Ska ersätta en Noctua NH-U9B SE2 med något bättre, behöver hjälp

Permalänk

Ska ersätta en Noctua NH-U9B SE2 med något bättre, behöver hjälp

Så i dagsläget sitter jag med detta system:

i7-4790k (stock)
GTX 980 TI Strix (asus)
R5 med 3 140mm fläktar
Noctua NH-U9B SE2 CPU-kylare
Supernova G2 750w

Så min dator är i väldigt tyst i idle, vilket jag vill behålla. Fläktarna på grafikkortet och nätaggregatet slår av när jag inte kör några tunga program och CPU kylaren är väldigt tyst. Problemet är att processorn går upp i 80-85 grader när jag kör prime95 och då vill jag kunna överklocka i framtiden också, så jag behöver en betydligt kraftfullare kylare. Grafikortet sitter också i 60 grader idle, men går aldrig över 75-80 även i 100% load.

Jag har kollat lite på vattenkylare, men problemet jag har hört är att pumparna ger ifrån sig ganska mycket ljud även i idle. Jag bryr mig inte jättemycket om det fläktarna låter mycket när de pressar igenom mycket luft, men tjutande/coilwhine/andra iriterandel jud står jag inte ut med.

Budget är inte så viktigt, så länge jag får bra för pengarna.

Permalänk
Medlem

@lol_man53

NH-U14S, då behöver du ju inte ens demontera bakplattan. Bara rengöra IHS:en och smacka på det nya tornet.

Permalänk
Medlem

Prime95 är ett så löjligt värmevirus att du inte borde dra dina slutsatser från dess load temps. Din CPU kommer aldrig att belastas så högt i normal användning så testa temps istället med spel, 3D rendering eller film encoding för mer realistiska temps.

Du kan även testa custom 1344K FFT test med P95. Ha 8 på "number of torture test threads to run" då du har en i7.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Skrivet av phreec:

Prime95 är ett så löjligt värmevirus att du inte borde dra dina slutsatser från dess load temps. Din CPU kommer aldrig att belastas så högt i normal användning så testa temps istället med spel, 3D rendering eller film encoding för mer realistiska temps.

Du kan även testa custom 1344K FFT test med P95. Ha 8 på "number of torture test threads to run" då du har en i7.

https://i.imgur.com/J3sKE5I.png

Den kom upp i 70 grader med de inställningar som du föreslog, med 55% usage, vilket fortfarande känns ganska högt. Nu är det ju inte många spel som belastar processorn så väldigt mycket, men när jag spelade witcher 3 (1440p/max på nästan allt) så lät kylaren som ett mindre flygplan och den var uppe i runt 75 grader. Ibland laggade spelet till rejält i 20-30 sekunder och kylaren började låta mindre, så jag undrar om den throttlade för att den blev för varm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lol_man53:

Den kom upp i 70 grader med de inställningar som du föreslog, med 55% usage, vilket fortfarande känns ganska högt. Nu är det ju inte många spel som belastar processorn så väldigt mycket, men när jag spelade witcher 3 (1440p/max på nästan allt) så lät kylaren som ett mindre flygplan och den var uppe i runt 75 grader. Ibland laggade spelet till rejält i 20-30 sekunder och kylaren började låta mindre, så jag undrar om den throttlade för att den blev för varm.

Såpass. Kör själv med ett NH-D15 och kan varmt rekommendera den. Sålänge du satsar på ett dual-tower kylare så borde du bli nöjd. Slipper pumpljudet av AIO vattenkylning för en billigare peng och likgiltig prestanda.

Nja throttling börjar vid mycket högre temps, 110C har jag för mig.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec