man förvänta sig lite pill innan man får till sina prints. Mina kompisar som köpt sina har dock haft tur då jag gjort grunderna vad gäller updates och kalibrering, så för dem bar det nästan bara att trycka på print!

Permalänk
Medlem

Designar ni några era grejer och skriver ut med?
Här är finns mina, mest kamerarelaterat och uppgraderingar till skrivaran
http://www.thingiverse.com/oet/designs

Länka gärna till er thingiversesidor om ni har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oet:

Designar ni några era grejer och skriver ut med?
Här är finns mina, mest kamerarelaterat och uppgraderingar till skrivaran
http://www.thingiverse.com/oet/designs

Länka gärna till er thingiversesidor om ni har.

http://www.thingiverse.com/BoXon/designs

Permalänk
Medlem

@SirMange:

Hej,
Hur går det med 3D skrivare byggen?
Sitta i samma sits som dig, med små barn hemma å vill bygga en egen 3D skrivare i sluten behållare lr förvaring.

Har du kommit på någon lösning till detta?

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

Hej!

Köpte även jag en 3D-printer, Prusa-klon, i julas, men på grund av oklar kortslutning av nätagg blev jag försenad någon månad efter bygget. Nu har den rullat på bra i cirkus en månad, innan den helt plötsligt slutat prata med datorn via USB. Det var från en dag till en annan, så något måste hänt under avstängningsfasen. Kan printa från minneskort nu, men det är roligare att ha lite kontroll från datorn och slippa krypa runt där på golvet.

Jag har en sådan: http://www.aliexpress.com/item/Black-Factory-High-Quality-Pre... , dock tidigare modellen med Melzi "2.0-hybrid" controller-kortet.

När jag går in och tittar i inställningarna i displayen ser jag följande som inte känns helt stabilt:

När jag försöker connecta med Repetier Host får jag följande felmeddelande:

Printern upptäcks dock av Windows på Com-port precis som tidigare:

Jag har försökt flasha in samma version av programvaran (Marlin-variant, om jag inte är helt ute och cyklar), men Arduino IDE lyckas inte få kontakt med moderkortet. Dock tillräckligt för att röda lampan ska lysa fast och printern startar om, men inget flashas in.

Känner mig lite lost, helt enkelt. Någon som har tips på vad jag kan göra? Försökt ändra baud-rate på såväl COM-port som i Arduino IDE, men ingen lycka. Mycket tacksam för alla tips!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Nu är Titanen monterad.
Kunde inte hitta nåt fäste som passade så jag fick göra ett eget.
Mycket lätt och kompakt

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt! Något avundsjuk här haha.

Permalänk

Precis fått igång min Prusa igen med ny hotend (E3D Lite6) och en random bowden extruder från Ebay.
Resultatet på första printen är skapligt måste jag säga.

Denna är utskriven med 0.2mm lager.

Visa signatur

Dator:
CPU: I7-6700k 4,0GHz | Mobo: MSI Z170A Krait Gaming 3X | GPU: Asus Radeon R9 290 4GB OC | SSD: 240GB Kingston (OS) | SSD2: 120GB Kingston | HDD: HITACHI DESKSTAR 1TB 7200RPM | Minnen: Corsair VENGEANCE 16GB 2400MHz | Chassi: NZXT S340

Permalänk
Medlem

Har precis beställt min första 3D printer (Acrylic Geeetech I3 pro B 3D Printer kit) att sätta ihop, första modden jag lär göra förutom "små tweaks" är att printa ut och sätta på coolingfans, kan vara något för folk att titta på.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Grymt kul att följa

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Fick just mail om att mitt kit kommer om 2-3 dagar, sjukt billigt kina kit, räknar med lite budget grejer men har redan köpt vissa saker av lite bättre kvalité på ebay (t.ex. PSU) som kommer om några veckor samt kollat upp vart i Sverige jag kan fixa resten. Men bara den funkar halft till att börja med så är $249 inkl. frakt inte mycket pengar, skickas från EU lager så ingen moms eller tull
Återkommer med info om det är värt ett köp samt kanske en bygg log och liknande.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått och satt ihop min Geeetech Acrylic Prusa I3 Pro B, blev inte någon direkt log för jag satte ihop den så snabbt som möjligt Har noll erfarenhet av 3D skrivare så det var spännande ^^ De gick förvånansvärt smidigt bortsett från att jag är en klant och glömde bort basics om material så satte i alla skruvar för hårt, iom att akryl är stumt och precisionen på 3D skrivare inte är 100% så måste man tillåta lite flex, kom på det när allt var klart *face palm* ,en rekommendation till folk som ska sätta ihop en liknande

