Rykte: Radeon R9 490X lika snabbt som Geforce GTX 980 Ti – till halva priset

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scara:

Jag menar om NVIDIA sprider rykten om AMD kort för att spä på missnöjen som följer av att de inte klarar av att leva upp till rykten som de själva sprider. De är tillräckligt smutsiga för att hitta på sånt.

Risken finns ju, det är ju trots allt Nvidia men ryktena hitills är ändå rätt rimliga.

Nu har jag inte lusläst artiklarna ännu utan bara snabbläst så kan ha missat någon viktig detalj men det Roy Taylor säger hintar ju ändå om vilken prestanda vi minst lär se. Kommenterade det precis i Polaris-tråden så klipper in det här med:

Slöaste GPUn, den som bör vara en Polaris 11 med "trasig" GPU bör matcha R9 290 och GTX 970 i prestanda för att, med dagens mått, klara VR-kraven. Då AMD verkar rikta in sig mycket på VR för stunden så talar det ju en del om vilken prestanda vi får i långsammaste modellen. Och den ryktas ju ligga på 50W TDP med. Men återstår såklart att se hur det blir, speciellt hur Polaris-kretsarna som hamnar i laptops presterar. Men är det 290/970 prestanda på långsamaste Polaris-GPUn även i en laptop ser det riktigt lovande ut.

Om den långsammaste formen av Polaris skulle prestera i VR-klass, dvs som 290/970 så innebär det ju att 100W+ varianten Polaris 10 borde klara Fury X/980 Ti-nivåer. Men så länge vi inte får några prestandasiffor, eller för den delen får tag i kort, så blir det ju svårt att verkligen se vad vi får. Men att vi får mycket effektivare GPU'er och att dagens prestandanivåer kliver ner (för att göra plats för ännu snabbare modeller i slutet av året) är ju ganska uppenbart iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Risken finns ju, det är ju trots allt Nvidia men ryktena hitills är ändå rätt rimliga.

Nu har jag inte lusläst artiklarna ännu utan bara snabbläst så kan ha missat någon viktig detalj men det Roy Taylor säger hintar ju ändå om vilken prestanda vi minst lär se. Kommenterade det precis i Polaris-tråden så klipper in det här med:

Slöaste GPUn, den som bör vara en Polaris 11 med "trasig" GPU bör matcha R9 290 och GTX 970 i prestanda för att, med dagens mått, klara VR-kraven. Då AMD verkar rikta in sig mycket på VR för stunden så talar det ju en del om vilken prestanda vi får i långsammaste modellen. Och den ryktas ju ligga på 50W TDP med. Men återstår såklart att se hur det blir, speciellt hur Polaris-kretsarna som hamnar i laptops presterar. Men är det 290/970 prestanda på långsamaste Polaris-GPUn även i en laptop ser det riktigt lovande ut.

Om den långsammaste formen av Polaris skulle prestera i VR-klass, dvs som 290/970 så innebär det ju att 100W+ varianten Polaris 10 borde klara Fury X/980 Ti-nivåer. Men så länge vi inte får några prestandasiffor, eller för den delen får tag i kort, så blir det ju svårt att verkligen se vad vi får. Men att vi får mycket effektivare GPU'er och att dagens prestandanivåer kliver ner (för att göra plats för ännu snabbare modeller i slutet av året) är ju ganska uppenbart iallafall.

Lite märkligt situation. Tror inte AMD och Nvidia hade förväntat sig sån skillnad i effektivitet och prestanda. Nvidia hade nog kunnat vänta men AMD behöver pengar och de "få" som köpt Fury, tar AMD som sagt kalkulerad risk med och hoppas att de stannar kvar. Jämfört mot Nvidia har det låg försäljning. Men..men fortfarande är Fury i gaming vassare kort mot P10.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marsupilami:

En fråga bara, skulle AMD lansera någon ny Fury/prestanda-serie som bygger på Polaris, eller är 490X det värsta vi kommer se tills Vega kommer (från AMD:s håll alltså)? När var det Nvidia skulle lansera sina monsterkretsar med Pascal, var det slutet av detta året eller? Tänkte mer att isf skulle ju Nvidia inneha den klara prestandatronen från slutet av detta året tills Vega släpps.

