Microsoft utför tester med DNA-lagring

Permalänk
Melding Plague

Microsoft utför tester med DNA-lagring

Att använda DNA-strängar för lagring är något som det gjorts tester med länge. Nu har också Microsoft börjat experimentera med tekniken för att utforska dess potential.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"köpt" DNA.. antar att Microsoft har samlat in det med Windows 10

Permalänk
Medlem

Lite väl mycket resident evil över det här

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

"köpt" DNA.. antar att Microsoft har samlat in det med Windows 10

Juli 2015 ringde och ville ha sitt "Windows 10 är ute efter oss!"-skämt tillbaka

Jag tror att DNA är en jätteviktig pusselbit i långtidslagring. En CD eller ett databand håller kanske 30-40 år max så 500 år är ju ett väldigt kliv frammåt, och densiteten är det ju inget fel på heller

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

Oh my. Vänta bara tills man får in ett vanligt förkylningsvirus i lagringsenheten ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Så då är det bara att spotta i ett e-sata eller USB-anslutet glas när det börjar bli trångt på NAS'en

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

Så då är det bara att spotta i ett e-sata eller USB-anslutet glas när det börjar bli trångt på NAS'en

Om FBI knackar på dörren så får du skynda dig att hälla ut glaset dock..

Permalänk
Medlem

Det snackades om detta mycket på 90-talet I all pop-vetenskap/teknologi media.
Det gjordes filmer med temat som är väldigt aktuellt just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Juli 2015 ringde och ville ha sitt "Windows 10 är ute efter oss!"-skämt tillbaka

Haha, jag visste inte att de redan blivit gamla, jag skyller på min ålder det är inte lika lätt och hänga med längre.

Permalänk
Avstängd

Inte läst mer än rubriken..

Kan tänka mig, ligger och sover sen drömmer om reklam...hjärntvätta maximum.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Avstängd

Virus kommer få en ny innebörd i teknikvärlden x)

Permalänk
Medlem

Kusligt.

Permalänk
Medlem

Använder man DNA finns ju risken att man kan skapa kodsekvenser som, om den tas upp av någon livsform, kan orsaka enorm skada. Hoppas inte att de använder A, T, C och G som lagring utan istället någon modifierad variant som inte lätt, eller helst inte alls, kan transkriberas till vanligt DNA av ex. bakterier.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Inte läst mer än rubriken..

Kan tänka mig, ligger och sover sen drömmer om reklam...hjärntvätta maximum.

Läs mer än rubriken då, för det du sa har ingenting med artikeln att göra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Läs mer än rubriken då, för det du sa har ingenting med artikeln att göra.

Du har rätt!

Mitt inlägg har noll med artikeln att göra.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

Antar man då kommer att behöva köra någon form av raid för att skydda sig mot mutationsrisken. Antagligen har naturen redan smarta lösningar på det problemet som man kan försöka efterlikna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Det snackades om detta mycket på 90-talet I all pop-vetenskap/teknologi media.
Det gjordes filmer med temat som är väldigt aktuellt just nu.

https://www.youtube.com/watch?v=07WGSV0h3lU

Tänkte på den filmen när jag läste artikeln. eXistenZ är en av mina favorit filmer.

Permalänk
Medlem

Ett gram DNA tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Antar man då kommer att behöva köra någon form av raid för att skydda sig mot mutationsrisken. Antagligen har naturen redan smarta lösningar på det problemet som man kan försöka efterlikna.

DNA har ju redan RAID 1 inbyggt.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Tänkte på den filmen när jag läste artikeln. eXistenZ är en av mina favorit filmer.

Offtopic varning och enbart för intresseklubben:

Chistopher Nolans Inception är en slags uppföljare eller variant på ExistenZ. Speciellt huvudtemat i Inception där de tillslut inte är säkra längre på vad som är verklighet (till skillnad från the Matrix som leker lite mindre eller iaf mindre tydligt med denna tanke).

Inception/ExistenZ är starkt inspirerade av Transendental Meditation och Gnostisism. Mycket gnosticism i The Matrix med för den delen (Bröderna (systrarna numera) bakom filmerna erkände detta tom i intervju) .
Lägg märke till att de sitter is stolar I början av ExistenZ (även i en kyrka vilket skvallrar om att det är en religöst tema).
De sitter även i stolar i Inception och mediterar sig ner i nivåer. I TM så sitter man och mediterar precis så som de gör i början på ExistenZ. Exakt så förutom att man inte har "poddarna".

Allt är religion, särskilt i popkultur. Vissa saker är så esoteriskt så att de flesta missar det bara. Särskilt i Serietidningar där hjältarna är uppenbart gudomliga även om de även har specifika svagheter.

