Permalänk
Medlem

Ny monitor, 24'' 144Hz

Hej,
Jag skall uppgradera min dator och inskaffa en ny monitor. Jag riktar in mig på en 144Hz på 24'', vill dock ha en med hyfsad färgåtergivning och bildkvalitet. Tips mottages omkring 3000-4000SEK.

Det lutar åt att jag köper AMD-GPU när de nya korten kommer. Ni som har använt er utav FreeSync, är det en betydlig skillnad om man inte använder det? Antar att man märker skillnad när man jämför, dock...

Jag har kikat lite på den här (https://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-vg248qe/#specs), men jag misstänker att bilden är sisådär, med tanke på priset. Nu var det många år sedan jag uppgraderade min monitor, så jag förmodar att skillnaden är stor, ändå. Men kommer lägga runt 13000SEK på en my datormaskin och vill då inte snåla på monitorn.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Bildexpert 📺

24 tum och 144 Hz innebär dessvärre en TN-skärm och där kan du tyvärr inte leva upp till några krav på färgåtergivning och bildkvalitet. Vill du ha 144 Hz med färg- och bildkvalitet måste du i dag kliva upp till 27-tummarna med IPS/AHVA-panel 2560x1440 pixlar. Då startar priserna en bit ovanför 6.000 kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

24 tum och 144 Hz innebär dessvärre en TN-skärm och där kan du tyvärr inte leva upp till några krav på färgåtergivning och bildkvalitet. Vill du ha 144 Hz med färg- och bildkvalitet måste du i dag kliva upp till 27-tummarna med IPS/AHVA-panel 2560x1440 pixlar. Då startar priserna en bit ovanför 6.000 kronor.

Tack för en sådan kvick respons. Jag förstår och jag inser i och med att jag tittat runt en del, att det förmodligen är i den högre prisklassen jag får leta. Sitter för närvarande med en Samsung SyncMaster P2450H, så det är onekligen dags för en uppgradering.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@Dreijer: Jag har en AOC G2460PF med stöd för freesync, supernöd med min. Betalade 1990kr för den.. För att vara en TN har den bra färgåtergivning när man pillat lite med inställningarna.
SweC har gjort ett test av den här : http://www.sweclockers.com/test/21454-aoc-g2460pf-amd-freesyn...

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Medlem

@kawkstege: Tack för svaret. Det verkar ju vara en bra monitor för priset och att du fick det för en sådan larvig summa, är ju kul. Följer man inställningarna som SweClockers talar om i testet, så verkar den ju ge en ganska bra bild, ändå.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Bildexpert 📺

Mycket hänger på vad man definierar som "bra". G2460PF är förhållandevis bra för att vara TN och betydligt behagligare än äldre generationer 120/144 Hz-skärmar. Men för den som på något sätt vill lita till färgerna man ser återgivna duger ingen TN-panel. Om man inte sitter med huvudet i ett skruvstäd på två meters avstånd då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Mycket hänger på vad man definierar som "bra". G2460PF är förhållandevis bra för att vara TN och betydligt behagligare än äldre generationer 120/144 Hz-skärmar. Men för den som på något sätt vill lita till färgerna man ser återgivna duger ingen TN-panel. Om man inte sitter med huvudet i ett skruvstäd på två meters avstånd då.

Ja, du har så klart rätt. Kommer ändå köpa ett av de bättre GPU som kommer under sommaren och då är det väl lämpligast att köpa en ordentlig monitor, också.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Kan informera om att jag köpte denna, om ni är nyfikna:
https://www.inet.se/produkt/2340891/benq-24-xl2430t/#specs

Visa signatur

It’s more fun to compute.