Eftersom förra Fury-serien hade HBM minne så vore det ganska kontraproduktivt att lansera en ersättare med "enbart" GDDR5 eller GDDR5X minne. HBM2 från Micron finns först i nog stora mängder i slutet av året. Då kommer även Vega att lanseras eftersom Vega är tänkt att ha HBM2 minnen och då kommer antagligen även ersättaren till Fury-serien att lanseras.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dahippo:

Lite märkligt situation. Tror inte AMD och Nvidia hade förväntat sig sån skillnad i effektivitet och prestanda. Nvidia hade nog kunnat vänta men AMD behöver pengar och de "få" som köpt Fury, tar AMD som sagt kalkulerad risk med dessa kunder och hoppas att de stannar kvar pga jämfört mot Nvidia har det låg försäljning. Men..men fortfarande är Fury i gaming vassare kort

AMD har hintat länge om hur effektiva GPU'er de kan bygga med 14nm samtidigt. Det stora problemet som jag upplever det är att HBM2 inte är färdig för masstillverkning vilket gör att vi får vänta på entusiastkorten ett tag till. Frågan är just vart Fiji hamnar jämfört med Polaris. Om det är i nivå med 980 Ti så ersätter iallafall de snabbaste Polaris (10)-GPUerna också Fiji.

Vilket @Tumnus var inne på med ser jag nu hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Eftersom förra Fury-serien hade HBM minne så vore det ganska kontraproduktivt att lansera en ersättare med "enbart" GDDR5 eller GDDR5X minne. HBM2 från Micron finns först i nog stora mängder i slutet av året. Då kommer även Vega att lanseras eftersom Vega är tänkt att ha HBM2 minnen och då kommer antagligen även ersättaren till Fury-serien att lanseras.

HBM-Hynix och snart Samsung, GDDR5x-Micron och GDDR5 alla på marknaden.

Permalänk
Skrivet av pekkasteele:

Ser väldigt bra ut, då kan man ju få ett tyst system iaf. Dock, hoppas dom inte menar att det prestandamässigt är ett GTX 950 då dom jämför med det där, iaf inte om det motsvarar R7 470x. Men så kan det nog inte vara va? Då ett R7 370x är i samma prestandaklass som mitt HD 7950.

Ingen som vet, amd capa fps på 60 så . Men troligen den kretsen klarar mer. Men är ju mobila gpu:n dom visade upp, så vart exakt den ligger på får vi se.

Sjukt effektiv kort i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av JonkenPonken:

@Bad Habit:
Glöm inte bort DX12 bara

980ti stödjer directx 12

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Skrivet av Bad Habit:

980ti stödjer directx 12

Jo det märks

Permalänk
Medlem

En liten fundering är inte samsung/g...(vad de nu hette?) teknink mindre än TSMC?

Nu kanske det inte är relevant men Apples A9 är olika stor beroende på vilken gjort kretsen.
Samsung 96mm²
TSMC 104.5mm²
länk

Det skulle innebära att 240mm² samsung skulle motsvara ca 261mm² TSMC.
Jag vet att det inte är samma teknik som används i låg presterande kretsar som högpresterande kretsar, så det är ju inte säkert att skillnad på storlek.

Det är bara en tanke...

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Skrivet av Wizbro:

Bara jag som är besviken över att de bara lyckas matcha 980 Ti?

Nej, du är inte ensam, men man undrar ju när man läser den här tråden.
Skrev ett inlägg redan igår, det är möjligt att beräkningarna var fel på ett eller annat sätt men det är ingen som kommenterat och klagat. Idag räknar jag på det igen, nu tittar jag på 1440-upplösningen utöver 1080 och det är ingen nämnvärd skillnad egentligen.

Letade fram det här testet, kanske inte det bästa men som sagt, ingen har klagat
http://www.sweclockers.com/test/21190-sapphire-radeon-r9-390-...

Vanligt 390X mot vanligt 980Ti.
Det senare är mellan 30-40% snabbare. Skrev jag igår. Ska man vara petig så bör man egentligen dra ner 30 till 20 procent för ett eller två spel.

Jag förstår verkligen inte hur folk kan tycka detta är speciellt bra.
Vad hade ni egentligen förväntat er av AMDs nya generation?
0-20% snabbare än den föregående?

Man undrar som sagt.

Men vi får hoppas att det bara är ett påhitt, att det är sant men de menade ett väldigt överklockat Ti-kort eller nåt.

Jag befarar att Nvidia kommer släppa något som är markant bättre, och att AMD än en gång kommer få se usel försäljning.
Får hoppas att PC-tillverkarna räddar upp det hela.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Jag menar om NVIDIA sprider rykten om AMD kort för att spä på missnöjen som följer av att de inte klarar av att leva upp till rykten som de själva sprider. De är tillräckligt smutsiga för att hitta på sånt.

