Bygga dator för HTC Vive-VR med lite delar från min gamla dator

Permalänk

Bygga dator för HTC Vive-VR med lite delar från min gamla dator

Hejsan, jag har en beställning av VR-headsetet Vive som är på väg att anlända om ca en vecka. Jag skulle behöva bygga en dator som klarar av att köra VR men jag har väldigt dålig koll på hur man väljer datordelar för datorbyggen. Montering får jag hjälp med.

Dessa är de rekommenderade system kraven för vive-headsetet:

GPU: NVIDIA GeForce® GTX 970 / AMD Radeon™ R9 290 equivalent or greater
CPU: Intel® i5-4590 / AMD FX 8350 equivalent or greater
RAM: 4GB+
Video Output: HDMI 1.4 or DisplayPort 1.2 or newer
USB Port: 1x USB 2.0 or greater port
Operating System: Windows 7 SP1 or newer

Jag planerar att återanvända följande delar från min 6 år gamla dator om dom är kompatibla:

Shassi: Ace ATX GAME EDGE 990
Nätaggregat: 750W AXP Nätaggregat v2.2, 140mm fan
2 hårdiskar: 1 TB Seagate 7200.12, 32Mb, SATA-300, 7200rpm
Operativsystem: windows 7 licens som jag tänker uppgradera till Windows 10
Övrigt: blu ray läsare, tangentbord, mus, skärm och externa högtalare

Övriga tankar och önskemål:

Ram-minne: 16 gb
SSD: 500 gb
Processor: Det kanske är värt att investera i en i7 processor snarare än i5, speciellt när det kommer till VR. Vissa har sagt att bland annat Elite Dangerous flyter bättre plus att det är mer framtidssäkert.
Grafik-kort: Det blir knepigt. Jag orkar nog inte vänta en månad på de nya korten så jag tänker att jag kanske köper ett GTX970 och säljer det sen.
Budget: Jag har svårt att sätta nån budget. jag hoppas det hamnar närmare tex 8000 än tex 12000.

Som sagt, det låter som att jag har koll på dom här grejjerna men jag har egentligen jätte dålig koll på vad olika specs och sånt egentligen innebär så jag skulle vara jätte tacksam om ni ville hjälpa mig.

Redigering: stavfel

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9372885/

Borde kanske funka?

Permalänk

Ser nice ut. Om jag skulle stiga lite i pris och välja en i7-processor istället, har ni någon bra att rekommendera?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Att tänka på är att denna processor passar inte till moderkortet som har länkats tidigare.

Permalänk

http://cdon.se/hemelektronik/asus-nvidia-geforce-gtx-970-stri... det här kanske är ett alternativ mot 970 från inet-kundvagnen, lite lägre klock men billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define mini c window | Ryzen 3900X & noctua nh-u12a | Sapphire vega 56 nitro+ | 2x16gb 3200Mhz cl16 Hyperx predator rgb | Samsung 970 evo plus 500gb | Corsair AX 760 | Asrock X570M pro4

Permalänk

Billigt är bra. Skall ju ändå köpa ett dyrare grafik-kort senare.

Ok, så då får jag titta på en annan i7-processer som passar till moderkortet eller kanske bättre att kolla på ett annat moderkort som passar i7-4790K som Veen föreslog? Har ni några förslag?

Permalänk
Medlem

Kolla på CDON de hade ett ASUS Strix på "Green Friday" sale

Permalänk
Skrivet av Seglaarn:

Kolla på CDON de hade ett ASUS Strix på "Green Friday" sale

Cool, skall browsa runt lite där.

Är ganska säker nu på att det är värt den extra kostnaden med i7 istället för i5 men jag har rätt dålig koll på hur man hittar passande delar. Vill någon föreslå ett liknande paket av delar fast med en i7-processor i?

Permalänk
Skrivet av hundenmarvin:

Cool, skall browsa runt lite där.

Är ganska säker nu på att det är värt den extra kostnaden med i7 istället för i5 men jag har rätt dålig koll på hur man hittar passande delar. Vill någon föreslå ett liknande paket av delar fast med en i7-processor i?

i5 6600k och i7 6700k har samma socket så de fungerar på samma moderkort. Ur paketet ovan går det alltså att byta ut i5 6600k mot i7 6700k rakt av. Vill du köra på i7 4790k däremot så behövs ett annat moderkort.

Visa signatur

Define mini c window | Ryzen 3900X & noctua nh-u12a | Sapphire vega 56 nitro+ | 2x16gb 3200Mhz cl16 Hyperx predator rgb | Samsung 970 evo plus 500gb | Corsair AX 760 | Asrock X570M pro4

Permalänk

Jag beställde ett GTX970 från green-friday-rean idag men blev lite orolig nu. jag fick just reda på att alla grafik-kort kanske inte kan anslutas till alla nätaggregat. Grafik-kortet jag beställde har en 8-stifts PCI Express-strömkontakt. När jag kollar på mitt nätaggregat ser det ut som den har 6 sladdar kopplade till grafiken så antagligen använder den 6 stift gissar jag på. Betyder det att den inte är kompatibel med grafik-kortet jag har beställt? Jag har försökt googla på det här men får inte riktigt svar.

