Laptopen överhettar. Behöver hjälp då jag försökt vissa saker

Permalänk
Medlem

Laptopen överhettar. Behöver hjälp då jag försökt vissa saker

Hej alla, så i princip 1 vecka har jag försökt fixa överhettningen på laptopen. det är en Packard Bell Easynote TS44SB-63428G1TMnww

Jag har haft den för 3 år, men den har inte blivit använd senaste 1-2 åren. Jag kom hem 1 vecka sen, startade den och märkte då att den blev fruktansvärd het (80-90 grader). Jag vände laptopen för å se om de va problem med fläkten, men nej den fungerar. Gick och köpte lite kompresserad luft, öppnade upp laptopen, tog loss hela moderskortet och allt och spruta i luft i fläkt samt utgångarna och la lite olja för fläkten också. (nej jag är ingen elektronik proffs, men rätt så säker med att montera loss elektronik haha) Men de blev inget bättre. Fortfarande het som fan.

Och saken är också att laptopen stänger ju inte av sig när den blir het? Har läst att den ska göra så.

Så vad har ni för mer tips? Är den körd? Eller är fläkten kanske för dålig? går det och byta ut den?
Eller är det bara och gå köpa en ny, ingen större lust för de haha.

tack

Permalänk
Medlem

Kylpastan är nog helt torkad efter att ha stått så länge!
Köp ny kylpasta lossa cpukylaren om du "KAN" sånt och vågar och byt ut den så ska du se att det blir bättre.

Permalänk
Medlem

Om fläkten går bra men datorn ändå är varm så kan vara så att kylpastan har torkat och behöver bytas ut.
Det brukar ju vara lite meck att få loss allting men det finns många bra guider på Youtube.

Permalänk
Medlem

Yes, det läste jag också, och tänkte köpa det med, men väntade med att öppna upp det, fast när jag öppna allt förstod jag fortfarande inte vart exakt de skulle gå. Men får nog då kolla på youtube.

Är det nån speciell kylpasta man måste köpa eller bara ta de man hittar? Va inne på Kjell å Kompany igår och dem hade 4-5 olika, med priserna runt 40-120 kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simiir:

Yes, det läste jag också, och tänkte köpa det med, men väntade med att öppna upp det, fast när jag öppna allt förstod jag fortfarande inte vart exakt de skulle gå. Men får nog då kolla på youtube.

Är det nån speciell kylpasta man måste köpa eller bara ta de man hittar? Va inne på Kjell å Kompany igår och dem hade 4-5 olika, med priserna runt 40-120 kronor.

.

Bump!
Vill bara se om nån har svar på kylpastan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Simiir: I verkligheten extremt lite skillnad mellan pastorna så ta du vilken som helst.

"Finpasta" kör man om man jagar den där sista graden

Permalänk
Medlem

Ok så köpte pasta, öppna upp allt, rensade, la på nytt starta upp å allt. Men hettar fortfarande upp, men nu funkar tydligen inte fläkten... Den funkade förut iallafall, men om jag tänker hårdare så förmodar jag att den inte funka korrekt. Så nu kanske den dog helt?

Har checkat runt eBay å har hittat modellen jag behöver för typ 8 dollar. Så får väl pröva med de!

Skickades från m.sweclockers.com