Hoho! Ta det lugnt med grillfolien.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cluster-:

Japp! Är jag en duktig och unik liten blomma nu?

Yes, that special kind of snowflake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Nej, du är inte ensam, men man undrar ju när man läser den här tråden.
Skrev ett inlägg redan igår, det är möjligt att beräkningarna var fel på ett eller annat sätt men det är ingen som kommenterat och klagat. Idag räknar jag på det igen, nu tittar jag på 1440-upplösningen utöver 1080 och det är ingen nämnvärd skillnad egentligen.

Letade fram det här testet, kanske inte det bästa men som sagt, ingen har klagat
http://www.sweclockers.com/test/21190-sapphire-radeon-r9-390-...

Vanligt 390X mot vanligt 980Ti.
Det senare är mellan 30-40% snabbare. Skrev jag igår. Ska man vara petig så bör man egentligen dra ner 30 till 20 procent för ett eller två spel.

Jag förstår verkligen inte hur folk kan tycka detta är speciellt bra.
Vad hade ni egentligen förväntat er av AMDs nya generation?
0-20% snabbare än den föregående?

Man undrar som sagt.

Men vi får hoppas att det bara är ett påhitt, att det är sant men de menade ett väldigt överklockat Ti-kort eller nåt.

Jag befarar att Nvidia kommer släppa något som är markant bättre, och att AMD än en gång kommer få se usel försäljning.
Får hoppas att PC-tillverkarna räddar upp det hela.

Om man har ett 980ti idag och tycker att det är för långsamt, så förstår jag att man blir lite besviken. Detta kort verkar inte vara för den marknaden. Med en blick i backspegeln verkar det vara NVidia som kommer att släppa kretsen som blir snabbare än 980ti i det här läget.

Vilken marknad är det här kortet för, då? Enligt intervjun med Roy Taylor som länkades ovan är detta kortet som skall placera VR-prestanda (dvs lägst 290/970-nivå) i var mans dator. En prisnivå på 330$ har placerat ett VR-redo kort i 7.5 miljoner datorer, men det är för lite för att industrin skall ha något att utveckla mot. För det krävs åtskilliga miljoner fler användare och Polaris 10 är kretsen som skall leverera dessa användare. Vilket pris behövs för att "alla" skall ha råd med (och vilja köpa) ett externt grafikkort? Det är det som gör alla så uppspelta.

Och med det priset i minnet, om om nu Nvidia gör ett kort som är 10-20% snabbare än 980ti, hur mycket mer får det kosta för att det skall vara intressant?

Och sedan vad gäller prestanda: Lyckas AMD få in prestanda motsvarande 980ti i ett 480, men 10% färre Shaders så har de fått upp prestandan/shader med 45%. Vega kommer snart med en ännu vassare arkitektur...

Permalänk
Skrivet av Jonte[YoT]:

Nej, du är inte ensam, men man undrar ju när man läser den här tråden.
Skrev ett inlägg redan igår, det är möjligt att beräkningarna var fel på ett eller annat sätt men det är ingen som kommenterat och klagat. Idag räknar jag på det igen, nu tittar jag på 1440-upplösningen utöver 1080 och det är ingen nämnvärd skillnad egentligen.

Letade fram det här testet, kanske inte det bästa men som sagt, ingen har klagat
http://www.sweclockers.com/test/21190-sapphire-radeon-r9-390-...

Vanligt 390X mot vanligt 980Ti.
Det senare är mellan 30-40% snabbare. Skrev jag igår. Ska man vara petig så bör man egentligen dra ner 30 till 20 procent för ett eller två spel.

Jag förstår verkligen inte hur folk kan tycka detta är speciellt bra.
Vad hade ni egentligen förväntat er av AMDs nya generation?
0-20% snabbare än den föregående?

Man undrar som sagt.

Men vi får hoppas att det bara är ett påhitt, att det är sant men de menade ett väldigt överklockat Ti-kort eller nåt.

Jag befarar att Nvidia kommer släppa något som är markant bättre, och att AMD än en gång kommer få se usel försäljning.
Får hoppas att PC-tillverkarna räddar upp det hela.

Nvidia har inte enligt vad rykten sagt, spelat på stora trumman. utan ska bara ersätta 980 TI och neråt. Så inte mer upphetsande där heller, men man får se.

Tycker dock stödet för HDMI 2.0 och DB1.3 väger tungt med (viktigare än prestandan i vissa fall).

Men gpu:n ska ju i alla fall dra riktigt lite ström och det är riktigt bra för den betydligt större laptop marknaden (där AMD behöver klämma åt Intel). som det är nu har inte AMD intressanta kretsar nog för laptop.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tror inte en sekund på att 490X skulle klå ut Fury/980 Ti korten till ett pris av 3500-4000kr!

Amd skulle sälja bra av nya korten, sen visar det sig att de inte kan producera tillräckligt i mån av efterfrågan, sen så skulle inte en människa på jorden köpa dagens (nuvarande) high end kort, vilket skulle resultera i en krash för båda parter...

Ännu mer pinsamt är alla nissar i marknaden som inte har någon skam i kroppen och skambudar som ena riktiga troll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Tror inte en sekund på att 490X skulle klå ut Fury/980 Ti korten till ett pris av 3500-4000kr!

Amd skulle sälja bra av nya korten, sen visar det sig att de inte kan producera tillräckligt i mån av efterfrågan, sen så skulle inte en människa på jorden köpa dagens (nuvarande) high end kort, vilket skulle resultera i en krash för båda parter...

Ännu mer pinsamt är alla nissar i marknaden som inte har någon skam i kroppen och skambudar som ena riktiga troll!

Ingen har nänmt att de skall vara vassare i den TDP de ligger i.
AMD har 3 leverantörer denna generation. Samsung, GloFo och TSCM(rebrands).
????

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Tror inte en sekund på att 490X skulle klå ut Fury/980 Ti korten till ett pris av 3500-4000kr!

Amd skulle sälja bra av nya korten, sen visar det sig att de inte kan producera tillräckligt i mån av efterfrågan, sen så skulle inte en människa på jorden köpa dagens (nuvarande) high end kort, vilket skulle resultera i en krash för båda parter...

Ännu mer pinsamt är alla nissar i marknaden som inte har någon skam i kroppen och skambudar som ena riktiga troll!

varför skulle inte 490x kunna leverara liknande prestanda som dagens toppkort för mycket mindre pengar? jämför gtx 780 ti och gtx 970. gtx 780 ti kostade ungefär som gtx 980 ti gör idag, sedan kom gtx 970 med liknande prestanda, mer minne och lägre strömförbrukning till ett mycket lägre pris. de var båda på 28nm också.

Permalänk

@versions:
Det enkla svaret på den frågan är därför att amd vill tjäna pengar.
Om du tittar på vad introduktionspriset har varit för 290x och 390x genom åren så är det otänkbart att företaget plötsligt skulle rea ut sina produkter.
Jag tror prislappen kommer hamna runt 5000 kronor om prestandaryktet stämmer. Och vad ska vi med all prestanda till just nu egentligen som motiverar kraft över gtx 980 ti?
r9 490 ser ut att vara någorlunda mainstream men långt ifrån alla använder sig av 1440p eller 4k. Då kommer ju fpsen vara smooth i alla spel fram tills idag och säkerligen bortom för åtminstone 1-2 år framöver.
VR är fortfarande skit så där finns det ingen anledning att uppgradera förrän tidigast nästa generation möjligtvis.
Så nej. Inte en chans att priset landar på runt 300 dollar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

@versions:
Det enkla svaret på den frågan är därför att amd vill tjäna pengar.
Om du tittar på vad introduktionspriset har varit för 290x och 390x genom åren så är det otänkbart att företaget plötsligt skulle rea ut sina produkter.
Jag tror prislappen kommer hamna runt 5000 kronor om prestandaryktet stämmer. Och vad ska vi med all prestanda till just nu egentligen som motiverar kraft över gtx 980 ti?
r9 490 ser ut att vara någorlunda mainstream men långt ifrån alla använder sig av 1440p eller 4k. Då kommer ju fpsen vara smooth i alla spel fram tills idag och säkerligen bortom för åtminstone 1-2 år framöver.
VR är fortfarande skit så där finns det ingen anledning att uppgradera förrän tidigast nästa generation möjligtvis.
Så nej. Inte en chans att priset landar på runt 300 dollar

Alla som velat betala 6k+ för 980Ti-nivå av prestanda har nu betalat det. Visst, 300 dollar är nog i underkant, men att tänka på är att 16nm är relativt moget redan och med små chip som denna så får de nog ut väldigt många fler fungerande kretsar per wafer jämfört med de riktigt stora chippen som behövdes för 980Ti och Fury.

