Problem med lagg i PLEX Server

Permalänk
Medlem

Problem med lagg i PLEX Server

Jag kör på Windows 10 och har en Plex server med i7 4790K processor, 16 GB 1866 minne, Platinum PSU mm. Närverkskortet är en TP-Link T9E och routern är en RT-AC68U. Jag strömmar Blu-ray i okomprimerat .MKV-format samt lossless FLAC till platt TV, mobila enheter och på sikt en projektor. Vi är 4 vuxna och 4 barn som delar på nätverket. Ibland körs internetspel t.ex. Agar.io och PS3, PS4, mobiler och PC parallelt. Inte nödvändigtvis allt samtidigt men ofta flera enheter. Plex strömmar även media till mobiler utanför vårt nät t.ex. när man är på resa, i stan eller liknande. Jag har problem med prestanda... Internetspel (t.ex. Agar.io) laggar (inte PS3) och strömning från Plex laggar. Ibland buffrar filmer och FLAC buffrar konstant. Jag har provat alla tänkbara konfigurationer i Plex, Windows och i routern. Jag har även provat olika mottagare såsom Chromecast, Oppo BDP-93, SmartTV, PS3... Både Plex appen och DLNA. Inget som hjälper... Även nedladdningshastigheter är höga men inte optimala. Jag får inte ut max hos ISP:en vilket jag fått tidigare innan jag hade denna höga belastningen. Har jag en flaskhals!?

Nätverkskortet (T9E) sitter i 2 enheter... i 2 stationära datorer, därav även i Plex servern. TP-LINK Archer T9E är trådlös AC1900. Just nu har jag en CAT7+ mellan väggen och routern. Vilket är egentligen lite overkill för en så kort distans... SÅ inget problem med gamla kablar hos mig... Men funderar på att dra ytterligare en kabel mellan servern och routern. Kanske ska jag uppgradera till en "Netgear R8500 Nighthawk X8" och köra dubbla nätkablar (aggregeringsportarna) för att vara på den säkra sidan? Jag är inte insatt i vad den tekniken innebär i realiteten, Bortsett från att man säkrar upp paket och därav får ett snabbare/stabilare förbindelse. Eller har jag misstolkat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xhrone:

Jag kör på Windows 10 och har en Plex server med i7 4790K processor, 16 GB 1866 minne, Platinum PSU mm. Närverkskortet är en TP-Link T9E och routern är en RT-AC68U. Jag strömmar Blu-ray i okomprimerat .MKV-format samt lossless FLAC till platt TV, mobila enheter och på sikt en projektor. Vi är 4 vuxna och 4 barn som delar på nätverket. Ibland körs internetspel t.ex. Agar.io och PS3, PS4, mobiler och PC parallelt. Inte nödvändigtvis allt samtidigt men ofta flera enheter. Plex strömmar även media till mobiler utanför vårt nät t.ex. när man är på resa, i stan eller liknande. Jag har problem med prestanda... Internetspel (t.ex. Agar.io) laggar (inte PS3) och strömning från Plex laggar. Ibland buffrar filmer och FLAC buffrar konstant. Jag har provat alla tänkbara konfigurationer i Plex, Windows och i routern. Jag har även provat olika mottagare såsom Chromecast, Oppo BDP-93, SmartTV, PS3... Både Plex appen och DLNA. Inget som hjälper... Även nedladdningshastigheter är höga men inte optimala. Jag får inte ut max hos ISP:en vilket jag fått tidigare innan jag hade denna höga belastningen. Har jag en flaskhals!?

