Laptop för skyddad privacy och säkerhet som använda för webb och/eller spel utveckling

Permalänk
Inaktiv

Laptop för skyddad privacy och säkerhet som använda för webb och/eller spel utveckling

Om det är en stor skillnad på hur bra hårdvaran (priset) måste vara mellan en dator för webb utveckling och en spel utveckling dator så vore det underbart att få två seperata förslag.. en för bara webb utveckling och en för både och.

Jag vet hur man använder Ubuntu så att era råd är begänsade mellan linux operativ system och OSX.
Jag har aldrig använt en mac innan men är intresserad.

Ubuntu är den enda linux distro som jag har använt för den är ju den populäraste och mest lätt använda och ett bra val helt enkelt.
Men om jag kör med linux igen så är jag sugen på en annan distro som tex Qubes OS (https://www.qubes-os.org/). Dom säljer till och med laptops som kommer perfekt konfigurerade med Qubes OS installerat och allt är perfekt (https://www.qubes-os.org/doc/certified-laptops/) fast dom kostar ju en slant.

Problemet med security och privacy är att det kommer på bekostnaden av lättanvändhet och användhet överhuvudtaget.. vissa sidor kan man inte ens använda/läsa innehållet av utan att tillåta scripts. Och webbutvecklare brukar inte bry sig om folk som inte har scripts tillåtet längre eftersom det är mindre än 2% som inte kan köra scripts i sina webläsare.

Mail kan lätt vara infekterade osv också och massor av andra säkerhets och privacy problem möter man på konstant.

Darför tycker jag Qubes OS låter intressant eftersom man kan ha olika VMs för olika syften... en har man för 100% skyddad web surfing.. en för oskyddad.. en för mail. en där man laddar ner osäkra program... en för säkra osv osv... så säkerheten med Qubes OS är delvis den vanliga typen av säkerhet men Qubes OS gör också så att den antar inte att man kan skydda sin dator till 100% så darför låter den dig begränsa vad en intruder kommer åt på din dator.

Så man är ju lite sugen på att köpa en sådan Qubes OS certified laptop trots slanten dom kostar.
För att bygga ihopp sin egen laptop som alltid kommer med windows och sen ska man installera linux själv på den... till och med ubuntu LTS versionerna är så himmla svåra att få allt fungerande rätt trots att man läst alla guider hur man installerar ubuntu så går det aldrig helt rätt till och man har ofta något kvarliggande problem som man aldrig får löst och dom kan ofta vara ganska kripplande.
Linux är skit nice fast också himmlans svårare att installera/konfigurera på rätt sätt... fast sen så när allt är redan installerat osv så är dom inte så svåra att använda längre.. tycker dom är då lättare än windows tack vare så lätt att bara sudo apt-get install vad man behöver.. vill man göra backup? rsync -av --delete ~/Documents ~/Desktop ~/Downloads ~/Music ~/Pictures ~/Videos ~/backup/ osv.. det är så himmla smidigt med linux.

Det som är nice med en macbook pro/air dock är att om man köper dom när dom releasar en ny version vilket händer under sommrarna oftast så får man 1 års garanti.. om man väntar 1-2 månader efter den releasats och köper så kan man då sälja den begagnat efter 11 månader för 85% av priset du köpte tack vare att garantin låter köparen lämna in den och få den fabriks återställd och så gott som ny tillbaka medans du köper en ny så gör man så varje år och tack vare det är det inte så himmla dyrt att ha den senaste teknologin för sin arbets dator.

Men good luck att göra något sånt med en linux/windows dator.

Fast anledningen till att jag vill ha en bärbar är för jag flyttar omkring en del, ibland ner till syd östra asien för det är så bekvämt dära eller spanien och jag tror det kan vara svårt sälja sin begagnade macbook i dem dära fattiga länderna.. Spanien är ju också fattig nu pga krashen dom har. Så kanske är det bättre att köpa en billigare dator som man kan använda i 3+ år ungefär och inte behöver sälja & köpa varje år.

Så vad tycker ni? Någon som har någon aning om vad för hardvara som är rekommenderat för webb utveckling?
Hur billigt kan man komma undan utan att man blir arg på datorn och börjar banka på den i ilska?

Permalänk
Avstängd

Det beror väldigt mycket på vad du menar med utveckling, du behöver ju inget speciellt för att kunna knacka kod liksom men ska du exempelvis debugga stora projekt så underlättar all kraft du kan få. Spelutveckling är också väldigt brett, ska du bygga 2D-spel som körs på mobiler så behöver du kanske inte något fett grafikkort liksom men hade du tänkt dig mer avancerade saker så kan det förstås underlätta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Det beror väldigt mycket på vad du menar med utveckling, du behöver ju inget speciellt för att kunna knacka kod liksom men ska du exempelvis debugga stora projekt så underlättar all kraft du kan få. Spelutveckling är också väldigt brett, ska du bygga 2D-spel som körs på mobiler så behöver du kanske inte något fett grafikkort liksom men hade du tänkt dig mer avancerade saker så kan det förstås underlätta.

