Permalänk
Medlem

Grabbens första dator!

Huj!

Ja, som det står i rubriken. Grabben är datormogen och skall nu få sin första dator. Han har sparat in 5000pix och så lägger jag på 5000pix till på det hela. Så någonstans runt 10000 får det kosta. Det är en stationär dator det gäller. Priset gäller utan skärm. Då en 27 tums LG redan är på ingång.

Han är spelintresserad och av filmredigering i premiere pro. Så den skall kunna klara av en del. Vilken dator skall man köpa. Bästa priset för bästa prestanda osv.

Hälsningar
V.

Permalänk
Medlem

Finns två vägar att gå idag tycker jag:

1. Köp en Intel i5 6600k och lägg krutet på grafikkort osv. Du får mer spelprestanda just nu för pengarna.
2. Köp en Intel i7 6700k och ett lite billigare grafikkort. Du får en plattform som klarar av redigering bättre, samt att den kommer ha en längre livslängd bara man byter grafikkort. En fem år gammal i7 klarar sig bättre än en fem år gammal i5

Överlag hade jag oavsett avvaktat den nya generationens grafikkort som lanseras om en månad ungefär. Det kommer ge bättre prestanda för samma pris, samt att nuvarande grafikkort sannolikt kommer finnas till lägre pris

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Inaktiv

Vill ni köpa delar och bygga datorn själva eller vill ni köpa en färdig alternativt betala för montering?

Permalänk
Medlem

Om du ska bygga själv tycker jag duska köra på 6700k och vänta med grafik kort tillsvidare. Den integrerade grafiken klarar det mesta i Full HD utan att tumma för mycket på grafik.

Permalänk
Medlem

@Vinnro
Jag kan säga först av allt att jag lyckades inte riktigt landa på 10k. Det blir lite för mycket avvägningar. Vill man landa på 10k så kan man gå ner på en i5:a istället. Men eftersom att det inte enbart är spel som är grejen så skulle jag vilja ha in en i7:a där. Sedan som nämnts tidigare, en i7a räcker bra mycket längre än en i5a.

//Mvh Nesvop

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9378728/

(verklingen 10k. https://www.inet.se/kundvagn/visa/9378732/)

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror i5-6600k kommer att fixa redigeringen utmärkt. Med tanke på vilka summor vi pratar om samt det faktum att pappa skjuter till pengar så tror jag inte att det handlar om att redigera några långfilmer. Däremot tror jag att spelprestanda är av vikt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Vad spelar din son?

Permalänk
Medlem

Hamnade också på närmare 11k

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9378766/

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Jag hade definitivt kört på Nesvops alternativ! Om du kan, vänta till Juni med köpet för att se vad Nvidia och AMD tar upp på Computex i början av månaden. Kan medföra prissänkingar på föregående serier av GPUer (brukar vara runt 500;- i sänkning). Eller så gör du det helt enkelt för att kunna köpa det senaste kortet!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nesvop:

@Vinnro
Jag kan säga först av allt att jag lyckades inte riktigt landa på 10k. Det blir lite för mycket avvägningar. Vill man landa på 10k så kan man gå ner på en i5:a istället. Men eftersom att det inte enbart är spel som är grejen så skulle jag vilja ha in en i7:a där. Sedan som nämnts tidigare, en i7a räcker bra mycket längre än en i5a.

//Mvh Nesvop

Skrivet av Citrona:

Hamnade också på närmare 11k

Ingen av er lyckades ju få med Windows i budgeten, så i själva verket är det snarare 12k.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Någonting sådant? Fast som andra nämnt så kan det vara fördelaktigt att vänta tills de nya grafikkorten släpps.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9378832/

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ingen av er lyckades ju få med Windows i budgeten, så i själva verket är det snarare 12k.

Står inte att windows ska ingå, står heller inget om montering.
Så det kan röra sig om 13k också. Jag gav mitt förslag utifrån de uppsatta ramverken, det som inte är uppsatt har jag utelämnat. Windows går att få väldigt billigt nu, så det behöver inte bygga 1000 :- heller för den delen.

Du har rätt att det är smart att ta en i5a om budget är väldigt viktigt, men jag hade inte gjort det valet. Kollar man i backspegeln så är t ex. en i7 2600k fortfarande väldigt gångbar. Säger inte att det kommer vara så i framtiden, men jag tycker att det verkar som det. Och för min del handlar det mer om framtiden och mindre om priset, alla har inte samma förutsättningar :-).