Nätverkskortet (T9E) sitter i 2 enheter... i 2 stationära datorer, därav även i Plex servern. TP-LINK Archer T9E är trådlös AC1900. Just nu har jag en CAT7+ mellan väggen och routern. Vilket är egentligen lite overkill för en så kort distans... SÅ inget problem med gamla kablar hos mig... Men funderar på att dra ytterligare en kabel mellan servern och routern. Kanske ska jag uppgradera till en "Netgear R8500 Nighthawk X8" och köra dubbla nätkablar (aggregeringsportarna) för att vara på den säkra sidan? Jag är inte insatt i vad den tekniken innebär i realiteten, Bortsett från att man säkrar upp paket och därav får ett snabbare/stabilare förbindelse. Eller har jag misstolkat?

Dum fråga, kanske, men försvinner lagget om du säger åt din Plex-server att sänka kvalitén? Det borde det såklart göra.

På vad ligger filmerna?
Använder du webbspelaren?
Vilken typ av output av ljud? 2.0, 2.1, 5.1, etc?
Vilken bitrate är det på filmerna? Kolla vad max bitrate är för dem enheter du försöker spela upp till.
Är det problem att spela dem via t.ex. VLC?
Vad har du för router? Är det problem på både trådlöst och kabel eller är ena värre än den andra?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

@freddyfresh:

Dum fråga, kanske, men försvinner lagget om du säger åt din Plex-server att sänka kvalitén? Det borde det såklart göra.

Jag har lagg i 1080P ibland... oregelbundet och mitt i filmen på Chromecast, på PS3 buffrar den mycket och även seg i starten. Men vår PS3 är seg generellt. Men mesta lagget är när jag spelar musik... FLAC laggar men inte 320 bitars MP3.

På vad ligger filmerna?

Servern... Som jag nämnde i inlägget. Eget bygge... i7 4790K, 16 GB RAM mm. Lagras på WD Red samt Enterprise diskar. PMS ligger på bootdisken, en Samsung 850 Pro SSD.

Använder du webbspelaren?

Jag har använt PlexPass appen för PS3, Chromecast, och Samsung SmartTV. För Oppo BDP-93 (bluray spelare) så är har jag provat DLNA. För mobiler används också PlexPass appen.

Vilken typ av output av ljud? 2.0, 2.1, 5.1, etc?

Lite olika... FLAC är till allra största del vanliga CD-skivor. Alltså stereo... Även FLAC från LP i 96 khz/24 bit, 192 khz/24 bit samt 24 bit SACD förekommer i mindre omfattning. Film är i princip enbart DTS 5.1, TrueHD och DTS-HD Master Audio för 5.1 upp till 7.1. MEN min stereo förstärkare levererar bara DTS 2.0 ljud så den bearbetar DTS 5.1 till 2.0 antar jag. Min förstärkare kan endast spela filer med DTS . Annars kommer det inget ljud med DTS-HD Master Audio eller TrueHD. Nu när du frågar så kommer jag att tänka på att musik laggar inte när jag strömmar andra enheter än hemmabion.

Vilken bitrate är det på filmerna? Kolla vad max bitrate är för dem enheter du försöker spela upp till.

Det är lossless. Helt okomprimerade i .MKV format. De ligger väl kanske på 30 GB i snitt. Jag har provat att spela upp på Chromecast, PS3, SmartTV... PÅ SmartTV laggar det sällan. Det laggar enstaka stundtals på Chromecast och mycket lagg på gamla PS3 slim. FLAC är det som laggar mest...

Är det problem att spela dem via t.ex. VLC?

Har inte provat att strömma med VLC eller andra appar. Valt att enbart använda Plex. Men visst skulle det vara en bra idé att prova i felsöknings syfte.

Vad har du för router? Är det problem på både trådlöst och kabel eller är ena värre än den andra?

Router är "Asus AC-RT68U". Inte haft några problem med kabel. Endast problem med Plex servern, en annan fristående speldator (samma nätverkskort, 'TP-LINK Archer T9E') och nedladdningshastigheter som inte varit optimala. Jag får snabba hastigheter men jag når inte den potential 100/100 mbps ger. Enligt bredbandskollen får jag ut 30/30 eller ibland upp till 60/60 fast jag har 100/100 och det märks ibland. Förra året hade jag 100/100 enligt Bredbandskollen men då var vi 2 vuxna och 1 barn, istället för 4 vuxna och 4 barn.

