Nvidia presenterar Geforce GTX 1080 och GTX 1070 samma datum som Battlefield 5

Permalänk
Medlem

deus ex vibbar på kylardesignen dock

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Blir väl ett 1080 Ti eller 1080 eller AMDs motsvarighet. Blir nytt kort i slutet av juni då bägge har hunnit lansera sina kort, förhoppningsvis.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Nästa skulle rimligtvis heta C80, därefter M80 etc.

Håller inte så bra då M väl är det högsta värdet (1000) enligt romerska systemet, så vad skulle komma efter det?

Skrivet av Thor:

x81 x82 osv.

Håller inte heller så bra eftersom nästa steg efter exempelvis x79 skulle bli x80 villket kolliderar, så då måste de överge det namnsättningssystemet också. Låt dessutom säga att t.ex. X71 skulle ha högre prestanda än då "gamla" x80 - då skulle folk få för sig att X71 ändå vore sämre pga "lägre siffra". Psykologisk nackdel.

Namnsättning är inte enkelt. Hittar man något konsekvent som fungerar, så tycker jag det är en god idé att låta bli att ändra det. If it works, don't fuck with it.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Håller inte så bra då M väl är det högsta värdet (1000) enligt romerska systemet, så vad skulle komma efter det?

Håller inte heller så bra eftersom nästa steg efter exempelvis x79 skulle bli x80 villket kolliderar, så då måste de överge det namnsättningssystemet också. Låt dessutom säga att t.ex. X71 skulle ha högre prestanda än då "gamla" x80 - då skulle folk få för sig att X71 ändå vore sämre pga "lägre siffra". Psykologisk nackdel.

Namnsättning är inte enkelt. Hittar man något konsekvent som fungerar, så tycker jag det är en god idé att låta bli att ändra det. If it works, don't fuck with it.

De skulle ju kunna köra med samma namn fast med "årsmodeller" det fungerar ju på bilar macdatorer osv ex volvo har ju V40 (skräp) v60 (medium) och V70 (okej) och årsmodell efter det och det fungerar ju fint.

GTX 60 2016 . GTX 70 2016 . GTX 80 2016 ser ju inte så dumt ut ? Och blir skitenkelt att förstå vilket som är nyast. Dessutom håller namnschemat tills jorden går under.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

The hype is real!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

De skulle ju kunna köra med samma namn fast med "årsmodeller" det fungerar ju på bilar macdatorer osv ex volvo har ju V40 (skräp) v60 (medium) och V70 (okej) och årsmodell efter det och det fungerar ju fint.

GTX 60 2016 . GTX 70 2016 . GTX 80 2016 ser ju inte så dumt ut ? Och blir skitenkelt att förstå vilket som är nyast. Dessutom håller namnschemat tills jorden går under.

Jepp, skulle funka så länge som de inte släpper en ny generation oftare än en gång per år, vilket de ju heller inte brukar göra.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jepp, skulle funka så länge som de inte släpper en ny generation oftare än en gång per år, vilket de ju heller inte brukar göra.

Då finns ju alltid Early, Mid och Late 2016
Men som du säger så brukar de ju inte släppa ersättare av kort inom ett år utan i så fall mellankort för o fylla gap och då använder de ju ofta "65" och liknande om det är ett kort över 60 klassen men under 70 klassen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Jag inväntar också HBM2 modellen innan man uppgraderar, kommer säkert ett 1080 Ti med HBM2 om ett år, tills dess får 980 Ti duga

Har "endast" ett 980 men känner också att det inte behövs uppgraderas förrän HBM kommer in i bilden, och då kanske på allvar kan "maxa" 4K i 120fps.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Nästa skulle rimligtvis heta C80, därefter M80 etc.

Du missade L och D?

I 1
v 5
X 10 (x80)
L 50 (L80)
C 100
D 500
M 1000

Men det blir bara 4 Kort-gen tills man får byta system igen (kanske är lagom).

Permalänk
Medlem

Det blir ett 1080 för mig, sålänge det är bättre än ett 980 Ti. Dags att gå ifrån SLI

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Håller inte heller så bra eftersom nästa steg efter exempelvis x79 skulle bli x80 villket kolliderar, så då måste de överge det namnsättningssystemet också. Låt dessutom säga att t.ex. X71 skulle ha högre prestanda än då "gamla" x80 - då skulle folk få för sig att X71 ändå vore sämre pga "lägre siffra". Psykologisk nackdel.

Namnsättning är inte enkelt. Hittar man något konsekvent som fungerar, så tycker jag det är en god idé att låta bli att ändra det. If it works, don't fuck with it.

Det var bara ett exempel och när det gäller produkter som släpps så pass ofta behövs namnbyten förr eller senare, inte bara för att fräscha upp namnet utan även för att namnet kan bli lite omständligt. Som i exempel jag angav anser jag att x80 låter betydligt bättre än 1080 då det får mig att tänka på 1080p, x80 låter väl mer generellt häftigare med kan jag tänka mig.

Sen så får man ju se på x benämningen som "pr" 6/7/8 siffran segmentet och 0/1/2 som generationen, därför så bör det inte bli något problem med tydligheten.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av ksw:

Malmö/göteborg: scenario(Dansken invaderar, kriget mot rotvälskan) Stockholm: scenario(ryssen kommer, finlandsfärjor avlossar stridsvagnar och trupper i frihamnen, spetznasförband kliver upp ur vattnet vid djurgården)

njae. inte SÅ upphetsande, även om det vore kul med ett FPS där man inte dödade enbart ryssar, kineser och/eller araber...

Om dansken invaderar Skåne så låter man de vara, uppdraget blir då att man ska köpa kanelbullar och kaffe.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Avstängd

Jag tror X60Ti 6GB GDDR5 kommer ligga i "ungefär samma klass" som GTX 980,
X70 8GB GDDR5 lite bättre än 980Ti och
X80 8GB GDDR5X bäst.

Min tanke eller spekulation bygger från tidigare arkitekturer de haft som t. ex dessa....
GTX 970 (1664 CUDA, Maxwell) är bättre än GTX 780 (2304 CUDA, Kepler).
780Ti (2880 CUDA, Kepler) presterar ibland bättre än 970 (1664 CUDA, Maxwell) och ibland sämre beroende på spel, (ganska identiska i prestanda).

Tillägg att överklockning kanske krävs också i vissa avseenden (referens, icke referens, eget)

Jag har läst där det spekulerats om att X80 är GTX 980's ersättare (ej 980Ti's). Vem vet? Snart så får vi svaret ändå.

GTX Titan X/GTX 980Ti's ersättaren med GP100 "Titan" 32GB HBM2/ GP10"2" Ti 16GB HBM2 kommer få fart på saker och ting då de lanseras framåt julen 2016 - Q1 2017.

Ha det gott och simma lugnt.

MVH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andylindy:

Det är smart marknadsföring. Den som är het på gröten köper vid lanseringen och efter ett år uppgraderar många till det "vassare" kortet.
På så sätt säljer man betydligt fler kort jämfört med om man lanserar toppmodellen samtidigt med instegsmodellen.

Det är snarare tekniska och industriella aspekter som gör att det blir som det blir istället för marknadsföring. Finns antagligen inte nog med minnen och vissa tekniska problem som gör att GP100 inte kommer ut förrän då. De få GP100 kort som dyker upp redan är Tesla kort som varit i starkt behov av uppdatering redan i går.

Skrivet av BerraJobb:

Jag inväntar också HBM2 modellen innan man uppgraderar, kommer säkert ett 1080 Ti med HBM2 om ett år, tills dess får 980 Ti duga

Kan vara så att Nvidia drar ned på tillverkningskostnaden genom att använda GDDR5X minnen istället för HBM2 på eventuella 1080Ti och sparar HBM2 till eventuella Titan kort? Detta är självfallet bara spekulationer från min sida.

Och när ska AMD eller Nvidia använda minus i sina namn? Hade lätt köpt ett "GTX 980 -" bara därför att.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

BF har väl alltid varit ett av dom där spelen som alltid lyckas ha banbrytande grafik när det kommer ut? så att det skulle vara frostbite 3 känns lite knasigt..OM den nu inte har en hel del mer att ge förstås!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Tror om det är värt/mycket skillnad att byta upp sig från GTX980 till ett GTX1080 då? kanske måste uppgradera till DDR4 och en ny CPU på engång då xD

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Hoppas vi får se lite av prestandan då. Den kretsstorleken på 16nm kan ju inte innebära annat än riktigt hög prestanda. Nära 50% större än Polaris 10.

Hoppas, kanske man kan köpa ett 970 billigt på marknaden, priser på 970 kommer sjunka som en sten, 1700 ca tror jag inte är omöjligt från butik och en 1200 för ett begagnat.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

De skulle ju kunna köra med samma namn fast med "årsmodeller" det fungerar ju på bilar macdatorer osv ex volvo har ju V40 (skräp) v60 (medium) och V70 (okej) och årsmodell efter det och det fungerar ju fint.

GTX 60 2016 . GTX 70 2016 . GTX 80 2016 ser ju inte så dumt ut ? Och blir skitenkelt att förstå vilket som är nyast. Dessutom håller namnschemat tills jorden går under.

För många siffror ju

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel i5 3570K @ 4,5 GHz | Kylare: CM Hyper 212 Evo | Grafikkort: EVGA GTX 970 SSC | Chassi: HAF 922 Svart | Mobo: Asus P8Z77-V | RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16 GB (4x4GB) | SSD01: 250GB Samsung 840 EVO | SSD02: 1TB Samsung 850 EVO | Nätagg: Corsair 850 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Nvidia papperlanserar väl inte sina produkter? Produkterna har alltis varit på lager vid lansering.

http://wccftech.com/geforce-gtx-1080-gtx-1070-launching-6th-m...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hejsann:

Du missade L och D?

I 1
v 5
X 10 (x80)
L 50 (L80)
C 100
D 500
M 1000

Men det blir bara 4 Kort-gen tills man får byta system igen (kanske är lagom).

Najj, 10, 100, 1000, 1 000 000 osv.

Permalänk
Medlem

Med den prisnivån som AMD indikerar så tror jag det är många som inte säljer sina grafikkort då de anser att de får för lite betalt för sina kort. Kommer vara många 980Ti i andra datorn (skräpdatorn)

Har 2st 7970 i andra datorn. Kan ev bli 2st fury x eller Fury X +2st7970 för spel i DX12

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Ny bild läckt med det slutliga namnet.

Permalänk
Medlem

Det var attans vad fula fabrikskort som Nvidia har börjat med. Urk!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

njae. inte SÅ upphetsande, även om det vore kul med ett FPS där man inte dödade enbart ryssar, kineser och/eller araber...

Fast någonstans så avspeglar ju detta den säkerhetspolitiska verkligheten ochhotbilder i dagens läge (kan ju ändra sig om ett antal år, och då ändras troligen ockspå spelen i takt med det).

Sedan kan jag tycka att det kanske inte är det viktigaste för ett spel, utan övriga aspekter och kvaliteter (eller bristen på de) som mer påverkar om det leder till ett kul spel eller inte.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Sitter och funderar på om det är värt att vänta på att dessa lanseras eller köpa en dator nu och skaffa ett 980 Ti -- om ryktena nu stämmer och 1080 är i ungefär samma klass.

Inte uppgradera, alltså, utan en helt ny burk då jag saknar i dagsläget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TotalyMoo:

Sitter och funderar på om det är värt att vänta på att dessa lanseras eller köpa en dator nu och skaffa ett 980 Ti -- om ryktena nu stämmer och 1080 är i ungefär samma klass.

Inte uppgradera, alltså, utan en helt ny burk då jag saknar i dagsläget.

Bättre att vänta.
Jag tror att X70 kommer vara lite bättre än 980Ti och att X60Ti kommer vara den som är mer lik 980Ti prestandamässigt. Kollar man på ett överklockat 970 (1664 CUDA kärnor) så ligger den på likvärdiga nivåer som 780Ti (2880 CUDA kärnor). Men vem vet... vi får se hur Nvidia tänkt sig denna gång.

Du kan sätta ihop en ny burk idag men köp ett billigt begagnat kort (970/380X) fram till då det är dags för pascal/polaris.

Lycka Till!

MVH

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av martinot:

Fast någonstans så avspeglar ju detta den säkerhetspolitiska verkligheten ochhotbilder i dagens läge (kan ju ändra sig om ett antal år, och då ändras troligen ockspå spelen i takt med det).

Sedan kan jag tycka att det kanske inte är det viktigaste för ett spel, utan övriga aspekter och kvaliteter (eller bristen på de) som mer påverkar om det leder till ett kul spel eller inte.

Avspeglar det det särkerhetspolitiska läget? På vilket sätt då tänkte du?

Isf så skulle man spelat som särkerhetspolis som eftersökte enstaka individer i bostadsområden alternativt en amerikansk grupp som sitter i en humvee och kör över en IED-bomb.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av RaBlack:

Bättre att vänta.
Jag tror att X70 kommer vara lite bättre än 980Ti och att X60Ti kommer vara den som är mer lik 980Ti prestandamässigt. Kollar man på ett överklockat 970 (1664 CUDA kärnor) så ligger den på likvärdiga nivåer som 780Ti (2880 CUDA kärnor). Men vem vet... vi får se hur Nvidia tänkt sig denna gång.

Du kan sätta ihop en ny burk idag men köp ett billigt begagnat kort (970/380X) fram till då det är dags för pascal/polaris.

Lycka Till!

MVH

Hmm, kanske värt. Ryktas dock att Pascal kommer redan i Juni -- så det kanske helt enkelt är värt att bara vänta med att äga en dator i några månader? Känns so-so att investera några tusen i en GPU som bara får leva i typ två månader.

Brukar aldrig vara först ut med nya generationen hårdvara. Hur långt brukar det oftast dröja mellan lansering och att kund faktiskt kan köpa det i butik/online?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TotalyMoo:

Hmm, kanske värt. Ryktas dock att Pascal kommer redan i Juni -- så det kanske helt enkelt är värt att bara vänta med att äga en dator i några månader? Känns so-so att investera några tusen i en GPU som bara får leva i typ två månader.

Brukar aldrig vara först ut med nya generationen hårdvara. Hur långt brukar det oftast dröja mellan lansering och att kund faktiskt kan köpa det i butik/online?

Nvidia brukar vara duktiga. Dagen efter lansering så brukar de ha kort ute för kunder, sen har det med efterfrågan att göra (samt om du är ute efter något märkes specifikt kort) och hur många kort som inhandlas av oss kunder... har man tur så får man tag på ett innan de tar slut.

MVH

Permalänk
Skrivet av RaBlack:

Nvidia brukar vara duktiga. Dagen efter lansering så brukar de ha kort ute för kunder, sen har det med efterfrågan att göra (samt om du är ute efter något märkes specifikt kort) och hur många kort som inhandlas av oss kunder... har man tur så får man tag på ett innan de tar slut.

MVH

Trevligt. Får kika på Amazon eller något för att plocka upp ett ASAP. Hårdvarubutikerna här har inte direkt bäst utbud.