Permalänk

Kylpasta i moderkortet?

Jag köpte nya datorkomponenter för någon vecka sedan. Köptråden finns här: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1421468-vr-kompatibel-m...

Intel Core i7 6700K - Skylake
ASUS Z170 PRO Gaming - Skylake
Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz CL15 Red
Cooler Master Hyper 212 Evo
ASUS GeForce GTX 980 Ti STRIX 6GB DirectCU III OC
Samsung 850 EVO Series Basic SATA III 2,5" SSD - 500GB
Microsoft Windows 10 Home 32-bit/64-bit USB Svensk
Samsung SSD 840 120GB
Define R4 Black
Integra R2 750 W

Brorsan satte ihop datorn åt mig förra fredagen och allting fungerade fint helgen därefter. Blev inte så mycket spelande under veckodagarna på grund av jobb men upptäckte en gång under veckan att datorn frös i Star Citizen. Prova en gång till i fredags och den frös även då. Först tänkte jag att det kanske berodde på att spelet är dåligt optimerat så jag provade ett annat spel: the Vanishing of Ethan Carter (som jag hade spelat i timmar helgen innan och som fungerat felfritt). Det kraschade.

Jag blev paranoid att det kunde ha att göra med Nvidias senaste drivrutiner så jag nedgraderade till 362 som jag läste var stabila. Startade om datorn och körde 3D Mark. Blue screen.

Startade om datorn. Kom till inloggningsskärmen. Blue screen.

Ringde brorsan som kom över, startade datorn och skärmen frös vid första Asus-loggan. Startade om. Skärmen startade inte alls. Tog ut grafikkort för att testa med inbyggda. Startade inte. Testade ett annat grafikkort. Startade inte. Plockade ut ett RAM-minne. Datorn kunde startas i BIOS. Satte in RAM-minnet igen. Startade inte. Bytte plats på dem men körde på ett. Kunde startas i BIOS.

"Måste vara moderkortet", säger brorsan.

Vi kör ut burken till Alina (har en lokal butik här och jag köpte alla komponenter av dem). De testar datorn och hör av sig i dag. Tydligen är det kylpasta på moderkortet som de säger ligger bakom besvären. De kan rengöra för 300 kronor. Jag ringer brorsan som säger att det låter konstigt att det bara skulle bero på kylpastan eftersom det inte är strömförande och inte ens ska kunna kortsluta något. Jag hör efter med två till personer som också är skeptiska. Ringer tillbaka till Alina som rengör moderkortet, sedan hör av sig och säger att datorn fungerar. De säger att allting är stresstestat och allting ska fungera bra.

Jag har inte hämtat hem den ännu men jag är fortfarande skeptisk. Är det verkligen bara kylpastan som ligger bakom allt? Jag var övertygad om att det var grafikkortet som spökade och sedan perma-dödade mitt moderkort.

Jag antar att det bara är att ta hem datorn och prova. Men något säger mig att det är något problem kvar som ligger och döljer.

Vad tror ni?

Permalänk
Hedersmedlem

Beror ju helt och hållet på vilken kylpasta det är ni har använt, alla har olika egenskaper. Det kan mycket väl vara så att den har kortslutit nånting.

Oavsett vilket, har det kommit ut på moderkortet har ni använt alldeles för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EkorrenHJ:

Jag köpte nya datorkomponenter för någon vecka sedan. Köptråden finns här: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1421468-vr-kompatibel-m...

Intel Core i7 6700K - Skylake
ASUS Z170 PRO Gaming - Skylake
Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz CL15 Red
Cooler Master Hyper 212 Evo
ASUS GeForce GTX 980 Ti STRIX 6GB DirectCU III OC
Samsung 850 EVO Series Basic SATA III 2,5" SSD - 500GB
Microsoft Windows 10 Home 32-bit/64-bit USB Svensk
Samsung SSD 840 120GB
Define R4 Black
Integra R2 750 W

Brorsan satte ihop datorn åt mig förra fredagen och allting fungerade fint helgen därefter. Blev inte så mycket spelande under veckodagarna på grund av jobb men upptäckte en gång under veckan att datorn frös i Star Citizen. Prova en gång till i fredags och den frös även då. Först tänkte jag att det kanske berodde på att spelet är dåligt optimerat så jag provade ett annat spel: the Vanishing of Ethan Carter (som jag hade spelat i timmar helgen innan och som fungerat felfritt). Det kraschade.

Jag blev paranoid att det kunde ha att göra med Nvidias senaste drivrutiner så jag nedgraderade till 362 som jag läste var stabila. Startade om datorn och körde 3D Mark. Blue screen.

