Permalänk
Medlem

Ny dator, är detta rimligt?

Moderkortet i min gamla trogna dator har dessvärre gett sig, satsar nu på ett nybygge. Jag har dock inte kollat mycket på marknaden under de senaste 3-4 åren vilket gör att jag inte har superbra koll på vad som är prisvärt i dagsläget. Tanken är att jag ska gamea i 144Hz, spel som Overwatch när det släpps och annars lite mindre prestationskrävande spel som Rocket league, CS:GO och SC2

http://www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=216294q1%2C20102...

Vad tycker ni om denna varukorg? Klarar den av det jag är ute efter? Notera att jag inte är superkräsen vad gäller grafik, kan lätt sänka från ultra till high och känna mig rätt nöjd.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag hade ändrat om det mesta.
Vill du lägga ungefär 12k?

Vad har du för prylar i din nuvarande burk?
(Något som du kan återanvända som t.ex. hårddisk?)

Permalänk
Medlem

Ytterst tveksamt om du kommer få ut 144 fps på så många spel om du kör ett GTX 960 tyvärr. Mitt tips är väl att kanske leta efter ett beggat 970 här på marknaden och på andra ställen. Jag hade själv ett och fick kanonprestanda dem gångerna jag lirade CS. Spelade en del BF4 också med god prestanda. Låg på över 100 fps på ultra stor del av tiden. Du kommer lätt få tag på ett beggat 970 till priset av ett nytt 960 :).

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Everfade:

Moderkortet i min gamla trogna dator har dessvärre gett sig, satsar nu på ett nybygge. Jag har dock inte kollat mycket på marknaden under de senaste 3-4 åren vilket gör att jag inte har superbra koll på vad som är prisvärt i dagsläget. Tanken är att jag ska gamea i 144Hz, spel som Overwatch när det släpps och annars lite mindre prestationskrävande spel som Rocket league, CS:GO och SC2

http://www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=216294q1%2C20102...

Vad tycker ni om denna varukorg? Klarar den av det jag är ute efter? Notera att jag inte är superkräsen vad gäller grafik, kan lätt sänka från ultra till high och känna mig rätt nöjd.

Tack på förhand!

Ser rätt hyffsat ut, men har dock en tanke angående GPU. Det kommer lite nya saker om inte alltför länge, bland annat ifrån AMD som är billigare och ligger på 980ti nivå. Kan du tänka dig att spara in på GPU och köra integrerad grafik (Blir inget spelande mao) tills dessa släpps så gör du ett väldigt bra kap.

Permalänk
Medlem

@Wezter96: Det jag tänkte spara från gamla burken är min dvd-läsare samt min externa HDD på 2TB, behåller min 1TB HDD från min gamla burk för att föra över min Windows-licens och lite filer. Skrivhastigheten är under all kritik vilket gör att jag förmodligen bara kommer ha den liggande passivt och köra från SSD och min Externa. Hur tänker du kring köpet? Vill kunna ha den ett par år framöver och min budget är inte superbegränsad, kan sträcka lite på den men skulle gärna inte gå så mycket över 12,5k

Permalänk
Skrivet av Everfade:

Moderkortet i min gamla trogna dator har dessvärre gett sig, satsar nu på ett nybygge. Jag har dock inte kollat mycket på marknaden under de senaste 3-4 åren vilket gör att jag inte har superbra koll på vad som är prisvärt i dagsläget. Tanken är att jag ska gamea i 144Hz, spel som Overwatch när det släpps och annars lite mindre prestationskrävande spel som Rocket league, CS:GO och SC2

http://www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=216294q1%2C20102...

Vad tycker ni om denna varukorg? Klarar den av det jag är ute efter? Notera att jag inte är superkräsen vad gäller grafik, kan lätt sänka från ultra till high och känna mig rätt nöjd.

Tack på förhand!

datorn kostar väl inte 12k utan 9200kr ?
sen behöver du inte 750W nätagg om du bara ska ha gtx960
det räcker med denna
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/202940-fracta...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Det är inte ett orimligt paket för det priset, helt okej delar.

Hade sett över valet av nätaggregat, valt antingen corsair RM750X eller EVGA supernova g2 (beroende vem du får billigt)
Finns ofta för någon 100-lapp mer än du betalar för ditt billigare.

Grafikkortet (kommer ny generation under sommaren) vilket kommer kunna innebära tillfälliga prissänkningar på utgående modeller, t.ex. 970 ell 390/390x, som är ganska mycket snabbare (borde kunna hitta runt 2500kr)

Sedan är frågan om man inte skall satsa på skylake, hittar du ett bra uppgraderingskit så får du det för nästan samma pris, och det är ändå en modernare teknologi.