Visst, då kan man ju ha mer vinstmarginal istället för att lägga prisnivån jättelågt, men huvudanledningen till ett möjligt lågt pris är sannolikt för att de förväntar sig att Nvidia kommer släppa nya kort ungefär samtidigt också.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk

Ja, det kommer att bli spännande att se om ryktet stämmer. Egentligen har jag bara varit med i gpu-tänket sedan 2012 och har bara sett GPU-kriget ur 28 nm synvinkel. Undrar hur det såg ut åren innan när man krympte tillverkningsprocessen. Blev det jättehopp i prestanda vid nylanseringar till en relativt billig peng (sett till föregående tekniks prestation) då?
Känns fortfarande lite väl overkill med 980ti prestanda för mellan/hög-segmentet men direct x12 kanske kommer överösa oss med helt sjuka grejer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Ja, det kommer att bli spännande att se om ryktet stämmer. Egentligen har jag bara varit med i gpu-tänket sedan 2012 och har bara sett GPU-kriget ur 28 nm synvinkel. Undrar hur det såg ut åren innan när man krympte tillverkningsprocessen. Blev det jättehopp i prestanda vid nylanseringar till en relativt billig peng (sett till föregående tekniks prestation) då?
Känns fortfarande lite väl overkill med 980ti prestanda för mellan/hög-segmentet men direct x12 kanske kommer överösa oss med helt sjuka grejer

Ja, det skedde både prestandahopp och prissänkningar i och med nya tillverkningsnoder. Förståeligt om du själv (och andra) tvivlar på att vi faktiskt skulle kunna se mainstream-kort för 300 dollar som ligger i nivå med GTX 980 Ti om man inte var med innan 28nm. 28nm-eran har varit lång och rätt händelsefattig. Vi har sett rätt små rörelser under denna tiden.

Men snart nog får vi ju se hur det verkligen ligger till. Korten som finns på marknaden idag kommer likt alla tidigare generationer att fasas ut med tiden och försvinna för att göra plats för nya kort. Utvecklingen går ju (oftast) framåt.

De riktiga entusiastkorten som kommer i slutet av året kommer garanterat dra ifrån 980 Ti både prestandamässigt och strömförbrukning. 14/16nm ger effektivare kort helt enkelt. Nu kan jag inte annat än förutspå vad vi kan se men modeller som skulle kunna ligga på dubbla prestandan av ett Fury X eller 980 Ti med samma eller lägre strömförbrukning borde inte vara helt omöjligt. Mycket beror ju också på hur mogen tillverkningen är då det trots allt handlar om rätt stora grafikkretsar. De modeller som kommer inom kort i mainstream och prestanda-segmenten är ju relativt små och bör vara enklare att framställa.

HD4870 är väl värd att nämna vad gäller ny generation på ny teknik (55nm mot GTX 200-seriens 65nm) där AMD körde riktigt låga priser. Vi diskuterade det lite i Polaris-tråden för någon dag sedan: #16127599 & #16127621
HD4870 var mycket snabbare och bättre på typ alla områden än vad föregångaren, HD3870 var bör tilläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Jag förstår verkligen inte hur folk kan tycka detta är speciellt bra.

Stämmer alla rykten (vilka låter nästan för bra för att vara sant) är det ett kliv i energiförbrukning/kretskrympning/effektivitet/kostnad av guds nåde.

Fury X prestanda med ett resurs-utnyttjande (energiförbrukning/kiselyta/minnesbuss-bredd etc) som motsvarar R9 380X alt t.o.m. R7 370 (beroende på vad man jämför).

Hur är det ens möjligt för en medlem på en sajt som SweC att inte förstå att det är bra?

Hint: Fatta vad som händer då denna effektivitet används vid ett resurs-utnyttjande motsvarande dagens Fury X? Ja staplarna kommer gå åt höger...

Citat:

Vad hade ni egentligen förväntat er av AMDs nya generation?
0-20% snabbare än den föregående?

Öhh, det är snarare 100+% snabbare vi pratar om här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Tror inte en sekund på att 490X skulle klå ut Fury/980 Ti korten till ett pris av 3500-4000kr!

Amd skulle sälja bra av nya korten, sen visar det sig att de inte kan producera tillräckligt i mån av efterfrågan, sen så skulle inte en människa på jorden köpa dagens (nuvarande) high end kort, vilket skulle resultera i en krash för båda parter...

Ännu mer pinsamt är alla nissar i marknaden som inte har någon skam i kroppen och skambudar som ena riktiga troll!

Skrivet av Nästrimmarmannen:

@versions:
Det enkla svaret på den frågan är därför att amd vill tjäna pengar.
Om du tittar på vad introduktionspriset har varit för 290x och 390x genom åren så är det otänkbart att företaget plötsligt skulle rea ut sina produkter.
Jag tror prislappen kommer hamna runt 5000 kronor om prestandaryktet stämmer. Och vad ska vi med all prestanda till just nu egentligen som motiverar kraft över gtx 980 ti?
r9 490 ser ut att vara någorlunda mainstream men långt ifrån alla använder sig av 1440p eller 4k. Då kommer ju fpsen vara smooth i alla spel fram tills idag och säkerligen bortom för åtminstone 1-2 år framöver.
VR är fortfarande skit så där finns det ingen anledning att uppgradera förrän tidigast nästa generation möjligtvis.
Så nej. Inte en chans att priset landar på runt 300 dollar

Ni som inte tror på att 980ti prestanda skulle kosta som ett 390: Vad tror ni nvidia kommer ha på marknaden? Om ni tittar åå de två senaste generationerna? 970 lanserades för 330$ med prestanda som 780ti och 770 hade inte bara samms prestanda, det bar en straight up re-brand av 680 som lanserades för 400$. Slutsatsen är att 1070 kommer ha samms prestanda som 980ti (kretsarna har trots allt lika många transistorer) och kosta 300$. Det finns inte utrymme för AMD att ts mer betalt än så! 300$ är ett tak, inte en botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Och vad ska vi med all prestanda till just nu egentligen som motiverar kraft över gtx 980 ti?

Vilka "vi"? Jag vet inte vad du spelar, men GTA V är bara ett exempel på ett spel som inte går att driva i närheten av maxkvalité med ett 980 Ti i 1440p.

Skrivet av Nästrimmarmannen:

r9 490 ser ut att vara någorlunda mainstream men långt ifrån alla använder sig av 1440p eller 4k. Då kommer ju fpsen vara smooth i alla spel fram tills idag och säkerligen bortom för åtminstone 1-2 år framöver.

Vad är "smooth" för dig? Allt över 30 fps?

Permalänk
Skrivet av Nästrimmarmannen:

@versions:
Det enkla svaret på den frågan är därför att amd vill tjäna pengar.
Om du tittar på vad introduktionspriset har varit för 290x och 390x genom åren så är det otänkbart att företaget plötsligt skulle rea ut sina produkter.
Jag tror prislappen kommer hamna runt 5000 kronor om prestandaryktet stämmer. Och vad ska vi med all prestanda till just nu egentligen som motiverar kraft över gtx 980 ti?
r9 490 ser ut att vara någorlunda mainstream men långt ifrån alla använder sig av 1440p eller 4k. Då kommer ju fpsen vara smooth i alla spel fram tills idag och säkerligen bortom för åtminstone 1-2 år framöver.
VR är fortfarande skit så där finns det ingen anledning att uppgradera förrän tidigast nästa generation möjligtvis.
Så nej. Inte en chans att priset landar på runt 300 dollar

Kan ta en rätt gammal historia från mig själv.

Började spela med en celeron cpu med grafik chipp på moderkortet (när jag började spela mer seriöst), var som sagt för klen (spel laggade även på low), även med grafikkort i den burken hjälpte knappt.

Bytte par år senare till helt ny burk (4 år senare ca), var som natt och dag. Allt bara flöt och windows startade under 2 minuter.

Spelen jag hade då fungerade betydligt bättre (fick se helt ny grafik även i äldre titlar). Var helt ny inlevelse, standarden jag satte då och som jag även vill hålla idag är minst high (viss grafik på medium kan jag ta, som inte gör så mycket för grafiken).

Är stor skillnad på low/medium mot high. Däremot ultra som många skrävlar om eller max grafik vissa säger, har jag ärligt talat svårt att förstå varför man vill ha. skillnaden mot high i alla spel jag kört, motiverar inte halverad FPS (eller mer). Dessutom finns inga grafikkort som är i närheten som klarar ultra över 60FPS

Det jag menar är att spel har gjort framsteg och drar bara mer prestanda för varje år, inte riktigt kanske. Utan mer stötvis om man ska vara realistisk, crysis först sen kom BF 3 och satte ribban högre och med DX 12 verkar nästa steg komma snart (få se vad för spel som komma skall som ytterligare sätter grafikkorten på knäna).

Men 4K och spel kommer dröja bra tag till innan det blir ens realistiskt. Möjligen med vega/titans uppföljare, som man kan se 60 fps på medium/high.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är stor skillnad på low/medium mot high. Däremot ultra som många skrävlar om eller max grafik vissa säger, har jag ärligt talat svårt att förstå varför man vill ha.

Det är precis samma diskussion som folk som sitter med någon svenssonbil och undrar varför någon annan vill ha en V8-utrustad Mercedes med mer två-tre gånger så många hästar som deras egen bil. Du utgår från dina egna låga krav och har svårt att se att det finns något mervärde i något andra betalar stora pengar för att få del av. Trist för dig, men på inget vis någon allmängiltig sanning.

Skrivet av Broken-arrow:

skillnaden mot high i alla spel jag kört, motiverar inte halverad FPS (eller mer). Dessutom finns inga grafikkort som är i närheten som klarar ultra över 60FPS

Är det inte därför man köper bättre och bättre dator?

Skrivet av Broken-arrow:

Det jag menar är att spel har gjort framsteg och drar bara mer prestanda för varje år, inte riktigt kanske. Utan mer stötvis om man ska vara realistisk, crysis först sen kom BF 3 och satte ribban högre och med DX 12 verkar nästa steg komma snart (få se vad för spel som komma skall som ytterligare sätter grafikkorten på knäna).

Problemet är att bara att speltillverkarna är tvungna att anpassa sig till existerande hårdvara för att kunderna ska kunna spela överhuvudtaget. Det finns massor med saker att implementera rent grafiskt, t.ex. realistiska skuggor och ljussättning på gräs/undervegatation, som är löjligt krävande rent beräkningsmässigt men som också höjer upplevelsen kraftigt.

Jag får mer en känsla av att du borde kolla synen, alternativt sluta argumentera för att alla andra ska lägga sig på samma kravnivå som du tycker är tillräcklig.

Skrivet av Broken-arrow:

Men 4K och spel kommer dröja bra tag till innan det blir ens realistiskt. Möjligen med vega/titans uppföljare, som man kan se 60 fps på medium/high.

Säkert, men det är inte ett argument för att vara nöjd, eller hur?

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Det är precis samma diskussion som folk som sitter med någon svenssonbil och undrar varför någon annan vill ha en V8-utrustad Mercedes med mer två-tre gånger så många hästar som deras egen bil. Du utgår från dina egna låga krav och har svårt att se att det finns något mervärde i något andra betalar stora pengar för att få del av. Trist för dig, men på inget vis någon allmängiltig sanning.
Är det inte därför man köper bättre och bättre dator?
Problemet är att bara att speltillverkarna är tvungna att anpassa sig till existerande hårdvara för att kunderna ska kunna spela överhuvudtaget. Det finns massor med saker att implementera rent grafiskt, t.ex. realistiska skuggor och ljussättning på gräs/undervegatation, som är löjligt krävande rent beräkningsmässigt men som också höjer upplevelsen kraftigt.

Jag får mer en känsla av att du borde kolla synen, alternativt sluta argumentera för att alla andra ska lägga sig på samma kravnivå som du tycker är tillräcklig.
Säkert, men det är inte ett argument för att vara nöjd, eller hur?

Oj då, var inte meningen att bli så "aggressivt" skrivet. Har kört ultra och enligt mig så är spelet inte (än i alla fall) snyggt nog för att motivera dubbla grafikkort. High enligt mig är lika snyggt som ultra i många spel (finns troligen undantag), vist lite extra effekter. Men många gånger jag sett två bilder på ultra/high i spel behövs nästintill förstoringsglas för att se skillnaden. Nu är ju inte ditt eller mitt fel att det är så, utan speltillverkaren som inte kunnat lägga på mer (för då hade ingen kunnat köra ultra på många år).

Säger inte att ultra är dåligt, kan man får 60/100fps så kör på. försökte få fram i inlägget att finns en orsak till varför man vill ha snabbare grafikkort och personligen lagt ribban minst high (i band är det inte möjligt med high+60FPS minst). tillverkare som lägger in saker på high som gör det grafiskt tyngre men inte snyggare (därför jag skrev medium på vissa saker om inte 60+fps går att nå).

Synd att jag inte fick till inlägget som jag ville (sånt händer). Tycker inte high är någon låg ribba, medium är mer svensson i vissa spel low (när spelen är extra krävande).

Men återgå till spel som 980TI inte orkar med, verkar det komma i år eller nästa (få se om någon speltillverkare höjer kraven inför nästa släpp av grafikkort). BF ligger ju inte långt bort för sådan teori.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nästrimmarmannen:

@versions:
Det enkla svaret på den frågan är därför att amd vill tjäna pengar.
Om du tittar på vad introduktionspriset har varit för 290x och 390x genom åren så är det otänkbart att företaget plötsligt skulle rea ut sina produkter.
Jag tror prislappen kommer hamna runt 5000 kronor om prestandaryktet stämmer. Och vad ska vi med all prestanda till just nu egentligen som motiverar kraft över gtx 980 ti?
r9 490 ser ut att vara någorlunda mainstream men långt ifrån alla använder sig av 1440p eller 4k. Då kommer ju fpsen vara smooth i alla spel fram tills idag och säkerligen bortom för åtminstone 1-2 år framöver.
VR är fortfarande skit så där finns det ingen anledning att uppgradera förrän tidigast nästa generation möjligtvis.
Så nej. Inte en chans att priset landar på runt 300 dollar

*Host* HD5870 *Host*

Är det verkligen så långsökt att AMD (och Nvidia) skulle lyckas med detta? Man har ju liksom sett det förut och framförallt hos AMD där en ny krympning har lett till billigare priser. Framförallt om det tekniken är mogen nog för att man får fler GPU:er per wafer.

Skrivet av Nästrimmarmannen:

@versions:
Och vad ska vi med all prestanda till just nu egentligen som motiverar kraft över gtx 980 ti?

VR? Oberoende så är det bra att forskare inte tänker som dig.. för då hade vi stått kvar med plog och häst. Spel drar mer och mer vram. Spel kräver mer och mer prestanda. Försök köra i 4K med ett ensamt GTX 980Ti i 144 FPS och se hur bra det går. Så svaret på din fråga är ganska enkelt. För att "vi" kan och för att "vi" bör.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av ipac:

Stämmer alla rykten (vilka låter nästan för bra för att vara sant) är det ett kliv i energiförbrukning/kretskrympning/effektivitet/kostnad av guds nåde.

Fury X prestanda med ett resurs-utnyttjande (energiförbrukning/kiselyta/minnesbuss-bredd etc) som motsvarar R9 380X alt t.o.m. R7 370 (beroende på vad man jämför).

Hur är det ens möjligt för en medlem på en sajt som SweC att inte förstå att det är bra?

Det är väl ändå inte AMDs förtjänst att de kommer kunna gå från 28 till 14 nanometers tillverkningsteknik?
I bildrutan som finns med i artikeln står det 2½ performance/watt.
Två gånger prestandan per watt kan väl ändå förklaras med krympningen i tillverkningsteknik.
Att utvecklarna på AMD lyckats skapa en arkitektur som är ungefär 20% snabbare än den föregående är ju bra, men kanske inte så där oerhört fantastiskt som vissa vill framställa det...

Citat:

Hint: Fatta vad som händer då denna effektivitet används vid ett resurs-utnyttjande motsvarande dagens Fury X? Ja staplarna kommer gå åt höger...

Jo, visst, men det kommer de göra för Nvidia också. Ytterst få lär köpa ett grafikkort baserat på prestanda/watt eller fantasier om framtida korts prestanda. De jämför AMDs och Nvidias motsvarigheter, tittar på priset och köper eventuellt det som ger mest prestanda/krona eller så köper de bara Nvidia i alla fall...
Det jag befarar är att AMDs kort kommer vara något långsammare än X80/70, om än bara pyttelite, och då kommer de garanterat inte sälja bra.
Hur bra har egentligen 380/390-korten sålt?

Citat:

Öhh, det är snarare 100+% snabbare vi pratar om här.

Öhh på dig själv du, med nya generation menar jag givetvis kommande 480/490-serien.
Och skulle ryktet visa sig stämma exakt så kommer prestandaökningen bli mellan 25-40% jämfört med 380/390-serien. Det är skillnaden mellan 390X och 980Ti i Sweclockers test.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Det är precis samma diskussion som folk som sitter med någon svenssonbil och undrar varför någon annan vill ha en V8-utrustad Mercedes med mer två-tre gånger så många hästar som deras egen bil. Du utgår från dina egna låga krav och har svårt att se att det finns något mervärde i något andra betalar stora pengar för att få del av. Trist för dig, men på inget vis någon allmängiltig sanning.
............

Upp till bevis nu om det skulle vara så stor skillnad mellan high och ultra i olika spel!

Ta lite skärmdumpar menar jag.

Visa signatur

««« »»»