Permalänk

Speldator - Hur ser detta ut?

Tjenare!

Hur ser denna konfig ut:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9384623/

Kommer allt fungera tillsammans?

Permalänk

Kollade igenom lite snabbt och såg att du hade ett matx moderkort i ett fullstort chassi (Det är en mini version av ett vanligt atx moderkort)? Vill du inte lära dig lite och bygga själv, samt spara lite pengar i processen. Förövrigt såg det bra ut :). La ihop ett altenativ för samma pris - https://www.inet.se/kundvagn/visa/9384649/

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Skrivet av BrainDrain56:

Kollade igenom lite snabbt och såg att du hade ett matx moderkort i ett fullstort chassi (Det är en mini version av ett vanligt atx moderkort)? Vill du inte lära dig lite och bygga själv, samt spara lite pengar i processen. Förövrigt såg det bra ut :). La ihop ett altenativ för samma pris - https://www.inet.se/kundvagn/visa/9384649/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9384649/

Ahaa, märkte inte att det var mATX, haha

Tack för förslaget, men kan man köra min konfig men bara byta ut moderkort till ett ATX?

Permalänk
Avstängd

@BrainDrain56: Vart hitta du Fraktfritt Sweclock?

MVH

Permalänk

Det är klart att du kan köra på din konfig med ett annat moderkort kom bara ihåg att välja rätt socket till cpu. Om du klickar in på min kundvagn så kan du klicka på Fraktfritt Sweclock och lägga till det i din kundvagn :).
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9384671/

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Medlem

Sänk kravet på RAM-minnen (ta ett par för 400-500kr istället) och ta gärna en PSU på åtminstone 550, om inte 650 Watt ifall du skulle vilja uppgradera något i framtiden. Om inte, kör på 550 Watt.

Annars ser det bra ut för en budgetdator.

Personligen hade jag dock inte köpt montering. Nu vet jag vad du tänker "men jag kan inte bygga en dator och jag kanske tar sönder något". Var inte rädd att bygga din dator själv, det är faktiskt väldigt simpelt när man väl förstår det och det finns jättebra guider på bl.a Youtube.

Och med tanke på att 800 är en märkbar del av din budget jämfört med om du hade byggt en för 15k+ så är det en bra besparing. När du bygger ihop datorer är det mer eller mindre som lego. Du kan inte sätta i grejer i fel uttag och det står i manualer var allt ska kopplas in. Jag kunde med hjälp av endast manualerna bygga ihop min första dator, helt oerfaren på den tiden.

Men såklart så är det dina pengar, om du inte vill bygga den så säger jag inte emot

Skrivet av RaBlack:

@koffe12: Vart hitta du Fraktfritt Sweclock?

MVH

Den är inte listad på hemsidan, sök på "Fraktfritt Sweclockers Inet" på google så får du upp den här: https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers/#s...

Permalänk
Medlem

Skulle nog kört på detta, valde att ta en starkare och stabilare PSU, körde en i5:a samt en processorkylare! Du kan självklart byta chassi ifall det skulle vara intressant.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9384672/

Skall även tilläggas som tidigare kommentar, var inte rädd att bygga den själv. Det handlar bara om att ta det lugnt första gången och titta på lite youtube samt instruktionerna. Ifall du är intresserad utav det så skulle jag rekommendera det
(Men ifall du är osäker så kör på en inet montering)

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk

Skulle inte rekommendera Corsairs CX serie efter all kritik den har fått, total watten säger inte heller hela bilden av hur mycket ett nätagg klarar av :).

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Medlem

Det är bra om du kan ge oss lite krav TS för vi vet inte om du vill ha en budgetdator eller en kraftig speldator. Vi bör veta hur mycket FPS du vill ligga på och i vilken upplösning osv. Även bra att veta om du ska uppgradera datorn och hur mycket du använder den.

Skrivet av BrainDrain56:

Skulle inte rekommendera Corsairs CX serie efter all kritik den har fått, total watten säger inte heller hela bilden av hur mycket ett nätagg klarar av :).

Kunde inte sagt det bättre själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrainDrain56:

Skulle inte rekommendera Corsairs CX serie efter all kritik den har fått, total watten säger inte heller hela bilden av hur mycket ett nätagg klarar av :).

Hade faktiskt inte bra koll på det, kör på ett liknande själv och det fungerar kanon! Enbart därför jag rekommenderade det, men tack informationen

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergvan:

Hade faktiskt inte bra koll på det, kör på ett liknande själv och det fungerar kanon! Enbart därför jag rekommenderade det, men tack informationen

Det är den typen av produkt som ser ut att funka galant sen helt plötsligt kan det ge med utan anledning. De är inte så särskilt "säkra" enligt många och de får inte ut så mycket kraft som de flesta andra i samma "Watt-antal".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Tjenare!

Hur ser denna konfig ut:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9384623/

Kommer allt fungera tillsammans?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9384690/

Permalänk
Medlem

Varför ta en så dyr PSU? Jag tror inte TS kommer behöva ett så saftigt till sin dator. Jag gav 700 för mitt gamla med 650W och hade aldrig problem med det. Ser inte varför man skulle vilja lägga 1k på endast 550W. Så stor skillnad är det inte.

Speciellt med tanke på hur resten av datorn ser ut är han inte i behov av det, han kan lägga de där 300-400 på något annars, som t.ex. en upplåst Skylake i samband med ett lite bättre mobo med kanske Z170-socket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Det är den typen av produkt som ser ut att funka galant sen helt plötsligt kan det ge med utan anledning. De är inte så särskilt "säkra" enligt många och de får inte ut så mycket kraft som de flesta andra i samma "Watt-antal".

Jag har aldrig varit med om något samt att jag inte har sett något test på "Watt-antalet". Därför jag rekommenderade detta.

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Varför ta en så dyr PSU? Jag tror inte TS kommer behöva ett så saftigt till sin dator. Jag gav 700 för mitt gamla med 650W och hade aldrig problem med det. Ser inte varför man skulle vilja lägga 1k på endast 550W. Så stor skillnad är det inte.

Speciellt med tanke på hur resten av datorn ser ut är han inte i behov av det, han kan lägga de där 300-400 på något annars, som t.ex. en upplåst Skylake i samband med ett lite bättre mobo med kanske Z170-socket?

Därför att PSU är bland det viktigaste i datorn?
Det är en premium modell och han kommer förmodligen uppgradera GPU under de närmaste 10åren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergvan:

Jag har aldrig varit med om något samt att jag inte har sett något test på "Watt-antalet". Därför jag rekommenderade detta.

Jag ser inte varför något som typ detta inte skulle duga.

Skrivet av SUMITOMO:

Därför att PSU är bland det viktigaste i datorn?
Det är en premium modell och han kommer förmodligen uppgradera GPU under de närmaste 10åren?

Fast om man köper en dator med B150-socket och icke-upplåst CPU ser jag inte logiken bakom det? Dessutom räcker 550W gott och väl för vilken GPU på marknaden som helst (de nya då, inte äldre serier). Du skulle t.o.m kunna köra SLI på vissa modeller om du snålar med energin i resten av datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Varför ta en så dyr PSU? Jag tror inte TS kommer behöva ett så saftigt till sin dator. Jag gav 700 för mitt gamla med 650W och hade aldrig problem med det. Ser inte varför man skulle vilja lägga 1k på endast 550W. Så stor skillnad är det inte.

Speciellt med tanke på hur resten av datorn ser ut är han inte i behov av det, han kan lägga de där 300-400 på något annars, som t.ex. en upplåst Skylake i samband med ett lite bättre mobo med kanske Z170-socket?

Nätagget drivet hela datorn, om det pajar så är det stor risk att resten av datorn också gör det. Behöver jag säga mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Nätagget drivet hela datorn, om det pajar så är det stor risk att resten av datorn också gör det. Behöver jag säga mer?

Fast det är i princip vad jag hört bara CX-serien som är "kända" för att ha nätagg som pajar. Själv känner jag ingen som någonsin ägt ett nätagg som gick sönder. Det är faktiskt rätt så sällsynt för de flesta modeller. Och även OM de går sönder måste de inte ta resten av datorn med sig.

Känns väldigt meningslöst att lägga flera hundralappar extra på väldigt lite extra kvalité. Jag köpte ett Fractal Deisgn Tesla 650W för ca 700kr, och det var inte direkt populärt på marknaden och definitivt långt ifrån det bästa för det priset. Men jag körde på det utan problem, jag hade 580 i det medan jag överklockade alla delar, jag hade SLI 970 i det och mer, aldrig några problem alls. Bara för ett nätagg är billigt är det inte dåligt. Vill du ha en speldator som funkar ok och inte ska mecka så mycket behöver du inte något premium nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Jag ser inte varför något som typ detta inte skulle duga.

Fast om man köper en dator med B150-socket och icke-upplåst CPU ser jag inte logiken bakom det?

Du inte ser logiken i att satsa på kvalité utan att man överklockar datorn, Okey.
Många budgetagg börjar ge sig efter 4-5år.

TS kanske aldrig kommer överklocka.
Varför lägga 5-600kr på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Du inte ser logiken i att satsa på kvalité utan att man överklockar datorn, Okey.
Många budgetagg börjar ge sig efter 4-5år.

TS kanske aldrig kommer överklocka.
Varför lägga 5-600kr på det?

Finns ingen logik att köpa en dator som inte är ett dugg framtidssäker med ett jätte-framtidssäkert nätagg av alla delar. Hur mycket du än vill kan du inte få ut mer prestanda i datorn för det styr ju de andra komponenterna. Nätagget ska försörja med ström, that's it. När du går över den dugliga gränsen är det meningslöst att gå högre i kvalitén med en budgetdator (speciellt den här i tråden). Jag tar hellre en bra processor, grafikkort etc. med ett billigare nätagg istället för tvärtom.

Tror du TS kommer ha den datorn så länge förresten? Tror inte jag. Och angående överklockningen så tar jag hellre möjligheten att göra det än bränner pengarna i sjön, för det är det TS gör om han köper ett så dyrt nätagg för den prestandaklassen.

Permalänk

Tack så mycket för alla förslag!

Jag är lite ny inom PC-spelvärlden så kan inte säga vilka spel jag främst kommer spela på rak arm. Det jag letar efter är helt enkelt så kraftfull dator som möjligt för max cirka 10000 kronor (helst under om det går).
Skärm, tangentbord och mus har jag. Bara själva burken som fattas.
SUMITOMO har rätt i att jag förmodligen kommer uppgradera GPU i framtiden, så detta kan man räkna in.

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Finns ingen logik att köpa en dator som inte är ett dugg framtidssäker med ett jätte-framtidssäkert nätagg av alla delar. Hur mycket du än vill kan du inte få ut mer prestanda i datorn för det styr ju de andra komponenterna. Nätagget ska försörja med ström, that's it. När du går över den dugliga gränsen är det meningslöst att gå högre i kvalitén med en budgetdator (speciellt den här i tråden). Jag tar hellre en bra processor, grafikkort etc. med ett billigare nätagg istället för tvärtom.

Tror du TS kommer ha den datorn så länge förresten? Tror inte jag.

Ja du gör ju som du vill.
Jag rekommenderar det jag tycker är bäst.
Gör du en korg vad du tycker är bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ja du gör ju som du vill.
Jag rekommenderar det jag tycker är bäst.
Gör du en korg vad du tycker är bäst.

Javisst, här är vad jag skulle köpt för 10k:

Tog inte med HDD då TS inte gjorde det i sin första kundvagn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Javisst, här är vad jag skulle köpt för 10k:

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9384738/

Tog inte med HDD då TS inte gjorde det i sin första kundvagn.

Du tycker det är bättre att rekommendera ATX-moderkort till ett mATX chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Du tycker det är bättre att rekommendera ATX-moderkort och ett mATX chassi?

Hade för mig chassit var ATX, men det går att byta snabbt. TS kanske inte gillar designen på det ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Javisst, här är vad jag skulle köpt för 10k:

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9384738/

Tog inte med HDD då TS inte gjorde det i sin första kundvagn.

Moderkortet går inte in i chassit, och saknar cpu-kylare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Moderkortet går inte in i chassit, och saknar cpu-kylare

Skickades från m.sweclockers.com

Måste han ha kylare dock? Men visst.

Byt till ATX-chassi och släng in en Hyper 212 Evo, klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Moderkortet går inte in i chassit, och saknar cpu-kylare

Skickades från m.sweclockers.com

Så var det med 3-400 extra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Måste han ha kylare dock? Men visst, kan slänga in en Hyper 212 Evo.

6600k måste man köpa till kylare ja

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Så var det med 3-400 extra...

Det ingick ju dock i era kundvagnar också, kylare och det då.

I den datorn jag lade ihop får du ut mer prestanda till samma pris.