Permalänk
Medlem

Om man vill så går det att köpa licenskoder från t.ex Kinguin för ca 200 kr som funkar utmärkt. Spelar ingen roll om det är Win7, Win8 eller Win10(självklart) koder då alla funkar för just Win10 (om man räknar bort Enterprise versionerna, Home blir Home, Professional/Ultimate blir Professional, beroende på hur länge "gratis" erbjudandet håller osv).

Sen om man har något USB-minne liggandes (som helst inte är större än 16 GB) så kan man föra över Win10 imagen och boota upp setupen.

Facepalm:ar varje gång när jag ser folk som köper Windows för fullpriset. Visst, mindre krångel om man är amatör/lat/pengaräringetproblemtypen. Men man gör vad man vill helt enkelt

*edit*
Där man faktiskt kan ha användning utav en icke OEM licens är att man får bättre support utav Microsoft osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Shit majbritt!! Jag tänkte att jag kanske skulle få något svar inom en vecka eller så. Men ni är ju grymma här!! Värsta Ready Player one stämningen juuuu.

Windows hade jag inte tänkt på. Det får helt enkelt bli ett + på de 10000. Jag lägger på en summa för det. Vet inte om jag vågar sätta ihop den själv. Har stoppat in ett par ram-minnen och grafikkort i mina dar, men en hel burk har jag aldrig pusslat samman. Men men grabben kan ju lära sig ett och annat samtidigt.

Låt säga att vi sätter ihop den själv för 10 000 papp. Köper på sen ett windows ovanpå det. Vet dock inte vilket det ska vara. Och så väntar vi på det där grafikkortet som kommer nästa månad (ni får nog förtydliga bara vilket det ska vara?) och så är det bättre med redigeringskapacitet just nu då spelen inte är allför grafikavancerade ännu.

V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinnro:

Shit majbritt!! Jag tänkte att jag kanske skulle få något svar inom en vecka eller så. Men ni är ju grymma här!! Värsta Ready Player one stämningen juuuu.

Windows hade jag inte tänkt på. Det får helt enkelt bli ett + på de 10000. Jag lägger på en summa för det. Vet inte om jag vågar sätta ihop den själv. Har stoppat in ett par ram-minnen och grafikkort i mina dar, men en hel burk har jag aldrig pusslat samman. Men men grabben kan ju lära sig ett och annat samtidigt.

Låt säga att vi sätter ihop den själv för 10 000 papp. Köper på sen ett windows ovanpå det. Vet dock inte vilket det ska vara. Och så väntar vi på det där grafikkortet som kommer nästa månad (ni får nog förtydliga bara vilket det ska vara?) och så är det bättre med redigeringskapacitet just nu då spelen inte är allför grafikavancerade ännu.

V.

har ingen dator att tillföra, men jag har en i5 dator och jag renderar en hel del klipp. 40 min klipp tar 35-40minuter att encoda med en överklock på 4.2ghz. så att skaffa en dator med i5 tycker inte jag är farligt alls, tycker det är bättre att skaffa ett bättre grafikkort då grafiken går mycket mer framåt än processorn gör.
sen värt att nämna också är att alla länkar builds från inet, är lättare och bygga listor där. men när du ska köpa datorn. kolla på prisjakt istället. du sparar nog minst 1000kr på att göra det

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinnro:

Shit majbritt!! Jag tänkte att jag kanske skulle få något svar inom en vecka eller så. Men ni är ju grymma här!! Värsta Ready Player one stämningen juuuu.

Windows hade jag inte tänkt på. Det får helt enkelt bli ett + på de 10000. Jag lägger på en summa för det. Vet inte om jag vågar sätta ihop den själv. Har stoppat in ett par ram-minnen och grafikkort i mina dar, men en hel burk har jag aldrig pusslat samman. Men men grabben kan ju lära sig ett och annat samtidigt.

Låt säga att vi sätter ihop den själv för 10 000 papp. Köper på sen ett windows ovanpå det. Vet dock inte vilket det ska vara. Och så väntar vi på det där grafikkortet som kommer nästa månad (ni får nog förtydliga bara vilket det ska vara?) och så är det bättre med redigeringskapacitet just nu då spelen inte är allför grafikavancerade ännu.

V.

Kolla den jag länkade förut, fast byt ut CPUn mot i7 6700k så har du en bra dator. Och om några år så räcker det med ett par ram-stavar + GPU så har du en bra dator igen.

Men säger en gång till, vänta tills de nya grafikkorten kommer. Det blir ett ypperligt tillfälle att lära grabben att tålamod lönar sig

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz