Forza Motorsport 6: Apex får öppen beta på PC/Windows 5 maj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

Man fick väl inte hela spelet? Typ en demo till Xboxets Forza om jag minns rätt.

Har jag förstått saken rätt så är det en nedbantad version man får och det finns ingen "full" version till PC.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

DX12 only.... fy f*n. Bojkotta skiten så länge de envisas med att nobba majoriteten gamers som använder W7. Visa konsumentmakt !!!

Visa signatur

Core i7 2600@4Ghz - 16GB Corsair Vengenace@1600Mhz - 90GB Corsair Force3 SSD - WD 1TB HDD - EVGA GTX970@1501Mhz - Corsair TX650 PSU - AcerXB270HU 144Hz/GSYNC/1440p - Biltema högtalare med subwoofer. MSI P67A G45 MB *-*-* 11000 poäng Firestrike, 3050 poäng Unigine Heaven, default 2560x1440 *-*-* Windows 7 64. Byggd 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Underklockaren:

DX12 only.... fy f*n. Bojkotta skiten så länge de envisas med att nobba majoriteten gamers som använder W7. Visa konsumentmakt !!!

Varför vill man vara kvar på ett operativsystem som är 7 år gammalt?

Permalänk

@sprite:

För att det är snyggare och vad är det som är så mycket bättre med w10 ?

Du kan inte ens få de snygga glasramara till fönstren. W10 ser billigare och äldre ut än w7, bara för att gränssnittet ska kunna drivas med enkla mobiler,plattor osv.. Skräp !

Visa signatur

Core i7 2600@4Ghz - 16GB Corsair Vengenace@1600Mhz - 90GB Corsair Force3 SSD - WD 1TB HDD - EVGA GTX970@1501Mhz - Corsair TX650 PSU - AcerXB270HU 144Hz/GSYNC/1440p - Biltema högtalare med subwoofer. MSI P67A G45 MB *-*-* 11000 poäng Firestrike, 3050 poäng Unigine Heaven, default 2560x1440 *-*-* Windows 7 64. Byggd 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

oh wow, folk gnäller över ett gratisspel.

Jag håller med. Det ska bli kul att kunna köra xbox one spel på bättre maskiner än x-box one. Och möjligheten till snabba laddtider med SSD och möjlighet till wysiwyg screen captures och...
osv.
Allt det gratis i ett av världens bästa bil spel...
Det blir nog skitkul
Lennart
Ljura

Otydlighet i inlägg
Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hybe:

Vill?
Finns absolut ingen anledning.

Skrivet av Hybe:

Texturer? Laddar man in dom i det långsamma Ram-minnet alltså?

Eh va?
Att ladda in i RAM minne en gång gör att laddningar går snabbare vid varje laddning av framtida texturer/banor vid spelandet, och mindre slitage mot hårddisk. Du vet, alla sitter inte på SSD utan majoriteten sitter ännu på mekaniska diskar för lagring, speciellt för spel/stora filer.

Skrivet av Ozzed:

För att utvecklingen går frammåt. 2GB minne, Windows XP, och en Core 2 Duo duger helt enkelt inte längre. Många moderkort har idag stöd för 64GB minne så att bara kräva 12GB är ganska snällt med dagens mått mätt. Jag har själv 32GB i min primära burk och det känns ganska standard idag faktiskt. Skulle aldrig kunna gå tillbaks till 16GB som jag hade innan.

Nej, 32GB är "extrem" fall, standard är 8GB och lägre, de som sitter på över 8GB och uppåt är inte ens 20% om man vill tro på Steams underlag där de frågat utvalda användare.

Skrivet av Oringen:

Man fick väl inte hela spelet? Typ en demo till Xboxets Forza om jag minns rätt.

Det är inte en demo, utan det är en nedskalad version av spelet för PC användare, allt för att locka användare till Windows 10.

Skrivet av Underklockaren:

DX12 only.... fy f*n. Bojkotta skiten så länge de envisas med att nobba majoriteten gamers som använder W7. Visa konsumentmakt !!!

Precis, och det är ju därför de släpper ett "Forza" till W10 endast, för att locka över användare till just W10....

Skrivet av sprite:

Varför vill man vara kvar på ett operativsystem som är 7 år gammalt?

För att det är betydligt bättre än W10?

Skrivet av Underklockaren:

@sprite:
För att det är snyggare och vad är det som är så mycket bättre med w10 ?
Du kan inte ens få de snygga glasramara till fönstren. W10 ser billigare och äldre ut än w7, bara för att gränssnittet ska kunna drivas med enkla mobiler,plattor osv.. Skräp !

Precis, och all ökad övervakning/insamlande av information till ingen nytta, och begränsad valmöjlighet för inställningar (både att de är låsta och inte kan ändras, och i många fall återställs efter att användaren ändrat en inställning).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, 32GB är "extrem" fall, standard är 8GB och lägre, de som sitter på över 8GB och uppåt är inte ens 20% om man vill tro på Steams underlag där de frågat utvalda användare.

Vad yrar du om? Steam hardware survey är för samtliga användare av steam och är automatisk insamling, ingen enkät eller så. Dessutom gäller det då alla på steam, inklussive fattigare länder. 8GB var det 6-7 år sedan jag hade i min burk. Att det "eller lägre" skulle vara normalfall verkar helt absurt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Underklockaren:

DX12 only.... fy f*n. Bojkotta skiten så länge de envisas med att nobba majoriteten gamers som använder W7. Visa konsumentmakt !!!

Har du något som backar upp ditt påstående??
Enligt steam så sitter majoriteten av steamanvändare (gamers) med win 10
steam servey

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Har du något som backar upp ditt påstående??
Enligt steam så sitter majoriteten av steamanvändare (gamers) med win 10
steam servey

Om du räknar med 32 bitars versioner så vinner Windows 7, och räknar du även med windows 8 så är win 10 utklassat.

Personligen så tycker jag att det inte finns någon vettig anledning att nergradera till windows 10 ännu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Vad yrar du om? Steam hardware survey är för samtliga användare av steam och är automatisk insamling, ingen enkät eller så. Dessutom gäller det då alla på steam, inklussive fattigare länder. 8GB var det 6-7 år sedan jag hade i min burk. Att det "eller lägre" skulle vara normalfall verkar helt absurt.

Nej det gäller inte samtliga användare, då det är ett visst antal (utvalda) som får besvara enkäten, så det är inte automatiskt mer än någon annan enkät, vilket de skriver själva på sidan:

"Participation in the survey is optional, and anonymous." Dvs, valfritt ex som det ser ut http://i.imgur.com/KMzCe4z.png

Nej, det är inte "absurt", du tillhör "high end" delen av spelarna, vilket innebär att du har mer ram, bättre cpu, och gpu än andra, medans majoriteten av spelarna köper valfri "speldator" på MediaMarkt, Elgiganten, Komplett, Dustin, Webhallen mfl butiker och de är vanligen 8GB eller lägre som standardmaskiner i majoritet.

Skrivet av Nautilus011:

Har du något som backar upp ditt påstående??
Enligt steam så sitter majoriteten av steamanvändare (gamers) med win 10
steam servey

Och så har du glömt bort att de som besvarar sådan enkät är i majoritet de som har större spelintresse än "vanliga" spelare, vilket gör att deras "statistik" blir missvisande, då det inte representerar alla spelare, då många avstår ifrån att besvara enkäten, ex på grund av bristande intresse av spelande (på högre nivå), integritetsskäl, eller helt enkelt inte bara vill svara på enkäter alls.

Det är ju som om Sweclockers skulle starta en enkät över en fråga, den skulle då bli skev i ett större perspektiv, då en stor del av användarna på Sweclockers är mer "high end" inriktade/ hårdvaruintresserade mot majoriteten av datoranvändarna som egentligen inte bryr sig mer än att ha en fungerande dator.

Sen så är det också skillnad på vilka som blir utvalda för att besvara enkäten under månaden, vilket ger olika resultat varje månad, med både ner och uppgångar bland siffrorna.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

@PowerNet: ok, du förkastar deras survey, återigen vad har du för något som styrker att en majoritet gamers sitter med med win7.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

@PowerNet: ok, du förkastar deras survey, återigen vad har du för något som styrker att en majoritet gamers sitter med med win7.