Permalänk
Medlem

@Xhrone: Hur ser CPU-användningen ut på servern när du spelar upp nåt i Plex som laggar? Har du PlexPy installerat? Annars kan jag rekommendera det för att se lite mer statistik, bl.a. hastigheten på transcodingen.

Permalänk
Medlem

Transcodar du till ramdisk eller fil på disk, eller transcodar du allt på cpu?

Jag kan streama 50gb filer utan problem, jag kör plex på debian med ramdisk transcoding och lagrar på 7200rpm diskar.

Visa signatur

7700K 5.1Ghz @ 1.325V | Asus Maximus IX Formula | Corsair Vengeance Black LPX 32GB 3000Hz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | 2*Samsung SSD 960 PRO 512GB raid0 | Corsair AX 860i
Ljud - Hörlurar: Hifiman HE-400i | Förstärkare: KingRex | Headquarters HQ-1
DAC: Benchmark DAC1-Pre

Permalänk
Medlem

Om jag förstår det rätt så är din Plex server uppkopplad trådlöst, vilket med största sannolikhet är problemet. Koppla med kabel i ett par dagar och se om det blir bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Om jag förstår det rätt så är din Plex server uppkopplad trådlöst, vilket med största sannolikhet är problemet. Koppla med kabel i ett par dagar och se om det blir bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med, hade samma problem innan jag bytte till trådat gigabit-nätverk, då försvann lagget.

Permalänk
Medlem

Varför streamar du okomprimerade bluray filmer? Det om något sänker hastigheten på det interna nätverket för alla enheter. Speciellt om du också kör via trådlöst.

Permalänk
Medlem

Problemet är löst! Jag skaffade en 10m Supra Cat8 kabel. Har nu inget lagg för vare sig komprimerade (eller okomprimerade) Blu-Ray, eller strömning av Black Ops 3 i 4K med Steam till min SteamOS HTPC. Jag förväntade mig att trådlöst PCI-E kort (med AC1900 som sagt) skulle vara fullt tillräckligt... Men det blev faktiskt ganska stor skillnad med en riktigt bra nätkabel.

EDIT: Jag kan tillägga att jag har börjat komprimera mina filmer lite försiktigt. Men främst pg.a. utrymmesbrist.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xhrone:

Problemet är löst! Jag skaffade en 10m Supra Cat8 kabel. Har nu inget lagg för vare sig komprimerade (eller okomprimerade) Blu-Ray, eller strömning av Black Ops 3 i 4K med Steam till min SteamOS HTPC. Jag förväntade mig att trådlöst PCI-E kort (med AC1900 som sagt) skulle vara fullt tillräckligt... Men det blev faktiskt ganska stor skillnad med en riktigt bra nätkabel.

EDIT: Jag kan tillägga att jag har börjat komprimera mina filmer lite försiktigt. Men främst pg.a. utrymmesbrist.

Psst, "Supra" kablar är bara onödigt dyra för ingenting, men ja - kabel är fortfarande #1 om man ska snacka stabilitet. Trådlöst kan vi nog glömma inom den närmsta framtiden (årtionden.).

Permalänk
Medlem

@cider123: När det kommer till dyra kablar såsom t.ex. Supra så är det definitivt inte "onödigt" dyrt. Jag gillar HIFI (och Ljud & Bild) vilket är en del av Supra's marknad. Man får inte glömma bort att "Ljud & Bild" är en stor global marknad och det finns folk som (i extrema fall) köper kablar för uppemot 100 tkr. Men kablar upp emot 10 000 kr säljs i viss skala t.om. i Stockholm. Vad som är "onödigt" får var och en bedöma själva. Men är man väldigt dedikerad inom ljud och bild så kanske man väljer att prioritera det. Sedan tycker många att det är "bluff och båg" osv. Många kanske känner sig provocerade av att man lägger ut sådana summor på bara en kabel. Klart att det sticker i ögonen på folk! Men det finns också många goda anledningar för den som anser sig ha råd, annat än att det ska finnas någon vetenskaplig "synlig" eller "hörbar" skillnad. T.ex. personliga preferenser precis som att människor väljer Armani jeans på NK för 4000 kr istället för jeans på Dressman för 500 kr...

