Permalänk
Medlem

Nybyggd dator postar inte... Suck

Tja Byggde precis ihop en ny burk och den vägrar ens posta, möts bara av en skärm utan signal.
Fläktar startar men får ingen bild, har monterat bort gfx-kort samt all annan utrustning som ej behövs.
Såg sen att en liten LED märkt med DRAM_LED lyser ilsket rött, så testat flytta runt RAM-stickorna i alla konfigurationer.
VÄGRAR starta

ASUS Z170 Pro Gamer
6700k
16GB(2x8) Corsair LPX 3000mhz (CMK16GX4M2B3000C15)
Samsung 950 Pro M.2
MSI GTX 780 Gaming
Corsair AX760
Noctua NH-U14S

Har byggt många datorer, använder alltid ESD-skydd och har aldrig vart med om detta elände tidigare.
Byggde en istortsett identisk dator i höstas, men med 2666mhz varianten av Corsairs LPX minnen... fungerar perfekt.

Är minnena helt enkelt inte kompatibla med moderkort/cpu?
Kan något annat vara kört? Känner inte för att demontera allt, men måste väl testa ta bort kylare och undersöka CPU.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Seasonic Prime Ultra 850W | AMD Ryzen 9 3900X | Aorus X570 Master | RTX 3080 | 32Gb G.Skill Trident Z RGB 3200MHz | 2x Samsung 970 Evo Plus| ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

skylake har väl inte 100% stöd för minnen över 2133mhz eller vad det var, men att det funkar på 99%, kan de vara nå sånt?

"2133 är den officiella standardhastigheten som stöds, inte direkt någon restriktion"

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Gammalt bios (ram-krångel)?

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Kommer du inte ens in i Bios? Som @pellski87 säger så kan det vara så att du behöver klocka ner minnena.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Asus korten ska ha en menok knapp på sig som klockar ner minnena till ett läge där dem kan boota. har du testat detta?

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Har aldrig fått den att posta, så kan minnena vara uppklockade "out of the box" brukar det inte köra default? Hmm, hittar ingen MemOK knapp på detta moderkort, har en på mitt gamla Hero, men inte på mitt nya z170 Pro Gaming.. Eller är jag bara blind?

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Seasonic Prime Ultra 850W | AMD Ryzen 9 3900X | Aorus X570 Master | RTX 3080 | 32Gb G.Skill Trident Z RGB 3200MHz | 2x Samsung 970 Evo Plus| ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Minnena som du använder ligger under qualified vendor list för moderkortet så känns ju konstigt om de inte ska fungera out of the box, du har inga andra minnen att testa med för att se om dem är dead on arrival? Du har provat att köra med bara en sticka också?

Permalänk
Medlem

Har testat köra minnena (CMK16GX4M2B3000C15) 1 sticka åt gången i olika slots, funkar ej
Skall testa en kompis 2666MHz minnen ikväll

De minnena jag kör hittar jag ej i ASUS QVL
ASUS Z170 Pro Gaming RAM QVL

Minnena har dock stöd på ASUS ROG MAXIMUS VIII Hero verkar det som.
ASUS ROG MAXIMUS VIII Hero RAM QVL

Verkar helt klart kunna vara kompatibilitetsproblem -_-

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Seasonic Prime Ultra 850W | AMD Ryzen 9 3900X | Aorus X570 Master | RTX 3080 | 32Gb G.Skill Trident Z RGB 3200MHz | 2x Samsung 970 Evo Plus| ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Om datorn fungerar med din kompis minnen kan du testa att uppdatera BIOS. Det finns två BIOS-uppdateringar för moderkortet som specifikt nämner minneskompatibilitetsförbättringar.

http://www.asus.com/se/supportonly/Z170%20PRO%20GAMING/HelpDe...

Permalänk
Medlem

I alla fall tills för några år sedan så fick man ju alltid klocka upp minnena i bios, de körde 1333 MHz som default...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Hmm, snarlikt denna med samma moderkort:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1424001-uppgraderade-da...

Eventuellt har du ett trasigt moderkort om man nu ska tro på lagen om alla tings jäklighet.

Minnena ska sitta DIMM_A2 ihop med DIMM_B2

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Krökta/avbrutna cpu pinnar i sockeln kan ge minnes problem så efter att du provat med minnen du vet fungerar på annat moderkort så kolla det om MB fortfarande ej vill boota.

Du kan ju även prova dina nya minnen på annat moderkort som du vet funkar för att få ett humm om det är MB heller minne som är problemet.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekke:

Har testat köra minnena (CMK16GX4M2B3000C15) 1 sticka åt gången i olika slots, funkar ej
Skall testa en kompis 2666MHz minnen ikväll

De minnena jag kör hittar jag ej i ASUS QVL
ASUS Z170 Pro Gaming RAM QVL

Minnena har dock stöd på ASUS ROG MAXIMUS VIII Hero verkar det som.
ASUS ROG MAXIMUS VIII Hero RAM QVL

Verkar helt klart kunna vara kompatibilitetsproblem -_-

Sorry, jag läste fel på en siffra, var dessa som fanns med. CMK16GX4M2B3000C15

Permalänk
Medlem

Sådärja, testat mina minnen i kompisens dator, fungerar klockrent.
Testat kompisens minnen i min, ingen postning.

Demonterade cpu kylare samt cpu.. och fann detta:

Använde dessutom för en gångs skull "CPU installation tool" som följde med moderkortet..
Så jag misstänker att felet är lokaliserat, då är frågan om man kan få moderkortet utbytt eller om de hävdar att jag våldat sönder skiten.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Seasonic Prime Ultra 850W | AMD Ryzen 9 3900X | Aorus X570 Master | RTX 3080 | 32Gb G.Skill Trident Z RGB 3200MHz | 2x Samsung 970 Evo Plus| ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekke:

Sådärja, testat mina minnen i kompisens dator, fungerar klockrent.
Testat kompisens minnen i min, ingen postning.

Demonterade cpu kylare samt cpu.. och fann detta:

http://i68.tinypic.com/21cctu0.jpg

Använde dessutom för en gångs skull "CPU installation tool" som följde med moderkortet..
Så jag misstänker att felet är lokaliserat, då är frågan om man kan få moderkortet utbytt eller om de hävdar att jag våldat sönder skiten.

Av erfarenhet av extremt många av dessa trådar så säger jag nej. De kommer alltid att hävda handhavande fel om pins är böjda. Du kan alltid försöka. Men om de börjar släppa igenom folk på detta tror jag att det kommer bli extremt mycket bedrägerier.

Tråkigt. Men lycka till iaf!

Permalänk
Medlem

Hur bär man sig åt i sådana lägen? Ska man filma hela "unbox:ningen" så att man har bevis för att mobo var defekt från leverantör?

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekke:

Sådärja, testat mina minnen i kompisens dator, fungerar klockrent.
Testat kompisens minnen i min, ingen postning.

Demonterade cpu kylare samt cpu.. och fann detta:

http://i68.tinypic.com/21cctu0.jpg

Använde dessutom för en gångs skull "CPU installation tool" som följde med moderkortet..
Så jag misstänker att felet är lokaliserat, då är frågan om man kan få moderkortet utbytt eller om de hävdar att jag våldat sönder skiten.

Du kommer med största sannolikhet inte få kortet utbytt men å andra sidan är det lätt att peta tillbaka en böjd pin. Ett förstoringsglas och en synnål är det enda som behövs, och en hyffsad stadig hand

Erik

Permalänk
Medlem

Jaja 1500:- offrat åt teknikgudarna då.. nåväl hade kunnat vara värre
Tack för svaren

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Seasonic Prime Ultra 850W | AMD Ryzen 9 3900X | Aorus X570 Master | RTX 3080 | 32Gb G.Skill Trident Z RGB 3200MHz | 2x Samsung 970 Evo Plus| ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekke:

Jaja 1500:- offrat åt teknikgudarna då.. nåväl hade kunnat vara värre
Tack för svaren

Lämna in kortet och kolla garanti, du får köpa nytt och kolla sen fyndhörnan efter några dagar = vips så är det där! Nästa kund på tur.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Hur bär man sig åt i sådana lägen? Ska man filma hela "unbox:ningen" så att man har bevis för att mobo var defekt från leverantör?

Under garanti-perioden ligger bevisbördan hos återförsäljaren.
Under reklamations-perioden ligger bevisbördan hos köparen.

Antar att återförsäljaren/tillverkaren får visa bilden på sockeln från fabrik vilket tror alla tillverkare tar vid moderkortsproduktionen?
Låter omständligt men kanske går att fixa en bild