Jag kommer bara skapa vanliga hemsidor typ..
Vi kan ta och glömma bort spel utveckling, skaffar nog en seperat dator för det senare.

Jag tror också att jag skulle vilja köpa en så kallad refurbished begagnad dator.
Dom är ju mycket billigare och dom är ju "som nya" pga *refurbished* utav något företag man kan lite på.

Borde kunna hitta en tillräckligt bra bärbar dator för mindre än 2500 kr väll?
Helst skulle jag vilja att det är en acer eftersom dom är mest kompatitabla med Ubuntu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon270965:

Jag kommer bara skapa vanliga hemsidor typ..
Vi kan ta och glömma bort spel utveckling, skaffar nog en seperat dator för det senare.

Jag tror också att jag skulle vilja köpa en så kallad refurbished begagnad dator.
Dom är ju mycket billigare och dom är ju "som nya" pga *refurbished* utav något företag man kan lite på.

Borde kunna hitta en tillräckligt bra bärbar dator för mindre än 2500 kr väll?
Helst skulle jag vilja att det är en acer eftersom dom är mest kompatitabla med Ubuntu.

Min senaste jobblaptop kostar 20k och jag märker ingen större skillnad på den och förr-förra jag hade som har en massa år på nacken (dock ssd och ram uppgraderad så klart). Så länge du har en ssd och 8gb ram är allt safe för applikationsutveckling sedan flera år. Ska du göra "vanliga hemsidor" är vad som helst reko så länge du klarar av att sitta och klicka i operativet. Ska du hoppa hit och dit och labba med operativsystems/webbläsareinställningar är det softare att remota in till en workstation och inte fucka upp datorn du vill facebooka och slösurfa med.

Tips för kodning är väl att hitta en laptop som har ett soft tangentbord om du inte ska ha ett annat anslutet merparten av tiden.

Själv kör jag windowsmaskin då jag trivs med det operativsystem och sublimetext2 med rsub via ssh-tunnel till en vmmaskin eller linuxburk (realtidsediterar filer på remote maskin via lokal mjukvara (sublimetext2)). Alt-tabbar mellan sublime och chrome om det är webb. Tipset där är väl att köra nginx eller motsvarande istället för apache som är en förlegad, flödesmässigt långsam och resursintensiv webbserver.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon270965:

Jag kommer bara skapa vanliga hemsidor typ..
Vi kan ta och glömma bort spel utveckling, skaffar nog en seperat dator för det senare.

Jag tror också att jag skulle vilja köpa en så kallad refurbished begagnad dator.
Dom är ju mycket billigare och dom är ju "som nya" pga *refurbished* utav något företag man kan lite på.

Borde kunna hitta en tillräckligt bra bärbar dator för mindre än 2500 kr väll?
Helst skulle jag vilja att det är en acer eftersom dom är mest kompatitabla med Ubuntu.

Som ovan säger så bör du fokusera på ergonomi om du ska ha en dator till webbutveckling då prestanda inte är så viktigt men du kommer att använda den mycket. När jag pluggade så köpte jag en Thinkpad då de har (och kanske ännu mer hade) väldigt bra tangentbord och dessutom är väldigt hållbara och så. Jag hade en X220 ungefär som denna: http://www.blocket.se/goteborg/Lenovo_x220_perfekt_till_resor... och den funkade och funkar fortfarande väldigt bra. Grymt tangentbord och plats för både SSD och hårddisk och extremt tålig (den har åkt i golvet några gånger, och fått saker spillda rätt i sig och så, men funkar lika bra för det) trots låg vikt och så. Jag vet inte om portabilitet är så viktigt för dig dock så du kanske borde titta på en större modell då skärmen är ganska liten på den, högre upplösning hade förstås inte varit fel heller. Personligen uppskattade jag också touchpointen väldigt då den är så mycket snabbare och mer bekväm än en touchpad, speciellt om man använder tangentbordet mycket, men det är förstås mer av en smaksak.

Sen vet jag inte varifrån du har fått att Acer skulle vara mer kompatibel med Ubuntu än andra för så är det inte. Datorer riktade mot proffs, som Thinkpads eller HPs Elitebooks exempelvis, har normalt bra stöd för andra OS än Windows och konsumentmaskiner (som Acers) har oftast inte det på samma sätt. Samtidigt, är din tanke att köra saker i virtuella maskiner så spelar det inte så stor roll vad du har för OS i botten liksom så då kan du lika gärna köra på med Windows. Viktigare är i så fall att datorn har stöd för hårdvaruassisterad virtualisering som VT-x vilket inte alla har, och att du har tillräckligt med minne och snabba diskar förstås.