Uppgradera mitt egetbygge, behöver eran hjälp.

Permalänk
Avstängd

Uppgradera mitt egetbygge, behöver eran hjälp.

Hej

För några år sedan satte jag ihop min egna dator för första gången, vilket var otroligt lärorikt och roligt.

Fick otroligt bra hjälp av många här på forumet.

Nu känner jag att det är dags att uppgradera datorn, alternativt köpa allt nytt.

Här är datorn i dagsläget

https://www.inet.se/kundvagn/visa/1490744/2012-02-14
Det är inte det chassit som ligger i varukorgen det är ett fractal design chassi.

Bör allt bytas ut?

Kom med era tips, tack på förhand.

Permalänk

Nej allt behöver verkligen inte bytas ut.
Vad jag skulle gjort
1 Köpt en cpu kylare som klarar att klockas lite med
2 Väntat tills Nvidia och AMD släpper sina ny grafikkort och uppgradera grafikkortet då.
3 Eventuellt byta nätagget, då det var ett budget agg redan när det köptes....

Gör du såhär så kommer du att ha en dator som klara dagens spel utan problem, så länge du inte köper det absolut klenaste grafikkortet.

edit: En ssd om du inte redan har det kan vara trevligt att ha, om du vill att datorn ska bli snabbare.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

Grafikkort och en SSD är allt du behöver uppgradera.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Avstängd

@Rasse12345:

Okej. Går min cpu att klocka?

Inte lite mer ram?

När kommer dom med nya grafikkorten?

SSD har jag, dock enbart på 90 gb vilket inte är tillräckligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rasse12345:

3 Eventuellt byta nätagget, då det var ett budget agg redan när det köptes....

Nätagget var ingen budgetmodell i den betydelsen att det är byggt för kort livslängd. Det innehåller 100% japanska kondensatorer av bra snitt och kan hålla 8-10 år vid rätt användande. Detta till skillnad mot alla billigare BeQuiet eller Corsair t ex, som verkligen är budgetbyggda med skitkondensatorer.

Däremot är det en äldre konstruktion (gruppreglerat) som inte är godkänt för mycket låg belastning på 12V och därmed inte Haswell+kompatibelt. (http://techreport.com/review/24897/the-big-haswell-psu-compat...)

Det gör att nätagget bör bytas om det ska köpas nyare Intel-CPU. Annars behövs det inte.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Håller med multiman och dem andra hitta en billig cpu kylare klocka cpun köp nytt kort och en ssd.

Då håller datorn säkert 3-5 år till sen hade jag byt allt.

Nätagget behöver som sakt ej bytas än har ett liknande agg som är 8 år men ska här i dagarna få leva vidare i en polares dator som blir phenome 965 / 750ti. så inga nya saker direkt

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd

Okej, perfekt. Tack så mycket för era svar.

När kommer nya generationens grafikkort?

När man installerar nya komponenter i datorn så är det bara att plocka ut det gamla och sätta in det nya och sedan installera drivrutinerna?

Eller behöver man ta bort några gamla drivrutiner för det gamla kortet innan?

Permalänk

@Thai86: grafikkorten släpps snart du kan tex. kolla in dessa artiklar som ligger på sweclockers huvudsida
Nvidia
AMD

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem

8gb ram till, ssd och grafikkort när de nya släpps.

Köp en noctua cpu kylare och klocka

Permalänk
Avstängd

Fel av mig. Jag har en cpu kylare på redan. Den låg visst inte med i kundvagnen jag länkade.

Denna har jag Cooler Master Hyper 212 EVO

Funkar det för klockning?

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Nätagget var ingen budgetmodell i den betydelsen att det är byggt för kort livslängd. Det innehåller 100% japanska kondensatorer av bra snitt och kan hålla 8-10 år vid rätt användande. Detta till skillnad mot alla billigare BeQuiet eller Corsair t ex, som verkligen är budgetbyggda med skitkondensatorer.

Däremot är det en äldre konstruktion (gruppreglerat) som inte är godkänt för mycket låg belastning på 12V och därmed inte Haswell+kompatibelt. (http://techreport.com/review/24897/the-big-haswell-psu-compat...)

Det gör att nätagget bör bytas om det ska köpas nyare Intel-CPU. Annars behövs det inte.

Jasså, säger du det, då blandar jag nog ihop xfx med något annat märke.

Skrivet av Thai86:

Fel av mig. Jag har en cpu kylare på redan. Den låg visst inte med i kundvagnen jag länkade.

Denna har jag Cooler Master Hyper 212 EVO

Funkar det för klockning?

Ja, den funkar, du bör iaf kunna få upp den till cirka 4+ ghz.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Avstängd

@Rasse12345:

Perfekt. Ska införskaffa en ny SSD samt ramminne.

Väntar på nya gtx 1070, kommer mina dator funka med det?

Har klockat cpu:n nu och ligger på 4.9 ghz så är riktigt nöjd över det.