Här är en liten time laps av bygget dock försvann sista biten men det är mest el installation, tiden det tog att bygga var ja med fixar för att jag varit dum och så totalt typ 10 timmar och då hade jag inte mycket grund info om vad jag skulle göra.
Geeetech har haft lite klagomål på sina instruktioner som alla kinesbolag ofta har men min modell och deras instruktioner var felfria även om vissa steg inte förklarades så noga ^^ kvalitén på skrivaren är ok, kommer nog att byta ut vissa metallstavar samt nätagget men nätagget är mest för att de som de skickar klarar sig men är på gränsen och jag har lite planerade ändringar som gör att de krävs mer än de 12V 15A som ge ger (svagaste laget). Kitet är smidigt och mycket är färdigmonterat, de har faktiskt lyssnat på en del klagomål och denna revision passar alla delar utan problem och de skickar med ganska mycket smått extra som är väldigt smidigt att ha. Inget saknades och en jäkla massa extra skruvar och muttar till den har jag vilket är trevligt och för under 2200SEK (exakt pris: $249, dock inget filament då med förutom 3meter unbranded och undefined så den sket jag i rätt fort med en 0.3 mm nozzle) med frakt är det ett bra start kit i min mening.

Så här ser den ut klar (alla kablar är inte fixade snyggt än).

Detta är första print (bortsett standard kuben) med standard inställningar i deras senaste firmware, har inte fine tuneat den än alls, bara gjort en bed leveling inna. Kör 1.75mm filament och 0.3mm nozzle.

Rätt nöjd med detaljerna trots storleken, AA-batteriet är för skala.

Skrivytan jag får ut är 200x185x185, inte fulla 200x200x180 som de marknadsför men helt ok.

Skrivaren har ett designfel, som ni ser på bilden har jag borrat bort en del av det översta fästet just för att de inte räknat med någon flex och akrylen ger ingen så Z axeln spände hela bygget enormt vilket gjorde att X axeln inte kunde röra sig alls pga spänningar i stavarna den åker via. En snabb borrning senare och problemet är löst

För den som vill ha en start, inte vill designa eget från grunden men inte heller har något emot att pilla och kan hantera vissa skavanker så skulle jag rekommendera det baserat på min erfarenhet samt priset. Man får ganska mycket jämfört med andra skrivare om man tar det krona för krona, bortsett att bygga helt själv från grunden så lär man inte hitta billigare. Om någon har några frågor om det så bara hojta till

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Tjena, härlig tråd somjag har bevakat lite halft i snart två(?) år.
Har nyss byggt ihop en egen reprap i3 rework.

Men nu när jag har lekt runt lite i pronterface och det funkar bra att flytta runt i xyz led, men trådmatningen har jag lite problem med.

Problemet jag har är att om jag stannar utmatningen så verkar tråden "bränna fast" och antingen så hackar stegmotorn eller så slirar den på tråden.
Skickar med en bild:

För dom som inte ser så är den ytre delen tjockare om det spelar någon roll, tror det är den delen som är i hotenden och delvis i heatbraken?

Har förövrigt e3d v6 med .4 mm nozzle och bowden extruder lik denna: http://www.ebay.com/itm/3Dprinter-MK8-1-75mm-Filament-all-Met...
Dom matar PLA plast 1.75mm i 165c.

Det jag har testat med är att ändra tempertur, att pressa in tråden med våld /verktyg och att byta stegmotor, nozzle, heatbreak, termometer och "blocket" som håller i hop alla dom här delarna. Tyvär inget med framgång.
Har även försökt söka efter problemet men inte hittat något på nätet.

I nuläget har jag beställt hem ny hotend och delarna runt den men tvecksam om det skulle hjälpa.

Bara skriva om det är någon mer information ni behöver!
Tack på förhand för hjälp.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

@jacobtr: Vad menar du med "Problemet jag har är att om jag stannar utmatningen så verkar tråden "bränna fast" och antingen så hackar stegmotorn eller så slirar den på tråden." Mer specifikt med att du "stannar utmatningen"?

Uppfattar jag det dessutom rätt med att du har 165*C på hot-end när du kör?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

@jacobtr: Känns som du kör alldeles för kallt, öka upp till åtminstone 190c.
Sen kolla över retraction så att den inte är för hög, på directdrive så ska man ha kring 1-2mm som Max. Så där blev det för mig när jag hade för mycket retraction och för snabb retraction, plasten hinner svalna och stelna vilket sedan cloggar i hotend.
Och när du då kör 165c så svalnar den ännu fortare.

Visa signatur

Dator:
CPU: I7-6700k 4,0GHz | Mobo: MSI Z170A Krait Gaming 3X | GPU: Asus Radeon R9 290 4GB OC | SSD: 240GB Kingston (OS) | SSD2: 120GB Kingston | HDD: HITACHI DESKSTAR 1TB 7200RPM | Minnen: Corsair VENGEANCE 16GB 2400MHz | Chassi: NZXT S340