Ny dator för aktier och lite gaming

Permalänk
Medlem

Ny dator för aktier och lite gaming

Tjena,

Det är dags att köpa en ny dator och eftersom jag inte har så bra koll på datorvärlden så tänkte jag vända mig till er.
Datorn kommer mestadels att användas till börshandel så den ska klara av massa grafer i olika program öppna samtidigt. Jag följer och analyserar aktier i realtid med ett par indikatorer som kräver en del krut, på två skärmar. utifrån det så spelar jag CS:GO och datorn kommer att vara på 24/7 då jag agerar skarpt i aktiehandlandet. Min budget ligger mellan 9k-12k men går att töja om det nu skulle behövas. Jag skall ha med Windows 10 och montering av komponenterna i inköpet.

Tacksam för svar
MVH

Visa signatur

| Antec Three Hundred | AMD Phenom2 X3 720 2.8Ghz | Gigabyte GA-MA770 | 4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair | 450W Corsair CMPSU | 320GB Samsung SpinPoint T | XFX Radeon HD4850 XXX Edition 512MB | Optiarc AD-7200S DVD±RW Svart SATA | Windows 7 64-bit build 7068 |

Permalänk
Inaktiv

Ska du ha windows 10 pro eller home?

Jag gjorde en lista här med pro eftersom jag antog du kunde behöva det i affärsbranschen:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9376046/

Tog ingen SSD eftersom du ändå skulle ha på datorn 24/7 så start upp tid är ju irrlevant och du sparar 800kr.
Om du vill ha en SSD (eller spara mer pengar) så kan du byta till en r9 380 och/eller gå ner till en i5 6400.
Och jag tog 16GB med ram eftersom du sa att du behövde många program uppe.

Permalänk
Avstängd

Vad är det för krav på programmen du ska använda...? Inte speciellt lätt att hänvisa dig till något utan detta. SSD är alltid att föredra, oavsett vad man gör, det är dumsnålt att inte köra på en SSD idag - om inte för något annat än ljudvolymen som är 0 med en SSD.
För att spela CSGO behövs inget kraftfullare än t ex 750Ti.
Något annat kan jag inte kommentera på förrän du skriver kraven som sagt

Permalänk
Medlem

Jag gick igenom väldigt många trådar på forumet angående köpråd och har kommit fram till följande bygge.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9377799/

Ser detta lovande ut? Kör på en I7 4.0 för att vara framtidssäker tillsammans med en R9 då jag läste i en annan tråd att nya generationen av grafik skulle släppas i Juni men det kanske inte är något för mig då jag knappt kommer att kunna utnyttja kortets max kapacitet...

Visa signatur

| Antec Three Hundred | AMD Phenom2 X3 720 2.8Ghz | Gigabyte GA-MA770 | 4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair | 450W Corsair CMPSU | 320GB Samsung SpinPoint T | XFX Radeon HD4850 XXX Edition 512MB | Optiarc AD-7200S DVD±RW Svart SATA | Windows 7 64-bit build 7068 |

Permalänk

@Mihailo: Det ser lovande ut. Precis som du nämner så är ju ett R9 390 ganska "overkill" för CS:GO, men det är ett prisvärt kort.
Likaså är väl kanske en i7:a också lite "overkill" för dina behov, men aldrig fel att "framtidssäkra" med lite överkapacitet.
SSD:n skulle jag bytt mot en på åtminstone 250 GB då prisskillnaden är ganska liten, och 120 GB lagringsutrymme är inte speciellt mycket i dagsläget.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Inaktiv

Det går också att spara in pengar på PSU:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

@Mihailo: Det ser lovande ut. Precis som du nämner så är ju ett R9 390 ganska "overkill" för CS:GO, men det är ett prisvärt kort.
Likaså är väl kanske en i7:a också lite "overkill" för dina behov, men aldrig fel att "framtidssäkra" med lite överkapacitet.
SSD:n skulle jag bytt mot en på åtminstone 250 GB då prisskillnaden är ganska liten, och 120 GB lagringsutrymme är inte speciellt mycket i dagsläget.

Du har en poäng i det hela, skall nog satsa på en 250 gb SSD. Tack för svar

Skrivet av anon188021:

Det går också att spara in pengar på PSU:n.

Tänker du på en 550W? Hade det räckt tror du?

Visa signatur

| Antec Three Hundred | AMD Phenom2 X3 720 2.8Ghz | Gigabyte GA-MA770 | 4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair | 450W Corsair CMPSU | 320GB Samsung SpinPoint T | XFX Radeon HD4850 XXX Edition 512MB | Optiarc AD-7200S DVD±RW Svart SATA | Windows 7 64-bit build 7068 |

Permalänk
Skrivet av Mihailo:

Du har en poäng i det hela, skall nog satsa på en 250 gb SSD. Tack för svar

Tänker du på en 550W? Hade det räckt tror du?

Räcker nog, men inte värt att spara 2-300:- för det....

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Mihailo:

Tänker du på en 550W? Hade det räckt tror du?

550W räcker sålänge du inte kör flera grafikkort. Men som sagt så är det ju inte jättestor prisskillnad.

Spontant verkar en i7-6700K väldigt overkill för dina behov. Det du betalar för där är hög IPC vilket du inte verkar ha något större behov av. Jag skulle satsat på en AMD FX-8350 istället, du får fler riktiga kärnor, vilket är bättre då du kör flera program samtidigt, och en IPC som är mer i den klass du behöver - till ett mycket billigare pris. Dessutom kommer CS:GO rulla hur fint som helst även på en FX-8350.

Visa signatur
Permalänk

Det känns ju som att du bör lägga lite pengar på kvalité i det här fallet,

Som du säger så ska ju datorn vara uppe 24/7 och aldrig strula.

Ordentlig kylning är ju o rekommendera, även ett bra kylt grafikkort och en stadig PSU.

Sen känns det som att du minst bör ha 16GB minne om inte mer?

Jag personligen skulle hålla mig ifrån AMD eftersom att dom kräver oftast mer ström och går naturligt varmare än Intel.

* Välkylt chassi, psu, grafikkort och prolle

* Stabil psu (kvalité agg med andra ord)

* Tyst bör den också vara (stora fläktar, låga varv kanske?)

* Intel > AMD. Amd kräver mer ström och går varmade per automatik.

* Minimum 16gb minne.

Permalänk
Skrivet av rugernine:

Det känns ju som att du bör lägga lite pengar på kvalité i det här fallet,

Som du säger så ska ju datorn vara uppe 24/7 och aldrig strula.

Ordentlig kylning är ju o rekommendera, även ett bra kylt grafikkort och en stadig PSU.

Sen känns det som att du minst bör ha 16GB minne om inte mer?

Jag personligen skulle hålla mig ifrån AMD eftersom att dom kräver oftast mer ström och går naturligt varmare än Intel.

* Välkylt chassi, psu, grafikkort och prolle

* Stabil psu (kvalité agg med andra ord)

* Tyst bör den också vara (stora fläktar, låga varv kanske?)

* Intel > AMD. Amd kräver mer ström och går varmade per automatik.

* Minimum 16gb minne.

Bra tankar. Klokt beslut att satsa på bra nätagg och bra kylning. Jag håller med på alla punkter utom en - att Intel skulle vara bättre än AMD. AMD:s FX-processorer drar mer ström och går varmare - ja, men så kostar Intel-prollarna också någon 1000-lapp mer, och har färre eftertraktade kärnor för multitasking som TS verkar behöva för sina aktieprogram. Dessutom, hur ofta går processorer sönder pga värmeproblem? Inte speciellt ofta, och absolut inte tillräckligt ofta för att det ska vara värt att lägga 1000 kr extra på en svalare processor. Jag hade rått TS till FX-8350. Definitivt.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon188021:

Det går också att spara in pengar på PSU:n.

Sålänge det är av bra kvalitet så kan man nog spara ett par hundralappar på nätdelen

OBS CX-serien är inte bra.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Bra tankar. Klokt beslut att satsa på bra nätagg och bra kylning. Jag håller med på alla punkter utom en - att Intel skulle vara bättre än AMD. AMD:s FX-processorer drar mer ström och går varmare - ja, men så kostar Intel-prollarna också någon 1000-lapp mer, och har färre eftertraktade kärnor för multitasking som TS verkar behöva för sina aktieprogram. Dessutom, hur ofta går processorer sönder pga värmeproblem? Inte speciellt ofta, och absolut inte tillräckligt ofta för att det ska vara värt att lägga 1000 kr extra på en svalare processor. Jag hade rått TS till FX-8350. Definitivt.

Idag ska man inte rekommendera någon till att köpa ett nytt system med am3 plus . Begagnat kan de vara väldigt prisvärda dock. AMD har inget vettigt i prestanda segmentet när det kommer till processorer, idag fram tills i höst vinter när de förhoppningsvis släppt nya processorer.
Visst fungerar de helt okej men med tanke på priserna så tycker jag faktiskt ett intel skylake system är bättre i de flesta fall om man behöver både CPU och moderkort.
Deras grafikkort är däremot riktigt bra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

550W räcker sålänge du inte kör flera grafikkort. Men som sagt så är det ju inte jättestor prisskillnad.

Spontant verkar en i7-6700K väldigt overkill för dina behov. Det du betalar för där är hög IPC vilket du inte verkar ha något större behov av. Jag skulle satsat på en AMD FX-8350 istället, du får fler riktiga kärnor, vilket är bättre då du kör flera program samtidigt, och en IPC som är mer i den klass du behöver - till ett mycket billigare pris. Dessutom kommer CS:GO rulla hur fint som helst även på en FX-8350.

8350? Sämsta rådet i tråden.

Permalänk
Medlem

Du kommer att ångra dig i framtiden om du väljer en SSD med enbart 120gb.

Välj en med minst 250gb eller mer. Dont be cheap

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk

@Mihailo:

Bra att du frågar! Det är onödigt att slösa bort pengar på senaste BMW om du ska åka grusvägen till Konsum en gång i veckan. För det så räcker det med en Volvo 240.

Det är smart att du köper en stationär. Den kan du använda i 10 år sen. Går nåt sönder så byter du ut den enskilda komponenten, inte hela datorn. Du får en nästan dubbelt så bra dator för samma pris om du bygger den själv. Dessutom kan du satsa pengarna där du verkligen behöver dem. Du bestämmer själv om det är processor, grafik, utrymme eller minne som är viktigast.

Graferna du snackar om är en baggis för en normal dator. Spelar i princip ingen roll - köp ett billigt slit och släng grafikkort. för några hundringar max.

För spel behöver du bara bra grafikkort om du spelar de allra senaste grafiktunga spelen. Jag är inte den bästa personen att avgöra det eftersom jag inte spelar själv, men trenden är att folk köper bättre grafikkort än de egentligen behöver. Jag har gjort det själv.

Köp ett bra moderkort. Det tjänar du på för det gör allt annat lättare. ASUS är bästa märket. Köp en av toppmodellerna. Du får en bra handbok som kommer vara guld värd.
Sen kollar du vilken processor som går på det moderkortet. Köpt INTE den bästa processorn det är slöseri med pengar. i5 räcker bra för normala människor, i7 om du verkligen vill ha juice. Om du vill göra overclocking så kom ihåt att köpa det "upplåsta" processorn som kan överklockas.

Minne ska du inte snåla med. Men kolla så du köper rätt minne för moderkortet! Du googlar minnets namn (serienummer) och moderkortets så får du vanligen en träff som säger om det funkar eller inte. Desutom så står det i handboken för moderkortet. Dra på med minst 16 om inte 32 GB Ram av hyfsad kvalitet.

När det gäller hårddisk så ska du inte heller snåla. Samsung och Toshiba är mest pålitliga. Seagate är värst undvik den!

Snåla inte heller på PSU (el-adaptern). De har en tendens att gå sönder efter några år och det kan bli jobbigt att byta ut dem. Hellre slänga några extra hundringar på en topprodukt.

Glömde PSU!
Permalänk
Skrivet av Silcan:

8350? Sämsta rådet i tråden.

Du får gärna motivera. På vilket sätt är det motiverat med en 6700K för CS:GO och några grafprogram? Bra multitasking-prestanda är väl precis vad man behöver till det, och vilken processor ger då bättre prestanda per krona än en 8350?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Marsupilami:

550W räcker sålänge du inte kör flera grafikkort. Men som sagt så är det ju inte jättestor prisskillnad.

Spontant verkar en i7-6700K väldigt overkill för dina behov. Det du betalar för där är hög IPC vilket du inte verkar ha något större behov av. Jag skulle satsat på en AMD FX-8350 istället, du får fler riktiga kärnor, vilket är bättre då du kör flera program samtidigt, och en IPC som är mer i den klass du behöver - till ett mycket billigare pris. Dessutom kommer CS:GO rulla hur fint som helst även på en FX-8350.

