Problem med att få ström i R9 380X

Permalänk

Problem med att få ström i R9 380X

Så jag till webhallen och köpte R9 380X. Sen när jag kom hem så hittade jag ingen 8pin kontakt/kabel i mitt nätaggregat som jag kunde plugga in i grafikkortet. Jag googlade upp det med att om nättagregatet har ingen pcie kontakt eller vad det nu är så ska man ha nån molex till 8pin adapter. http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkomponen... Så kommer det funka med en sån adapter eller? När jag kollar på bilden i kjells hemsida på adaptern, så ser jag att molex hanen har bara tre såna där toppar i dem medans i min dator har molex honorna 4 kontakter. Är jag bara dum i huvudet eller ska man kolla upp det med molexerna?

Permalänk
Medlem

det bör fungera om nätagget är kraftigt nog.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Den adaptern kommer funka till dina molex, så länge ditt nätagg klarar av att ge rätt mängd ström.
Är du säker på att du inte har en 6+2pin kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohannesHarju:

Så jag till webhallen och köpte R9 380X. Sen när jag kom hem så hittade jag ingen 8pin kontakt/kabel i mitt nätaggregat som jag kunde plugga in i grafikkortet. Jag googlade upp det med att om nättagregatet har ingen pcie kontakt eller vad det nu är så ska man ha nån molex till 8pin adapter. http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkomponen... Så kommer det funka med en sån adapter eller? När jag kollar på bilden i kjells hemsida på adaptern, så ser jag att molex hanen har bara tre såna där toppar i dem medans i min dator har molex honorna 4 kontakter. Är jag bara dum i huvudet eller ska man kolla upp det med molexerna?

Information om ditt nätagg, kan bidra till mer välunderbyggda svar.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

@FatherOfThree: min nättagregat är 500w

Permalänk

@w0x: jaja jag kollade just jag har bara en 8pin kontakt

Permalänk
Medlem

Skriv märke samt modell på nätagget.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Asus Z97-P | I5 4690K | Crucial Ballistix 8GB 1600MHz | Gigabyte 970 G1 Gaming | Corsair TX 650W

Permalänk

@Halloojj: Allt jag vet är att namnet är sfc och att den har 500w.

Permalänk
Medlem

Hm..
Mitt råd är inga adaptrar...behövs 2 pci-e kablar, så skaffa ett agg med 2 kontakter från början.
Det behöver inte bli dyrt...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

@AMD_PERA: Jag tänkte att jag skulle köpa adaptern som en tilläfllig propbelmlösning och sedan köpa agget

Permalänk
Hedersmedlem

Om det är ett noname budgetagg på 500W utan rätt kablar så råder jag dig att byta eftersom det troligen inte är tillräckligt stabilt för att driva kraftigare grafikkort på ett stabilt sätt. Datorns strömförsörjning (=nätagget) är den viktigaste delen och påverkar både livslängd och stabilitet på övriga delar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohannesHarju:

@AMD_PERA: Jag tänkte att jag skulle köpa adaptern som en tilläfllig propbelmlösning och sedan köpa agget

Den tillfälliga lösningen kan tyvärr pajja både grafikkort & moderkort mm.
Det är 12 volt ut till moderkortet, men om nätagget vid överhettning skickar ut 230volt bara ett par sekunder...innan husets säkring slår ifrån.
Om du letar lite bland kampanjerna, så kommer det alltid upp bra & billiga agg.
Jag fick kalla fötter när det gäller nätagg efter Jonas hade testat agg Ace of Sweden och han höll på att elda upp hela redaktionen.
http://www.sweclockers.com/test/12022-nataggregat-fran-ace-of... kul men farligt reportage

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Om du nu har öppnat chassit och tittat på kablarna så kan du nog få fram lite mer info om nätaggregatet också. På sidan någonstans bör du hitta något modellnummer eller liknande så mer information kan hittas om vilka kontakter bör finnas och vad det klarar av att leverera.

Om vi bara googlar "sfc 500w" skulle det faktiskt kunna vara just detta aggregat som sweclockers provat;
http://www.sweclockers.com/test/12226-nataggregat-i-budgetkla...

Axp, Sfc och modellnr 500p12p verkar vara gemensamt.

Detta kanske?
https://www.netonnet.se/art/komponenter/nataggregat/ickemodul...

Oavsett vilket agg så verkar de ha 1st 6+2 kontakt till grafikkortet.

Visa signatur

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)

Permalänk
Hedersmedlem

@hoffa78: Med tanke på kondensatorvalet och att det går varmare än bättre nätagg så är allt över 3 år en ren bonus som inte kan garanteras vara stabil, speciellt inte om man ökar belastningen sent i livslängden för ett budgetagg. Ålder och hur mycket det är använt är alltså viktigt att veta, kanske kan vi får svar på det också från trådskaparen.

Det ser ut att vara gruppreglerat också, vilket i 99 fall av 100 gör det olämpligt för en dator med Haswell eller nyare samt har passiv PFC. Ytterligare skäl till ett byte.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@hoffa78: Med tanke på kondensatorvalet och att det går varmare än bättre nätagg så är allt över 3 år en ren bonus som inte kan garanteras vara stabil, speciellt inte om man ökar belastningen sent i livslängden för ett budgetagg. Ålder och hur mycket det är använt är alltså viktigt att veta, kanske kan vi får svar på det också från trådskaparen.

Det ser ut att vara gruppreglerat också, vilket i 99 fall av 100 gör det olämpligt för en dator med Haswell eller nyare samt har passiv PFC. Ytterligare skäl till ett byte.

Jag är absolut försiktig att rekommendera detta aggregat. Dock ville jag mest att ts skulle få fram mer info om det han använder idag. Om det är "relativt nytt" och inte helt förkastligt i sin funktion så ska han kunna använda det tills han snart skaffar ett nytt.

Och inte vet vi heller vad ts använder för övriga hårdvara.

"Mest info när han dör vinner ;)"

Visa signatur

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)

Permalänk
Avstängd

Köp ett bättre nätagg eller så byter du grafikkort till något som passar ditt nuvarande nätagg.
Köper du ett bra och dyrt nätagg så kan du oftast bortse från Watt rekommendationerna på grafikkorten.

MVH

Permalänk

@hoffa78: ja modellen var 500p12p :/

Permalänk

@MultiMan: Nättaget är över 1,5 år gammal

Permalänk
Medlem

Hittar du en 6+2-kontakt då? Borde finnas.
Om agget är användbart för dig är svårt att säga om vi inte får veta mer om vad du har för dator i övrigt.

Visa signatur

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)

Permalänk

Okej jag hittade pcie kabeln. Man behövde öppna bakre delen av datorn för att hitta den och sedan dra den till sin rätta plats :/ Men tackar alla för hjälpen ändå