Beslutsångest vid val av tjänsteleverantör, ”Bahnhof” eller ”Bredband 2”

Permalänk
Medlem

Beslutsångest vid val av tjänsteleverantör, ”Bahnhof” eller ”Bredband 2”

Håller på att flytt till villa och kommer att få dragit in ett öppet fibernät, för det nätet så finns det 6 st tjänsteleverantörer med varierande utbud (bb, telefoni, tv).
Av dessa så utmärker sig två med både pris och paket, ”Bahnhof” och ”Bredband 2”.

Bahnhof är lite dyrare än Bredband 2 men har i gengäld alltid uttalat sig till fördel för den enskildas frihet och skydd (läs kundens), men är ju även gamla och erfarna i branschen.

Bredband 2 är ett som jag förstått något yngre i branschen men verkar både kunniga och med bra support, iallafall av vad jag lyckats luska fram lokalt. Men har inte fått grepp om deras inställning gällande att skydda kund.

Kommer att köra både bredband och IP-telefoni från någon av dessa två, bara jag kan besluta mig vilken
---
Kanske kan ni hjälpa mig till ett beslut?
Råd, synpunkter, erfarenhet, förslag mottages med glädje

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

@Bengt-Arne: Vi fick precis öppen fiber installerad själva. Av alla tjänsteleverantörer som det fanns att välja mellan sålades Alltele och ett par till bort direkt. Kvar stod Ownit, Bredbandsbolaget, Bahnhof och Bredband2. BBB är lite dyra imo, och deras support har jag riktigt dåliga erfarenheter av. Ownit är överlag suveräna, men Bahnhofs integritetstänk lockade mest av allt. Bredband2 har dock ett väldigt bra nät.

Det blev Bahnhof för oss, därför att IP-telefonin är "gratis" där (förutom det man ringer för). De var även billigast på 500/100Mbit.

Är idag väldigt nöjd med beslutet, men var beredd på ett bar saker.

1) I o m att du vill ha IP-telefoni måste du köra ytterligare en "router" efter fiberboxen. Vill du köra egen router behöver du då be dem brygga denna efter att den installerats, men det fixar dem snabbt över telefon.

2) Bahnhof kämpar rejält för att hålla nere användandet av IPv4-adresser, och ger därför kunder i vissa nät s k privata adresser. Om man vill kan man dock få en riktig publik adress. Men den måste då knytas till en MAC-adress, antingen din egen router via bryggad Tilginroutern), eller Tilginrouterns egen WAN-MAC-adress om man väljer att använda den fullt ut.

Innan jag fick min riktiga, publika, IP upplevde jag en massa märkligheter med nätet. Missade paket, timeouts, rejäla robot-/burkljud över voicechat o s v. Supportkillen jag pratade med om bryggning + publik adress sa t o m spontant att de privata adresserna medför lite märkligheter.

Permalänk
Medlem

Har själv haft bahnhof i ca 4 år och då 100/100 och har bara haft 1 mindre problem med dom, dock så är deras kundsupport super duper så det löste sig direkt.
Skulle ta bahnhof alla dar i veckan om jag skulle flytta och behöva välja igen

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Medlem

Kör med Bahnhof sen två månader tillbaka då vi fick fiber. Är riktigt nöjd med supporten och Bahnhof överlag. Kör med 1000/100 och får ut ca 900/120.
Men det är som tidigare säger, ring och be om en publik adress om du väljer dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem

Får tacka för svaren!

Tog lite tid innan jag svarade då vi varit utan riktigt internet sen flytten, kommunens IT ansvariga lyckades strula riktigt bra. Han har först inte sagt upp kommunens anslutning (2 telefonlinjer och en internet) på ett helt år med nedlagd drift (byggnaden var tidigare ett dagis som vi köpte av kommunen), allt var aktivt men icke fungerande...
Vid påtryckning så sa han upp innehållsleverantören och glömde nätleverantören + telefonlinjerna, inte förrän jag fått deras nätleverantör och telefonleverantör att trycka på så blev det uppsagt så vi kunde få in vårt nät ca:2 veckor senare.
Kör nu med ADSL + IP telefoni från telia i väntan på fiber som tidigast kommer i sommar.

Av svaren så blir valet självfallet Bahnhof och givetvis så frågar jag om publik IP. Många tack för det rådet!

Ska nu gå vidare med nästa hinder som är frugan, hon tycker att det är lite väl dyrt (16700:-) med inkoppling av fiber. Till viss del så kan jag hålla med henne, med tanke på alla dom utgifter som vi haft och har i anslutning till husköpet.
I princip så är det ju inte mer än en resa för två till Thailand eller liknande, så vi får se...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Det är värt det. Jag sitter med 100 mbit fiber lina nu och jag gick från 24 mbit ADSL. Det är som mellan himmel och helvete. Jag skulle lätt gå upp till 500 mbit eller rentav 1 gigabit om det gick men tyvärr så är 100 mbit max där jag bor(en mil utanför stan).

Bahnhof är ett bra val. De har bäst kundfokus av alla ISP:er i Svea rike.

Permalänk

Varning för Bredband2

@Bengt-Arne:

Har varit kund hos Bredband2 och har insett att det inte är ett seriöst företag. Jag blev dubbelfakturerad i över ett års tid pga att de inte hanterat en flytt korrekt innan jag insåg vad som skedde. Dessutom håller de inte ingångna avtal, de vill istället lura över företagare i väsentligt dyrare tjänster. Har nu valt Bahnhof som leverantör till företagets kontor, vilket jag kommer spara över 47.000 de närmaste tre åren.

Permalänk
Medlem

@MrFöretagare
Får tacka för varningen!

Nu känner jag inte till företagsabonnemangen, men det låter som en enorm prisskillnad.

Självfallet så är kundsupporten viktig, för att inte tala om stabilitet. Med stabilitet menar jag att man över tiden vet vem som är ens leverantör, råkade ut för att det blev olika företag på kort tid för några år sedan med nya mejladresser som följd. För att inte säga ändrade avtal...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrFöretagare:

Jag blev dubbelfakturerad i över ett års tid pga att de inte hanterat en flytt korrekt innan jag insåg vad som skedde. Dessutom håller de inte ingångna avtal, de vill istället lura över företagare i väsentligt dyrare tjänster.

Människor begår fel, det är väl inte kanske en direkt relation på företaget men de borde häva din dubbel fakturering om du tar kontakt med dem.

De lurar inte direkt på dig företags tjänster eftersom du får oftast mer för det, kanske det mest relevanta en upptids garanti där de kan betala ut en straff avgift till ditt företag om det ej håller upptiden man brukar även få högre prioritet på supporten osv. Men det är väl upp till dig om du vill ha billigare privat tjänster och bli ignorerad som alla andra privat kunder, vilket kanske inte är så lönt om ditt företag är beroende av internet och skulle förlora intäkter om det skulle gå ned.