Men bortsett från att just den här kabeln från Supra inte är någon typisk "ljud och bild"-kabel utan en nätverkskabel som faktiskt har högre i tak än "vanliga", billigare nätverkskablar. Den här kabeln är en "KATEGORI 8"-kabel vilket innebär att den, rent tekniskt och konkret är kapabel att leverera mer än vad t.ex. en Kategori 5 eller 6 kabel klarar av. En ganska markant skillnad faktiskt. Du vet ju inte vilka krav jag har eller kommer att ha i mitt nätverk. Eller hur? Jag kanske planerar att leverera oupplösta 4K/8K filmer till 50 personer samtidigt som många andra applikationer körs i nätverket. Eller så kanske jag ska hosta en högt belastad server för gaming... Eller kanske en webbserver med flera tunga webbplatser och väldigt mycket trafik. Eller kanske en liten TV-studio? Och kanske planerar jag att uppgradera till 10-100 Gbit LAN inom 10 år och inte vill dra om kabeln med lister och under golv. Oavsett vad, så kanske det inte nödvändigtvis är fel med en lite mer påkostad kabel från Supra med högre bandbredd än de flesta andra kablar... Dessutom är den flamsäker och halogenfri vilket är positivt ur säkerhetssynpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xhrone:

@cider123: När det kommer till dyra kablar såsom t.ex. Supra så är det definitivt inte "onödigt" dyrt. Jag gillar HIFI (och Ljud & Bild) vilket är en del av Supra's marknad. Man får inte glömma bort att "Ljud & Bild" är en stor global marknad och det finns folk som (i extrema fall) köper kablar för uppemot 100 tkr. Men kablar upp emot 10 000 kr säljs i viss skala t.om. i Stockholm. Vad som är "onödigt" får var och en bedöma själva. Men är man väldigt dedikerad inom ljud och bild så kanske man väljer att prioritera det. Sedan tycker många att det är "bluff och båg" osv. Många kanske känner sig provocerade av att man lägger ut sådana summor på bara en kabel. Klart att det sticker i ögonen på folk! Men det finns också många goda anledningar för den som anser sig ha råd, annat än att det ska finnas någon vetenskaplig "synlig" eller "hörbar" skillnad. T.ex. personliga preferenser precis som att människor väljer Armani jeans på NK för 4000 kr istället för jeans på Dressman för 500 kr...

Men bortsett från att just den här kabeln från Supra inte är någon typisk "ljud och bild"-kabel utan en nätverkskabel som faktiskt har högre i tak än "vanliga", billigare nätverkskablar. Den här kabeln är en "KATEGORI 8"-kabel vilket innebär att den, rent tekniskt och konkret är kapabel att leverera mer än vad t.ex. en Kategori 5 eller 6 kabel klarar av. En ganska markant skillnad faktiskt. Du vet ju inte vilka krav jag har eller kommer att ha i mitt nätverk. Eller hur? Jag kanske planerar att leverera oupplösta 4K/8K filmer till 50 personer samtidigt som många andra applikationer körs i nätverket. Eller så kanske jag ska hosta en högt belastad server för gaming... Eller kanske en webbserver med flera tunga webbplatser och väldigt mycket trafik. Eller kanske en liten TV-studio? Och kanske planerar jag att uppgradera till 10-100 Gbit LAN inom 10 år och inte vill dra om kabeln med lister och under golv. Oavsett vad, så kanske det inte nödvändigtvis är fel med en lite mer påkostad kabel från Supra med högre bandbredd än de flesta andra kablar... Dessutom är den flamsäker och halogenfri vilket är positivt ur säkerhetssynpunkt.

