Smällde i datorn. La av och nu startar den ej

Permalänk
Medlem

Smällde i datorn. La av och nu startar den ej

Hej är lite smått bedrövad nu...

Satt och spelade cs när det helt plötsligt small till I datorn högt som attan... datorn la av och efter det visa den inga som helst livstecken. Har nu testat att byta ut nätaggregatet då ja antog att det var en säkring I det som hade gått eller liknande men det blir samma med den andra nätaggregatet. Ingenting i datorn lyser när jag slår på strömmen.

Så eftersom jag inte har någon som helst aning om va som kan vara fel vänder jag mig hit då ni brukar kunna lösa mina problem!

Nätaggregat : Be quiet. Modell: BQ K -600W
moderkort: msi z87 g43
Grafikkort: Asus 7770 2gb

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kan du ta din mobil, spela in när du startar up datorn så man kan se och höra vad som händer ?

Ladda upp till you tube ge oss länk.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Kan du ta din mobil, spela in när du startar up datorn så man kan se och höra vad som händer ?

Ladda upp till you tube ge oss länk.

Den går inte ens att starta nu. Händer absolut ingenting i datorn... har en lampa på grafikkortet som brukar lysa men den lyser inte heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och du har ingen annan dator tillgänglig som du kan testa varje separat del sig själv ?

Men vild gissning modekort. Så vidare du inte har 2 trasiga Nätagg

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem

Edit *

jag kan ha fel det sitter ju kondensatorer på moderkortet med som kan smälla. även om du har testat 2 olika nätdelar och samma fel så kolla över beg/nytt moderkort.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

Du bör ha grafikkort i processorn. testa datorn utan ditt grafikkort.
Testa grafikkortet i en annan dator.
Men eftersom ingenting händer känns det som moderkortet är dött annars borde du ju i alla fall kunna komma åt bios.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Och du har ingen annan dator tillgänglig som du kan testa varje separat del sig själv ?

Men vild gissning modekort. Så vidare du inte har 2 trasiga Nätagg

Jo ska ja nog kunna göra. Ganska säker på att det andra är fullt fungerande! Tack för tipset

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du bör ha grafikkort i processorn. testa datorn utan ditt grafikkort.
Testa grafikkortet i en annan dator.
Men eftersom ingenting händer känns det som moderkortet är dött annars borde du ju i alla fall kunna komma åt bios.

Hm okej. Nae tror inte heller att det är grafikkortet känns som sagt att det iaf borde börja boota upp på något sätt. Får testa delarna i en anna dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sist det small i en dator jag ägde var det en kondensator till strömförsörjningen/spänningsreguleringen som sitter på moderkortet.

Kolla dessa kondensatorerna, brukar sitta i en bank runt CPU:n. Det värsta var att skadan även drog med sig CPU:n i fallet. Och datorn var helt stendöd precis som din.

Visa signatur

Imba sign från 2003.
xp1800+ @1691MHz (199*8.5) ,Gainward ti 4200 128mb, extreme pc3200 256mb,512mb pc3200 corsair cas2,epox 8 k5a2+, 2 st IBM 120gxp 120 Gb i RAID 0 och H2O kylning (eheim 1048 Citroën Visa alu-radiator).

Permalänk
Medlem

Titta ytligt på moderkortet tex. Se att inget är trasigt. Kan vara en kondensator som pangat. Koppla helst ut allt du inte behöver och flytta bort evtl dyra komponenter medan du testar, ersätt med gamla varianter.

Nätagg kan du testa separat:
https://www.youtube.com/watch?v=ac7YMUcMjbw

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalleP:

Sist det small i en dator jag ägde var det en kondensator till strömförsörjningen/spänningsreguleringen som sitter på moderkortet.

Kolla dessa kondensatorerna, brukar sitta i en bank runt CPU:n. Det värsta var att skadan även drog med sig CPU:n i fallet. Och datorn var helt stendöd precis som din.

Okej! Får hoppas att cpu har klarat sig om dwt är problemet. Tack för tipset

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

hos mig när det senast small var det i nätagget. så har du ett annat liggande kan du testa med det

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pytonOrm:

helt enkelt att nät agget gick sönder bara köpa nytt

Skrivet av Christley:

hos mig när det senast small var det i nätagget. så har du ett annat liggande kan du testa med det

Läste ni ens att han redan har testat ett nytt?