Det har jag inte sagt, jag har inte sagt varken bu eller bä om vart majoriteten ligger.
Bara att Steams "statistik" inte är överensstämmande för marknaden i stort, då det ofta är de intresserade som svarar på enkäter, och många gör det då inte just på grund av att de inte vill, eller tänker på integritetsskäl, att de inte vill lämna ut sådan information, eller vara med i sådan undersökning.

Så du får nog gå tillbaka och läsa igen vad som skrivits, och inte bara komma med svar som inte stämmer överens med vad som sades.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Om du räknar med 32 bitars versioner så vinner Windows 7, och räknar du även med windows 8 så är win 10 utklassat.

Personligen så tycker jag att det inte finns någon vettig anledning att nergradera till windows 10 ännu.

Mm, tycks väl bero på hur man tolkar siffrorna. Jag håller inte med om att majoriteten av gamers sitter på win7 om man utgår från att steams survey är representativ.

Win7 32/64 ca 40%. 60% sitter på något annat OS.

Intressant att du gärna vill räkna med win8/win8.1 användare till win7 användargruppen då dom flesta som använder win7 ofta också spyr galla över win8

Personligen tycker jag inte att det finns någon vettig anledning av att sitta kvar på ett så pass gammalt OS som win7

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

@Nautilus011: @Powernet sorry det va inte du som skrev det påståendet jag reagera "citera" i min första post

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej det gäller inte samtliga användare, då det är ett visst antal (utvalda) som får besvara enkäten, så det är inte automatiskt mer än någon annan enkät, vilket de skriver själva på sidan:

"Participation in the survey is optional, and anonymous." Dvs, valfritt ex som det ser ut http://i.imgur.com/KMzCe4z.png

Nej, det är inte "absurt", du tillhör "high end" delen av spelarna, vilket innebär att du har mer ram, bättre cpu, och gpu än andra, medans majoriteten av spelarna köper valfri "speldator" på MediaMarkt, Elgiganten, Komplett, Dustin, Webhallen mfl butiker och de är vanligen 8GB eller lägre som standardmaskiner i majoritet.

Och så har du glömt bort att de som besvarar sådan enkät är i majoritet de som har större spelintresse än "vanliga" spelare, vilket gör att deras "statistik" blir missvisande, då det inte representerar alla spelare, då många avstår ifrån att besvara enkäten, ex på grund av bristande intresse av spelande (på högre nivå), integritetsskäl, eller helt enkelt inte bara vill svara på enkäter alls.

Det är ju som om Sweclockers skulle starta en enkät över en fråga, den skulle då bli skev i ett större perspektiv, då en stor del av användarna på Sweclockers är mer "high end" inriktade/ hårdvaruintresserade mot majoriteten av datoranvändarna som egentligen inte bryr sig mer än att ha en fungerande dator.

Sen så är det också skillnad på vilka som blir utvalda för att besvara enkäten under månaden, vilket ger olika resultat varje månad, med både ner och uppgångar bland siffrorna.

Det krävs nästan mer ansträngning för att avstå deltagandet i STEAMS undersökning. Så jag tror absolut att majoriteten av STEAM-användarna är inkluderade i denna. Hade tveklöst varit större skillnad om det handlat om en vanlig "enkät" man får svara på.

Hur som så är den inte riktigt representativ då det är så pass många datorsystem ej ämnade för spelande som är medräknade där.

Permalänk
Medlem

Året är 2016.. låtom oss släppa något som läser hårdvaran omvägar runt drivare m.m. och medför "no wheel support" i ett AAA-bilspel. Att det inte har VR-support kan jag bra precis smälta men det här j-vla windows store UWP-apparna kan helt enkelt ta och kliva av min gräsmatta... GET OF MA' LAWN!

Det är fel snubbar som håller i whiteboardpennorna på kontoret. "Vi gör som apple har gjort på mobiltelefoner för att lansera appar via ett eget ramverk... och så trycker vi ihop det med alla konsollspel så blir det lättportat. Det kommer bli super!"

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

vafan ska det kräva windows 10 för ??? suck.... jävla skitspel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Det krävs nästan mer ansträngning för att avstå deltagandet i STEAMS undersökning. Så jag tror absolut att majoriteten av STEAM-användarna är inkluderade i denna. Hade tveklöst varit större skillnad om det handlat om en vanlig "enkät" man får svara på.

Hur som så är den inte riktigt representativ då det är så pass många datorsystem ej ämnade för spelande som är medräknade där.

Det som ibland får mig att ifrågasätta det är att min Win 10 maskin har blivit frågad för survey två gånger på 6 mån... men min Win 7... inte en enda på 1+ år. Så det lär ju vrida statistiken lite också.

Men visst är det på väg att bli Win 10 majoritet. Allt annat skulle vara en flopp av Windows 10. Det mer skämmande är att Windows 7 faktiskt ungefär lika snabbt när det kom, men då kostade varje licens 1000kr eller mer (säger jag som köpte Ultimate för 2400kr + 2st Pro för 1800kr st)
Notera dock, Win 7 64-bit sedan dec har tappat 2,5%... Så Windows 10 får inte direkt alla sina användare från Windows 7 heller, utan snarare fler från andra OS.
Och näst-mest använda 32-bit OS... Windows XP. Så ja... vissa vill verkligen inte uppgradera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det som ibland får mig att ifrågasätta det är att min Win 10 maskin har blivit frågad för survey två gånger på 6 mån... men min Win 7... inte en enda på 1+ år. Så det lär ju vrida statistiken lite också.

Men visst är det på väg att bli Win 10 majoritet. Allt annat skulle vara en flopp av Windows 10. Det mer skämmande är att Windows 7 faktiskt ungefär lika snabbt när det kom, men då kostade varje licens 1000kr eller mer (säger jag som köpte Ultimate för 2400kr + 2st Pro för 1800kr st)
Notera dock, Win 7 64-bit sedan dec har tappat 2,5%... Så Windows 10 får inte direkt alla sina användare från Windows 7 heller, utan snarare fler från andra OS.
Och näst-mest använda 32-bit OS... Windows XP. Så ja... vissa vill verkligen inte uppgradera

Frågan är när...

Statistiken hos https://netmarketshare.com/ var intressant nu... "Other OS" har ökat lite mer jämfört med föregående månad, samtidigt som Windows XP/7/8.1 och även Mac OSX har tappat. Windows 10 ökade bara lite blygsamt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Exxovion:

Frågan är när...

Statistiken hos https://netmarketshare.com/ var intressant nu... "Other OS" har ökat lite mer jämfört med föregående månad, samtidigt som Windows XP/7/8.1 och även Mac OSX har tappat. Windows 10 ökade bara lite blygsamt.

http://i.imgur.com/DNTDSkx.png

Måste vara alla dessa Windows 10-vägrare som i ren protest installerar Windows Millenium och Windows Vista som ren protest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Måste vara alla dessa Windows 10-vägrare som i ren protest installerar Windows Millenium och Windows Vista som ren protest.

Linux som fått sig en liten uppsving.

Gav faktiskt Ubuntu ett försök förut idag. Tänkte se hur Minecraft fungerade på det... men jag lyckades knappt installera java. Trodde faktiskt att man hade förenklat det lite mer idag och gått ifrån att behöva använda sig av kommandon i terminalen.

Men Windows är ju ett måste för att prova på Forza när det nu kommer.

Permalänk

Om det är en "Long Time Support"-version av Ubuntu, så funkar det inte med "one click install" för grafikdrivarna.
Ska du spela på Linux fungerar nVidia's kort, med deras egen drivare, bäst.
Prova gärna Linux Mint (Ubuntu-baserad) & återkom!

Själv kör jag Fedora som är mer "on the edge".

Tror att du måste ta hem Java från Oracle, för bäst prestanda & kompabilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Linux som fått sig en liten uppsving.

Gav faktiskt Ubuntu ett försök förut idag. Tänkte se hur Minecraft fungerade på det... men jag lyckades knappt installera java. Trodde faktiskt att man hade förenklat det lite mer idag och gått ifrån att behöva använda sig av kommandon i terminalen.

Men Windows är ju ett måste för att prova på Forza när det nu kommer.

Jag tycker också att universal GUI pakethanterare borde vara något som standard 2016. Den kan i grunden fungera som text versionen under huven, men istället för att uppdatera med en rad kod, tryck på en GUI knapp. Sök på ett paket, installera med samma enkla knapp.
Det finns extra mjukvara, ja, men inget så inbyggt centralt som det textbaserade.
Det härliga är ju att du kan uppdatera allt med ett enda kommando, något som du definitivt inte kan i Windows.

Är lite av moment 22 för Linux. För hade användarna hoppat dit, säg 10%+ så hade också utvecklingen av drivare, java och så ökat, men eftersom där inte är nog med användare, och för många Linux grunder, så blir det dåligt utvecklat (av tillverkare, inte deras duktiga hemmakodare syftat), vilket gör att folk inte gillar det.

Linux gjorde i mina ögon 2 stora steg på senaste tiden. För det första, man satsade mer på färre distros. Ubuntu är ett av de riktigt stora nu, och det gör utvecklingen bättre när du kan göra paket baserat på det och stöda mycket utanpåliggande av distros. För det andra, man har satsat mer och mer på användarvänlighet på många sätt.

Det som behöver ske dock är att alla små 100-tals distros som egentligen inte hänger med utvecklingen måste "dö" och den utvecklingstid som läggs på dem behövs läggas på större distros. Låter tråkigt att säga så, men när Windows "tydligen" inte få lov att ha äldre versioner längre, för "bara" 1/3 av befolkningen använder det så kan inte Linux få % splittras som det är nu och ändå drivas framåt. De behöver samla de få användarna de har och göra 1-2 riktigt bra grund versioner, som sedan du kan bygga vidare på istället.

@anon5930 Faktum är att det mer verkar vara Windows 10 ägarna som skriker i protest mot att någon använder äldre OS. Om ni är så nöjda, varför bryr ni er om vad andra kör?
Varför måste ni leka nån typ av grupptryck som om ni vore bättre på alla andra för att hävda OSets "fördelar"? Tidigare OS har hävdat sig själva. Både XP och Win 7 tex slängde folk sig över för det var faktiskt bra, utan behov att skryta om det. Borde inte detta OS kunna göra det också?

Personligen har jag Win 7, 8 och 10 hemma, och gillar saker i alla. Men där är också nackdelar i samtliga av dem. Om jag idag måste välja det som passar mitt behov bäst, och min önskan om kontroll över ett OS som jag har haft sedan Win 95 iaf, så är Win 7 utan tvekan det bättre alternativet för mig. Men jag hoppas kunna byta det en dag mot något som är bättre.... letar än dock
Dock förstår jag om det finns andra alternativ som passar andra personer. Vi är inte alla lika...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Jag tycker också att universal GUI pakethanterare borde vara något som standard 2016. Den kan i grunden fungera som text versionen under huven, men istället för att uppdatera med en rad kod, tryck på en GUI knapp. Sök på ett paket, installera med samma enkla knapp.
Det finns extra mjukvara, ja, men inget så inbyggt centralt som det textbaserade.
Det härliga är ju att du kan uppdatera allt med ett enda kommando, något som du definitivt inte kan i Windows.

Är lite av moment 22 för Linux. För hade användarna hoppat dit, säg 10%+ så hade också utvecklingen av drivare, java och så ökat, men eftersom där inte är nog med användare, och för många Linux grunder, så blir det dåligt utvecklat (av tillverkare, inte deras duktiga hemmakodare syftat), vilket gör att folk inte gillar det.

Linux gjorde i mina ögon 2 stora steg på senaste tiden. För det första, man satsade mer på färre distros. Ubuntu är ett av de riktigt stora nu, och det gör utvecklingen bättre när du kan göra paket baserat på det och stöda mycket utanpåliggande av distros. För det andra, man har satsat mer och mer på användarvänlighet på många sätt.

Det som behöver ske dock är att alla små 100-tals distros som egentligen inte hänger med utvecklingen måste "dö" och den utvecklingstid som läggs på dem behövs läggas på större distros. Låter tråkigt att säga så, men när Windows "tydligen" inte få lov att ha äldre versioner längre, för "bara" 1/3 av befolkningen använder det så kan inte Linux få % splittras som det är nu och ändå drivas framåt. De behöver samla de få användarna de har och göra 1-2 riktigt bra grund versioner, som sedan du kan bygga vidare på istället.

@anders190 Faktum är att det mer verkar vara Windows 10 ägarna som skriker i protest mot att någon använder äldre OS. Om ni är så nöjda, varför bryr ni er om vad andra kör?
Varför måste ni leka nån typ av grupptryck som om ni vore bättre på alla andra för att hävda OSets "fördelar"? Tidigare OS har hävdat sig själva. Både XP och Win 7 tex slängde folk sig över för det var faktiskt bra, utan behov att skryta om det. Borde inte detta OS kunna göra det också?

Personligen har jag Win 7, 8 och 10 hemma, och gillar saker i alla. Men där är också nackdelar i samtliga av dem. Om jag idag måste välja det som passar mitt behov bäst, och min önskan om kontroll över ett OS som jag har haft sedan Win 95 iaf, så är Win 7 utan tvekan det bättre alternativet för mig. Men jag hoppas kunna byta det en dag mot något som är bättre.... letar än dock
Dock förstår jag om det finns andra alternativ som passar andra personer. Vi är inte alla lika...

Nej, det är Windows 10-vägrarna som invaderar tråd efter tråd med samma snack och folieinvirade teorier om universums undergång. Milt överdrivet.

Även vi som följer utvecklingen och vill ha tidsenliga operativsystem med det mjukvarustöd vi behöver klandras ständigt för att vi kör Windows 10. Att lägga skulden på oss ger jag inte mycket för när "ni" inte är bättre.

Självklart får "ni" och "vi" köra de operativsystem vi vill och finner vara bäst för våra behov. Men även du måste väl anse att minska lilla sak överdrivs rejält i tråd efter tråd där okunskapen flödar. Jag anser heller inte att Windows 10 är perfekt, faktum är att jag på vissa sätt föredrar Windows 8.1 före 10 (något med UI't jag inte gillar tror jag). Men jag vill ha stöd för mjukvara och med de gamla OS'en försvinner DX12-stödet och Vulkan är inget vettigt alternativ ännu. Den dagen mjukvara, på PC, börjar använda det så blir det såklart intressantare. Men även då är ju frågan om Windows 7 med Vulkan som API fungerar bättre och framförallt presterar bättre än vad Windows 10 med Vulkan gör.

Som gammal Linux-användare är jag förstås positiv till de som överväger att köra ett Linux-baserat operativsystem även om jag misstänker att många inte riktigt vet vad de ger sig in på. För att inte tala om det betydligt mindre utbudet av mjukvara. Framförallt spel men även produktiv mjukvara. Jag hade gärna iallafall dual-bootat Ubuntu eller Kubuntu igen men känns inte aktuellt så länge mjukvaruutbudet är så pass dåligt som det är. Men klart bättre än det varit samtidigt förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nej, det är Windows 10-vägrarna som invaderar tråd efter tråd med samma snack och folieinvirade teorier om universums undergång. Milt överdrivet.

Även vi som följer utvecklingen och vill ha tidsenliga operativsystem med det mjukvarustöd vi behöver klandras ständigt för att vi kör Windows 10. Att lägga skulden på oss ger jag inte mycket för när "ni" inte är bättre.

Självklart får "ni" och "vi" köra de operativsystem vi vill och finner vara bäst för våra behov. Men även du måste väl anse att minska lilla sak överdrivs rejält i tråd efter tråd där okunskapen flödar. Jag anser heller inte att Windows 10 är perfekt, faktum är att jag på vissa sätt föredrar Windows 8.1 före 10 (något med UI't jag inte gillar tror jag).

Självklart finns det goa kålsupare i båda sidor, ingen tvekan om det.
Men när man har ett problem, och folk kommer och säger "uppgradera så löser det alla problem", då har man vad jag anser ett dumt svar.