Om du får problem igen kanske du ska överväga att uppgradera nätverkskabeln till Audiofil-nivå. Kom bara ihåg att koppla in den åt rätt håll enligt märkningen på kabeln så att inte ljudet och bilden går baklänges.

Mvh
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

@zonar: Alltså, jag menar inte att jag köper konceptet med svindyra kablar. Jag menade mer "HIFI" är en livsstilsgrej. Bara för att det finns audiofil kabel för 6000 dollar som inte gör någon skillnad så kanske folk köper det för det ger en bra känsla och är snyggt. Som jag skrev... Det är PRECIS samma sak som att köpa jeans för 5 000 kr istället för jeans för 500 kr. Det är HELT vad man personligen föredrar. Dessutom om man intalar sig att det är en skillnad och mentalt faktiskt UPPLEVER en skillnad så får du ju faktiskt det du betalar för. Även om det bara är en mental illusion... Men i det här fallet med Supra är det inget bluff och båg. Det är en mätbar, kliniskt bevisad skillnad på bandbredden och därför väljer jag Supran framför något annat. För jag kan tänkas ha behov av att strömma 4K/8K på 10M samtidigt som den belastas av annat... Då vill jag vara på den säkra sidan.

Kan tillägga... Jag har 4 kablar av Audioquest i samma serie fast något "snäpp" ner. Audioquest "Cinnamon", men inte deras ethernet kabel utan deras HDMI kabel i serien. Kan påpeka att de också har "pilar" och självklart skickas inte bilden baklänges... Men jag förstår din sarkasm. Jag vet att det kan upplevas tramsigt... Men precis som t.ex. överklockning med custom vattenkylning eller andra saker som kostar skjortan och kanske inte ger så mycket annat än att det är en "hobby". För övrigt kan jag intyga att jag idag skulle välja Supra HDMI (som kostar en bråkdel) alla gånger framför mina befintliga Audioquest Cinnamon HDMI kablar. Och jag är faktiskt inte så kabelkåt som jag låter, utan föredrar faktiskt kablar med kliniskt mätbar skillnad, bra byggkvalité samt fin/lyxig design framför sannlösa priser.

Permalänk
Hedersmedlem

En del direkt löjliga "inlägg" i debatten. Supra tillverkar högkvalitetskablar i Sverige, till rimliga priser. Kablar med hög stördämpning, lågt motstånd och bra mekaniska egenskaper, som är lika bra från en gång till en annan. Inget lotteri och absolut inget hokus pokus.

Om jag kan stödja svenska arbeten och samtidigt få en rimligt prissatt produkt som alltid fungerar, så är det iaf för mig ett enkelt val.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

En del direkt löjliga "inlägg" i debatten. Supra tillverkar högkvalitetskablar i Sverige, till rimliga priser. Kablar med hög stördämpning, lågt motstånd och bra mekaniska egenskaper, som är lika bra från en gång till en annan. Inget lotteri och absolut inget hokus pokus.

Om jag kan stödja svenska arbeten och samtidigt få en rimligt prissatt produkt som alltid fungerar, så är det iaf för mig ett enkelt val.

Ja det är klar att mitt inlägg är på den löjliga sidan. Men jag har lite svårt att förstå att en produkt som uppfyller specifikationerna för en standard skiljer sig från en annan produkt som uppfyller samma standard. Om signalkabeln är av tillräckligt hög kvalité, i detta fall en digital nätverkskabel, så kommer en etta förbli en etta samt en nolla förbli en nolla.