Låter som att det har smällt en kondensator, det borde inte vara några problem att se om du bara tittar på delarna. Kanske kan du känna någon lukt också. Skruva inte isär nätagget men titta i det, det är möjligt att det gick sönder där i. Mycket möjligt att det i så fall tog med sig fler delar i döden.

Permalänk
Medlem

Plocka bort allt (inkl skärmar, usb, högtalare dvs ALLT) utom moderkort, cpu, nätaggregat samt ett ramminne. Prova starta, funkar det montera ett ramminne åt gången och provstarta, sedan övriga komponenter en åt gången så som hårddiskar och grafikkort. När den slutar starta har du hittat var problemet troligen är. Funkar det inte med bara moderkort, cpu, nätaggregat och ett ramminne så byt ut det ramminnet mot ett annat och prova starta. Funkar det inte då heller är det troligen moderkortet som är friterat.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Läste ni ens att han redan har testat ett nytt?

Låter som att det har smällt en kondensator, det borde inte vara några problem att se om du bara tittar på delarna. Kanske kan du känna någon lukt också. Skruva inte isär nätagget men titta i det, det är möjligt att det gick sönder där i. Mycket möjligt att det i så fall tog med sig fler delar i döden.

jag läste vad han skrev annars skulle jag inte svara ! kan ju vara så att han har 2 st nätagg som är kassa. annars kan det vara moderkortet synd han inte kunde låna eller köpa ett moderkort med samma socket och testa om det skulle vara så. är ju endast dom 2 som orsakar att inget startar.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tagget:

Hej är lite smått bedrövad nu...

Satt och spelade cs när det helt plötsligt small till I datorn högt som attan... datorn la av och efter det visa den inga som helst livstecken. Har nu testat att byta ut nätaggregatet då ja antog att det var en säkring I det som hade gått eller liknande men det blir samma med den andra nätaggregatet. Ingenting i datorn lyser när jag slår på strömmen.

Så eftersom jag inte har någon som helst aning om va som kan vara fel vänder jag mig hit då ni brukar kunna lösa mina problem!

Nätaggregat : Be quiet. Modell: BQ K -600W
moderkort: msi z87 g43
Grafikkort: Asus 7770 2gb

Tack på förhand!

Är Be quiet. Modell: BQ K -600W nuvarande nättagg, samt vad satt det för nätagg i när det small?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

försök att starta upp med endast mobo + minnen + cpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Plocka bort allt (inkl skärmar, usb, högtalare dvs ALLT) utom moderkort, cpu, nätaggregat samt ett ramminne. Prova starta, funkar det montera ett ramminne åt gången och provstarta, sedan övriga komponenter en åt gången så som hårddiskar och grafikkort. När den slutar starta har du hittat var problemet troligen är. Funkar det inte med bara moderkort, cpu, nätaggregat och ett ramminne så byt ut det ramminnet mot ett annat och prova starta. Funkar det inte då heller är det troligen moderkortet som är friterat.

Allright! Har jag å göra ett tag men är väl det säkraste och bästa sättet och hitta vart felet sitter. Tack så mycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Är Be quiet. Modell: BQ K -600W nuvarande nättagg, samt vad satt det för nätagg i när det small?

Det var det som satt i när det small det andra är ja inte säker på vad det är för något. Vet dock att watten är tillräckligt på det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

helt enkelt att nät agget gick sönder bara köpa nytt

Fantastiskt pricksäker analys med tanke på att han redan bytt nätagget

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Har du kollat så du inte drog med en säkring till vägguttaget? Fungerar andra saker som du kopplar i vägguttaget?

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Fantastiskt pricksäker analys med tanke på att han redan bytt nätagget

då återstår moderkortet som jag sa

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zunil:

Har du kollat så du inte drog med en säkring till vägguttaget? Fungerar andra saker som du kopplar i vägguttaget?