Startade om datorn. Kom till inloggningsskärmen. Blue screen.

Ringde brorsan som kom över, startade datorn och skärmen frös vid första Asus-loggan. Startade om. Skärmen startade inte alls. Tog ut grafikkort för att testa med inbyggda. Startade inte. Testade ett annat grafikkort. Startade inte. Plockade ut ett RAM-minne. Datorn kunde startas i BIOS. Satte in RAM-minnet igen. Startade inte. Bytte plats på dem men körde på ett. Kunde startas i BIOS.

"Måste vara moderkortet", säger brorsan.

Vi kör ut burken till Alina (har en lokal butik här och jag köpte alla komponenter av dem). De testar datorn och hör av sig i dag. Tydligen är det kylpasta på moderkortet som de säger ligger bakom besvären. De kan rengöra för 300 kronor. Jag ringer brorsan som säger att det låter konstigt att det bara skulle bero på kylpastan eftersom det inte är strömförande och inte ens ska kunna kortsluta något. Jag hör efter med två till personer som också är skeptiska. Ringer tillbaka till Alina som rengör moderkortet, sedan hör av sig och säger att datorn fungerar. De säger att allting är stresstestat och allting ska fungera bra.

Jag har inte hämtat hem den ännu men jag är fortfarande skeptisk. Är det verkligen bara kylpastan som ligger bakom allt? Jag var övertygad om att det var grafikkortet som spökade och sedan perma-dödade mitt moderkort.

Jag antar att det bara är att ta hem datorn och prova. Men något säger mig att det är något problem kvar som ligger och döljer.

Vad tror ni?

Vad jag vet så kan kylpasta leda ström, inte helt ovanligt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Det kan mycket väl ha varit kylpastans fel.
Beroende på exakt vilken kylpasta som användes så kan den ha varit strömledande, men även om den inte var det så kan den ha haft en viss kapacitans vilket kan ställa till problem om den hamnat på fel ställe.

Permalänk

Det är rätt lugnande faktiskt. Då kanske jag inte behöver oroa mig för att grafikkortet har någon slags perma-dödande smittorisk i alla fall.

Moderkortet ska vara rengjort i alla fall och datorn ska vara stresstestad. De säger att den ska fungera. Hur sannolikt är det att moderkortet kan ha tagit permanent skada av det här trots att det ser ut som datorn fungerar just nu? Med andra ord, vore det konstigt om jag börjar få blåskärmar igen inom kort utan att någon ny kylpasta börjar rinna igenom?

Permalänk

Jag har tagit hem datorn och stresstestat den lite. Den verkar fungera igen. Håller tummarna för att det håller i sig.

Permalänk
Skrivet av EkorrenHJ:

Jag har tagit hem datorn och stresstestat den lite. Den verkar fungera igen. Håller tummarna för att det håller i sig.

Hej,

Vill inte hijacka tråden utan bara meddela att om du mot förmodan får fortsatta problem så har du servicegaranti hos oss. Så känn ingen oro!

Happy gaming!

//David – Alina

Permalänk
Skrivet av DavidJurio:

Hej,

Vill inte hijacka tråden utan bara meddela att om du mot förmodan får fortsatta problem så har du servicegaranti hos oss. Så känn ingen oro!

Happy gaming!

//David – Alina

Man blir lätt paranoid när man har betalat 16 000 kronor för komponenter.

Datorn fungerar jättebra. Den visar till och med bättre resultat än innan den kraschade första gången. Häromdagen spelade jag Farcry Primal på Ultra (1080p) i runt 100 fps medan jag hade andra applikationer på högvarv på andra monitorn. Fixar den det och behåller prestandan utan att bli överhettad tror jag inte det är någon direkt fara längre.

Permalänk

Nu är första gången som den har kraschat igen sedan jag lämnade in den. Den här gången var det inte i ett spel utan när jag tittade på Twitch. Hade också webbläsaren igång, Skype igång samt Acrobat Reader. Inget annat än det. Kraschen var som så att bilden frös och det var ett jävla oväsen tills jag startade om datorn.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av EkorrenHJ:

Nu är första gången som den har kraschat igen sedan jag lämnade in den. Den här gången var det inte i ett spel utan när jag tittade på Twitch. Hade också webbläsaren igång, Skype igång samt Acrobat Reader. Inget annat än det. Kraschen var som så att bilden frös och det var ett jävla oväsen tills jag startade om datorn.

Hmmmm.

Något låter ju tyvärr defekt i så fall...
Ladda ner BlueScreenView och ta en skärmdump på de senaste blåskärmarna så man kan se felkoderna: http://www.majorgeeks.com/files/details/bluescreenview.html

Men som tur är så verkar ju Alina har din rygg i alla fall

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Hmmmm.

Något låter ju tyvärr defekt i så fall...
Ladda ner BlueScreenView och ta en skärmdump på de senaste blåskärmarna så man kan se felkoderna: http://www.majorgeeks.com/files/details/bluescreenview.html

Men som tur är så verkar ju Alina har din rygg i alla fall

Jag har inte fått någon ny blåskärm. Var bara den där kraschen hittills. Är lite nervös dock.

Permalänk

Fick krasch #2 nyss. Inget oväsen den här gången. Ingen blåskärm. Allt bara frös på båda skärmarna. Startade om datorn och körde CPU-Z x64. Visade inga konstigheter med processorn. Har inte gjort några andra tester.

Permalänk
Medlem

Kör memtest

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk

Åtta vändor Memtest visar inget fel.

Inga tester tycks visa några fel. Allt verkar flyta på bra under stresstest.

Men trots det har datorn kraschat två gånger.

Permalänk
Medlem

Kan vara mjukvaru problem, har du uppdaterat windows och drivrutiner?
Jag hade stora problem helt plötsligt för 2 månader sedan när Avast uppdaterats, löst sig dock med att köra in de senaste windows update (de rekommenderade med, vilket jag inte installerat innan), samt uppdaterade jag nvidia drivrutinerna.

Nu hade jag i förra vecka första hängningen sedan dess när jag skulle stänga datorn, misstänker det kan ha varit skype som ställt till det eller avast igen då det kom en ny uppdatering, nu såg jag i slutet av förra veckan det precis kommit ut en uppdatering till för avast som jag drog in i lördags. Har inte testat mycket mer sedan dess, spelade en match heroes of the storm och det var inga problem då.

Värt att notera att jag överlag kör med drivrutinerna som kom med moderkortet, har inte uppdaterat dem än vilket jag vet inte är optimalt

OS: Win 8.1

Permalänk
Medlem

@EkorrenHJ: Hej,

Har du testat att uppdatera till senaste bios.
Finns en del uppdateringar på " Enhance memory compatibility, Update CPU Microcode och Improve system stability"

Permalänk
Medlem

Rörande pastan;
Den kan mycket väl vara ledande. Ser man på en av de mer populära (Arctic) så marknadsförs den med att den innehåller Silver vilket i sig är bättre på att leda än exempelvis guld (därav att tyngre förstärkare inte har guldplätterade kontakter exempelvis).

När ni applicerar pastan på proppen så brukar rekommendationen vara i stil med en droppe i storleken av en fingernagel, inte mer. Det sprider sig tillräckligt när man fäster kylaren. Har ni fått på MB så känns det som att det var betydligt mer än så som ni kletade på.

För att ta bort pasta själv så brukar exempelvis tops +T-röd användas. Det lämnar inga rester. Låt sedan allt torka upp bra innan ni slår på något.

Min rekommendation i det här fallet är dock att betala 300:- och låt Alina fixa det.
Tre anledningar:
* 300:- är inte speciellt mycket pengar i förhållande till en nyinköpt burk.
* Har ni redan lyckas ni få kylpasta på moderkortet är är det tyvärr oxå en anledning att inte försöka fixa det själv.
* Alina kommer känna mer ansvar att felsökningen och åtgärden är korrekt om ni betalar dem att hantera problemet. Om det INTE hjälper så kommer ni ha betydligt bättre dialog med Alina att åtgärda problemet om DOM tog bort kylpastan än om NI gjorde det.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Läste initiala inlägget en gång till nu och såg att du låtit dem rengöra, bra.
Det kan vara grafikkortet som du är inne på, har en kusin som hade liknande bekymmer och då var grafikkortet boven i dramat. Bör dock vara ovanligt.

Låter även som att det skulle kunna vara överhettning som slår till, men det bör ha visats i stresstesten förutsatt att du inte kör mjukvaruklockning? då kan dynamisk voltage spöka till det i vissa scenarion som visas i spel exempelvis men inte stresstester. Det fick jag vackert uppleva med The Division.

Som någon tidigare nämnt så analysera blåskärmen och se vad den klagar på.
Kom oxå ihåg att en blåskärm inte är hela världen, shit happens som det heter. Är det mer frekvent förekommande så är det dock en annan historia.