Att bandbredden på en kabel skiljer sig från en annan kabel köper jag inte. Nätverksporten bestämmer vilken länkhastighet som ska gälla över kabeln och om inga paket tappas (vilket ej ska ske om man håller sig till vettiga prylar) så är bandbredden vad den är.

Mvh
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

@MultiMan:
Eftersom jag jobbar med just tillverkning av kablar så vet jag att just halogenfria och flamsäkra kablar är de flesta numera. Sen går det knappt ens mäta fram en differens på en kabel för 50:- mot en kabel för 5000:-. I just datakommunikation så är faktorn de olika parens tvinning och stabiliteten runt just det som styr hur överhörning, NEXT och Elfext påverkas.

Dock ska man stödja svensk tillverkning precis som du säger, men då finns fler aktörer till betydligt bättre pris och likvärdig prestanda.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@Shamzin:
Har du några förslag på svenska företag med rimliga priser som man kan handla kablar av samt var?

Mvh
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

@Shamzin:
Har du några förslag på svenska företag med rimliga priser som man kan handla kablar av samt var?

Mvh
z

Var man kan handla är väl hos diverse grossister skulle jag tro.

Tillverkare är t.ex Nexans, Draka, IMAK och Reka som alla har tillverkning i olika delar av Sverige. De flesta av dem gör även högtalarkablar och nätverkskablar mig veterligen.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xhrone:

@cider123: När det kommer till dyra kablar såsom t.ex. Supra så är det definitivt inte "onödigt" dyrt. Jag gillar HIFI (och Ljud & Bild) vilket är en del av Supra's marknad. Man får inte glömma bort att "Ljud & Bild" är en stor global marknad och det finns folk som (i extrema fall) köper kablar för uppemot 100 tkr. Men kablar upp emot 10 000 kr säljs i viss skala t.om. i Stockholm. Vad som är "onödigt" får var och en bedöma själva. Men är man väldigt dedikerad inom ljud och bild så kanske man väljer att prioritera det. Sedan tycker många att det är "bluff och båg" osv. Många kanske känner sig provocerade av att man lägger ut sådana summor på bara en kabel. Klart att det sticker i ögonen på folk! Men det finns också många goda anledningar för den som anser sig ha råd, annat än att det ska finnas någon vetenskaplig "synlig" eller "hörbar" skillnad. T.ex. personliga preferenser precis som att människor väljer Armani jeans på NK för 4000 kr istället för jeans på Dressman för 500 kr...

Men bortsett från att just den här kabeln från Supra inte är någon typisk "ljud och bild"-kabel utan en nätverkskabel som faktiskt har högre i tak än "vanliga", billigare nätverkskablar. Den här kabeln är en "KATEGORI 8"-kabel vilket innebär att den, rent tekniskt och konkret är kapabel att leverera mer än vad t.ex. en Kategori 5 eller 6 kabel klarar av. En ganska markant skillnad faktiskt. Du vet ju inte vilka krav jag har eller kommer att ha i mitt nätverk. Eller hur? Jag kanske planerar att leverera oupplösta 4K/8K filmer till 50 personer samtidigt som många andra applikationer körs i nätverket. Eller så kanske jag ska hosta en högt belastad server för gaming... Eller kanske en webbserver med flera tunga webbplatser och väldigt mycket trafik. Eller kanske en liten TV-studio? Och kanske planerar jag att uppgradera till 10-100 Gbit LAN inom 10 år och inte vill dra om kabeln med lister och under golv. Oavsett vad, så kanske det inte nödvändigtvis är fel med en lite mer påkostad kabel från Supra med högre bandbredd än de flesta andra kablar... Dessutom är den flamsäker och halogenfri vilket är positivt ur säkerhetssynpunkt.

Det är irrelevant vad du ska använda kabeln till, vilken hastighet du ska ha beror enbart på vilken kategori kabeln är tillverkad för, inte vilket märke den bär. Att dra upp att jag inte vet vad du ska ha kabeln till är totalt irrelevant, då jag pepekar märket och inte vilken kategori utav kabel du slösar pengar på bara för att få placebo audiofilstånd. Men visst, jag kan ge dig att det är bra att stöda svenska tillverkare, dock vet jag inte hur bra det är att stödja dom som säljer överprisade kablar för att ge audiofiler något hårt i byxan, inte helt olikt Apple om de inte hade skickat med unik mjukvara till datorerna som på någon nivå kan justifieras rent prismässigt pga detta.

Oavsett, glad att det fungerar för dig nu, Plex är underbart när allting klatschar.

Permalänk
Medlem

@cider123: De flesta har säkert något som de är lite småfixerade vid som inte alltid är helt prisvärt men ger lite extra good feeling. Är det inte en Apple Iphone till överpris så är det kanske audiofila kablar. Det finns säkert kablar som både är bättre och sämre till varierande priser. Jag köpte den för att jag känner till Supra och vet att jag alltid blir nöjd med deras kablar. De är riktigt snygga, de inger en lyxkänsla, de går inte heller sönder och i mitt tycke så spelar inte heller prisskillnaden någon roll. Köper jag däremot något märke jag inte känner till, så vet jag inte heller om jag blir lika nöjd och om de de presterar lika bra.

Jag har hört att vissa märken t.om bluffar med kvalité och vilken kategori. De utger sig för att t.ex. vara kategori 6 när det i själva verket är en kategori 5 kabel. Bara som exempel... Om det är sant eller ej vet jag inte. Men jag har köpt andra "standardkablar" där t.ex. kontakten har spruckit eller där kontakten har åkt ut och ledarna blivit synliga. Inte ofta men det har förekommit... Det har aldrig hänt med någon av mina Supra kablar någonsin. Då har jag tidigare köpt "standardkablar" på t.ex. Kjell & Co, Clas Ohlsson, Teknik Magasinet och större elektronikkedjor. Och jag har minsann aldrig sett några andra kategori 8 kablar hos dessa återförsäljare. Vare sig billigare eller dyrare... Kanske har det bara gått förbi mig men Supran var den första jag stötte på. Och som sagt... är det några hundralappar mer... så det HELT ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xhrone:

Jag har hört att vissa märken t.om bluffar med kvalité och vilken kategori.

Ungefär som AudioQuest då http://www.realhd-audio.com/?p=5540

Köp vilka kablar du vill, det gör jag till min hifi med - men skillnaden i detta fallet är inte kabel vs kabel utan trådbundet vs trådlöst.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte inte ge mig in i denna "debatt" då den besvarats så mänga gånger. Men i den analoga åldern var olika kablar något som kunde göra stor skillnad. Digitalt har du två utfall. Det funkar, eller det funkar inte.

Här är en lämplig video där man önskar någon form av förbättring av de dyra kablarna. Kanske ens en lite bättre överklockning. Resultatet? Exakt det som man vant sig vid när det gäller digitala signaler.

https://youtu.be/lvbmsTG5LMA

Självklart får var och en slänga bort pengar på vad de vill. Men gå inte på att du får bättre prestanda för pengarna. Möjligen en kabel som ser lite finare ut. Något billig sleeving kan fixa iofs.
Men framför allt... Sprid inte vidare den felaktiga uppfattningen att dessa kablar gör skillnad och få andra stackars människor att bli lurade att slänga ut dyra pengar på något de inte behöver.

Har själv testat en bekant hdmi kablar som han gav ca 3000 för att visa honom att han blev vilseleda i affären. Jag testade emot en hdmi för 30kr från cdon.se. Tänkte det valet kunde bita mig i foten då det i det fallet skulle kunna handla om tveksam kvalitet. Resultatet? Identisk prestanda. Det var 2970kr han hade kunnat lagt på annat som faktiskt spelade roll. Som ett snäpp upp på högtalarna till sitt system eller liknande.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P