Valet och kvalet, behöver en knuff eller nån som håller mig tillbaka!

Permalänk
Medlem

Valet och kvalet, behöver en knuff eller nån som håller mig tillbaka!

Hejsan!

Har väl funderat på att uppgradera det senaste året men motivationen har svikit och alla nyheter om kommande produkter har inte gjort saken lättare (kommer alltid nytt och jag vet)!
Vad jag har nu står i sign men för att underlätta så staplar jag upp det väsentliga enligt mig.

cpu: E6750 @3.8Ghz
Ram: 6GB
GPU: 560TI (skärm 22" 1680x1050)
Nätagg: Corsair 500W (inte budget cx)
Chassi: CM HAF XB EVO + 200mm CM fläkt i toppen (kyler bra)
SSD: Samsung 850 EVO 250GB

Det som nu gnager i mig är att jag sett följande:
https://www.dustinhome.se/product/5010914340/asus-z170-pro-ci...

Fläkten jag tänker använda är: Hyper TX3 EVO...(ägs redan)
Jag vet att fläkten inte är optimal men tror inte jag behöver klocka inom den närmaste tiden.

Datorn används till allt från film, surf och spel, spel som rullar är Just cause2 , world of tanks, Borderlands2 och diverse FB spel, har undvikit nyare spel då jag varit rädd för lagg men det är den typen av spel jag ägnar mig åt och hitills så flyter det på men som sagt jag kör ju lite safe om man säger så.

Vad säger ni som lekt runt i denna sandlåda, är det värt för mig att köra på detta erbjudande? jag kommer isåfall fixa det som ett bruttolöneavdrag : https://www.dustin.se/product/5010914340/asus-z170-pro-ci5-66.... Finns det något bättre jag kan göra eller ska jag köra på (jag lider inte som det är nu men bättre är alltid kul). Ni som kollar på mitt GPU ser ju att min nuvarande CPU flaskar lite men jag har tänkt att behålla GPU även om 6600K kör cirklar runt det grafikkortet.

inte jätte viktigt men det vore roligt med input från er som orkar svara

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem

@johnny:

Om det inte är akut, skulle jag hållt ut tills vi sett nya AMD Zen och Intels Caby Lake eller vad den heter som kommer i slutet av året.

Annars är väl 6600k ett bra val, jag kan inte tänka mig att det blir någon jätteskillnad i prestanda på de nyare CPUerna. Kikade själv på en väldigt mycket i julas, men kom fram till att min 1090T fortfarande klarar av det jag spelar utan problem och med Vulkan/DX12 lär det bli bättre ändå så jag kan gott vänta året ut

Nya grafikkort snart lär bli mer värt att vänta på eftersom det verkar bli mycket större hopp i prestanda jämfört med hur det ser ut på CPU-marknaden.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

aah... Zen är intressant och AMD's kommande gpu's verkar ju vara rena frälsningen om man ska tro profeterna. AMD har ju trots allt levererat tidigare även om det för mig är längesedan 9800pro (bästa ATI/AMD släppt enligt mig))

men köpnerven kliar...

"Slutet på året"
Lite länge att vänta, som längst till lönen som ramlar in i slutet på Augusti då jag fyller år den 27

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem

@johnny

Håll dig tills mitten av juni! I allra bästa fall har det dykt upp något från Pascal och Polaris då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

@johnny

Håll dig tills mitten av juni! I allra bästa fall har det dykt upp något från Pascal och Polaris då.

Låter som en bra ide men priset på erbjudandet nu och världens skadade ekonomi gör att man blir lite fundersam... ingen som kan spå framtiden ?

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny:

aah... Zen är intressant och AMD's kommande gpu's verkar ju vara rena frälsningen om man ska tro profeterna. AMD har ju trots allt levererat tidigare även om det för mig är längesedan 9800pro (bästa ATI/AMD släppt enligt mig))

men köpnerven kliar...

"Slutet på året"
Lite länge att vänta, som längst till lönen som ramlar in i slutet på Augusti då jag fyller år den 27

Köp! Det blir stor skillnad för dig i prestanda. Men om du ska köpa så köp både grafikkort och ny processor!
https://www.dustinhome.se/product/5010870692/tiger

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem

@johnny

Tja, ska du uppgradera hela riggen så tycker jag du kör på det paketet du hittade på dustin. MÅSTE du ha grafikkort vill jag tipsa om det här; https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/msi-ra...

Men egentligen tycker jag du ska stanna kvar på ditt GTX 560ti tills i sommar!

Permalänk
Medlem

Känner inte behovet av ett nytt grafikkort just nu och då jag hoppas att AMD kommer med en chock vid deras lansering så kan jag vänta med den biten. Förstår att paketet jag funderar på även lyfter mitt nuvarande GPU då det just nu jobbbar som om jag hade semester.

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

@johnny

Tja, ska du uppgradera hela riggen så tycker jag du kör på det paketet du hittade på dustin. MÅSTE du ha grafikkort vill jag tipsa om det här; https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/msi-ra...

Men egentligen tycker jag du ska stanna kvar på ditt GTX 560ti tills i sommar!

Ärju inte så lockad av att byta GPU men kollade länken, jäklar vilket pris...krona för prestanda måste ju få gröna laget att gråta

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440