Kommer Overwatch få någon bra esport scen?

Permalänk
Avstängd

Kommer Overwatch få någon bra esport scen?

Hejsan

Tror ni att Overwatch kommer att få någon bra esport scen? Det finns ju redan esport lag och dom flesta Blizzard spel blir framgångsrika inom esport. Har inte spelat Overwatch än, men anledningen till att jag är lite skeptisk är att man kan byta karaktär hela tiden och att man inte spawnar i rundor. Detta gör spelet väldigt rörigt och har inte lika tydliga ups-and-downs som tex. MOBA spel.

Permalänk

@Hansen88a:

Jag tvivlar på att Overwatch får en stor esport scen, just pga de anledningarna som du skriver. Liknar Team Fortress ganska ordentligt och så vitt jag vet är esport scenen för TF inte storslagen. HoTS har väl större framgång just för att det är ett MOBA spel, men ett FPS är jag tveksam på att blizz framför så väl så att det får in foten i esportsdörren.

Permalänk
Medlem

@Hansen88a:

Spelet är ju inte släppt så vem vet, dom kanske trycker in flera gamemodes som är mera underhållande att titta på

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Overwatch har Pro spelare från både TF2 och Quake. Jag tror starkt på att OW blir en internet succé. Inga stora lans. Bara cupper över nätet. Clanbaserat. Vänta dig ingen konkurrent mot CS!

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att det kommer i närheten av CS:GO, men det kommer nog ha en hyfsad scen. Som jag uppfattat det är det mer av ett casual-lir än något man superseriös med, kan ha fel dock.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Geeks Gaming

BLizzard har och kommer pumpa in pengar i Overwatch för att det ska bli en esport. Och hela spelet är byggt för att bli de.
Nej de kommer inte bli ett nytt CSGO men tror fortfarande att det kommer bli ett stort esport spel.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att scenen blir ungefär lika stor som CS är idag tack vare hur populärt Overwatch är.

Skrivet av Julgrannen:

Liknar Team Fortress ganska ordentligt och så vitt jag vet är esport scenen för TF inte storslagen.

TF/TF2 har alltid varit ett "casual" spel på grund av att det aldrig har funnits något matchmaking system.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det kommer finnas en e-sportscen och turneringar men inte med någon jättepublik. Största problemet för mig är hur matcherna utspelas. Counter-Strike fungerar väldigt bra som "tittarsport" då det är rundbaserat och i grund och botten ett simpelt spel (här lär väl någon dra paralleller med dota). I Overwatch finns det inget rundbaserat läge för tillfället och man spawnar om konstant. Det är mycket abilitys, saker som händer konstant och dessutom en extra spelare. Jag tror (observera tror) att detta kan göra det svårt att titta på. En extra spelare betyder också en till som ska ha lön, en till spelare som ska ha flygbiljett osv.

Overwatchs fördel är att det kommer finnas en stor och bred spelarbas. Vi får se vad Blizzard lyckas koka ihop.

Permalänk
Medlem

@Jinxswe: Du menar som HoTS blivit ett enormt esportspel?

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Gainsgoblin:

@Jinxswe: Du menar som HoTS blivit ett enormt esportspel?

Enormt har de inte blivit. Men de är ganska stort. Problemet är att HoTS försöker slå sig in på marknaden med Dota och LoL. Dom har ju på något sett tagit sig in med Hearthstone. Overwatch är en kategori för sig och finns inget på esportsmarknaden som är ett hot mot de.

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem

@Jinxswe: Hots är ett skämt, väldigt få viewers på turneringar och heartstone är redan döende....

Permalänk
Medlem

Tvivlar starkt på att det kommer bli något större av Overwatch med den enkla anledningen att det är ett Blizzard-spel. Blizzard kan fan inte göra pvp-spel. De är helt tvärsämst på det.

WoW till exempel hade lätt potentionalen till att bli den första riktigt stora esporten och den var på god väg att bli det. De sket i det helt och hållet och nu är i alla fall pvpn i spelet så gott som stendött. Diablo 3 var pvp aldrig ens aktuellt i, trots att det enligt mig var det roligaste med 2:an.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

@Jinxswe: Hots är ett skämt, väldigt få viewers på turneringar och heartstone är redan döende....

Heartstone e fan inte döende kolla på twitch så ska du se

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

@blue eyed devil: Ja för det är så många turneringar förutom de som blizzard kastar pengar på.