Permalänk
Medlem

SSD fungerar ej i ena datorn.

Hej!

Sitter och försöker lösa ett problem åt en vän. Helt plötsligt så kan han inte installera Windows 10 på sin SSD-hårddisk utan får error 0x80070057. Googlat runt lite och det kan vara flera saker som utlöser detta error.
Det enda som hade nånting med detta att göra var att det kunde vara en skadad partition och lösningen var att ta bort allt och skapa en ny.

Saken är det att jag får inte till det även om jag tar bort allt och skapar nya partitioner, både via windowsinstallationen samt DISKPART. Samma error under första installationssteget "Windows kopierar filer" eller nåt liknande. Fungerar utmärkt att installera på hans andra hårddiskar, tråkigt nog är dessa mekaniska så att köra windows på dessa är uteslutet.

Nu kommer vi till det sjuka! Hans SSD fungerar utmärkt att installera windows på när den är inkopplad i min dator. Min första tanke var då att SATA-uttaget eller SATA-kabeln var skadad så jag skiftade runt lite men får fortfarande samma problem.

Provat att köra både UEFI/GBT samt BIOS/MBR (såklart så konverterar jag hårddisken när jag byter mellan BIOS och UEFI)

Om det är till någon hjälp är det en Samsung Evo 840 120GB.

Har helt slut på idéer så jag vänder mig nu till er. Tips? Lösningar?

Visa signatur

CPU: AMD FX-4350 - Moderkort: Asus M5A78L - Minnen: Corsair Vengeance 1600Mhz 8GB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 760 DC2 OC - Hårddisk 1: Sandisk Ultra Pro 120GB - Hårddisk 2: Sandisk Extreme Pro 240GB

Permalänk
Medlem

Har lite svårt att förstå. Installation av operativ brukar man inte köra varje dag men så låter det här. Du kan prova nedan och går inte det så får du beskriva lite vad som gör att Windows ska installeras igen ?
Tror att det kan vara något i registret som inte är helt rätt. Kan vara någon SATA-enhet som tagits bort, lagts till eller bytt plats. Eller har något kanske ändrats i BIOS ?
SSD:n ska vara markerad i BIOS som startenhet också men det är inte nytt så då bör det vara så redan.

Prova att ta bort partitionerna på SSD:n men lägg inte upp något nytt. När SSD:n är helt tom så
starta sen installationen och låt Windows sköta partitionering, formatering och installation.

Skulle tro att det räcker så annars finns felmöjligheter för felkoden på
(det var ganska många varianter)
https://social.msdn.microsoft.com/search/en-US/windows/hardwa...

Permalänk
Medlem

Vilka andra enheter... Nä, jag omformulerar. Vad händer om du kopplar bort alla andra disk-enheter i polarens system, och bara har SSD'n inkopplad? Rensa disken på partitioner i din dator, och stoppa den nu icke partitionerade SSD'n i polarens dator, och se om det hjälper.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar och ber om ursäkt om det var dåligt formulerat.

@abki
Varför han behöver installera om windows är för att det är nytt moderkort/cpu. Tror inte det har med registret att göra då jag rensat SSDn på partitioner. Är ganska bekant med BIOS/UEFI, har provat diverse inställningar och skiftat mellan legacy/UEFI och SATA är naturligtvis inställd på AHCI. Att ta bort alla partitioner och låta windows lägga upp det själv var det första jag gjorde.

Har försökt felsökt felkoden och som du säger så finns det en hel drös av olika anledningar. Det enda som hade nånting med partitioner/windowsinstallation var att partitionen är skadad. Åtgärden för det är att rensa bort partitionerna och skapa nya, vilket jag gjort nu säkert 10 gånger.

@-=Mr_B=-
Har redan gjort detta. Kopplade in den i min dator, testade att installera windows, gick hur bra som helst. Rensade den då helt och stoppade tillbaka den i min väns dator men samma fel kvarstod.

Det konstiga är att den fungerar felfritt i min burk samt att hans andra diskar fungerar felfritt i hans burk.
Provat olika SATA-kablar och SATA-uttag på moderkortet.

http://postimg.org/image/cl0u75mch/ > http://postimg.org/image/rj0u1mn1d/

Visa signatur

CPU: AMD FX-4350 - Moderkort: Asus M5A78L - Minnen: Corsair Vengeance 1600Mhz 8GB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 760 DC2 OC - Hårddisk 1: Sandisk Ultra Pro 120GB - Hårddisk 2: Sandisk Extreme Pro 240GB

Permalänk
Medlem

Kontrollera att SSD:n finns med i BIOS:et.

Sen kan du kolla på moderkortet och SSD-tillverkaren. De kanske inte passar till varandra och att BIOS på moderkort behöver uppgraderas eller att det är ny version på gång.
Även SSD kan behöva ny firmvare ibland mot vissa typer av BIOS.

Det kan även vara någon inställning i BIOS eller att det har blivit något fel på den SATA-porten som du använder, prova att byta.