Permalänk
Medlem

Speldator till en 10-åring

Kan detta vara en bra deal för en gamindator till en som är 10år och nyss börjat komma igång med spelande?

http://cdon.se/hemelektronik/asus-g20cb-nr009t-stationar-dato...

Rent generellt är det mer prisvärt att sätta ihop ett eget system eller köpa färdiga som detta?

Tacksam för lite råd och hjälp.

Permalänk
Mattecoach

Här är ett alternativ

Permalänk
Medlem

Bygga eget är alltid bäst

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PuMaH:

Onödigt dyr CPU-fläkt. Cooler Master Hyper 212 Evo kostar väl hälften ungefär.

Permalänk
Mattecoach

@anon42512: Ungefär, men i mitt tycke är det värt att ha så bra kylare som möjligt för att kunna dra ner varvtalen på fläktarna.
Är ändå en viss skillnad mellan denna och t.ex. 212 EVO eller Pure Rock.

Permalänk
Medlem

Behövs verkligen en tredje-parts CPU kylare för TS? Det är en 10åring som endast kommer spela på datorn, varför inte köra på standard som följer med CPU? Bara en tanke om man vill hålla nere kostnaderna lite. Om TS barn eller TS själv vill överklocka eller liknande kan en tredje-parts kylare alltid införskaffas i efterhand.

Till min systers barn byggde jag med original för att hålla nere kostnaderna, fungerar klockrent för hennes två spelgalningar.

Bara en tanke.

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

@Loxus: Ungefär, men i mitt tycke är det värt att ha så bra kylare som möjligt för att kunna dra ner varvtalen på fläktarna.
Är ändå en viss skillnad mellan denna och t.ex. 212 EVO eller Pure Rock.

Men ljudnivån med en 212 blir riktigt låg med den processorn ändå. Tror inte man kommer märka någon praktisk skillnad. Det är en tioåring, hur höga krav har han på att det ska vara totalt 100% knäpptyst i rummet?

Dessutom skulle jag invänta Polaris 10 eller Polaris 11. Att köpa nytt grafikkort nu är riktigt dumt. Alternativet är att man köper datorn redan nu och kör på integrerat fram tills dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Den här hade jag tagit alla dagar i veckan.
Angående fläkten så är det värt med denna tycker jag. Alltid gillat noctua för deras tysta och stabila fläktar!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PuMaH:

Mycket bra paket, kör på detta!

Permalänk
Medlem

Ni har missat OS... Om TS inte har erfarenhet av att bygga datorer själv hade jag definitivt rekommenderat att köpa datorn i länken från cdon. Man sparar alltid pengar på att bygga själv så är det. Men att pyssla med garantier och montering av allt kan vara skrämmande om man inte är van.

Så för att svara på din fråga är det alltid mer prisvärt att bygga ett eget system genom att köpa delar från någon webbutik.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Min tioåring spelar på min gamla rigg med i5 3570 och ett HD7970 funkar perfekt. han kör mest Battlefront, bf4 och world of tanks. plus en del billiga små spel som scrap mechanics.

om du inte vill bygga själv har komplett modeller dom bygger åt dig typ deras i10

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Mattecoach

@GizZm0: 6600k levereras utna kylare vad jag vet.

@Aleshi: Helt klart upp till var och en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Behövs verkligen en tredje-parts CPU kylare för TS? Det är en 10åring som endast kommer spela på datorn, varför inte köra på standard som följer med CPU? Bara en tanke om man vill hålla nere kostnaderna lite. Om TS barn eller TS själv vill överklocka eller liknande kan en tredje-parts kylare alltid införskaffas i efterhand.

Till min systers barn byggde jag med original för att hålla nere kostnaderna, fungerar klockrent för hennes två spelgalningar.

Bara en tanke.

Följer inte med kylare till skylake

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gadwall:

Kan detta vara en bra deal för en gamindator till en som är 10år och nyss börjat komma igång med spelande?

http://cdon.se/hemelektronik/asus-g20cb-nr009t-stationar-dato...

Rent generellt är det mer prisvärt att sätta ihop ett eget system eller köpa färdiga som detta?

Tacksam för lite råd och hjälp.

Det är i princip alltid mer prisvärt att bygga själv men här måste man tänka på en sak. Du betalar extra för att de redan satt ihop datorn, testat den så den fungerar, den har garanti och den ser också häftig ut vilket kan vara trevligt för 10åringen. Enda invändningen jag har är att datorn bara har 128GB SSD och sedan 1TB HDD. Det skulle vara bättre om de satt in en 240GB SSD, eller ännu större SSD, istället. Försöker du uppdatera denna dator står det säkert att garantin på datorn går ut, vilket ju tar bort mycket av fördelen med att köpa en redan färdigihopsatt dator.

Permalänk
Medlem

@Aleshi: Tack för input. Vad är den stora fördelen med de nya som du anger? Är det inte alltid nytt på gång? Klart värt att vänta om det är stor skillnad prestanda/pris.

Permalänk
Medlem

@robbankentor: Tack! Ska kolla in dem.

Permalänk
Medlem

@pellski87: kylarna följer inte med i k serien av skylake,

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att en i5-6600k och ett GTX 970 är brutalt overkill till en 10-åring?
borde räcka gott och väl med nån i3 och typ ett GTX 960, småkids har väl knappast samma krav på grafik och FPS som en mer inbiten gamer, eller har jag fel !?

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gadwall:

@Aleshi: Tack för input. Vad är den stora fördelen med de nya som du anger? Är det inte alltid nytt på gång? Klart värt att vänta om det är stor skillnad prestanda/pris.

Det är en krympning av tillverkningsprocessen som gör att man kan få mycket mer prestanda per ytenhet på kretsen samt mycket lägre effektförbrukning, vilket i sin tur leder till minskad värmeutveckling. Samtidigt har AMD gjort stora effektiviseringar i arkitekturen som sådan. Det som kommer nu i sommar är mellansegmentskorten, men de förväntas ändå vara rejält snabba och framförallt svala. Mycket billigare att tillverka borgar för mycket bättre prestanda/krona med.
EDIT: En strömsnålare krets gör hela kortet enklare och billigare att tillverka dessutom.

Trots att det ska vara mellansegment så har man demonstrerat motsvarande 980Ti i 3Dmark.
Entusiastkorten kommer i vlnter förövrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Är det bara jag som tycker att en i5-6600k och ett GTX 970 är brutalt overkill till en 10-åring?
borde räcka gott och väl med nån i3 och typ ett GTX 960, småkids har väl knappast samma krav på grafik och FPS som en mer inbiten gamer, eller har jag fel !?

Hehe, småkids idag är väl ofta grymt bortskämda med prylar. Har förstått att kidsen numera har både trippelmonitor till sin gamingdator och senaste iphonen. Mer FPS än kompisen är väl viktigare i den åldern än FPS som räcker...

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av htbtoma:

Är det bara jag som tycker att en i5-6600k och ett GTX 970 är brutalt overkill till en 10-åring?
borde räcka gott och väl med nån i3 och typ ett GTX 960, småkids har väl knappast samma krav på grafik och FPS som en mer inbiten gamer, eller har jag fel !?

Beror väl på. Den här burken borde han kunna sitta med ett helt gäng med år.