Jag hade funderat på Pure rock i samma prisklass (finns tester på sweclockers)

Permalänk
Medlem

@KaffeMedKotlett: Hur snart talar vi? Då jag för tillfället har ganska lite plugg fram till tentaperioden och inte har något annat medel för att gamea i dagsläget så vill jag väl ha det ASAP. Har sett folk snacka om det i andra trådar men vore bra med lite koll på hur lång tid vi snackar om!

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

datorn kostar väl inte 12k utan 9200kr ?
sen behöver du inte 750W nätagg om du bara ska ha gtx960
det räcker med denna
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/202940-fracta...

Då jag klickar på länken hamnar priset i varukorgen på 11 805 kr.

@Everfade Personligen hade jag väntat på de nya GPUerna, och när de kommer är svårt att säga. Sommaren, hösten förmodligen, någon annan kanske vet mer. Sen om du har pengarna hade jag försökt skaffat en Skylake build.

Permalänk
Medlem

@Zadrok: Det mest krävande spelet jag är ute efter 144Hz i är Overwatch i dagsläget, i övrigt är jag rätt fastklistrad i mindre prestationskrävande spel som Rocket League och CS:GO, samt spel om Path of Exile där 144Hz inte direkt är ett krav. Är det något man kan förvänta sig av ett 960 eller bör man satsa på ett begagnat 970?

Permalänk
Medlem

12150:- om du beställer från Inet och NetOnNet.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3092273&view=c

Permalänk
Medlem

Netonnet har ett MSI Radeon R9 390 Gaming 8GB för 2990:- denna veckan

Permalänk
Medlem

@typat: Tack för tips! Många som snackar om nya grafikkort i sommar, det blir alltså en skillnad på 970 på ungefär 1500 från dagsläget? Om ungefär 2-3 månader antar jag?

Permalänk
Medlem

@thomson: Hur jämför det kortet sig med GTX 960/70? Jag är ganska reserverad vad gäller AMD då jag har mycket bättre erfarenhet av Nvidia.

Permalänk
Medlem

@Wezter96: Bra tips! Klarar sig R9 390 8GB med 550W? Har inte superkoll men jag tycker det känns snålt! Kanske har fel.

Permalänk
Skrivet av Everfade:

@thomson: Hur jämför det kortet sig med GTX 960/70? Jag är ganska reserverad vad gäller AMD då jag har mycket bättre erfarenhet av Nvidia.

R9 390 är bättre än 960/70 i de flesta titlarna, beror som sagt vad du tänkt spela, kolla upp recensioner med de spel du spelar/tänkt spela. Sen skulle jag ändå råda dig att vänta tills nya 490X kommer ut. Om ryktena stämmer och det kommer kosta runt 3000, samt prestera som ett 980 Ti så skulle det va en sjukt bra deal. Om du nu inte måste ha ett kort just nu så vänta, annars köp 390 eller 970 beroende vad du får bästa dealen på.

Permalänk
Skrivet av Everfade:

@typat: Tack för tips! Många som snackar om nya grafikkort i sommar, det blir alltså en skillnad på 970 på ungefär 1500 från dagsläget? Om ungefär 2-3 månader antar jag?

Skrivet av Everfade:

@thomson: Hur jämför det kortet sig med GTX 960/70? Jag är ganska reserverad vad gäller AMD då jag har mycket bättre erfarenhet av Nvidia.

Skrivet av Everfade:

@Wezter96: Bra tips! Klarar sig R9 390 8GB med 550W? Har inte superkoll men jag tycker det känns snålt! Kanske har fel.

citera flera.

Skrivet av TheCouchNerd:

Då jag klickar på länken hamnar priset i varukorgen på 11 805 kr.

@Everfade Personligen hade jag väntat på de nya GPUerna, och när de kommer är svårt att säga. Sommaren, hösten förmodligen, någon annan kanske vet mer. Sen om du har pengarna hade jag försökt skaffat en Skylake build.

jaså du är en sån märka ord aktivist..
pris för allt levererat fram till dörren 12004kr

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Insåg precis att jag förmodligen kan behålla grafikkortet från min gamla dator fram till de nya kommer, det borde underlätta priset i dagsläget en del! Gtx 680 borde hålla hyfsad standard fram tills de kommer.

Permalänk
Medlem

@Everfade: Jo det klarar sig garanterat på 550w.
En dator med i7 5930k och r9 390 landar på strax under 450w när den är belastad till hundra.

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

jaså du är en sån märka ord aktivist..
pris för allt levererat fram till dörren 12004kr

Märka ord aktivist?? På vilket sätt är det märka ord att säga datorn faktiskt kostade runt 12k som du säger den inte gör..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Everfade:

@Zadrok: Det mest krävande spelet jag är ute efter 144Hz i är Overwatch i dagsläget, i övrigt är jag rätt fastklistrad i mindre prestationskrävande spel som Rocket League och CS:GO, samt spel om Path of Exile där 144Hz inte direkt är ett krav. Är det något man kan förvänta sig av ett 960 eller bör man satsa på ett begagnat 970?

Beggat 970 är ju alltid mer för pengarna men du kanske ska hålla hårt i slantarna ett tag till och vänta på nylanseringarna.

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadrok:

Beggat 970 är ju alltid mer för pengarna men du kanske ska hålla hårt i slantarna ett tag till och vänta på nylanseringarna.

Tänkte hålla på stålarna lite och köra mitt GTX 680 fram tills de nya kommer tror jag. Det funkar trots allt rätt bra i dagsläget och har gått felfritt sen jag skaffade det.

Permalänk
Skrivet av TheCouchNerd:

Märka ord aktivist?? På vilket sätt är det märka ord att säga datorn faktiskt kostade runt 12k som du säger den inte gör..

nej.. det är ingen dator utan en Bildskärm. räknar du mus, tangentbord, högtalare, hörlurar som "Dator" också ?
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/194575-b...
datorn kostar således inte 11805 kr utan 9 146 bildskärmen 2790 kr

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Everfade:

Tänkte hålla på stålarna lite och köra mitt GTX 680 fram tills de nya kommer tror jag. Det funkar trots allt rätt bra i dagsläget och har gått felfritt sen jag skaffade det.

Kan du rada upp speccen på din nuvarande dator?

Intressant att du tänker bygga en ny dator med 960 när du sitter på en dator med 680 som presterar lika eller bättre än 960 i alla spel.

Sitter du på p68/2500k/680/ssd finns det ingen anledning att uppgradera till z97 enligt mig. Bättre då att lösa en bra cpu-kylare, överklocka så mycket du kan och uppgradera gpu.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

nej.. det är ingen dator utan en Bildskärm. räknar du mus, tangentbord, högtalare, hörlurar som "Dator" också ?
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/194575-b...
datorn kostar således inte 11805 kr utan 9 146 bildskärmen 2790 kr

Nu är det ju du som "märker ord".

"Dator" i såna här köprådstrådar syftar ju oftast på hela paketet.

Om OP har inkluderat skärm så ingår det ju i "datorn" ihop med mus och andra tillbehör m.m. ifall det finns med i listan, anser jag, men det är väl olika vad man har för definitioner.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Kan du rada upp speccen på din nuvarande dator?

Intressant att du tänker bygga en ny dator med 960 när du sitter på en dator med 680 som presterar lika eller bättre än 960 i alla spel.

Sitter du på p68/2500k/680/ssd finns det ingen anledning att uppgradera till z97 enligt mig. Bättre då att lösa en bra cpu-kylare, överklocka så mycket du kan och uppgradera gpu.

Grafikkortet köpte jag separat ungefär 2-3 år efter köpet av datorn. Resterande komponenter är rätt usla i jämförelse, sitter på DDR3 1333MHz 4GB och en hårddisk som nu har segat ner ordentligt, 1TB, 3.0Gb/s och 32MB minne, intel i5-760 2.80GHz, socket 1156. Som jag tidigare nämnt har moderkortet kvaddat och jag kände att det vore bäst att försöka uppgradera alltihop. Vet att GTX 680 var starkt när det kom, men inte att det var lika bra i dagsläget som ett 960. Jag kan med andra ord hålla mig ganska bra med detta kort?

Permalänk
Medlem

Ett 680 borde duga fint för det mesta i 1080p kanske inte 144hz men iaf 60.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

Ett 680 borde duga fint för det mesta i 1080p kanske inte 144hz men iaf 60.

Perfekt, då känner jag mig rätt säker på vad jag ska satsa på! Känns bra att spara in ungefär 2,5k åtminstone för tillfället.

Tack för hjälpen allihopa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Everfade:

Perfekt, då känner jag mig rätt säker på vad jag ska satsa på! Känns bra att spara in ungefär 2,5k åtminstone för tillfället.

Tack för hjälpen allihopa!

Vad blev det tillslut du tänkte satsa på?

Tänkte bara så du INTE kör på Asus Z170-P D3 och DDR4 minnen som länkades i en köplista ovan.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Vad blev det tillslut du tänkte satsa på?

Tänkte bara så du INTE kör på Asus Z170-P D3 och DDR4 minnen som länkades i en köplista ovan.

http://www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=201023q1,194575q..., var det jag hade tänkt satsa på förmodligen. Just nu sitter jag och kollar på att byta ut nätaggregatet till något annat men i övrigt är det i princip det jag hade från början minus grafikkortet. Tror att det här tillsammans med GTX 680 kan leverera rätt starkt och ett nätagg på 750W kan vara nice om man vill uppgradera grafikkort ordentligt i framtiden. Vad tror du?