Ah mina skärmar samt mitt ps3 fungerar fortfarande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

då återstår moderkortet som jag sa

Fast du skrev ju tvärsäkert att det var nätagget. Man kanske inte ska slänga ur sig hundraprocentiga diagnoser om man inte har full koll, eftersom folk kan gå ut och köpa dyra komponenter helt i onödan.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

BQ K -600W är ju be quite kraft serien.
Och Kraft serien använde sig ju av skräp kondingar som är ökända för att ha enormt ojämn kvalitet dvs dom kan hålla i allt från nån månad till flera år och runt 1-2års ålder är väldigt vanligt att dom börjar dö vid även fast dom använst på exakt samma sätt.

Så med andra ord är det ganska stor risk att en/några kondingar torkat ut och till slut exploderade och när detta händer kan annat i nätagget och datorn i övrigt ta stryk/dö och det handlar då om ALLT föurtom fläktar som tål högre volt undre ganska lång stund.
En kodning som exploderar kan avge allt ifrån en ljudlös fjärt till en riktigt rejäl smäll som utmanar större påsksmällar.

Och att nättaget tar med sig andra prylar i döden finns det att läsa en hel del om här i forumet mestadels är det då corsairs CS/CX serier det handlar om då (för dom är ju enormt populära tyvärr).
Dessa CS/CX serier använder sig av samma skit kondingar som kraft gör och den stora skillnaden är att kraft mäter sämre än CS/CX aggen i tester dvs man kan anta att dom troligen är lika dåliga heller sämre än CS/CX aggen.

Visserligen finns det en liten chans att det är en konding på moderkort/gpu som smällt istället men dom kort detta hände på är riktigt gammla idag och sedan dess har dom blivit mycket bättre.

Men för att vara säker på VAD det var som smällde så lukta (och titta) dig fram till var det luktar bränt heller konding doft som starkast och du har med 99% hittat den del som det small på.
Lättast är då att plocka ur allt ur chassit och lukta/titta på en sak åt gången och anledningen till lukta är att man oftas kan lukta sig fram även om man ej ser nåt fel.

Men som det låter i detta fall så dödade skit agget högst troligen moderkortet och dog det så är det sanolikt annat som dog samtidigt.
Ta detta som en läxa o köp inte skit nätagg i framtiden (dom kostar oftas betydligt mer än vad prislappen säger).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

en smäll= det går fysiskt att se problemet. som någon sa tidigare en kondensator.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av tagget:

Hej är lite smått bedrövad nu...

Satt och spelade cs när det helt plötsligt small till I datorn högt som attan... datorn la av och efter det visa den inga som helst livstecken. Har nu testat att byta ut nätaggregatet då ja antog att det var en säkring I det som hade gått eller liknande men det blir samma med den andra nätaggregatet. Ingenting i datorn lyser när jag slår på strömmen.

Så eftersom jag inte har någon som helst aning om va som kan vara fel vänder jag mig hit då ni brukar kunna lösa mina problem!

Nätaggregat : Be quiet. Modell: BQ K -600W
moderkort: msi z87 g43
Grafikkort: Asus 7770 2gb

Tack på förhand!

Även bilder på insidan av chassit kan hjälpa.

Men som andra sagt ta ur allt ur chassit, men låt cpu:n sitta kvar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Starta agget utan att ha den inkopplad i datorn. Tag en tråd i metall, ex. ett gem, och stoppa in det ena stiftet i nätaggregatets sladd i position 16 (brukar vara grön) mot antingen 15 eller 17 (alltså en svart, de ligger på båda sidor om den gröna.

Om nätaggregatet fungerar kan du prova att stoppa in en molex/SATA i en enhet och se om den startar. Gör den det är det sannolikt inte fel på nätaggregatet.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Fast du skrev ju tvärsäkert att det var nätagget. Man kanske inte ska slänga ur sig hundraprocentiga diagnoser om man inte har full koll, eftersom folk kan gå ut och köpa dyra komponenter helt i onödan.

jag skrev både nätdel och moderkort kan vara kass. och nej jag var inte 100% säker men kan ju vara så att nån kondensator på moderkortet rök det händer ju.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

jag skrev både nätdel och moderkort kan vara kass. och nej jag var inte 100% säker men kan ju vara så att nån kondensator på moderkortet rök det händer ju.

Nej, du skrev tvärsäkert att det var nätagget. Att du sedan redigerade det du skrev efter att ha blivit påkommen med att ha inte läst hela första inlägget ändrar inte det.

Slutdiskuterat för min del.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG