Grafikkort eller processor? Hjälp med uppgradering

Permalänk

Grafikkort eller processor? Hjälp med uppgradering

Hej

Jag funderar på att uppgradera grabbens dator, men eftersom jag inte har hållit mig uppdaterad på hårdvarufronten på tio år så skulle jag behöva lite hjälp.

Vad datorn används till:
* Spel, inga grafiktunga AAA-spel för tillfället. Mycket minecraft och liknande men även äldre spel som Titanfall, Assassin Cread I och liknande. Inte omöjligt att andra spel kommer att spelas inom hyffsad snar framtid.

* Inspelning. Här har vi ett problem idag. Grabben vill spela in videos när han spelar, med kommentarer, men datorn räcker inte riktigt idag. Filmerna blir hackiga och laggiga, och är svåra att titta på. Vad det är för spel spelar ingen roll utan det blir hackigt.

* Lite lättare redigering av ovanstående filmer.

Utrusning idag
* Pentium dual core G3258
* Amd Radeon hd 6900 (1150)

Frågan är vad som vi behöver uppgradera först för att bli av med den största flaskhalsen. Men jag funderar också på vad det kommer att föra med sig.

Funderar på

* Intel Core I5, 6600K , MEN vad vinner vi på att uppgradera till 1151, istället för 1150? (detta för med sig moderkort också)
* GPU: MSI GeForce GTX 970 4GB Gaming. Något jag måste tänka på (förutom nytt nätagg)?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

@Fisherking: för att filma medan han spelar är det troligtvis en biffigare cpu och/eller en snabbare disk som behövs. Det beror helt och fullt på hur ni filmar. Filmar ni i något lågkomprimerat format drar det lite cpu men kräver en snabb disk och vice versa.

Med 1151 kan du köra DDR4, men i ditt fall skulle jag behålla befintligt moderkort och minne, för att bara byta CPUn. Om det visar sig otillräckligt skulle jag uppgradera grafikkortet efter det.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Köpa både och?

1. Hitta en begagnad i7 4770k/4790k eller motsvarande i5. Du vinner inte mycket på 1151 ist. för 1150.
2. Ett grafikkort i prisklassen som uppfyller dina budgetrestriktioner efter inköp av cpu. Kommer nya grafikkort nu i vår, så att köpa ett 970 för 3000kr+ kanske inte är att rekommendera direkt.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybe:

Köpa både och?

Både och löser självklart alla problem, men det gör ont i plånboken om det inte behövs.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av sniglom:

kan du köra DDR4, men i ditt fall skulle jag behålla befintligt moderkort och minne, för att bara byta CPUn. Om det visar sig otillräckligt skulle jag uppgradera grafikkortet efter det.

Om jag tänker nästa uppgradering så kanske ddr4-minnen inte är så dumt (och ssd). DDR5 (eller vad det kommer bli) dröjer ett tag vad jag förstått. (jag antar att jag kan köra ddr3 med nyare moderkort?)... Frågan var egentligen om 1151 är en ok investering till framtiden.

Skrivet av Hybe:

2. Ett grafikkort i prisklassen som uppfyller dina budgetrestriktioner efter inköp av cpu. Kommer nya grafikkort nu i vår, så att köpa ett 970 för 3000kr+ kanske inte är att rekommendera direkt.

OOOOOk, inget grafikkort just nu då!

Tack för alla savar

Permalänk
Medlem

Absolut mest för pengarna skulle ju va att bara köra en bang for the buck processor på samma socket typ i5 4670K och sedan en bra GPU som gtx970 . Utifrån gaming perspektiv åtminstone. Men detta ska räcka gott och väl för att spela in spel såvida inte det är problem med verktygen eller någon annan del i datorn. Men även en trög hårddisk eller liknande bör inte gnälla över detta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Heymelon:

Absolut mest för pengarna skulle ju va att bara köra en bang for the buck processor på samma socket typ i5 4670K och sedan en bra GPU som gtx970 . Utifrån gaming perspektiv åtminstone. Men detta ska räcka gott och väl för att spela in spel såvida inte det är problem med verktygen eller någon annan del i datorn. Men även en trög hårddisk eller liknande bör inte gnälla över detta.

Eller ett gtx 780 för 1000-1500kr som har snarlik prestanda som gtx 970.
https://www.youtube.com/watch?v=zgbvqWpJAhY

Permalänk
Avstängd

cpu är väll största problemet och vilken i5 som helst skulle klarar biffen och tror tom en i3 skulle klara det rätt bra men har inte testat med i3 så är inte helt säker men finns ganska billiga beg cpu som skulle vara vettiga alternativ ..... gpuń är ganska bra och även om nividas shadowplay är trevligt så ska det gå med ati kort sen snabb disk är väll både ja och nej ...snabb är trevligare men mekanisk klarar oftast det utan det blir problem men inte alltid

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Eller ett gtx 780 för 1000-1500kr som har snarlik prestanda som gtx 970.
https://www.youtube.com/watch?v=zgbvqWpJAhY

Snarlik? Flera tester med gott över 20fps skillnad i högre upplösningar , och 5-18 i 1080p vilket är hela skillnaden i mina ögon när man är runt 60 . Det är trots allt större än skillnaden på 970 och 980 . Det är väl inte så att 780 säljs och du kan få tag i det billigare häller ? Om vi kör på använda kort kan du få ett riktigt billigt 970 också. Ska du ha retail/nytt blir det 970 och du får med bättre kylare och överklocksmöjligheter samt garanti.