Ontopic: Så är det intressant vad VR/IR kommer göra med våran verklighetsuppfattning. Terence McKenna pratade om att millenniumskiftet var 1992 med WWW. VR och AR kommer vara det som tar det stora klivet vidare. På gott och ont.

Permalänk

Ett steg närmare cyborg

Permalänk
Medlem

1 miljard terabyte data per gram och hållbart 500år. det låter otroligt bra.
Företag som säljer hårddiskar/SSD lär ju inte gilla det då hela deras affärsmodell bara går upp i rök

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

1 miljard terabyte data per gram och hållbart 500år. det låter otroligt bra.
Företag som säljer hårddiskar/SSD lär ju inte gilla det då hela deras affärsmodell bara går upp i rök

Ingen risk, de anpassar sig bara och säljer DNA-diskar istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Använder man DNA finns ju risken att man kan skapa kodsekvenser som, om den tas upp av någon livsform, kan orsaka enorm skada. Hoppas inte att de använder A, T, C och G som lagring utan istället någon modifierad variant som inte lätt, eller helst inte alls, kan transkriberas till vanligt DNA av ex. bakterier.

Jag tror inte det är nån risk att använda A, T, C eller G. En organisms arvsmassa tar inte upp främmande DNA hur som helst, annars hade det varit riskabelt att äta, du får ju hela tiden i dig andra organismers DNA. Men det är så många virus fungerar, deras genetiska material (DNA el RNA) blir del av den infekterade cellens DNA. Men virus är speciella. Än sjukare är viroider.

Det hade ju varit mäktigt om man fick va sin egen backup-lösning, sitt eget moln hehe, och lagra allt i sin egen arvsmassa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Jag tror inte det är nån risk att använda A, T, C eller G. En organisms arvsmassa tar inte upp främmande DNA hur som helst, annars hade det varit riskabelt att äta, du får ju hela tiden i dig andra organismers DNA. Men det är så många virus fungerar, deras genetiska material (DNA el RNA) blir del av den infekterade cellens DNA. Men virus är speciella. Än sjukare är viroider.

Det hade ju varit mäktigt om man fick va sin egen backup-lösning, sitt eget moln hehe, och lagra allt i sin egen arvsmassa.

Våra kroppar är duktiga på att inte ta upp DNA utifrån, men bakterier är desto duktigare på det. De har även plasmider, ett slags USB-minne i jämförelse, som de byter mellan varandra. Om det är något riktigt otrevligt som tas upp och vi har otur kan det hamna i vårat DNA. Det ska dock mycket till det.

Jag är mer orolig för bakterier som tar upp något väldigt olämpligt.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Oh my. Vänta bara tills man får in ett vanligt förkylningsvirus i lagringsenheten ;).

Haha. Eller att människor får datavirus. Undrar hur man installerar om sig själv?

Skrivet av Alpha77:

1 miljard terabyte data per gram och hållbart 500år. det låter otroligt bra.
Företag som säljer hårddiskar/SSD lär ju inte gilla det då hela deras affärsmodell bara går upp i rök

Det är med största sannolikhet med på fler än ett hörn. Samma resonemang kunde ha använts när SSD:er kom ut på marknaden och USB stickor istället för disketter. Precis som då så kommer företagen att anpassa sig. De skär ned på utvecklingen på sikt på det gamla formatet och pumpar in de pengarna i det nya istället. Det brukar däremot ta ett antal år innan produktionen blir så effektiv och billig så att företagen kan satsa helhjärtat på marknaden istället för i nisch-produkter.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Bara jag som har en "Dirty mind" gällande ämnet.
Exempel: Man kommer hem från jobbet och frugan frågar om hon kan få kopior på semester bilderna. - Javisst älskling lägg dig ner så kopplar vi ihop

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

DNA har ju redan RAID 1 inbyggt.

RAID är inte backup

Skämt åsido, problemet jag ser är att mutationer sker även med "naturens skydd". Cancer pga strålning osv... det lär inte påverka denna typ av lagring bra.

Permalänk

Oavsett om de lyckas eller inte att skapa lagringsenheter med DNA så är det helt fel att börja pilla i grundstommen för livet. Säg att de lyckas att skapa en lagringsenhet med DNA och att det inte är några risker att det kan påverka övrigt liv eller så. Man är ändå naiv om man tror att det är stopp där. Teknik utvecklas hela tiden och får så småningom nya användningsområden. Det räcker att tekniken kommer i fel händer en gång för att en katastrof ska inträffa. Och då det är ju inte svårt att förstå vilka gigantiska risker vi tar genom att utveckla en teknik för att läsa och skriva DNA.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mekanik och elektronik kommer man ju inte så superlångt med.
Biologin har väl visat precis vem det är som skapar bäst "datorer" och "lagringsenheter".

Ska bli spännande att se hur långt de kommit med allt detta om 20 år (då dagens upplägg för datorer lär va borta).

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.