Jag har en i5 som är lite överklockad, 32 GB Ram och en jäkla massa hårddiskar. Just nu bara ett grafikkort, normalt har jag två medelmåttiga.
Men min PSU är 750W - slösar jag energi??!

Permalänk
Skrivet av mandarinka:

Jag har en i5 som är lite överklockad, 32 GB Ram och en jäkla massa hårddiskar. Just nu bara ett grafikkort, normalt har jag två medelmåttiga.
Men min PSU är 750W - slösar jag energi??!

Det har inte göra med att du slösar energi. Möjligtvis utnyttjar du inte hela ditt nätaggregats potential. Beror på hur många hårddiskar du har inkopplade, din kylning, hur mycket du överklockat, vad du har för grafikkort osv. Om du kör två grafikkort emellanåt kan det ju vara bra med lite marginaler, men det kan ju som sagt vara bra ändå!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej igen,

jag har försökt ta till mig av de delade åsikterna och det är som ni säger, det måste vara kvalité i det hela.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9383254/

*Kör på Define S då jag kom på att man inte behöver någon optisk läsare.

* 970 kort, vet inte varför men jag får en trygghetskänsla när jag väljer Nvidia...

* Samsung 250 GB - klockrent

* Moderkort - jag vet inte om det är värt att lägga 700 spänn mer på detta moderkort än den föregående -.- kan det göra någon stor skillnad?

* Valde 32 GB minne - Är detta bra minnen?

* Jag vettefan om jag valde en bra PSU - skulle någon kunna verifiera detta? Är det kvalité i den PSU'n?

* Valde en I5 6600K då ni sa att I7 skulle vara en overkill, sparar 1000 spänn där med

Jag uppskattar den tiden ni lägger ner för att hjälpa mig...

Visa signatur

| Antec Three Hundred | AMD Phenom2 X3 720 2.8Ghz | Gigabyte GA-MA770 | 4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair | 450W Corsair CMPSU | 320GB Samsung SpinPoint T | XFX Radeon HD4850 XXX Edition 512MB | Optiarc AD-7200S DVD±RW Svart SATA | Windows 7 64-bit build 7068 |

Permalänk
Skrivet av mandarinka:

@Mihailo:

Bra att du frågar! Det är onödigt att slösa bort pengar på senaste BMW om du ska åka grusvägen till Konsum en gång i veckan. För det så räcker det med en Volvo 240.

Det är smart att du köper en stationär. Den kan du använda i 10 år sen. Går nåt sönder så byter du ut den enskilda komponenten, inte hela datorn. Du får en nästan dubbelt så bra dator för samma pris om du bygger den själv. Dessutom kan du satsa pengarna där du verkligen behöver dem. Du bestämmer själv om det är processor, grafik, utrymme eller minne som är viktigast.

Graferna du snackar om är en baggis för en normal dator. Spelar i princip ingen roll - köp ett billigt slit och släng grafikkort. för några hundringar max.

För spel behöver du bara bra grafikkort om du spelar de allra senaste grafiktunga spelen. Jag är inte den bästa personen att avgöra det eftersom jag inte spelar själv, men trenden är att folk köper bättre grafikkort än de egentligen behöver. Jag har gjort det själv.

Köp ett bra moderkort. Det tjänar du på för det gör allt annat lättare. ASUS är bästa märket. Köp en av toppmodellerna. Du får en bra handbok som kommer vara guld värd.
Sen kollar du vilken processor som går på det moderkortet. Köpt INTE den bästa processorn det är slöseri med pengar. i5 räcker bra för normala människor, i7 om du verkligen vill ha juice. Om du vill göra overclocking så kom ihåt att köpa det "upplåsta" processorn som kan överklockas.

Minne ska du inte snåla med. Men kolla så du köper rätt minne för moderkortet! Du googlar minnets namn (serienummer) och moderkortets så får du vanligen en träff som säger om det funkar eller inte. Desutom så står det i handboken för moderkortet. Dra på med minst 16 om inte 32 GB Ram av hyfsad kvalitet.

När det gäller hårddisk så ska du inte heller snåla. Samsung och Toshiba är mest pålitliga. Seagate är värst undvik den!

Snåla inte heller på PSU (el-adaptern). De har en tendens att gå sönder efter några år och det kan bli jobbigt att byta ut dem. Hellre slänga några extra hundringar på en topprodukt.

Mycket konstiga saker du tar upp, som att asus är bästa moderkortstillverkaren och att man ska googla minnens serienummer och försöka matcha själv, när man i detta fall bara behöver tänka skylake= DDR4, Haswell/Amd= DDR3... lura inte på andra sånt som inte är sant

Skrivet av Mihailo:

Hej igen,

jag har försökt ta till mig av de delade åsikterna och det är som ni säger, det måste vara kvalité i det hela.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9383245/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9383245/

*Kör på Define S då jag kom på att man inte behöver någon optisk läsare.

* 970 kort, vet inte varför men jag får en trygghetskänsla när jag väljer Nvidia...

* Samsung 250 GB - klockrent

* Moderkort - jag vet inte om det är värt att lägga 700 spänn mer på detta moderkort än den föregående -.- kan det göra någon stor skillnad?

* Valde 32 GB minne - Är detta bra minnen?

* Jag vettefan om jag valde en bra PSU - skulle någon kunna verifiera detta? Är det kvalité i den PSU'n?

* Valde en I5 6600K då ni sa att I7 skulle vara en overkill, sparar 1000 spänn där med

Jag uppskattar den tiden ni lägger ner för att hjälpa mig...

Ser klockrent ut!
* Nvidia är ett klart val om man vill ha det svalt och tyst i datorn (även fast AMD:s R9 300 serie är tysta så slår dem inte nvidia, men de är jävligt effektiva ) Tänk på att ett 960 klarar CS och de flesta spel galant de med, så kan du spara runt 1400 om du håller lite koll när de har rabatter på ett 960!
* Define S, tyst och smidigt, bästa valet för dig!
* SSD japp perfekt!
*Nej ett bättre moderkort gör inte stor skillnad, brukar finnas fler USB-portar, fläkt och sata ingångar o.s.v och ofta lite små skitprogram man aldrig kommer använda, så ett vanligt Z170 typ det här kommer funka perfekt!
* 32gb ram kommer du aldrig nå, 16gb räcker gott och väl (även 8 skulle räcka men vet inte hur krävande programmen du använder är) Men vill du köra 32gb är det inget fel med det, priset är inte alls farligt ändå Och ja de är helt okej minnen, kommer tugga på länge och väl.
* Bästa PSUn på marknaden för en vanlig speldator idag, semipassiv också vilket håller ljudnivån nere ytterliggare när du inte belastar allt för mycket på den!
* I5:orna presterar grymt bra, inte ofta man behöver vara missnöjd att man inte la en 1000 lapp extra på en I7:a. Tillsammans med CPU kylaren kan du klocka den lite om du nån gång vill det, och den låter betydligt mindre och kyler bättre än orginalaren man får med, så bra val där med

Du kan även spela alla spel på marknaden idag med den där setupen, ifall du vill testa nåt annat än cs!

Lycka till!

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sten sax påse:

Mycket konstiga saker du tar upp, som att asus är bästa moderkortstillverkaren och att man ska googla minnens serienummer och försöka matcha själv, när man i detta fall bara behöver tänka skylake= DDR4, Haswell/Amd= DDR3... lura inte på andra sånt som inte är sant

Ser klockrent ut!
* Nvidia är ett klart val om man vill ha det svalt och tyst i datorn (även fast AMD:s R9 300 serie är tysta så slår dem inte nvidia, men de är jävligt effektiva ) Tänk på att ett 960 klarar CS och de flesta spel galant de med, så kan du spara runt 1400 om du håller lite koll när de har rabatter på ett 960!
* Define S, tyst och smidigt, bästa valet för dig!
* SSD japp perfekt!
*Nej ett bättre moderkort gör inte stor skillnad, brukar finnas fler USB-portar, fläkt och sata ingångar o.s.v och ofta lite små skitprogram man aldrig kommer använda, så ett vanligt Z170 typ det här kommer funka perfekt!
* 32gb ram kommer du aldrig nå, 16gb räcker gott och väl (även 8 skulle räcka men vet inte hur krävande programmen du använder är) Men vill du köra 32gb är det inget fel med det, priset är inte alls farligt ändå Och ja de är helt okej minnen, kommer tugga på länge och väl.
* Bästa PSUn på marknaden för en vanlig speldator idag, semipassiv också vilket håller ljudnivån nere ytterliggare när du inte belastar allt för mycket på den!
* I5:orna presterar grymt bra, inte ofta man behöver vara missnöjd att man inte la en 1000 lapp extra på en I7:a. Tillsammans med CPU kylaren kan du klocka den lite om du nån gång vill det, och den låter betydligt mindre och kyler bättre än orginalaren man får med, så bra val där med

Du kan även spela alla spel på marknaden idag med den där setupen, ifall du vill testa nåt annat än cs!

Lycka till!

Tackar så mycket för ett detaljerat svar, gick ner rejält i pris med den nya setupen tror det blir en beställning på detta

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9383284/

Visa signatur

| Antec Three Hundred | AMD Phenom2 X3 720 2.8Ghz | Gigabyte GA-MA770 | 4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair | 450W Corsair CMPSU | 320GB Samsung SpinPoint T | XFX Radeon HD4850 XXX Edition 512MB | Optiarc AD-7200S DVD±RW Svart SATA | Windows 7 64-bit build 7068 |

Permalänk
Skrivet av Sten sax påse:

Mycket konstiga saker du tar upp, som att asus är bästa moderkortstillverkaren och att man ska googla minnens serienummer och försöka matcha själv, när man i detta fall bara behöver tänka skylake= DDR4, Haswell/Amd= DDR3... lura inte på andra sånt som inte är sant

Om du aldrig köpt RAM som inte funkar när det "borde" göra det, så har du inte hållit på med hembygge särskilt länge. Möjligtvis är svenska datorvärlden en skyddad verkstad (?) och de få verksamma företagen på marknade skyddar kunden från att det händer. Men det är inte alls ovanligt att RAM av "rätt" typ inte funkar på vissa moderkort. Sättet man kollar det på är att man googlar serienumrerna för båda, eller köper något av de exakta RAM typer som nämns i moderkortets handbok - då ska det vara garanterat.

ASUS är en klassisk moderkortstillverkare som gör kvalitetsprodukter med bra handböcker. Att säga att de är bäst är inte särskilt långsökt - bland engelsktalande datorbyggare (jag bor i England) anses det som den bästa.

Asrock (ägs av ASUS, är deras budgetmärke), Gigabyte och MSI är också bra, men min uppfattning är at ASUS är mest gedigen och användarvänlig.

När man pratar med en nybörjare som killen här, så är det ingen mening med att gå in på invecklad överkurs utan ge enkla klara råd som är lätta att följa och har minimal chans att bli fel.

Ska man inte svara på folks frågor om man är kunnig och har erfarenhet? Vad är det du försöker säga?
Eller är det bara du som vet hur man bygger en dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mandarinka:

Om du aldrig köpt RAM som inte funkar när det "borde" göra det, så har du inte hållit på med hembygge särskilt länge. Möjligtvis är svenska datorvärlden en skyddad verkstad (?) och de få verksamma företagen på marknade skyddar kunden från att det händer. Men det är inte alls ovanligt att RAM av "rätt" typ inte funkar på vissa moderkort. Sättet man kollar det på är att man googlar serienumrerna för båda, eller köper något av de exakta RAM typer som nämns i moderkortets handbok - då ska det vara garanterat.

ASUS är en klassisk moderkortstillverkare som gör kvalitetsprodukter med bra handböcker. Att säga att de är bäst är inte särskilt långsökt - bland engelsktalande datorbyggare (jag bor i England) anses det som den bästa.

Asrock (ägs av ASUS, är deras budgetmärke), Gigabyte och MSI är också bra, men min uppfattning är at ASUS är mest gedigen och användarvänlig.

När man pratar med en nybörjare som killen här, så är det ingen mening med att gå in på invecklad överkurs utan ge enkla klara råd som är lätta att följa och har minimal chans att bli fel.

Ska man inte svara på folks frågor om man är kunnig och har erfarenhet? Vad är det du försöker säga?
Eller är det bara du som vet hur man bygger en dator?

Vad tycker du om den senaste kundvagnen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Antec Three Hundred | AMD Phenom2 X3 720 2.8Ghz | Gigabyte GA-MA770 | 4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair | 450W Corsair CMPSU | 320GB Samsung SpinPoint T | XFX Radeon HD4850 XXX Edition 512MB | Optiarc AD-7200S DVD±RW Svart SATA | Windows 7 64-bit build 7068 |

Permalänk
Skrivet av Mihailo:

Vad tycker du om den senaste kundvagnen?

Skickades från m.sweclockers.com

Välbalanserad för dina behov samt prisvärd, så jag ser ingenting att anmärka på.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@Mihailo: Dessa komponenter kommer absolut att kunna prestera till det du kommer att göra, senaste inkorgen har absolut tillräckligt med prestanda! Jag skulle säga att du borde köra på den, 16GB ram kommer att räcka samt bra val utav SSD. Kör själv en Samsung SSD 250 GB och den fungerar perfekt!

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Välbalanserad för dina behov samt prisvärd, så jag ser ingenting att anmärka på.

Skrivet av Bergvan:

@Mihailo: Dessa komponenter kommer absolut att kunna prestera till det du kommer att göra, senaste inkorgen har absolut tillräckligt med prestanda! Jag skulle säga att du borde köra på den, 16GB ram kommer att räcka samt bra val utav SSD. Kör själv en Samsung SSD 250 GB och den fungerar perfekt!

Tack för feedbacken

Om jag nu hade velat gå upp lite i pris, är det I7 som gäller eller ett 970 kort? Vad tycker ni?

Visa signatur

| Antec Three Hundred | AMD Phenom2 X3 720 2.8Ghz | Gigabyte GA-MA770 | 4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair | 450W Corsair CMPSU | 320GB Samsung SpinPoint T | XFX Radeon HD4850 XXX Edition 512MB | Optiarc AD-7200S DVD±RW Svart SATA | Windows 7 64-bit build 7068 |

Permalänk
Medlem

@Mihailo Då skulle jag välja en I7 för att få en stabilare grund. om nu Inet skulle bygga den åt dig kan det vara skönt och slippa detta steg om man inte känner sig så hemma med datorer. på så vis kan du uppgradera ditt grafikkort om du känner för det själv då det är mycket enklare, bara nån enstaka skruv en kabel (kan vara 2) och ett litet plastklips som håller det på plats. Nvidia presenterar snart nya kort på marknaden som lär vara bättre än det som finns idag. Tror det är i morgon till och med!?

Visa signatur

CPU: I7 5820k Kylning: Vatten Mobo: X99 Asus Pro GPU: EVGA RTX2080Ti Ram: 2666 32Gb PSU: Corsair AXi 760W Chassi: Define S Skärm: ASUS 27" PG279Q 165hz 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argybarg:

@Mihailo Då skulle jag välja en I7 för att få en stabilare grund. om nu Inet skulle bygga den åt dig kan det vara skönt och slippa detta steg om man inte känner sig så hemma med datorer. på så vis kan du uppgradera ditt grafikkort om du känner för det själv då det är mycket enklare, bara nån enstaka skruv en kabel (kan vara 2) och ett litet plastklips som håller det på plats. Nvidia presenterar snart nya kort på marknaden som lär vara bättre än det som finns idag. Tror det är i morgon till och med!?

Skulle inte en i5:a prestera väl i detta sammanhang? Jag skulle förmodligen valt ett nytt grafikkort då processor är mycket prisvärd!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergvan:

Skulle inte en i5:a prestera väl i detta sammanhang? Jag skulle förmodligen valt ett nytt grafikkort då processor är mycket prisvärd!

Skickades från m.sweclockers.com

Klart den gör inget fel på den! Men som jag sa kanske det är skönare för TS och få en stabilare grund och framtidssäkra datorn mer. som jag sa i min post, Grafikkort är enkelt för vem som helst att byta medans en processor inte är helt självklart som för andra. Med tanke på att han spelar CS lär han knappast behöva något av dem. Men om det har ångrat sig och ska spela massor av spel så självklart är det bättre och ta ett 970 eller liknande istället. Sen vet man inte vilka program som används kanske det finns nytta med och få "4 kärnor" till?

Visa signatur

CPU: I7 5820k Kylning: Vatten Mobo: X99 Asus Pro GPU: EVGA RTX2080Ti Ram: 2666 32Gb PSU: Corsair AXi 760W Chassi: Define S Skärm: ASUS 27" PG279Q 165hz 2560x1440