Det löser kanske ett problem, men du vet inte vad för nya problem det skapar. Och detta är typiskt för många nyblivna Windows 10 användare som anser det bättre än skivat bröd
Just att man måste inse att där finns problem på båda sidorna är vad jag önskar folk kunde inse. För det är inte svart/vitt... det är myrornas-krig i gråskala.

Gamla termen "If it ain't broke, don't fix it" gäller än

Skrivet av anon5930:

Men jag vill ha stöd för mjukvara och med de gamla OS'en försvinner DX12-stödet och Vulkan är inget vettigt alternativ ännu. Den dagen mjukvara, på PC, börjar använda det så blir det såklart intressantare. Men även då är ju frågan om Windows 7 med Vulkan som API fungerar bättre och framförallt presterar bättre än vad Windows 10 med Vulkan gör.

Håller med det mesta du säger här, men DX12 fungerar idag typ lika bra som Vulkan... dvs.. inget vidare
Hade DX12 fungerat smärtfritt från dag 1, med klara förbättringar för alla, med dussin spel som det skulle vara nu 2016 så hade jag hållit med dig helt, men Dx12 är inte perfekt det heller.
Just pga detta så anser jag det värt att vänta tills Windows 10 iaf är lite mer färdigt (MS själva säger att det inte är färdigt, precis som deras menyer/kontrollpaneler osv gör).

Det enda du förlorar är just ett DX12 som ändå inte fungerar som det ska än, där DX11 fortfarande gör kanonbra resultat på många sätt. Så även om jag troligen också kommer hoppa till Windows 10 en dag, iaf på någon mer maskin, så ser jag ingen anledning att överge en stabil plattform för en som fortfarande har så mycket problem med drivare, funktioner och annat som Windows 10 faktiskt har... än. Personligen betalar hellre 1000kr för ett bra OS än 0kr för ett beta OS

Ang Vulkan så håller jag med dig dock... det kanske är bättre på ett OS vs ett annat, men med tanke på DX11s resultat, med tanke på Win 7 överlägsna NVMe IOPs hantering så tror jag skillnaden blir större mellan Linux och Windows (kanske tom till Linux fördel då de lär kunna få optimerade drivare), än jämfört mellan 3 olika gen av Windows som i DX11 har typ samma prestanda.

Skrivet av anon5930:

Som gammal Linux-användare är jag förstås positiv till de som överväger att köra ett Linux-baserat operativsystem även om jag misstänker att många inte riktigt vet vad de ger sig in på. För att inte tala om det betydligt mindre utbudet av mjukvara. Framförallt spel men även produktiv mjukvara. Jag hade gärna iallafall dual-bootat Ubuntu eller Kubuntu igen men känns inte aktuellt så länge mjukvaruutbudet är så pass dåligt som det är. Men klart bättre än det varit samtidigt förstås.

Tror att om drivarna får fart, så lär även detta få fart. Att just Linux hela tiden måste leva med icke optimerad mjukvara är det som hindrar den mest. Om den kan använda optimerade vulkan drivare tex från AMD/NVidia så lär spel inte vara så problematiskt längre.
Ja, det kommer inte ske över natt.
Ja, det är mer jobb än många förväntar sig att byta.
Men nånstans måste första steget tas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Måste vara alla dessa Windows 10-vägrare som i ren protest installerar Windows Millenium och Windows Vista som ren protest.

Jag som trodde det var alla dropbox användare som bytte till vista från XP.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Har den släppts än eller gick jag upp för tidigt?

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

Har den släppts än eller gick jag upp för tidigt?

Jag hittar det inte...

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Skrivet av wenazen:

Jag hittar det inte...

Nu lunch tid då jag tog en titt. Nope finns inte ute ännu inget sagt på deras twitter/facebook heller.

Edit: möjligt att det är EST tid som gäller https://www.reddit.com/r/Forza_Apex/comments/4hy6vl/today_is_... . återstå å se om några timmar i sånnafall.

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem

@wenazen:
Inte jag heller... läser deras sida snabbt.
http://www.forzamotorsport.net/en-us/news/fm6_apex_beta_annou...

Edit*
Inget på twitter än. Slöglor på tv men har sidorna framme...

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating