Permalänk
Medlem

Är detta en bra uppgradering?

Hejsan

har just nu en dator med

i5 2400
8GB DDR3
GTX 960
500w FSP

blev erbjuden att köpa moderkort å cpu, minne av en vänn

AMD FX-8320E 8C
med moderkort samt 8GB DDR3
för 1300kr

är det ens en uppgradering? eller är min intel bättre?

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Medlem

För spel är det inte mycket till uppgradering.
Helt ok pris dock!

Permalänk
Medlem

Mer eller mindre likvärdigt, så själv skulle jag inte göra det om jag inte hade något specifikt användningsfall där FX-8320E är markant bättre.

En snabbsökning gav bland annat denna:

http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-2400-vs-AM...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det är en uppgradering med c:a 20-25% generell CPU-prestanda. Sedan har en ökning av minnesmängden från 8GB till 16GB helt andra betydelser som att datorn kan hantera större och fler program t.ex. Tänker mig att det skulle "kännas" som en 25%-50% bättre dator (Ytterst subjektivt, ta inte detta som en garanti).

Jag skulle säga att värdet på AMD-systemet är mer som 1000kr - 1200kr så det är lite i överkant tycker jag. Men tycker inte att det är något att bråka om ifall det för övrigt är en bra vän.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Mer eller mindre likvärdigt, så själv skulle jag inte göra det om jag inte hade något specifikt användningsfall där FX-8320E är markant bättre.

En snabbsökning gav bland annat denna:

http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-2400-vs-AM...

Det är här som det blir krångligt för TS att avgöra vad som är bäst. Hans i5 är bättre på att göra en sak snabbt medan vännens AMD klarar av betydligt mer totalt sett.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk

i5 2400 har bättre prestanda per kärna, medans 8320E har fler "kärnor".
Jag skulle stannat kvar på intel processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

För spel är det inte mycket till uppgradering.
Helt ok pris dock!

Ok!

Skrivet av backfeed:

Mer eller mindre likvärdigt, så själv skulle jag inte göra det om jag inte hade något specifikt användningsfall där FX-8320E är markant bättre.

En snabbsökning gav bland annat denna:

http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-2400-vs-AM...

Borde inte AMD vara bättre? 2400 är ju ganska gammal..

Skrivet av Erwya:

Det är en uppgradering med c:a 20-25% generell CPU-prestanda. Sedan har en ökning av minnesmängden från 8GB till 16GB helt andra betydelser som att datorn kan hantera större och fler program t.ex. Tänker mig att det skulle "kännas" som en 25%-50% bättre dator (Ytterst subjektivt, ta inte detta som en garanti).

Jag skulle säga att värdet på AMD-systemet är mer som 1000kr - 1200kr så det är lite i överkant tycker jag. Men tycker inte att det är något att bråka om ifall det för övrigt är en bra vän.

Tyckte det var ett bra pris men dock så tror jag att moderkortet har bara
2 platser för ram

Skrivet av FuzzyMcFluffens:

i5 2400 har bättre prestanda per kärna, medans 8320E har fler "kärnor".
Jag skulle stannat kvar på intel processorn.

Ok men... är inte amd'n bättre på så vis om jag ev skaffar något lite bättre grafikkort
i framtiden? tänkte på det hära med "flaska"

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Berrich:

Borde inte AMD vara bättre? 2400 är ju ganska gammal..

Det ligger mer i det här än bara ålder. AMD har legat så pass långt efter Intel på CPU-sidan i flera år nu att jag tvivlar på att det är värt det. Stannar du på ditt nuvarande moderkort har du möjligheten att sätta dit en begagnad i7:a för ungefär samma pris eller mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nej, inte en uppgradering värt pengarna alls imo.

http://www.anandtech.com/bench/product/1402?vs=363

Fler jämförelser men med den minimalt snabbare 2500k istället för 2400:
http://www.anandtech.com/bench/product/1402?vs=288

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det ligger mer i det här än bara ålder. AMD har legat så pass långt efter Intel på CPU-sidan i flera år nu att jag tvivlar på att det är värt det. Stannar du på ditt nuvarande moderkort har du möjligheten att sätta dit en begagnad i7:a för ungefär samma pris eller mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var faktiskt en riktigt bra ide som jag inte har tänkt på

Skrivet av Kilroy:

Nej, inte en uppgradering värt pengarna alls imo.

http://www.anandtech.com/bench/product/1402?vs=363

Fler jämförelser men med den minimalt snabbare 2500k istället för 2400:
http://www.anandtech.com/bench/product/1402?vs=288

ok.. ja verkar som jag stannar på min 2400 å ev drar in en i7:a senare i den om jag får
tag på nån beggad!

får tacka för alla svaren

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Avstängd

försök att hitta en 2600k/2500k och överklocka lite så får du ut lite mer. De presterar inte alls mycket sämre än den nyaste generationen + att du kan få de billigt.

Permalänk
Avstängd

Behåll din Intel...AMD FX cpuer är inte användarvänliga för icke entusiaster inom PC-delar.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryckarn34:

försök att hitta en 2600k/2500k och överklocka lite så får du ut lite mer. De presterar inte alls mycket sämre än den nyaste generationen + att du kan få de billigt.

Ja ska försöka göra det..
har ju moderkortet för att klocka men dock inte cpu:n ... vet inte riktigt vad jag tänkte på när jag skaffade min 2400...

Skrivet av Oringen:

Behåll din Intel...AMD FX cpuer är inte användarvänliga för icke entusiaster inom PC-delar.

om det är så att överklocka den är det du talar om så är det inget problem
men det andra som kan bli det är att jag inte riktigt ute att lägga ut tok för mkt pengar
för man lär ju behöva en ny kylare eller jag behöver dock.. eftersom jag har bara intel fäste till min cooler master evo.

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berrich:

Det var faktiskt en riktigt bra ide som jag inte har tänkt på

ok.. ja verkar som jag stannar på min 2400 å ev drar in en i7:a senare i den om jag får
tag på nån beggad!

får tacka för alla svaren

En i7-2600k eller i7-2700k plus en bättre processorkylare så att du kan överklocka skulle vara perfekt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort? För att kunna överklocka en 2500/2600/2700K bra behöver du ett Z68 moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det ligger mer i det här än bara ålder. AMD har legat så pass långt efter Intel på CPU-sidan i flera år nu att jag tvivlar på att det är värt det. Stannar du på ditt nuvarande moderkort har du möjligheten att sätta dit en begagnad i7:a för ungefär samma pris eller mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

AMD ligger inte efter Intel, de har valt ett annat spår. En Bulldozer är inte dålig om du använder den på rätt sätt.

Skrivet av Berrich:

Det var faktiskt en riktigt bra ide som jag inte har tänkt på

ok.. ja verkar som jag stannar på min 2400 å ev drar in en i7:a senare i den om jag får
tag på nån beggad!

får tacka för alla svaren

Observera att du måste ta reda på om ditt moderkort har stöd för att kunna överklocka. Annars riskerar du att sitta där med ett system som bara är marginellt snabbare än det du har nu.

Skrivet av Hcz:

Vad har du för moderkort? För att kunna överklocka en 2500/2600/2700K bra behöver du ett Z68 moderkort.

Det fungerar med P68 också.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berrich:

Hejsan

har just nu en dator med

i5 2400
8GB DDR3
GTX 960
500w FSP

blev erbjuden att köpa moderkort å cpu, minne av en vänn

AMD FX-8320E 8C
med moderkort samt 8GB DDR3
för 1300kr

är det ens en uppgradering? eller är min intel bättre?

Känns som det bara blir en massa jobb för en inte så markant prestanda förbättring

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Erwya:

AMD ligger inte efter Intel, de har valt ett annat spår. En Bulldozer är inte dålig om du använder den på rätt sätt.

Nej, i väldigt specifika situationer så visst. Spel är som redan påpekat inte en av dem, där ligger AMDs svaga kärnor ganska långt efter Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Vad har du för moderkort? För att kunna överklocka en 2500/2600/2700K bra behöver du ett Z68 moderkort.

Skrivet av Erwya:

AMD ligger inte efter Intel, de har valt ett annat spår. En Bulldozer är inte dålig om du använder den på rätt sätt.
Observera att du måste ta reda på om ditt moderkort har stöd för att kunna överklocka. Annars riskerar du att sitta där med ett system som bara är marginellt snabbare än det du har nu.
Det fungerar med P68 också.

Jo tror det ska gå har en asrock fatality z77 professional m

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Medlem

är det en stor det stor skillnad på en i5 2400 och i5 4460?

https://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp%5B%5D=2230&cmp%5...

är denna sida pålitlig?

om så ... då är det ju inte så jättestor skillnad?

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berrich:

är det en stor det stor skillnad på en i5 2400 och i5 4460?

https://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp%5B%5D=2230&cmp%5...

är denna sida pålitlig?

om så ... då är det ju inte så jättestor skillnad?

Klart sidan är pålitlig. De har vanligtvis flera tusen tester som underlag för en modell.

Skillnaden mellan en i5 2400 och en i5 4460:
Singeltrådprestanden är 10-15% högre på i5 4660. Att singeltrådsprestandan är högre påverkar i hög grad gamla program och många singeltrådade spel. Det finns vissa som väljer den ökningen hellre än två extra kärnor.

Den största skillnaden är dock sockeln. Du får inte in i5 4460 i det moderkort du har nu utan du behöver ha ett moderkort med sockel 1150 när du byter isåfall.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

@Erwya:

Nej precis

det blir att byta allt som sagt... men är nog ganska så säkert på att det
blir inte så svårt att sälja det jag har nu.

Men det blir ju en liten knuff.
känner att jag vill bara ha något nytt helt enkelt.

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Medlem

Kollade lite i marknaden. Den här kanske skulle vara intressant? http://www.sweclockers.com/marknad/125950-datordelar-saljes-t...

Där har du ett moderkort och en upplåst processor.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Kollade lite i marknaden. Den här kanske skulle vara intressant? http://www.sweclockers.com/marknad/125950-datordelar-saljes-t...

Där har du ett moderkort och en upplåst processor.

såg intressant ut..

men har kollat tester och läst lite runt här
verkar ju som att

https://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp%5B%5D=793&cmp%5B...

AMD 8320 är en bättre cpu än i5 2400

även kollat diverse tester på youtube när dom spelar å så
AMD'n verkar ju nå högre fps än 2400?

eller är jag helt ute å cyklar?

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berrich:

såg intressant ut..

men har kollat tester och läst lite runt här
verkar ju som att

https://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp%5B%5D=793&cmp%5B...

AMD 8320 är en bättre cpu än i5 2400

även kollat diverse tester på youtube när dom spelar å så
AMD'n verkar ju nå högre fps än 2400?

eller är jag helt ute å cyklar?

Det är korrekt. AMD 8320 har mer kraft under kåpan än i5 2400.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Lustiga svar i denna tråden, jag äger en Intel i7 5960X, dvs relativt dyr processorn, men det gör mig inte till en blind fanboy, FX8320 är en bättre processor än en i5 2400, utan tvekan, dessutom har den åtta kärnor vilket är perfekt för VR och DX12.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

Det är korrekt. AMD 8320 har mer kraft under kåpan än i5 2400.

Skrivet av Aeig:

Lustiga svar i denna tråden, jag äger en Intel i7 5960X, dvs relativt dyr processorn, men det gör mig inte till en blind fanboy, FX8320 är en bättre processor än en i5 2400, utan tvekan, dessutom har den åtta kärnor vilket är perfekt för VR och DX12.

MVH

Jo, har kollat runt lite känns som mer eller mindre att AMD'n är mkt bättre än 2400...
å jag antar att spel mer framåt kommer börja använda sig av alla kärnor.

det är ju spel jag kommer använda den till som sagt.

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Lustiga svar i denna tråden, jag äger en Intel i7 5960X, dvs relativt dyr processorn, men det gör mig inte till en blind fanboy, FX8320 är en bättre processor än en i5 2400, utan tvekan, dessutom har den åtta kärnor vilket är perfekt för VR och DX12.

MVH

Det behöver inte vara fanboyism i detta fall även om det skulle kunna vara det. Det finns vissa som föredrar processorer med så lite som någon % mer singeltrådprestanda än en med fler kärnor och betydligt högre totalprestanda för att de jämför sitt behov med något singeltrådat program de använder ofta. Att det är att vara blind för verkligheten är en annan femma.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berrich:

Jo, har kollat runt lite känns som mer eller mindre att AMD'n är mkt bättre än 2400...
å jag antar att spel mer framåt kommer börja använda sig av alla kärnor.

det är ju spel jag kommer använda den till som sagt.

Ett förslag från marknaden: FX-8350 + moderkort + RAM: http://www.sweclockers.com/marknad/125935-fx-8350-asus-m5a97-...
Just nu ligger budet på 1500kr.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

@Erwya:

har ju redan fått ett liknande bud av min vän för 1300kr
men frågade tidigare idag om jag kunde ta den utan minne för 1000kr då jag
har minnen på 8GB 1600mhz liggandes vilket var ok

därför jag började kolla upp den..

men som det ser ut så verkar ju AMD'n se bättre ut på tester i spel.
men frågan är hur står den mot en i5 3470.. enligt tester är den bättre än den också?

ville slå slag i saken iaf på måndag men får fortsätta kolla runt

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]