Permalänk
Skrivet av hundenmarvin:

Jag beställde ett GTX970 från green-friday-rean idag men blev lite orolig nu. jag fick just reda på att alla grafik-kort kanske inte kan anslutas till alla nätaggregat. Grafik-kortet jag beställde har en 8-stifts PCI Express-strömkontakt. När jag kollar på mitt nätaggregat ser det ut som den har 6 sladdar kopplade till grafiken så antagligen använder den 6 stift gissar jag på. Betyder det att den inte är kompatibel med grafik-kortet jag har beställt? Jag har försökt googla på det här men får inte riktigt svar.

Generellt ska det inte vara något problem om det kanske inte är ett väldigt gammalt nätagg kanske. Kolla kablarna och se hur de ser ut vid änden som går in i grafikkortet, många kablar är 6+2 så att de fungerar i både 8pins och 6pins kontakter.

Visa signatur

Define mini c window | Ryzen 3900X & noctua nh-u12a | Sapphire vega 56 nitro+ | 2x16gb 3200Mhz cl16 Hyperx predator rgb | Samsung 970 evo plus 500gb | Corsair AX 760 | Asrock X570M pro4

Permalänk
Skrivet av archnisse:

Generellt ska det inte vara något problem om det kanske inte är ett väldigt gammalt nätagg kanske. Kolla kablarna och se hur de ser ut vid änden som går in i grafikkortet, många kablar är 6+2 så att de fungerar i både 8pins och 6pins kontakter.

Ok. Så här ser mitt nättaggregat och anslutningarna ut:

Jag tycker det ser ut som 6 + 2 pins så jag hoppas att det är kompatibelt. Jag kan inte hitta nån 85+ certifiering. Det är ju 6 år gammalt så det kan ha tappat lite i effektivitet. Skulle det finnas nån anledning att köpa ett nytt bättre nätagg tycker ni?

Permalänk

Jag har beställt en Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB MZ-75E500B/EU och en ASUS NVIDIA GeForce GTX 970 Strix 4GB DirectCU II HDMI, DisplayPort, 2xDVI från CDON:s rea.

De delar jag tänker beställa från inet är:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9378855/

Jag vill bara dubbelkolla med er först, kommer det här fungera bra? Jag antar att jag behöver köpa till processorfläkten som står som tillval. Behöver jag köpa till kylpastan också? (vet inte äns vad man använder den till )

Permalänk
Medlem
Skrivet av hundenmarvin:

Jag har beställt en Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB MZ-75E500B/EU och en ASUS NVIDIA GeForce GTX 970 Strix 4GB DirectCU II HDMI, DisplayPort, 2xDVI från CDON:s rea.

De delar jag tänker beställa från inet är:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9378855/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9378855/

Jag vill bara dubbelkolla med er först, kommer det här fungera bra? Jag antar att jag behöver köpa till processorfläkten som står som tillval. Behöver jag köpa till kylpastan också? (vet inte äns vad man använder den till )

Du har inte någon processorkylare nu som du kan återanvända ? För har du en bra idag som passar på det nya moderkortet är det ju dumt att köpa ny kylare de blir ju inte dåliga med åren direkt. Kylpasta brukar alltid sitta förapplicerat på nya kylare men det är ingen dum ide att köpa en tub extra eftersom du kan råka montera fel och då är det bäst att byta pastan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du har inte någon processorkylare nu som du kan återanvända ? För har du en bra idag som passar på det nya moderkortet är det ju dumt att köpa ny kylare de blir ju inte dåliga med åren direkt. Kylpasta brukar alltid sitta förapplicerat på nya kylare men det är ingen dum ide att köpa en tub extra eftersom du kan råka montera fel och då är det bäst att byta pastan.

Har varit och köpt en cooler master hyper 212 evo nu. Är ju relativt billigt med kylare. Det ingick en tub med kylpasta också.

Har köpt dessa delar nu.

Mitt nästa dilemma är att jag upptäckt att mitt chassi´s (Ace ATX GAME EDGE 990) frontpanel inte har några usb3.0-anslutningar vilket mitt moderkort har gått om. Kan t.e.x. den här vara en lösning till att få usb3.0-anslutningar fram på datorn eller skulle ni rekommendera att jag köper ett nytt chassi? Skulle det finnas några andra fördelar med att köpa nytt chassi tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hundenmarvin:

Har varit och köpt en cooler master hyper 212 evo nu. Är ju relativt billigt med kylare. Det ingick en tub med kylpasta också.

Har köpt dessa delar nu.

Mitt nästa dilemma är att jag upptäckt att mitt chassi´s (Ace ATX GAME EDGE 990) frontpanel inte har några usb3.0-anslutningar vilket mitt moderkort har gått om. Kan t.e.x. den här vara en lösning till att få usb3.0-anslutningar fram på datorn eller skulle ni rekommendera att jag köper ett nytt chassi? Skulle det finnas några andra fördelar med att köpa nytt chassi tror ni?

Den lösningen fungerar nog utmärkt så är du nöjd med ditt nuvarande så skulle jag köpt den. En annan lösning är ju att skaffa en usb 3,0 hub.

Köper du nytt chassi har du ju möjlighet att köpa ett som har lite funktioner som fläktfilter, ljuddämpning, bättre ventilation osv.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb