Råd om uppfräschning av hårdvara

Permalänk

Råd om uppfräschning av hårdvara

Tja! Min dator skulle behöva en uppfräschning (inte gjort något med den på 3-4 år). Har lite koll på hårdvara, men behöver lite tips och hjälp hur jag bäst kan förbättra min upplevelse för 2-3000 högst. Spelar en del, men det är inte allt för krävande spel (grafiskt alla fall). Mest spelar jag Football Manager, men såg exempelvis att Forza Motorsport 6 Apex kommer kräva 8 GB RAM, något jag inte har. Kanske bra ställe att börja på? Med det behöver jag lite hjälp då jag inte har någon vidare koll på vad som kommer fungera och inte med resten av mina komponenter. Tips på vad jag ska kolla på för att få så bra prestanda som möjligt när jag väljer delar?

Lite info, behövs mer så postar jag mer!

Operating System: Windows 10 Education 64-bit
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-2500K CPU @ 3.30GHz (4 CPUs), ~3.3GHz
Memory: 4096MB RAM
Available OS Memory: 4078MB RAM

DirectX Version: 12
Card name: NVIDIA GeForce GTX 660
Display Memory: 4026 MB

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort (GTX 970 eller bättre), utöka ditt RAM till minst 8GB och överklocka CPU:n and you're good to go!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Tack för svaret. Grafikkort har jag tittat på. Men med RAM, finns det något man bör tänka på när man väljer RAM mer än storleken på minnet? Om ja, hur kan man få reda på vad som är bäst för just mig?

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort just nu och hur många av RAM-platserna används just nu? Har du 2 stickor med 2 GB RAM vardera eller 1 med 4 GB RAM?

När du väljer RAM bör du f.ö. köra med samma märke och modell för att undvika att få eventuella problem (krascher, blue screens m.m.).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Moderkortet är
ASUS P8P67 LE, Socket-1155, ATX, P67, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16

Just nu kör jag med två 2GB RAM stickor (Crucial DDR3 1333MHz 4GB KIT, CL9,
Kit w/two matched DDR3 2GB, 240pin)

Återigen, tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Då har du två alternativ gällande RAM:

Antingen kan du köpa ännu ett kit av exakt samma modell RAM som du har nu, eller så säljer du det paret RAM du har nu och köper t.ex. 2x8 GB DDR3 RAM som du kan få för en billig peng på t.ex. Sweclockers marknad. Jag hade nog rekommenderat det senare alternativet, då du får lite mer RAM som du sedan kan uppgradera till 32 GB totalt om det skulle behövas (DDR3 RAM kostar heller inte så mycket i dagsläget)!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Mer minne helt klart. Minne är snorbilligt nuförtiden.

Om du inte vill köpa en nya dator den närmaste tiden (läs: åren) så råder jag dig att köpa 16GB RAM nu. Om ett år så har DDR4-minne tagit över och blivit vanligast, och då stiger priset på DDR3. Redan nu är vanligt DDR3 en smula sällsynt då de flesta kör på den lilla uppdateringen DDR3L. Med 16GB RAM kommer maskinen stå sig väl länge till.

I sommar när de nya grafikkorten kommit kan du slå till på en av dem, eller fynda ett kort av nuvarande generation.

För processor kan du försöka hitta en begagnad Core i7 2600K, eller ännu hellre 2700K, men den är väldigt ovanlig verkar det som. Jag kom på att ditt moderkort ju har stöd för Ivy bridge-CPU:er, så satsa på att få tag på en 3770K eller 3570K begagnad. Det är viktigt att den har K:et i namnet, för det finns varianter utan K. K:et betyder att den är enkel att överklocka, och det borde du också göra.

Har du en SSD? Om inte så bör du allvarligt överväga att införskaffa en, det kommer göra underverk.

Om du istället tänker köpa helt ny burk så köp bara 8GB RAM och strunta i resten.

Tillägg: kolla Ictes inlägg ovan, glömde att detta är en stationär dator och att den då förmodligen har 4 fack för minne och inte bara 2 som i laptops. Om du är riktigt sniken kan du köpa ett kit med 2x4GB och sätta in tillsammans med de 2x2GB som du har nu. Då får du 12GB totalt. Det är inte en så bra att blanda minnen så, men det bör fungera.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian