Permalänk
Medlem

AOC g2460pf eller Acer xf240H?

Som rubriken lyder så tänkte jag antingen köpa en AOC g2460pf eller en Acer XF240Hbmjdpr. Båda har samma specs utifrån vad jag har sett och därför undrar jag om någon vet vilken som är ''bäst''.
Prismässigt är de lika (skiljer sig 100kr) men Acer skärmen är dock på rea (har kostat 3490kr men kostar 2790kr)

Acer skärmen: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3379442

AOC skärmen: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3328710

Tack på förhand!

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk

Inte jättebra koll på Acer-skärmen, men AOC-skärmen har rätt kass färgåtergivning enligt de recensioner jag läste. Enligt CDON visar Acer skärmen 72% NTSC färgskala, vilket är 100% sRGB. Enligt Amazon är XF240 också en 8-bitarspanel, medans AOC endast är 6-bitars. Skulle nog valt Acern över AOC, den är ju dessutom snyggare och dyrare i normalpris. Hitta en butik som har båda annars, så kan du jämföra.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem

@LiquidPanda: Okej. En grej jag funderar över dock är om flicker free funktionen är viktig? Ser bara att AOC har det inte Acern

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Skrivet av Grabfate:

@LiquidPanda: Okej. En grej jag funderar över dock är om flicker free funktionen är viktig? Ser bara att AOC har det inte Acern

Står i specifikationerna att Acer har en flickereducerande "flickerless". Tror inte att det är så väldigt stor skillnad på panelerna.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem

@LiquidPanda: ok, tack! Blir nog en Acer då.

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Medlem

Har AOC varianten och är nöjd.. Tog bara en himla tid att kalibrera innan jag hittade SC tips.
PS

"När vi ändå är där och nosar kan vi inte låta blir att kalibrera det som kan kalibreras. Det vill säga vitbalansen med Color Temp-reglaget på User med RGB-reglagen på 67, 50 och 43. Sedan Gamma3 och Contrast sänkt till 38 för att undvika att ljusa nyanser skiftar allt för mycket i ton. Då ligger faktiskt bilden väldigt bra med enda skavanken att skärmen klipper de allra mörkaste nyanserna och kontrastförhållandet sjunker till 750:1"

SC har recencerat den --> http://www.sweclockers.com/test/21454-aoc-g2460pf-amd-freesyn...

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@LiquidPanda: Du verkar kunna en del om skärmen så vet du om den har full freesync range alltså upp till 144hz?

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Skrivet av Grabfate:

@LiquidPanda: Du verkar kunna en del om skärmen så vet du om den har full freesync range alltså upp till 144hz?

Bra fråga. Svårt att hitta information om det faktiskt, men det vore oerhört konstigt om det inte var det. Den ända skärmen jag vet inte har det är Asus MG279Q, men det eftersom freesync var något de la till väldigt sent i utvecklingen, vilket inte är ett problem med XF240. AOC:n har iaf 48(30?)-144 hz. Acern har förmodligen också det.

Edit: Med öppet köp får du testa skärmen och se så att du är nöjd, lämna tillbaks om inte.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem

@LiquidPanda: Okej, tack! Kollade på nåt tyskt forum där någon som hade skärmen sa att den har 48-144hz range Det ända som jag grubblar lite över är all dålig kritik cdon fått t.ex att man fått en begagnad skärm. Har du någon erfarenhet med cdon?

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Skrivet av Grabfate:

@LiquidPanda: Okej, tack! Kollade på nåt tyskt forum där någon som hade skärmen sa att den har 48-144hz range Det ända som jag grubblar lite över är all dålig kritik cdon fått t.ex att man fått en begagnad skärm. Har du någon erfarenhet med cdon?

Näe, det har jag inte. Får du en begagnad skärm är det väl bara att säga att du fått en begagnad skärm och begära en ny.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem

@LiquidPanda: Nu är skärmen beställd Hoppas att den uppfyller mina förväntningar. Tack för all hjälp

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Skrivet av Grabfate:

@LiquidPanda: Nu är skärmen beställd Hoppas att den uppfyller mina förväntningar. Tack för all hjälp

Kul! Hoppas du blir nöjd!

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem

Hej! Har exakt samma fråga som du hade. Men det lutar åt Acern mest då jag har hört att AOC:s g2460 serie skippar frames. Vilken var det du valde och är du nöjd med den? Skulle du kunna gå in på testufo.com och kolla om den skippar frames? Skulle vart väldigt snällt om du skulle kunna göra det!

Med vänliga hälsningar samkanga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 6700k, Kylare: Be quiet! Pure rock, Mobo: Giabyte z170hd3p, RAM: 16GB ddr4 hyperx, PSU: Evga supernova g2 750W, GPU: r9 380 4gb Chassi: Corsair Carbide 200r, Lagring: 120GB samsung 850, WD blue 1tb, Kringutrustning: Steelseries kana v2, Func KB-460, Acer xf240h, BenQ gl2460hm, turtle beach px22

Permalänk
Medlem

@samkanga: Hej! Jag köpte Acern och var skit nöjd rent ut sagt tills jag märkte till min förskräckelse att den hade en död pixel som var ganska synlig då den låg nästan i mitten i skärmen. Tänkte inte ha en skärm med en död pixel så jag skickade tillbaks den till CDON (använde ångerrätten). Nu använder jag min gamla skärm igen och väntar på att lite nya generationer Freesync skärmar ska komma ut.
Men som sagt, var riktigt bra skärm förutom att min hade en död pixel vilket gav min avsmak.

Hoppas att jag svarade på dina frågetecken
Mvh Martin

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabfate:

@samkanga: Hej! Jag köpte Acern och var skit nöjd rent ut sagt tills jag märkte till min förskräckelse att den hade en död pixel som var ganska synlig då den låg nästan i mitten i skärmen. Tänkte inte ha en skärm med en död pixel så jag skickade tillbaks den till CDON (använde ångerrätten). Nu använder jag min gamla skärm igen och väntar på att lite nya generationer Freesync skärmar ska komma ut.
Men som sagt, var riktigt bra skärm förutom att min hade en död pixel vilket gav min avsmak.

Hoppas att jag svarade på dina frågetecken
Mvh Martin

Tusen tack för svar! Antar väl att döda pixlar kan inträffa på vilken skärm som helst. Så köper nog antagligen acern, anledningen att jag fråga var för att jag inte hittat någon review på den. En sista fråga bara: Vilka kablar följde med?

Återigen tack så mycket för svar.

Visa signatur

CPU: i7 6700k, Kylare: Be quiet! Pure rock, Mobo: Giabyte z170hd3p, RAM: 16GB ddr4 hyperx, PSU: Evga supernova g2 750W, GPU: r9 380 4gb Chassi: Corsair Carbide 200r, Lagring: 120GB samsung 850, WD blue 1tb, Kringutrustning: Steelseries kana v2, Func KB-460, Acer xf240h, BenQ gl2460hm, turtle beach px22

Permalänk
Medlem

@samkanga: har för mig 1 DP 1.2 och en DVI dual link. Möjligen hdmi, kommer inte riktigt ihåg men ska du köra freesync så är det dp som gäller ändå

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabfate:

@samkanga: har för mig 1 DP 1.2 och en DVI dual link. Möjligen hdmi, kommer inte riktigt ihåg men ska du köra freesync så är det dp som gäller ändå

Ok vad bra! Tusen tack för dina svar!

Visa signatur

CPU: i7 6700k, Kylare: Be quiet! Pure rock, Mobo: Giabyte z170hd3p, RAM: 16GB ddr4 hyperx, PSU: Evga supernova g2 750W, GPU: r9 380 4gb Chassi: Corsair Carbide 200r, Lagring: 120GB samsung 850, WD blue 1tb, Kringutrustning: Steelseries kana v2, Func KB-460, Acer xf240h, BenQ gl2460hm, turtle beach px22