Asus EEEbox 1012P - Uppgradera minne

Permalänk
Medlem

Asus EEEbox 1012P - Uppgradera minne

Hej

Jag har en gammal mini pc med Asus atom och 2gb ram som jag uppgraderat från w7 till w10 nyligen.
Det fungerade riktigt bra faktiskt och den är iaf inte segare än den var i w7. Kanske t.o.m något snabbare.
Jag är dock sugen på att uppgradera ram minnet till 4gb eftersom den har stöd för det.

Jag har börjat mecka o skruva ut de skruvar som är synliga men kan inte komma på hur man öppnar datorn.
2 av skruvarna höll fast hårddisk hållaren så att man kan ta ut hårddisken. Men de övriga 2 skruvarna som jag lossade i chassit verkade inte göra att man kan öppna upp mer för att komma åt mb, minne m.m.

Förmodligen skall man trycka på chassit på något sätt så att det lossar men jag vågar inte ta i för mycket.

Är det någon här som har erfarenhet av att mecka med en gammal eeebox och vet hur man byter/uppgraderar minne m.m??

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Är din EeeBox en liknande modell som den här, kanske?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Kanon tack!!
Sitter i valet o kvalet om det är värt kostnaden att uppgradera minne och ev även till ssd disk.
Det sitter 2x1gb hynix pc6400 minnen i den nu. Kör ju 32-bit w10 så det är frågan om man skall slänga in en 2gb modul (3gb totalt) om det nu fungerar eller köpa 2x2gb crusial 319kr/st.
Det är ju svårt o veta om minnesökningen ger någon effekt
Vill ju inte kasta pengarna i sjön.

Permalänk

Jag uppgraderade en gammal netbook med Atom processor (N370 tror jag det var) till en Intel SSD. Det är ett av de få fallen där jag inte skulle rekommendera att uppgradera till SSD, det blev nästan ingen skillnad alls. Tror de gamla Atom processorerna helt enkelt är för långsamma och begränsar all övrig prestanda. Satte SSDn i en annan dator istället där den gjorde riktigt stor skillnad.

RAM kan jag inte uttala mig om det gör stor skillnad eller inte, 2GB är absolut bra att uppgradera till men aldrig satt in mer än så i en netbook...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